باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو کم نیستند. زیرا شوجو، اصطلاح پیچیده ای است. با وجود اینکه شوجو از دید بسیاری به عنوان یک ژانر شناخته می شود، ولی درست مثل شونن و سینن، شوجو یک دسته بندی آماری بر اساس مخاطبان هدف است. متاسفانه، در این چند وقت اخیر، تصورات رایج اما اشتباهی درباره انیمه ها و مانگاهای شوجو به وجود آمده اند. که سوء تفاهم های بسیاری را ایجاد کرده اند. با وجود اینکه شخصا طرفدار سرسخت شوجو نیستم، ولی انکار نمی کنم که برخی عقاید درباره این ژانر باید تغییر کنند. در این مطلب، با مجله وارونه همراه باشید تا نگاهی به برخی از باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو داشته باشیم.

با وجود اینکه آثار شوجو، بسیار محبوب هستند، ولی عقایدی درباره آنها وجود دارند که اصلا درست نیستند. بعد از انتشار برخی انیمه ها مثل سیلور مون و سبد میوه، بسیاری از مخاطبان، به ویژه در غرب، به این نتیجه رسیدند که همه انیمه های شوجو از یک الگوی یکسان پیروی می کنند. و همه آنها ژانر یکسانی دارند. خیلی ها هم فقط به خاطر اینکه یک مانگا در مجله شوجو چاپ شده اصلا به سراغ آنها نمی روند!

مرتبط: ژانرهای انیمه و مانگا را بشناسید!


باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو


11/ فقط دختران می توانند از سری های شوجو لذت ببرند

متاسفانه بسیاری از طرفداران انیمه به بهانه های مختلف مورد تمسخر قرار می گیرند. ولی اوضاع زمانی بدتر می شود که برخی از انیمه بازها سایر طرفداران انیمه و مانگا را به خاطر علاقه به یک ژانر مسخره می کنند. مثلا اگر یک پسر بخواهد انیمه شوجو تماشا کند، واکنش خیلی ها به او این است: «مگه دختری؟ چطور از اینا خوشت میاد؟»

به هر حال، همانطور که طرفداران مونث می توانند از تماشای شونن ها و سینن ها لذت ببرند، طرفداران مذکر نیز می توانند شوجوها و جوسی ها را دوست داشته باشند. همچنین، برای کسی که از یک ژانر مثل شوجو لذت می برد، غیرممکن نیست که از بقیه ژانرها هم خوشش بیاید! پس هیچ محدودیتی برای علاقه به ژانرها و آثار مختلف وجود ندارد. و هر کسی، فارغ از سن و سال و جنسیت می تواند هر اثری که دوست داشته باشد را تماشا کند یا بخواند.

10/ خالقان همه آثار شوجو خانم هستند

همانطور که خانم ها می توانند خالق آثار شونن باشند، مثل آداچی توکا – خالقان نوراگامی – و هیرومو آراکاوا – خالق کیمیاگر تمام فلزی – تعجبی ندارد که آقایان هم بخواهند آثار شوجو خلق کنند! در چند سال اخیر، چندین مانگاکای شوجو که اتفاقا خانم هم نبوده اند توانسته اند آثار محبوبی را خلق کنند. مثلا آقای شینیجی وادا که یکی از مشهورترین ها بین این مانگاکا هاست. او تاکنون چندین مانگای شوجوی محبوب مثل پرنسس و مارگارت و Sukeban Deka خلق کرده است. و حتی یکی از معروف ترین آثار او به نام Pygmalio با وجود داشتن پروتاگونیست مذکر و همچنین استفاده از ژانر ماجراجویی، به خاطر چاپ شدن در یک مجله شوجو به عنوان یکی از آثار این دسته شناخته می شود.

البته، بعد از انتشار سری محبوب Monthly Girls’ Nozaki-kun کم کم این طرز فکر که همه مانگاکاهای شوجو خانم هستند اصلاح شد. و بسیاری از طرفداران انیمه و مانگا متوجه شدند که خالقان مانگاها و انیمه های شوجو شامل بسیاری از آقایان می شوند. هر چند ممکن است آنها بخواهند به خاطر افکار غلط دیگران و آرامش خودشان با نام مستعار مونث فعالیت کنند.

