بالاخره شیر بخوریم یا نخوریم ؟ شیر گاو یک غذای اصلی روزانه برای بسیاری از افراد از روزگاران قدیم تا کنون بوده است.در حالی که هنوز یک غذای محبوب است ، مطالعات اخیر نشان می دهد که شیر ممکن است اثرات مضری برای بدن داشته باشد.با این حال ، تحقیقات دیگری ، مزایای سلامتی لبنیات را نشان می دهد.

 بالاخره شیر بخوریم یا نخوریم

بنابراین ، حقیقت چیست؟در ادامه مطلب با جوانب مثبت و منفی شیر ، و همچنین برخی از گزینه های دیگری که ممکن است بخواهید آن ها را جایگزین شیر کنید ، آشنا می شوید.

مواد مغذی موجود در شیر

شیر یک غذای کامل محسوب می شود.و مواد مغذی موجود در آن به این ترتیب می باشد :

مواد موجودمقدار در هر 244 گرمدرصد مصرف روزانه
کلسیم276 mg28%
فولات12 mcg3%
منیزیم24 mg7%
فسفر205 mg24%
پتاسیم322 mg10%
ویتامین A112 mcg12.5%
ویتامین B-121.10 mcg18%
زینک0.90 mg11%
پروتئین7 – 8 g16%
شیر همچنین دارای :

آهن
سلنیوم
ویتامین B-6
ویتامین E
ویتامین K
نیاسین
تیامین
ریبوفلاوین 

میزان چربی در شیر متفاوت است.شیر کامل نسبت به انواع دیگر دارای چربی بیشتری است:

چربی های اشباع شده: 4/5 گرم
چربی های اشباع نشده: 2.5 گرم
کلسترول: 24 میلی گرم

فواید شیر

کنترل اشتها

نوشیدن شیر به افزایش وزن یا چاقی مرتبط نبوده و ممکن است به مهار اشتها کمک کند.یک منبع تحقیق معتبر در سال 2013 نشان داد که لبنیات به مردم کمک می کند احساس سیر بودن کنند و میزان چربی آنها را به طور کلی کاهش دهد.


همچنین بخوانید :


 برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف لبنیات با چربی کامل باعث کاهش وزن بدن می شود.و برخی منابع معتبر نیز نشان داده اند که مصرف لبنیات به طور کلی ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کند.

رشد استخوان

طبق یک مطالعه در سال 2016 ، شیر ممکن است به بهبود وزن و تراکم استخوان در کودکان کمک کند.همچنین خطر شکستگی استخوان در کودکان را کاهش می دهد.
تحقیقات نشان می دهد ، زنان بارداری که رژیم غذایی سالم  شامل بسیاری از لبنیات و غذاهای غنی از کلسیم دارند ، در مقایسه با زنانی که رژیم های غذایی ضعیف تری را دنبال می کردند ، دارای فرزندانی با رشد و استخوان بهتر بودند.
شیر همچنین پروتئین هایی را برای ساخت و  سالم نگه داشتن استخوان ها ، دندان ها و ماهیچه ها را فراهم می کند.یک فنجان شیر حدود 7 تا 8 گرم پروتئین کازئین و آب پنیر را تأمین می کند.

سلامت استخوان و دندان

یک فنجان شیر تقریباً 30 درصد از نیاز روزانه کلسیم به بزرگسالان را شامل می شود.شیر همچنین حاوی پتاسیم و منیزیم است.این مواد معدنی برای استخوانها و دندانهای سالم از اهمیت بالایی برخوردار هستند.لبنیات تقریباً 50 درصد منبع قابل اعتماد کلسیم را در یک رژیم معمولی تأمین می کنند.
 یک فنجان شیر غنی شده حاوی ویتامین D و A است که تقریبا 30 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است.ویتامین D یک ویتامین مهم است که نقش بسیاری در بدن دارد از جمله تقویت جذب کلسیم و کانی سازی استخوان ها.

پیشگیری از دیابت

دیابت نوع 2 ،نوعی بیماری است که با سطح قند خون بالا مشخص می شود. دیابت می تواند خطر ابتلا شما را به بیماری های زیر افزایش دهد:
بیماری قلبی
سکته مغزی
بیماری کلیوی
مطالعات متعددی نشان داده اند که نوشیدن شیر ممکن است به جلوگیری از دیابت نوع 2 در بزرگسالان کمک کند.این ممکن است به این دلیل باشد که پروتئین شیر تعادل قند خون شما را بهبود می بخشد.

سلامت قلب

چربی شیر ممکن است به افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) کمک کند.داشتن سطح کلسترول HDL سالم ممکن است از ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.علاوه بر این ، شیر منبع خوبی از پتاسیم است. این ماده معدنی به تنظیم فشار خون کمک می کند.

