بعد از معرفی اولیه‌ی بازی The Last of Us Part II ، سونی برای چند سال در مورد این دنباله‌ی مورد انتظار سکوت کرده بود. سونی و ناتی داگ کارت‌هایشان را تا (پیدا شدن) زمان مناسب برای اعلام جزئیات بیشتر در مورد داستان و گیم‌پلی رو نکرده بودند. با این‌حال در ماه‌های اخیر ما اطلاعات جدیدی در مورد نحوه‌ی بازی و همین‌طور جزئیات داستانی بیشتر را شاهد بودیم. یک پخش ویدئویی از برنامه‌ی State of Play را در تاریخ 27 می (7 خرداد) شاهد بودیم که تغییرات گیم‌پلی در نسخه‌ی جدید را برای ما روشن ساخته و نمایشی طولانی را ارائه داد. یک پیش نمایش دیگر نیز در روز بعد، جلوتراز عرضه‌ی عنوان در ماه ژوئن (خرداد) پخش شد. نقدهای بازی نیز یک هفته قبل از عرضه‌ی آن اعلام خواهند شد.

با این‌که بازی  The Last of Us Part II را در عمل دیده‌ایم – که به شکل تاثیرگذاری روان و در تبادل (با محیط)  بود- هنوز نکات بسیار زیادی وجود دارد که در مورد دنباله‌ی یکی از تحسین‌شده ترین عناوین کنسول PS3 نمی‌دانیم. داستان بازی به یک اِلی بسیار بزرگ‌تر (که حالا شخصیت اصلی بازی است) و پدرخوانده‌اش جوئل، که تا به‌حال مرموز مانده، و جزئیاتی در مورد این‌که چه انتظاراتی در مورد دنیای ناتی داگ که مملو از هیولاهای انسانیِ زامبی مانندِ آلوده به قارچ هستند، اشاره می‌کند. قطعا می‌دانیم که بازی The Last of Us Part II قرار است مانند بازی قبلی خشن و دلهره آور و همین‌طور سرشار از (لحظات) احساسی باشد.


بیشتر بخوانید: اولین تریلر بازی Assassin’s Creed Valhalla را تماشا کنید + زمان انتشار و اطلاعات اولیه


تاریخ انتشار

The Last of Us Part II برای عرضه در تاریخ 19 ژوئن (30 خرداد) بر روی PS4 برنامه ریزی شده است. بعد از چندین تاخیر دردسرساز، حالا می‌توانیم نفسی راحت کشیده و بدانیم که دنباله‌ی مورد انتظار ناتی داگ بیشتر از این معطلمان نمی‌کند.

بازی The Last of Us Part II

شخصیت اصلی به نام الی 

بیشتر زمان بازی The Last of Us را در نقش جوئل بازی می‌کردید. در این دنباله اما نقش الی را ایفا می‌کنید (که بار دیگر توسط Ashley Johnson صداگذاری شده است)، و این‌طور به‌نظر می‌رسد که بیشترِ بازی حول محور الی در جریان است. تریلر ابتدایی در سال 2016 که الی را در حال نواختن پیانو و خواندن در خانه‌ای پر از اجساد تازه نمایش می‌داد با سوگند الی در مورد این‌که «تک تکشان را خواهم کشت» به پایان رسید.

مشخص نیست که او دقیقا به چه کسانی اشاره می‌کند ولی دوست داریم تصور کنیم که در مورد یک گروه از بازماندگان قدیمی که همچنان در حال بهم ریختن دنیا هستند و در تریلر قبلی شاهدشان بودیم، باشد. نمایش آن‌ها را در طول گیم‌پلی شاهد بودیم که الی به طور بی‌رحمانه‌ای که با خشونت شعله‌ور بود آن‌ها را از سر راه برمی‌داشت. فرض این‌که فضای بازی The Last of Us Part II، همانند نسخه‌ی پیشین، دارای محیط‌های متشوش کننده خواهد بود آسان است، و ناتی داگ بیان داشته که این امر کاملا عمدی در بازی گنجانده شده.


بیشتر بخوانید: تاثیر ویروس کرونا بر دنیای گیم ؛ روند توسعه بازی های ویدئویی در خطر است!


نیل دراکمن (Neil Druckmann)، نویسنده و کارگردان بازی، تایید کرده که الی در طی بازی توسط یک NPC (کاراکتر غیرقابل بازی) همراهی خواهد شد، هرچند مشخص نکرده که این شخصیت کیست یا در چه زمینه‌ای او را همراهی می‌کند. دراکمن بیان می‌کند که: «خب الی در بازی قبلی یک NPC بوده، ولی حالا شخصیت اصلی بازی است، پس بازی‌باز او را کنترل می‌کند. واضح است که با توجه به  بازی‌ای که در گذشته ساختیم بگوییم که در طول بازی یک NPC همراه شما خواهد بود، اگرچه قرار نیست در این دمو او را نشان دهیم.» حدس می‌زنیم که شما در طی داستان توسط فهرستی از شخصیت‌های متناوب همراهی خواهید شد.

