انیمه صدای خاموش

با معرفی انیمه A Silent Voice صدای خاموش در خدمت شما هستیم. انیمه Eiga Koe no Katachi که با اسم صدای خاموش شناخته می شود یک انیمه عاشقانه و درام است. این انیمه محصول استودیو معروف و محبوب کیوتو انیمیشن است. و توسط نائوکو یامادا کارگردانی شده است. انیمه صدای خاموش روایتگر تاثیر عظیم کوچک ترین اتفاقات گذشته به روی زمان حال است. یا حتی می تواند نشان دهنده قدرت تغییر در گذر زمان باشد، این که یک فرد در طی گذر سال ها تا چه حد می تواند به یک شخصیت بهتر یا بدتر تبدیل شود.

انیمه صدای خاموش در زبان انگلیسی به دو شکل متفاوت A Silent Voice “صدای خاموش” و The Shape of Voice “شکل صدا” ترجمه و شناخته می شود. این انیمه روایتگر داستان دختر ناشنوایی به نام نیشیمیا شوکو است. که به عنوان دانش آموز انتقالی وارد یک مدرسه و محیط جدید می شود. در ابتدا همه چیز خوب پیش می رود تا این که پسری به نام شویا ایشیدا شروع به آزار دادن این دختر ناشنوا می کند.

در ادامه این مطلب، قصد داریم نگاهی به این انیمه زیبا داشته باشیم. همچنین شما می توانید معرفی های کوتاه دیگری این انیمه را در بهترین انیمه های عاشقانه و بهترین انیمه های غم انگیز بخوانید.

بهترین انیمه‌های عاشقانه بخش اول

اطلاعات کلی انیمه A Silent Voice یا The Shape of Voice

نام: Eiga Koe no Katachi

سال ساخت: 2016

کارگردان: نائوکو یامادا

نویسندگی: ریکو یوشیدا

اقتباس از: مانگای صدای خاموش نوشته یوشیتوکی اویما

ژانر: عاشقانه، درام، مدرسه ای

استودیو: کیوتو انیمیشن

خلاصه انیمه A Silent Voice

داستان انیمه صدای خاموش A Silent Voice یا The Shape of Voice مثل بیشتر انیمه های رومانتیک و مدرسه ای با فصل بهار و ورود دانش آموز انتقالی شروع می شود. شاید این شروع به نظرتان کمی کلیشه ای باشد. اما مطمئنا نظرتان با دیدن سکانس معارفه دانش آموز جدید تغییر می کند. در ابتدا همه بچه ها از ناشنوا بودن نیشیمیا شوکو تعجب کردند اما بعد مدت خیلی کوتاهی با همکلاسی جدیدشان گرم گرفتند. خب حداقل بیشتر بچه ها!

مطلب پیشنهادی مرتبط: بهترین انیمه های مدرسه ای ؛ داستان هایی پر از غم و شادی

بین دانش آموزان این کلاس پسری هست که از آزار دادن و اذیت کردن نیشیمیا به عنوان سرگرمی استفاده می کند. اسم این پسر شویا ایشیدا ست. پسر قلدر و زورگویی که زندگی اش با ورود نیشیمیا شوکو دستخوش تغییرات تلخ و شیرین زیادی می شود. و این جا تازه نقطه آغاز داستان است. اصل داستان بعد از یک پرش زمانی اتفاق می افتد. زمانی که ایشیدا یک دانش آموز دبیرستانی ست و سال ها ست که با تنهایی و عذاب وجدان زندگی می کند.

انیمه صدای خاموش ؛ تلنگری برای زندگی کردن

 انیمه A Silent Voice

شادی در رها کردن درد های گذشته است

روایت داستان انیمه صدای خاموش A Silent Voice، پر از مفاهیمی ست که با دیدگاه های معمولی متفاوت است. اولین و مهم ترین نکته مقابله انیمه با مشکلات ناشی از ارتباطات و رفتار های نادرست مثل قلدری یا از خود شیفتگی در مدرسه است. به همین دلیل روایت داستان می توانست از شخصیت های دیگری به عنوان کارکتر اصلی استفاده کند. کارکتر هایی که  آسیب دیده بودند، کارکتری مثل نیشیمیا شوکو. اما ما داستان را از زبان شویا ایشیدای قلدر و زورگو می شنویم. از نگاه پسری که به خاطر اشتباهات گذشته اش از جامعه طرد شده است.

اما ما هیچ وقت نمی دانیم که در خط بعدی کتاب زندگی چه چیزی انتظار ما را می کشد. “همه سیاهی ها و تنهایی ها، روزی ناپدید می شوند”. نائوکو یامادا، کارگردان این انیمه قصد داشته پیامی درباره درس گرفتن از گذشته و رها کردن درد های آن به ما برساند.

