ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند …

از ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند خبر دارید؟؟؟ آیا می دانید اکثر فیلم های علمی تخیلی که میبینیم منبعی هستند برای اختراع چیز های عجیب و غریب! با ما همراه باشید تا 11 مورد از ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند باخبر شوید.

فیلم های علمی تخیلی همواره پل ارتباطی دنیای ما و آینده بوده است! هر چند مسافرت های فضایی و جا به جایی بین سیاره ای هنوز کشف نشده اما… اما خیلی از این ایده ها حالا واقعی هستند !

جزیی از رندگی روز مره ما هستند! بعضی از لوازم  موجود در در فیلم های علمی تخیلی مانند back to the future  و  total reacall حالا در صف مدرن ترین ابزار تکنولوژیکی ما هستند!

این گزارش شامل لیستی از چیزهایی است که از دنیای علمی تخیلی وارد خانه هایمان شده اند!


20 تا از بهترین فیلم های علمی تخیلی که حتما باید ببینید(قسمت اول )

20 تا از بهترین فیلم های علمی تخیلی که حتما باید ببینید (قسمت دوم )

10 تا از بهترین پوستر های فیلم های علمی تخیلی تمام دوران


موبایل از فیلم star trek : the original series

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

موبایل این روز ها در جیب همه ی ما هست! هزاران مدل مختلف از این وسیله هم موجود است! این روز ها زندگی بدون این وسیله تقریبا غیر ممکن است!

اما شاید برایتان جالب باشید این وسیله در سال 1973 اختراع شد! وسیله ای 1.1 کیلوگرمی که بسیار بزرگ بود و تنها 35 ثانیه به شما امکان صحبت کردن می داد! اولین موبایل ها که ساخته ی شرکت موتورولا بودند هزاران دلار قیمت داشتند!

سازنده ی این موبایل ها شخصی به نام مارتین کوپر است! گفته می شود او تیمش در 90 روز این گوشی را تولید کردند! منبع الهام گرفتن او هم فیلم star trek  بوده! زمانی که کاپتان کرک از دستش به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط استفاده می کند!

مترجم جهانی از فیلم star trek: the original series  

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

کاپتان کرک و تیمش در تمام کهکشان ها رفت و آمد داشتند! در طول این سفر های فضایی با فضایی ها رو به رو می شدند ! که البته هر کدام زبان متفاوتی هم داشتند!

برای برقراری ارتباط با این موجودات تمامی افراد تیم کرک از وسیله ای استفاده می کرد که زبان فضایی ها را ترجمه می کرد! هرچند از این وسیله برای برگرداندن زبان فضایی ها استفاده می شد !

اما حالا از این وسیله برای برگرداندن هزاران زبان زنده و مرده ی دنیا استفاده می شود! برنامه هایی مانند  skype’s new voice translation series  بلافاصله زبان هر کشوری را ترجمه میکنند!

این مترجم ها کاملا بی غلط نیستند اما قدم های بزرگی در این زمینه برداشته شده ! و ما در حال پیشرفت هستیم!

تلپورت ( تبدیل افراد به انرژی و انتقال افراد در فضا)

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

ایده ی اصلی این است که افراد را به انرژی تبدیل کنیم و سپس وقتی این انرژی به مقصد رسید افراد دوباره به حالت فیزیکی برگردانیم! این ایده از سری اول فیلم های star trek  وجود داشت!

این را هم بگویم که محققان تا به حال موفق نشده اند انسان ها را جا به جا کنند! اما توانسته اند توپ هایی از انرژی به نام فوتون را جا به جا کنند!

جا به جایی به این روش از درگیری کوانتوم ها نشات می گیرد! کوانتوم ها در این روش خیلی از هم دورند اما در عین حال به هم متصلند! هر عملیاتی که بر روی یکی از این کوانتوم ها بیافتد برای دیگری هم می افتد!

فاصله در این عملیات نقشی ندارد چرا که  اطلاعاتی که بین فوتون ها در این عملیات انجام میشود 10000 بار سریع تر از نور است!

هولوگرام 3 بعدی از star wars: a new hope

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

درست در قسمت ابتدایی این فیلم  اوبی ون کنوبی یک پیام هولوگرامی دریافت می کند! هولوگرام در واقع یک تصویر 3 بعدی است که با استفاده از نور لیزر بر روی صفحه ای 2 بعدی قرار می گیرد!

این تصویر تنها از یک بعد قابل دیدن است! در این تکنولوژی یک لیزر با سرعت بسیار بالا نور را منعکس می کند ! لیزر بعدی نور ها را در به دام انداخته و به شکل عکس مورد نظر به شما نشان می دهد!

این عکس ها تا به حال بسیار کوچک بوده اند اما … همان طور که قبلا هم گفته ام علم در حال پیشرفت است!

عضو های بیونیک از فیلم star wars: the empire strikes back

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

در این فیلم های دست های لوک قطع شد و او به کف ساختمانی بلند و شناور افتاد ! در نهایت خواهرش او را نجات داد! اما نکته این جاست که بلافاصله برایش دست های بیونیکی درست کردند !