شخصیت، داستان و محیط بازی 

همانند بازی اصلی (The Last of Us)، بازی The Last of Us Part II در جهانی پسا آخرالزمانی بنا شده که شما مجبور به نبرد هم با انسان‌ها و هم با موجودات زامبی مانندِ آلوده به قارچ‌های سرچماقی (Cordyceps) هستید. داستان بازی مدتی بعد از اتفاقات نسخه‌ی اول روایت می‌شود. الی هم اکنون 19 ساله است و طبق گفته‌های نیل دراکمن، الی به‌دنبال اتفاقات ترسناک بازی قبل ظاهری عادی همراه با آرامش پیدا کرده است. همچنین می‌دانیم که بخش عمده‌ای از بازی در سیاتل (و نه وایومینگ که جوئل و الی در پایان نسخه‌ی اول به‌دنبالش بودند) در جریان خواهد بود، و این‌که درون‌مایه‌ی داستان در مورد نفرت است (درحالی‌که درون‌مایه‌ی داستان اول عمدتا در مورد عشق بود).

جزئیاتی مبهم اما درگیرکننده در طی PSX 2017 نمایش داده شد. دراکمن در مورد نویسنده‌ی بازی هالی گروس (Halley Gross) (نویسنده‌ی سریال وست ورلد) گفت که: «بعد از اولین روزش (در ناتی داگ)، هالی به خانه رفته و به همسرش گفته که فکر کنم باعث باردار شدن شخصی شدم. و معنای حرف او را در بازی The Last of Us Part II  متوجه خواهید شد.»


بیشتر بخوانید: بهترین بازی های سال 2020 ؛ نگاهی به 17 تا از بهترین بازی های 3 ماه اول 2020


تریلر بازی در E3 2018 دو شخصیت دیگر را به ما معرفی کرد: دینا (Dina) که توسط بازیگر سریال وست ورلد، شنون وودوارد (Shannon Woodward) نقش آفرینی شده و شخصی است که الی را می‌بوسد، و شخصیت دیگر جسی (Jessie) بوده که بنظر شریک قبلی دینا است و به مرد پیر همراه الی (جوئل) اشاره می‌کند. بنظر می‌رسد که جسی و الی هر دو با بیرون رفتن با پاترول برای پایگاه کار می‌کنند، که می‌تواند اشاره‌ای به نقش الی در آن‌جا، افرادی که با او در ارتباط هستند و چگونگی پیشرفت زندگی او از زمان سفر در جاده‌ که همراه با جوئل داشت باشد.

شخصیت برجسته‌ی دیگر که در دنباله‌ی بازی ظاهر شد، تامی (Tommy) برادر جوئل که در نسخه‌ی پیشین بازی حضور داشت می‌باشد. بنظر می‌رسد که او از عطش الی برای گرفتن انتقام نگران بوده و به او در مورد به عهده گرفتن چنین تلاشی صرفا با تکیه بر خودش هشدار می‌دهد.

اخیرا جزئیاتی در مورد داستان بازی به صورت آنلاین لو رفت و ناتی داگ در بیانیه‌ای طرفداران را به اجتناب از اسپویلرهای بازی و خودداری از پخش آن ترغیب کرده. پس هنگام جست‌وجوی آنلاین در مورد بازی مراقب بوده و هشیار باشید.

جوئل را کجا باید یافت

جوئل تا حد زیادی در تمام نمایش‌هایی که تابحال از بازی  The Last of Us Part IIدیده‌ایم غایب بوده است، در حالی‌که در تریلر ابتدایی حضور داشت، او را در تریلر بعدی یا گیم‌پلی نمایش داده شده در E3 2018 ندیدیم. با این‌حال او در تریلر State of Play در سالخوردگی و با موهای جوگندمی‌اش نمایش داده شد.

تروی بیکر (Troy Baker) بازیگر نقش جوئل نقشش را در این بازی تکرار کرده و گویا الی را در مسیرش به سوی انتقام همراهی می‌کند. وقتی از دراکمن در مورد کشته شدن جوئل پرسیده شد، او با کنایه بیان کرد که در بازی «هیچ‌کس ایمن نیست»، نه حتی جوئل و الی.