هیچ وقت برای شروع دوباره دیر نیست

قصد نویسنده از ارائه این دیدگاه متفاوت نشان دادن تاثیرات منفی یک اشتباه روی زندگی فرد مقصر است. از اشتباه کردن تا طرد شدن از جامعه و تا تلاش برای جبران و عذرخواهی؛ همگی نشان می دهند که هیچ وقت برای یک شروع دوباره دیر نیست. به قول معروف ماهی را هروقت از آب بگیری تازه ست. نویسنده کاملا واضح به مخاطب می گوید که یک اتفاق می تواند زندگی عده زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. اما دیدگاه افراد مختلف به یک موقعیت به آن شکل می دهد و همین شکل های متفاوت تاثیرات متفاوتی بر زندگی هر شخص دارد. یک نفر می تواند به کلی آن را فراموش کند و مثل قبل به زندگی ادامه دهد اما دیگری می تواند آنچنان درگیر شود که زندگی کردن را به کلی فراموش کند. این یعنی همه چیز به دیدگاه و تصمیمات خود ما در شرایط مختلف بستگی دارد.

طی روند انیمه ایشیدای خردسال و زورگو را می بینیم که به مرور زمان منزوی و تنها می شود و مدام خودش را بابت اشتباهاتش سرزنش می کند. اما شویا ایشیدا و همراه با سایر کارکتر های انیمه در طول زمان به این نتیجه می رسند که اگر اتفاق ناخوشایندی در گذشته افتاده است، کاری از دست ما ساخته نیست. با مرور اتفاقات ناخوشایند فقط و فقط باعث درد و رنج خودمان می شویم. گیر کردن در گذشته تنها فرصت زنگی کردن در زمان حال را از ما می گیرد.

“تنها کاری که می توان درباره گذشته انجام داد، تلاش برای جبران آن و فراموش کردن آن است!”

اثری احساسی و پر جزئیات

 انیمه A Silent Voice
گرافیک و طراحی شخصیت انیمه A Silent Voice

قبل تر اشاره کردیم که انیمه صدای خاموش در استودیو کیوتو انیمیشن ساخته شده است. این شرکت انیمیشن سازی به دقت بالا و پرجزئیات بودن هر سکانس و فریم شهرت دارد. (می توانید معرفی این استودیو را در معرفی بهترین استودیو های انیمه سازی بخوانید.) از آثار دیدنی این شرکت می توانیم به انیمه سریالی Violet Evergarden اشاره کنیم که گرافیک و صحنه پردازی های بی نظیرش زبان زد همه طرفداران دنیای انیمه است. استودیو کیوتو انیمیشن برای صدای خاموش هم کم نگذاشته است. در تک تک سکانس های انیمه فریم ها و تصاویر زیادی هستند که به زیبایی چشمان شما را نوازش می دهند. طراحی کارکتر ها هم که بر عهده فوتوشی نیشیا بوده هم از همین اصل نانوشته پیروی می کند.

موسیقی متن انیمه The Shape of Voice

موسیقی متن انیمه صدای خاموش با محوریت پیانو بار احساسی زیادی را به مخاطب منتقل می کند. کنسوکه یوشیو که آهنگسازی این اثر را بر عهده داشته است به خوبی می دانسته چطور حس شادی، تنهایی، ناراحتی و یا حتی عشق را با زبان موسیقی به مخاطب انتقال دهد. موسیقی متن این انیمه از آن دسته آهنگ هایی ست که باعث می شود دوباره و دوباره انیمه را تماشا کنید تا بتوانید مجددا موسیقی متن شاهکارش را بشنوید.

صداپیشگان انیمه A Silent Voice

همگی می دانیم که حرفه صداپیشگی در ژاپن معنا و مفهوم دیگری دارد. پس خیال مان از بابت صداپیشگی این انیمه کاملا راحت است. میو ایرینو صداپیشه کارکتر شویا ایشیدا که در آثاری مثل Garden of Words، Anohana و اسرافیل پایانی حضور داشته، در این انیمه هم سنگ تمام گذاشته است. از صدیشه های دیگر این انیمه می توانیم به آئویی یوکی اشاره کنیم که در انیمه صدای خاموش صداپیشگی یوزورو را بر عهده داشته و در انیمه اسرافیل پایانی در نقش ملکه کرول تپش ظاهر شده و در Durarara!! و My Hero Academia نیز حضور داشته است.

اما باید از سائوری هایامی به طور ویژه و جداگانه ای تقدیر و تشکر کنیم. یکی از دلایل بسیار مهم جذابیت انیمه صدای خاموش صداپیشگی کاملا حرفه ای نقش نیشیمیا شوکو، دختر ناشنوای قصه است. طبیعتا ایفای نقش شوکو سختی ها و مشکلات خودش را داشته است. اما سائوری هایامی نه تنها از پس این مشکلات بر آمده، بلکه به راحتی به مخاطب ارتباط برقرار می کند و مخاطب می تواند تمام احساسات نیشیمیا شوکو را به خوبی درک کند و با او همراه شود.      

با استفاده از این ترکیب فوق العاده گرافیک، طراحی شخصیت، شیوه روایت متفاوت، موسیقی و صداگذاری حرفه ای؛ هیچ جای تعجبی بابت شهرت جهانی این انیمیشن و رقابت شدیدش با انیمه “نام تو” باقی نمی ماند. لطفا نظرات خودتان را مثل همیشه با ما در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید: 5 دلیل برای تماشای Anohana، فرصت ها و آرزوها!