آیا بدن ما به کرونا ایمن می شود؟؟؟

ایمنی در برابر کرونا !!! همه ی ما این روز ها چنین خبر هایی را می شنویم! کرونا این روز ها در صدر خبر ها قرار دارد! اما واقعا ایمنی در برابر کرونا چیست؟؟؟

اصلا چنین چیزی با عنوان « ایمنی در برابر کرونا» ممکن است؟؟؟ چه کسانی در برابر کرونا ایمنی دارند؟؟ با من و وارونه همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم!

ایمنی در برابر کرونا


کشنده ترین ویروس های جهان که کرونا در مقابل شان قاتلی کوچک است!

چرا باید تئوری توطئه فناوری 5G در گسترش ویروس کرونا را بی معنا بدانیم !!!


بشر تا به حال با این چنین سوال بزرگی رو به رو نشده!

تمام دنیا درگیر این بیماری اند ! و ما هنوز نمی دانیم چرا پاسخ سیستم ایمنی افراد متفاوت در برابر این بیماری متفاوت است!!! حتی نمی دانیم که چرا این بیماری تا این حد واگیردار است!!!

ایمنی پس از ابتلا به بیماری ممکن است تا پایان عمر ادامه داشته باشد یا اینکه اصلا وجود نداشته باشد!!! تنها اطلاعاتی که از ایمنی در برابر کووید 19 داریم ، از داده های بیماری سارس ،کووید 2 ، به دست آورده ایم! ویروسی که به کووید 19 بیشترین شباهت را دارد!!!

خب در این شرایط و با وجود این اطلاعات اندک چه می توان کرد! محققان چه گزارشاتی به دولتمردان ارائه می دهند! در چنین شرایطی بهترین راه ممکن ساختم چند مدل و فرضیه است!

آنهم با استفاده از ایده هایی که از بیماری های قبلی در دستمان هست! پس از این مرحله هر کدام از این ایده ها و فرضیه ها بررسی می شوند تا ببینیم کدامشان غلط است و کدامشان درست!

راحت تر بگویم !!! این روش ، همان روش آزمون و خطای خودمان است!!! در مرحله ی بعدی ، با استفاده از آزمایشات و محاسبات اطلاعات بیشتر به دست می آید!!!

بهترین سناریوی ممکن…

بهترین سناریوی ممکن در مورد پاسخ سیستم ایمنی به کرونا این است که افرادی که 1 بار این بیماری را گرفتند و جان سالم به در بردند دیگر در برابر این بیماری ایمن هستند!

این فرضیه اولین بار توسط پزشک دانمارکی پیتر پانوم مطرح شد! او از جزایر فارو دیدن می کرد! و در طول سفرش به این نتیجه رسید که افراد بالای 65 سال که در طول شیوع سرخک سال 1781 بیمار شده بودند ، دیگر سرخک نمیگیرند!

این دستاورد دنیای پزشکی و داروشناسی ما را متحول کرد! حاال ما میدانیم که پاسخ درمانی بسیاری از بیماری های پیچیده ی بشر، ساخت واکسن است!!!

اما مشکل این جاست که بعضی از ویروس ها بیش از حد پیچیده هستند!

ایمنی در برابر کرونا

نمونه ی یکی از ویروس های بیش از پیچیده ، خانواده ویروس های کرونا هستند! ویروس هایی که از میزبانان حیوانی به ما انسان ها منتقل می شوند!

سارس ، کووید 2، سومین بیماری همه گیری بود که در سال 2003-2002 دنیا را به کما فرو برد! پس از آنهم که مرس در سال 2012 قربانیان خود را گرفت! حالا هم که کووید 19!!!

بیشتر اطلاعات ما در مورد کووید 19 از بیماری های سارس و مرس که از همین خانواده هستند می آید! بیماری هایی که افراد بسیار کمی را تحت تاثیر قرار دادند!

اما همگی علائم مشابهی داشتند! این علائم بسیار متفاوت هستند! از سرماخوردگی ساده گرفته تا پنومونیا که عفونت ریه هاست!!!

تحقیقات جالبی انجام شده که دانستنشان خالی از لطف نیست!

در این تحقیقات ازافرادی که آنفولانزای فصلی گرفته بودند درخواست شد تا به صورت داوطلبانه بیایند و ببینند در صورت مواجهه با بیماری آیا باز هم بیمار می شوند!

در تحقیق اول 18 نفر داوطلب شدند! به همه ی آنها گونه ای ضعیف شده از کرونا ویروس سال 1977-78 تزریق شد! همه ی آنها سرما خوردند و به راحتی خوب شدند!