مضرات شیر

 

آکنه و جوش

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که نوجوانانی که دارای آکنه هستند مقادیر بیشتری شیر کم چرب یا پر چرب می نوشند. همچنین ممکن است لبنیات باعث آکنه در بزرگسالان شود.مطالعات دیگر منبع معتبر ، آکنه را به شیر و  پیوند داده اند. این ممکن است به دلیل تأثیر شیر بر روی برخی از هورمون ها ، از جمله انسولین و IGF-1 باشد.تحقیقات بیشتری برای کشف ارتباط رژیم غذایی با آکنه مورد نیاز است.

دیگر مشکلات پوستی

طبق یک بررسی بالینی به نقل از منبع معتبر ، برخی غذاها ، از جمله شیر و لبنیات  ممکن است اگزما را بدتر کنند.با این حال ، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنان باردار و شیرده که یک پروبیوتیک به رژیم غذایی خود اضافه کردند ، خطر کودک خود را از نظر اگزما و سایر واکنشهای آلرژیک مرتبط با مواد غذایی کاهش داده است.
لبنیات همچنین ممکن است غذای محرکی برای برخی از بزرگسالان با بیماری آکنه روزاسه باشد.از طرف دیگر ، یک منبع تحقیق معتبر اخیر نشان می دهد که لبنیات در واقع می تواند تأثیر مثبتی بر روی روزاسه داشته باشد.

آلرژی

برآورد برخی از متخصصان  این است که  5 درصد از کودکان به شیر آلرژی دارند. و این آلرژی می تواند باعث بروز واکنش های پوستی مانند اگزما و علائم روده مانند:
کولیک 
اسهال 
یبوست
سایر واکنشهای جدی عبارتند از:
آنافیلاکسی
مدفوع خونین
مشکل در تنفس

شکستگی استخوان

نوشیدن سه یا چند لیوان شیر در روز ممکن است خطر شکستگی استخوان در زنان را افزایش دهد.بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که د این ممکن است به دلیل قندی به نام D-galactose در شیر باشد.با این حال ، این مطالعه توضیح داد که تحقیقات بیشتری لازم است قبل از توصیه های رژیم غذایی انجام شود.

همچنین در تحقیقات دیگری مشخص شد که شکستگی استخوان در افراد مسن به دلیل پوکی استخوان در مناطقی که بیشتر لبنیات ، پروتئین حیوانات و کلسیم مصرف می کنند بیشتر است.

سرطان

کلسیم اضافی موجود در شیر و سایر غذاها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.قندهای شیری همچنان ممکن است باعث افزایش ریسک سرطان تخمدان در زنان گردند.

عدم تحمل لاکتوز

شیر گاو نسبت به شیر حیوانات دیگر مقدار لاکتوز بالاتری دارد.یک بررسی  در سال 2015 تخمین می زند که  65 تا 70 درصد جمعیت جهان به نوعی عدم تحمل لاکتوز را دارا هستند.بیشتر افراد مبتلا به این مشکل با خیال راحت می توانند مقادیر کمی لبنیات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

گزینه های جایگزین شیر

نوعفوایدمضرات
شیر سویادارای مقدار مشابهی از پروتئین است. نیمی از کربوهیدرات ها و چربی های شیر کاملحاوی استروژن و هورمونهای گیاهی است
شیر بادامکم چرب؛ کلسیم بالا (اگر غنی شده باشد)؛ ویتامین E بالاپروتئین کم؛ حاوی اسید فیتیک (مانع جذب مواد معدنی)
شیر نارگیلکم کالری و کربوهیدرات؛ نصف چربی شیربدون پروتئین؛ چربیهای اشباع بالا
شیر جوکم چربی؛ فیبر بالاکربوهیدرات بالا؛ پروتئین کم
شیر بادام زمینیکالری و چربی کم استپروتئین کم؛ مواد مغذی کمتری
شیر برنجچربی کمپروتئین کم ، کربوهیدرات بالا

شیر به طور طبیعی با مواد مغذی ضروری به شکلی راحت و در دسترس پر شده است.نوشیدن شیر برای کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این ممکن است به شما و فرزندتان در حفظ سلامتی کمک کند.

مواد مغذی شیر متفاوت است و این کاملا بستگی به تغذیه گاو دارد.تحقیقات بیشتری در مورد میزان  مفیدترین شیر و تأثیر آنتی بیوتیک ها و هورمون های مصنوعی به گاوهای شیرده مورد نیاز است.بهتر است شیر ارگانیک را از گاوهای فاقد هورمون رشد انتخاب کنید. گزینه های شیر نیز می تواند بخشی از یک رژیم سالم و متعادل باشد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و پاسخ مناسبی برای پرسش به سوال بالاخره شیر بخوریم یا نخوریم ؟ پیدا کنیم.