9/ همه پروتاگونیست های انیمه ها و مانگاهای شوجو دختر هستند

باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو

آثار شوجو به عنوان آثاری شناخته می شوند که بیشتر مخاطبان آنها را دختران جوان تشکیل می دهند. ولی لزوما همه پروتاگونیست های مجموعه های شوجو، دختر نیستند. برای مثال، تاکئو، شخصیت اصلی انیمه My Love Story!! یا تاکاشی ناتسومه، شخصیت اصلی انیمه Natsume’s Book Of Friends نمونه هایی از معروف ترین پروتاگونیست های مذکر در انیمه های شوجو هستند.

مرتبط: قوی ترین دختران انیمه ای که حریف ندارند! 

8/ هر مانگا یا انیمه ای که شخصیت اصلی آن دختر باشد شوجو است

تصور اشتباه دیگری که درباره انیمه های شوجو وجود دارد، این است که هر سری که شخصیت اصلی آن دختر باشد، شوجو است. در صورتی که برای مثال انیمه کیل لا کیل، با وجود داشتن یک دختر جوان در نقش پروتاگونیست، به عنوان یک سینن شناخته می شود. در صورتی که طبق دسته بندی ها، مخاطبان هدف سینن ها را مردان بالغ تشکیل می دهند! بنابراین، جنسیت پروتاگونیست یک مجموعه ربطی به شونن یا شوجو بودن آن اثر ندارد.

7/ یک انیمه نمی تواند هم شوجو باشد و هم شونن

خیلی اوقات، چیزی که تعیین می کند یک مانگا شونن است یا شوجو، مجله ای است که آن مانگا در آن چاپ می شود! بنابراین خیلی غیرمعمول نیست که یک مانگای شوجو به یک مجله شونن منتقل شود و برعکس. برای مثال، سری Cutie Honey در ابتدا قرار بود یک شوجوی رمانتیک باشد؛ ولی به دلایلی در یک مجله شونن چاپ شد! و به اولین شونن با تم دختران جادویی تبدیل شد! یا مجموعه Nakayoshi را در نظر بگیرید. خیلی ها این سری را به عنوان یک سینن می شناسند. در صورتی که این اثر در واقع به انتشاراتی های شوجو تعلق دارد.

6/ همه شوجوها رمانتیک و درباره عشق و عاشقی هستند

باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو

درست است که بسیاری از انیمه ها و مانگاهای شوجو روی داستان های عاشقانه تمرکز دارند، ولی دلیل نمی شود که همه آثار شوجو، عاشقانه باشند. زیرا اگر مخاطبان هدف شوجوها را دختران جوان در نظر بگیریم، پس طبیعی است به این نتیجه برسیم که آنها به چیزهای دیگری به جز رومنس هم علاقه دارند! بنابراین، انیمه ها و مانگاهای شوجو می توانند ماجراجویی، فانتزی، علمی تخیلی، اکشن، ترسناک، و… باشند. و هیچ قانون خاصی برای استفاده از رومنس در 100 درصد انیمه های شوجو وجود ندارد.

5/ هر اثر رمانتیکی شوجو است

از طرف دیگر، همانطور که همه شوجوها رمانتیک نیستند، پس همه انیمه های رمانتیک هم شوجو نیستند! بسیاری از شونن ها نیز از داستانک های رمانتیک استفاده می کنند. و حتی خیلی از آنها نیز کاملا روی رومنس تمرکز دارند. به ویژه اگر شخصیت اصلی پسر باشد. برای مثال، انیمه دروغ تو در آوریل را در نظر بگیرید. یا هاناکو – کون. در کل، هر اثری می تواند از رومنس استفاده کند. و رمانتیک بودن ربطی به شوجو بودن ندارد.

4/ انیمه های شوجو دارای لحظات اکشن و یا خشونت بار نیستند

باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو

این یکی از باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو که واقعا وقت اصلاح آن رسیده است. انیمه های شوجو هم می توانند دارای فایت های مختلف، سکانس های اکشن، و لحظات خشن باشند. و از این جهت به انیمه های شونن شباهت داشته باشند. برخلاف چیزی که تصور می کند، خیلی از شوجوها، به ویژه آنهایی که داستان دختران جادویی را روایت می کنند، عادت دارند شخصیت های زیادی را بکشند! برای مثال در نسخه قدیمی سیلور مون، بخشی وجود دارد که همه گروه سیلور مون هنگام جنگیدن کشته می شوند. خالق سیلور مون، دوست داشت در انتهای سری سیلور مون و همه دوستانش کشته شوند. ولی به او گفته شد که این پایان مناسبی برای چنین مجموعه محبوبی نیست. پس او، با ناراحتی از اینکه نمی تواند همه را بکشد، آنها را در ادامه داستان زنده کرد.

