انیمه های محبوب و نوستالژیک آنه شرلی با موهای قرمز و هایدی دختری از کوه های آلپ از شاهکار های ایسائو تاکاهاتا هستند !

ایسائو تاکاهاتا کارگردان افسانه ای و یکی از بنیان گذاران استودیو جیبلی (به همراه هایائو میازاکی)، در سن 82 سالگی درگذشت. سایت خبری یاهو در ژاپن اعلام کرد او از مشکل قلبی رنج می برد و تابستان گذشته نیز در بیمارستان بستری بوده است. استودیو جیبلی نیز خبر مرگ وی را تایید کرده است.

شاید ایسائو تاکاها به اندازه میازاکی مشهور نبود ولی وی برای ساخت انیمه های محبوبی نظیر: آنه شرلی با موهای قرمز، هایدی دختری از کوههای آلپ، مدفن کرم های شب تاب و بسیاری دیگر مشهور بود. او همچنین به عنوان تهیه کننده در انیمه های ناوسیکا از دره باد و قلعه ای در آسمان به کارگردانی میازاکی حضور داشت. آخرین اثری که ایسائو به عنوان کارگردان در آن حضور داشت انیمه بسیار جذاب افسانه شاهدخت کاگویا بود که این انیمه در سال 2013 منتشر شد و در سال 2015 نامزد بهترین انیمیشن جشنواره اسکار شد.

استایل کارهای ایسائو تاکاها بسیار متفاوت و تجربی تر از انیمه های میازاکی بود. رابطه او با میازاکی همراه با احترام در عین حال گاهی خصمانه بود. که این رابطه به زیبایی در مستند  In The Kingdom of Dreams and Madness به نمایش گذاشته شده است.

برای هیچ کس پوشیده نیست که او یکی از اعضای حیاتی استودیو جیبلی و یکی از با استعدادترین کارگردانان دنیای انیمه و انیمیشن بود و جای خالی او به شدت احساس خواهد شد.

 

در ادامه بخوانید