بیش از دو سال و نیم گذشته است که اخترشناسان برای اولین بار متوجه اومواموا (oumuamua)، یک شیء عجیب و غریب طولانی شدند که بیرون از منظومه ی شمسی قرار دارد و از نزدیکی آن عبور می کند. شکا عجیب و غریب و همچنین شتاب بالای این شی که دور از سیاره ی ما قرار دارد، دانشمندان را به فکر واداشت. آن ها فکر می کنند که اومواموا ممکن است بقایای یک سیارک یا بلکه هم یک سفینه ی فضایی مربوط به بیگانگان باشد.

اکنون، توضیح دیگری که می تواند اومواموا (oumuamua) را عجیب تر نشان دهد: ستاره شناسان دانشگاه شیکاگو و ییل معتقدند که این پاک ترین و طبیعی ترین مکعب یخی ای است که تا کنون کشف شده.

داریل سلیگمن، یکی از همکارهای فوق لیسانس دانشگاه شیکاگو، در مصاحبه ای توضیح داد: “این منبع بزرگ یخ، شامل هیدروژن یخ زده است. این تعریف، بر اسرارآمیز بودن اومواموا می افزاید و اگر درست باشد، احتمالاً این کهکشان مملو از اشیاء مشابه است.”

سلیگمن مقاله ای را برای انتشار در مجله آتی از مجله های اخترفیزیکی ژورنال تألیف کرد که این نظریه را بیان می کند.


همچنین بخوانید: حلقه های زحل صدای زنگوله می دهند؟!


یکی از خصوصیات برجسته تر اومواموا (oumuamua) این است که به نظر می رسد که سرعت آن مانند یک ستاره ی دنباله دار است که احتمالا به وسیله ی جاذبه ی خورشید چنین سرعتی می گیرد. اما مانند یک ستاره ی دنباله دار، دم یا دنباله ای ندارد.

اما می تواند این باشد که دم اومواموا فقط برای تلسکوپ هایی که آن مشاهده کرده اند غیر قابل دیدن بود. سلیگمن و همکارانش دریافتند که مولکول یخ زده ی هیدروژن تنها پاسخی است که می تواند همه ی چیز های عجب درمورد اومواموا (oumuamua) را توضیح دهد. این شعی نور را از بین می برد و یا منعکس نمی کند که همین موضوع توضیح می دهد که چرا Oumuamua هیچ دم قابل مشاهده ای ندارد. دانشمندان همچنین گفته اند که سرعت این شی به اندازه ی کافی زیاد است  هرگز متوقف نخواهد شد.

oumuamua

هیدروژن مولکولی (هیدروژن می تواند به شکل گاز دو اتمی هیدروژن  و یا گاز تک اتمی هیدروژن وجود داشته باشد. عبارت هیدروژن مولکولی، برای گاز دو اتمی آن استفاده می شود. زیرا وقتی که دو اتم در کنار یکدیگر قرار بگیرند، مولکول تشکیل می شود) درست کمی بالاتر از صفر مطلق (273.15-  درجه سلسیوس) منجمد می شود و این تنها در مکان های خاصی در کهکشان راه شیری اتفاق می افتد.


همچنین بخوانید: قمر دیموس؛ قضیه ی حلقه های مریخ چیست؟!


سلیگمن گفت: “این ممکن است دقیق ترین ماده اولیه در کهکشان باشد. مثل این کهکشان است که آن را ساخته و توسط نیرویی آن را مستقیماً به سمت ما حرکت داده است.”

وی می افزاید: تعامل بین ذرات پرانرژی در فضا و هیدروژن منجمد نیز می تواند شکل منحصر به فرد اومواموا را توضیح دهد.

وی گفت: “تصور کنید که وقتی از یک صابون استفاده می کنید، برای آن چه اتفاقی می افتد. این به عنوان یک مستطیل نسبتاً معمولی شروع می شود، اما وقتی از آن استفاده می کنید، به مرور زمان کوچکتر و نازک تر می شود.”

سلیگمن فکر می کند که این ذره هایی از خورشید خود ما بوده اند که احتمالاً بیشترین تأثیر را در تغییر شکل اومواموا (oumuamua) داشته اند. این بدان معناست که اگر اخترشناسان در آینده میزان هیدروژن منجمد ورودی را بدست آورند، ممکن است شاهد شکسته شدن آن و اثبات نظریه باشیم.

البته این مقاله را به عنوان اثباتی برای وجود حیات بیگانه در نظر نگیرید. چرا که تممام این ها فقط نظراتی هستند که دانشمندان ارائه داده اند. البته به عقیده ی شخصی بنده، حیات فقط به سیاره ی زمین محدود نمی شود. یقینا این چنین نیست. شما چه فکر میکنید؟