این دست ها قادر بودند هر کاری که دست هاd معمولی انجام می داند را انجام بدهد! هر انگشت این دست های بیونیکی با یک سنسور مجزا کنترل می شوند! و هر سنسور هم به عضله ای وصل است!

عضله ها هم با انقباض ها این سنسور ها روشن یا خاموش میکنند!

بیلبورد های دیجیتال از فیلم  blade runner

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

در این فیلم کارگردان تصویری از آینده لس آنجلس را به دید مخاطب می آورد! در این تصویر آسمان خراش ها دیده میشوند! و درست بر روی یکی از این دیوار ها بیلیوردی عظیم وجود دارد!

این فیلم منبعی بود برای اندرو پیپز ! او و کمپانی اش تبلیغات زنده و متحرک تولید میکنند ! آنهم بر روی بیلبورد ها! حالا مردم تبلیغات این کمپانی را بر روی بزرگترین بیلیوورد های شهر می بینند!

تبلیغاتی که مردمبرای دیدنشان می ایستند و خیره نگاه می کنند! در شهر های شلوغی مانند لندن و نیویورک از تاکتیک های خاصی برای ساخت این بیلیورد ها استفاده می شود!

شاید در آینده نمونه های پیشرفته تر این بیلبورد ها را در فیلمی جدید از blade runner  دیدیم!

هوش مصنوعی  از فیلم blade runner

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

در این فیلم  انسانها ساخته شده دست بشر هستند که کاملا به هوشی مانند هوش مصنوعی نیاز دارند! خیلی ها هم نگران دادن چنین هوشی به کامپیوتر ها هستند!

چرا که طبعات چنین کاری را در فیلم های علمی تخیلی دیده اند! اما خیلی جاها هم چنین تکنولوژی به ما کمک کرده است! مانند کاوش گران فضایی که برای ما از دور دست ها اطلاعات می آورند!

ایستگاه های فضایی از فیلم a space odyssey 2001

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

ایده های این فیلم موجب شد اولین ایستگاه فضایی در مدار زمین قرار بگیرد! این ایستگاه توانایی پذیرایی از 6 فضانورد را هم دارد!

هرچند ایستگاه های فضایی موجود در فیلم ها خیلی لوکس تر هستند ! اما ایستگاه فضایی بین المللی iss  اطلاعات زیادی را از سال 1988 در اختیارمان قرار داده! از این ایستگاه به عنوان مقری در حین سفر های طولانی هم استفاده می شود! مانند سفر به ماه!

تبلت از فیلم  the space odyssey

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

تبلت ها کامپیوتر های بی نظیری هستند که تنها با ضربات انگشتان دست کنترل میشوند! این وسیله را همه ی مردم دنیا ؛ حتی فضانوردان ایستگاه های هوایی هم استفاده میکنند!

کمپانی اپل مدعی شده که برای اولین بار تبلت ها را اختراع کرده ؛ آنهم با رونمایی از اولین آی پاد !

اما سامسونگ ادعای این کمپانی را در دادگاه رد کرد! سامسونگ ادعا کرده که این وسیله برای اولین بار در سال 2001 و در فیلم the space odyssey  اختراع شد!! در این فیلم تبلت ها newspad  هایی هستند که برای دیدن اخبار در فیلم استفاده می شوند!

هاورد برد از فیلم back to the future part two

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

قسمت اول این فیلم دنیای جالب سفر در زمان را برایمان به تصویر می کشد! این در حالی است که در قسمت دوم نمایی از سال 2015 را می بینیم!

سال 2015 که در این فیلم به تصویر کشیده شد از 2015 واقعی ما خیلی تخیلی تر بود ! اما یک تشابه بین این فیلم و دنیای ما در 2015 وجود دارد ! آنهم هاورد برد است!

البته در این فیلم تعداد هاورد برد ها خیلی بیشتر از دنیای ماست! این هاورد برد ها در سال 2015 و توسط کمپانی arx pax  تولید شدند! از دو صفحه ی آهن ربایی با قطب های مختلف در این وسیله استفاده می شود!

در نهایت هاور برد ها معلق می مانند و حس پرواز را برایتان به ارمغان می آوردند!

ماشین های بدون راننده از فیلم total recall

ایده های علمی تخیلی که واقعی شدند

این فیلم در سال 1990 ساخته شد و سال 2084 را به تصویر کشید ! آرنولد در این فیلم نقش داگلاس کووید را بازی میکند که در وسط شهری تخیلی که روی مریخ قرار دارد گیر افتاده! 

آرنولد در حین قرار روی ماشینی می پرد که راننده اش جانی کپ است! جانی کپ در واقع سیستمی است که ماشین را هدایت میکند! تنها کار لازم دادن آدرس به جانی است!

او شما را به مقصد می رساند! در سال 2017 ناسا اعلام کرد که در حال ساخت وسایل نقلیه بدون سرنشین است! آنهم برای جاهایی غیر از زمین ! مثلا ماه یا مریخ! چه شباهتی!!!