3/ شوجوها نمی توانند در ژانر وحشت یا علمی تخیلی قرار بگیرند

همه شوجوها داستان دختران جادویی و جن و پری و عاشقانه نیستند. و همیشه هم به تقابل دو قطب سیاه و سفید نمی پردازند. مثلا انیمه Hell Girl را در نظر بگیرید. این انیمه جو تاریکی دارد و برخی کلیشه ها را زیر پا می گذارد. همچنین به عنوان یک اثر ترسناک شناخته می شود. با این وجود، در دسته شوجو قرار می گیرد.

یا مانگای Tokyo Black Cat Girl. این مانگای شوجو و علمی تخیلی، از ژانر وحشت هم استفاده می کند. و برخلاف تصوراتی که ممکن است در ابتدا از آن شود، پیش می رود.

2/ شخصیت های سری های شوجو اصلا شخصیت نیستند چون همگی طبق یک الگوی تکراری خلق شده اند!

یکی از انتقاداتی که به انیمه ها و مانگاهای شوجو وارد می شود، درباره شخصیت های کلیشه ای و تکراری آنهاست. قبول دارم که بسیاری از شوجوها واقعا شخصیت پردازی خوبی ندارند، ولی این برای همه شوجوها صدق نمی کنند. بسیاری از افراد به شوجوها اعتراض می کنند چون عقیده دارند که شخصیت های همه آنها شبیه هم هستند. و هیچ چیز منحصر به فردی در انها وجود ندارد و صرفا طبق کلیشه ها عمل می کنند.

اینکه ادعا کنیم همه شخصیت های آثار یک ژانر تکراری هستند، کمی اغراق آمیز است. ممکن است برخی تصور کنند که همیشه در یک انیمه شوجو چند الگوی مختلف مثل دختر سرسخت، دختر باهوش، دختر حسود، و… وجود دارد. این الگوها وجود دارند، اما همه انیمه های شوجو از انها استفاده نمی کنند. در واقع، اصلا این الگوها فقط مربوط به شوجوها نمی شوند و حتی ممکن است چندین انیمه شونن از آنها استفاده کرده باشند.

همچنین، برخلاف بسیاری از دیدگاه های منفی، شوجوهای متعددی وجود دارند که شخصیت پردازی های خوب و کاراکترهای پیچیده ای را به ما نشان داده اند.

1/ فقط انیمه های شوجو برای دختران است

باورهای اشتباه درباره انیمه های شوجو

شوجو به عنوان یکی از دسته بندی ها برای طرفداران مونث شناخته می شود. با این وجود، مخاطبان هدف آن به دختران بین 12 تا 18 سال محدود می شوند. در حالی که دسته بندی دیگری برای خانم های بالای 20 سال وجود دارد؛ و آن هم جوسی است.

از آنجا که مخاطبان آثار جوسی را افراد بالغ تر تشکیل می دهند، معمولا جوسی ها با انیمه های سینن مقایسه می شوند. اما چرا جوسی به اندازه شوجو معروف نیست؟ پاسخ ساده ای دارد: چون آنها معمولا اقتباس انیمه دریافت نمی کنند. اقتباس های آنها اغلب به شکل لایو اکشن تولید می شوند. از طرف دیگر، در حالت عادی هم مانگاهای جوسی خیلی کمیاب هستند. و به اندازه شونن و شوجو فراوان نیستند. به همین دلیل، خیلی اوقات برخی انیمه ها و مانگاها که در واقع به دسته های دیگر تعلق دارند، به اشتباه به عنوان جوسی شناخته می شوند. مثل نانا که شوجو و Emma: A Victorian Romance که سینن بودند. همچنین جالب است بدانید مجموعه Saiyuki در یک دوره به عنوان شونن و در دوره ای دیگر به عنوان جوسی دسته بندی می شد.

در ادامه بخوانید: بهترین انیمه ها برای دخترها که می توانند از تماشایشان لذت ببرند!