نحوه سیستم گیم پلی

با این وجود که سیستم مبارزه در قسمت دوم بازی شبیه به بازی قبلی است، اما بطور چشم‌گیری به‌روز شده است. چیزی که ما در طول E3 2018 شاهدش بودیم بسیار سینمایی بنظر می‌رسید طوری که بیشتر بخش‌های آن از پیش نوشته شده بنظر می‌آمدند، اما ناتی داگ این مسئله را رد کرد. آنتونی نیومن (Anthony Newman) و کرت مارجینو (Kurt Margenau) دو دستیار کارگردان در مصاحبه‌ای که با GameSpot داشتند تایید کردند که جاخالی‌های پویا، انیمیشن‌های بهبود سلامت و حتی بیشتر از این‌ها در طول مبارزه در کنترل شما خواهد بود.

الی در بازی جدید می‌تواند سینه‌خیز رفته و به زیر ماشین‌ها برود، و روشی که او جاخالی می‌دهد بسته به عواملی از جمله نوع سلاح مورد استفاده، زاویه‌ای که به او حمله شده و سایر موارد می‌باشد. همچنین در بازی مکانیکی مخصوص برای دشمنانی که از کمان استفاده می‌کنند وجود دارد. هنگامی‌که تیرِ کمان به بدن الی اصابت می‌کند، نشانه‌گیری و سایر توانایی‌های مبارزه‌‌ی او مختل می‌شوند. شما مجبورید که زمان و مکان مناسبی برای خارج کردن تیر از بدن پیدا کرده تا تاثیر آن‌را خنثی کنید. قابلیت شنوایی (Listen mode) در بازی بازگشته، هرچند که دستیاران کارگردان در مورد نحوه‌ی تکامل آن در بازی توضیحات تخصصی نداده و بحث نکرده‌اند. مهم‌ترین نکته در مورد مبارزات این است که به نحوه‌ی بیان بازی در مورد الی و شخصیتی که به آن (در بازی جدید) تبدیل شده گره خورده و بنظر نسبت به بازی قبلی این موضوع بیشتر حس می‌شود.


بیشتر بخوانید: 10 بازی برتر شوتر اول شخص که حتما باید قبل از مرگ تجربه کنید / به انتخاب وارونه 


دشمنان نسبت به گذشته بصورت سازمان‌یافته‌تر و با هماهنگی و استراتژی بیشتری به‌ دنبال شکار شما هستند. اگر بدنبال بقا هستید باید با تاکتیک بیشتر و هوش‌مندانه‌تر در مسیرتان عمل کنید.

بر اساس صحبت‌های دراکمن: «ما تعمیرات اساسی در موتور بازی‌سازیمان ایجاد کرده، مکانیک‌های مبارزه‌ی جدیدی را توسعه داده، سیستم مخفی‌کاری جدیدی را ابداع کرده و سیستم انیمیشن خود را برای نمایش تمام و کمال ناامیدی، توانمندی و چابکی منحصر بفرد الی بازسازی کرده‌ایم.»

دشمنان سرسخت

بازی The Last of Us Part II

دراکمن بیان داشته که بازی The Last of Us Part II توانایی‌های هوش مصنوعی دشمنان را افزایش داده و این مسئله در تریلر E3 نمایش داده شد. دشمنان بطور کلی باهوش‌تر بنظر رسیده و برای پیدا کردن الی که در جنگل و خرابه‌های دنیا دزدکی حرکت می‌کند، به‌صورت گروهی کار می‌کنند. برجسته‌ترین دشمنان انسانی که تابحال شاهدشان بودیم  the Seraphites و the Wolves، دو گروه از بازماندگان اصلی در بازی هستند که جای گروه the Hunters که در بازی قبلی حضور داشتند را گرفته‌اند. این دو گروه سگ‌های شکاری دارند که اگر مراقب توانایی زیاد آن‌ها در ردیابی شما نباشید، می‌توانند به راحتی به شما حمله کرده و بر روی شما بپرند.

نکته‌ای که می‌تواند هنگام کشتن دشمنان شمارا متعجب سازد، این است که چطور هر یک از دشمنان نام مخصوص به خود را دارند، بله. حتی سگ‌ها. نیومن اخیرا در یک مصاحبه گفته است که دشمنان معمولا در حال همکاری باهم یک‌دیگر را با نام صدا می‌زنند. او توضیح می‌دهد که«این نکته نه تنها هوش آن‌هارا نشان داده بلکه با صدا زدن اسم هم‌دیگر حس یک انسان واقعی را (به بازی‌باز) منتقل می‌کنند.» واضح است که هدف ناتی داگ دادن حس بد به شما هنگام کشتن یک شخص است.