سال بعد همی ویروس به بدن 6 نفر از این افراد تزریق شد! هیچ کدام از این افراد بیمار نشدند! چرا که سیستم ایمنی شان ویروس را شناسایی کرده بود و حالا پادتن های مناسب برای مقابله با بیماری در بدنشان موجود بود!

1 سال بعد ، 12 نفر باقی مانده به نوع جدید و جهش یافته ای از کرونا مبتلا شدند! اما نکته این جاست که بیماری شان به وخامت افرادی که اصلا واکسن نزده بودند نبود! یعنی سیستم ایمنی شان پاسخی نسبی داشت!!!

در تحقیق دوم 15 نفر داوطلب شدند! سال بعد با تزریق مجدد 10 نفر باز هم بیمار شدند! پس از آنهم در دوره ی  کرونای فصل بعد 14 نفر از 15 نفر بیمار شدند! اما علائمشان کم بود! به خصوص کسانی که در دوره ی تزریق اول پاسخ قوی تری به بیماری داده بودند!

البته هیچ کدام از این تحقیقات درمورد مرس یا سارس نبوده!!!

اما آزمایش پلاسمای خون افرادی که از این بیماری ها جان سالم به در برده اند بسیار جالب است! پادتن های مبارزه با سارس و مرس تا مدتی در خون این افراد باقی می ماند!

دقیق تر بگویم! سارس ؛ 2 سال و مرس ؛ 3 سال!!! اما چون آزمایشی بر روی این افراد انجام نشده نمی توان گفت که این پادتن ها تا چه حد توانایی مقابله با بیماری را دارند!!!  

خب اگر بدن افراد در برابر سارس و مرس تا چند سال مقاومت دارد ، پس می توانیم حدس بزنیم که در خوش بینانه ترین حالت کووید 19 چه اتفاقی می افتد!

بدن افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند هم ممکن است تا 1 سال مقاوم باشد! پس از آن مقامت بدن در برابر بیماری فرو کش می کند! احتمالا پادتن های مبارزه گر با این بیماری هم کم می شوند!

در تحقیقات مشابهی که در هلند انجام شده هم به این نتیجه رسیده اند!

خون 12 بیمار که قبلا به سارس مبتلا شده بودند بررسی شد! و در نهایت به این نتیجه رسیدند که تا 2 سال افرادی مقاومت نسبی به ویروس های خانواده ی کرونا دارند!  حتی کووید 19!!!

اگر این داسان ها درست باشد و پس از یک بار ابتلا به بیماری مقاومت سیستم ایمنی حتمی باشد ، با فرضیه ای رو به رو خواهیم شد به نام ایمنی گله ای!!!

بر همین اساس هر فرد بیمار ممکن است با تعداد کمتری افراد سالم بدون سابقه ی بیماری برخورد کند! با این روند هر فرد بیمار نمی تواند بیشتر از یک نفر را بیمار کند!

و در نهایت سفره ی کرونا کووید 19 برای همیشه برچیده خواهد شد!!! البته تا زمانی که افراد جدید متولد نشده اند! افرادی که در برابر این بیماری مقاومتی ندارند!!!

البته این تمام ماجرا نیست!!!

در تحقیقاتی که در کره ی جنوبی انجام شد عکس این قضیه ثابت شد!!! 91 بیماری که قبلا به سارس مبتلا شده بودند ، کووید 19 هم گرفتند!!! این موضوع سناریوی قبلی را تقریبا باطل می کند!!!

فرضیه ها بسیارند!!! عده ای معتقدند تعدا افراد مبتلا به سارس و مرس خیلی کم بوده و اصلا قابل مقایسه با کووید 19 نیست! طبیعی است که ایمنی مردم جهان به این بیماری کم باشد !

به خصوص اینکه بیماری کاملا جدید است و بدنمان تازه با آن رو به رو شده!!! آمار بیماران در این مدت کم ناشیانه به دست آمده و ممکن است تعداد افراد مبتلا 100 یا حتی 1000 برابر تعداد گزارش شده باشد!!!

شاید جامعه ی ما با سرعتی بیشتر از آنچه فکر میکنیم به سمت ایمنی فراگیر پیش می رود!!!

قبل از تصمیمات نهایی باید مطمئن باشیم و بیشتر تحقیق کنیم! ما هنوز هم اطلاعات چندانی از این بیماری در دست نداریم!!! امید داریم که با کمک دانش بشر هر چه زودتر به نتایج بهتر برسیم ! با روشی بهتر از آزمون و خطای سنتی!!!