بیشتر بخوانید: بهترین بازی‌های نقش آفرینی 2019


طبیعتا در بازی The Last of Us Part II شاهد مبتلایان، انسان‌های آلوده به قارچی که آن‌ها را کم و بیش به زامبی تبدیل کرده، خواهیم بود. Runnerها و Clickerها برگشته‌اند و بنظر در طی گذشت سال‌ها بسیار عجیب‌ و غریب‌تر نیز شده‌اند.

تغییرات بزرگ

دراکمن نقش یک نیروی خلاق اصلی را در بازی The Last of Us برعهده داشت و حالا در بازی دوم هم به عنوان نویسنده و هم کارگردان که وظیفه‌ی نویسندگی را با گروس تقسیم می‌کند، بازگشته است. با این‌حال بروس استرلی (Bruce Straley) که نقش کارگردان را در دو بازی The Last of Us و Uncharted 4 همراه با دراکمن عهده‌دار بود، ناتی داگ را ترک کرده و بر روی بازی جدید کار نکرده است. از طرف دیگر آهنگ‌ساز بازی The Last of Us یعنی گوستاوو سانتاولایا (Gustavo Santaolalla) که بیشتر بخاطر کارهایش در دو فیلمBrokeback Mountain  و Babel که جایزه‌ی اسکار را برایش به ارمغان آوردند شناخته می‌شود، برای موسیقی قسمت دوم بازی بازگشته است.

حذف بخش چندنفره

بازی The Last of Us Part II یک تجربه‌ی صرفا تک نفره خواهد بود- بخش چندنفره در بازی گنجانده نشده. طراح ارشد بازی امیلیا شاتز (Emilia Schatz) در مصاحبه‌ای با US Gamer بیان داشت: «تمرکز ما برروی یک تجربه‌ی تک نفره است، پس ما در حال ساخت یک بازی تک نفره برای این هدف هستیم.» این مصاحبه حاکی از تغییراتی در برنامه‌های ناتی داگ است چرا که پیش از این بازگشت بخش چندنفره به بازی تایید شده بود.

در پاسخ، ناتی داگ بیانیه‌ای راجع به تصمیم در مورد چشم‌پوشی از بخش چندنفره را صادر کرد، که اشاره به احتمال عرضه‌ی یک بخش چندنفره‌ی جدا در آینده را دارد.

بازی The Last of Us Part II

مدت زمان گیم پلی

دراکمن فاش کرد که بازی The Last of Us Part II طولانی‌ترین و حجیم‌ترین اثری است که ناتی داگ تا به امروز ساخته. هرچند تخمین دقیقی از مدت زمان به پایان رساندن بازی همچنان تایید نشده است. و ظاهرا بازی بر روی دو دیسک عرضه خواهد شد.

دراکمن در پستی برای PlayStation blog نوشت: «ما کار بر روی بازی را بیشتر از پنج سال پیش آغاز کردیم. توصیف فشار عظیمی که ساختن دنباله برای بازی قبل دارد سخت است. ما می‌دانیم که شما چقدر به دنیای بازی و شخصیت‌های آن علاقه دارید- خصوصا به الی و جوئل. باور کنید که ماهم مثل شما طرفدار آنان هستیم. ما عاشق آن‌‌هاییم. به همین خاطر است که سال‌ها صرف ساخت بازی کردیم که حق مطلب را در مورد آن‌ها بیان کند، داستانی با جزئیات ظریف همراه با سوال اصلی بازی: برای اجرای عدالت بر روی کسانی که عزیزانتان را آزار داده‌اند، تا کجا پیش می‌روید؟ این یک بازی فوق احساسی همراه با درون‌مایه‌های پیچیده است که برازنده‌ی دنیای The Last of Us خواهد بود. چیزی که ما در ابتدای کار متوجهش شدیم، این بود که ما در حال کنار هم چیدن بلندپروازانه‌ترین و طولانی‌ترین بازی در طول تاریخچه‌ی 35 ساله‌مان هستیم. برای گفتن چنین داستانی، به بازی عظیمی نیاز داریم.»


بیشتر بخوانید: بررسی بازی The Surge 2؛ راه الکتریکی


برای مقایسه، هر دو بازی Uncharted 4 و  The Last of Us هرکدام حدود 15 ساعت طول می‌کشیدند. اگر قرار به حدس زدن باشد، ممکن است که بازی  The Last of Us Part IIدر حدود 20 تا 30 ساعت به طول بینجامد. این مدت زمان نشان از یک بازی بسیار طولانی دارد. شایان ذکر است که بازی دو دیسک بلوری از اطلاعات را در بر خواهد گرفت.