قطعا شارژ کردن تلفن هوشمند امری طبیعی و رایج است و اگر به انجام آن نپردازیم تلفن هوشمندمان انرژی کافی برای ادامه همراهی کاربری با ما را نخواهد داشت. در این بین پرسشی به وجود می آید که چه کارهایی انجام دهید تا شارژ درستی داشته باشیم و البته که چه کارهایی را نباید انجام دهیم! در ادامه چند مورد از باورهای اشتباه درباره شارژ گوشی را با هم مرور میکنیم.

باتری گوشی‌های هوشمند امروزی از نوع لیتیومی هستند و با باتری‌های قدیمی از نظر سازوکار بسیار متفاوتند. باورهای نادرست زیادی در مورد شیوه شارژ کردن گوشی‌های هوشمند وجود دارد، که ما در ادامه مطلب سعی داریم این باورها را اصلاح کرده و شیوه‌های درست و اصولی نگهداری از این نوع باتری‌ها را به صورت خلاصه بیان کنیم.


بیشتر بخوانید: چند ترفند ساده و کاربردی برای کاهش مصرف باتری در iOS 11 


باتری گوشی‌های هوشمند امروزی از نوع لیتیومی هستند و با باتری‌های قدیمی از نظر سازوکار بسیار متفاوتند. باورهای نادرست زیادی در مورد شیوه شارژ کردن گوشی‌های هوشمند وجود دارد، که ما در ادامه مطلب سعی داریم این باورها را اصلاح کرده و شیوه‌های درست و اصولی نگهداری از این نوع باتری‌ها را به صورت خلاصه بیان کنیم.

1- از اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر پرهیز کنید

تا حد امکان از شارژ کردن گوشی در طول شب بپرهیزید. باورهای نادرست زیادی در مورد شارژ گوشی در طول شب وجود دارد. بسیاری از افراد از این که با قرار دادن گوشی خود در حالت شارژ در طول شب باعث ایجاد انفجار یا آتش گرفتن گوشی شوند بیم دارند، که این باور بسیار نادرستی است. احتمال آتش گرفتن و انفجار باتری در حالت شارژ تقریبا صفر است، این اتفاق تنها برای گوشی‌هایی پیش می‌آید که از نظر فنی دچار مشکل باشند مانند مشکلی که برای سری گلکسی نوت 7 به وجود آمده بود.

باور دیگری که در این مورد وجود دارد این است که قرار دادن باتری در حالت شارژ به مدت طولانی باعث افزایش قدرت نگهداری شارژ باتری می‌شود، که این هم باور بسیار غلطی است، هر چقدر هم که زمان شارژ گوشی افزایش یابد به هیچ وجه میزان شارژ باتری از 100 درصد بیشتر نمی‌شود!


بیشتر بخوانید: چگونه عمر باتری گوشی اندروید را بهبود دهیم؟


اما چرا باید از شارژ باتری گوشی در طول زمان خواب پرهیز کنید؟ این کار ممکن است مدت زمان عمر مفید باتری گوشی شما را کم کند. هر بار که شارژ گوشی به حالت 100 درصد می‌رسد، به طور خودکار حالت شارژ گوشی قطع می‌شود. با قرار دادن طولانی گوشی در حالت شارژ، میزان شارژ باتری به طور مداوم به 99 درصد کاهش یافته و در نتیجه مجدداً حالت شارژ گوشی برای رساندن میزان شارژ به 100 فعال می‌شود، که این حالت در طولانی مدت باعث کاهش عمر مفید باتری خواهد شد.

همچنین قرار دادن باتری در حالت شارژ اضافه باعث افزایش گرمای گوشی و باتری می‌شود که این مورد هم می‌تواند به طول عمر مفید باتری صدمه بزند. البته زیاد هم نگران این مورد نباشید اگر مجبور شدید در طول شب گوشی را در حالت شارژ قرار دهید بهتر است هر موقع از خواب بیدار شدید گوشی را از شارژ بکشید یا از شارژرهای هوشمند هم می‌توانید استفاده کنید که به محض رسیدن باتری به حالت شارژ کامل، عملیات شارژ را به طور کامل قطع کند.

2- از کابل مناسب برای شارژ گوشی استفاده کنید

باورهای اشتباه درباره شارژ گوشی

از کابل‌های مناسب گوشی خود استفاده کنید. استفاده کردن از کابل‌هایی که با گوشی شما سازگاری ندارد و استاندارد نیست بپرهیزید و در خرید کابل مناسب برای گوشی خود اصلاً صرفه جویی نکنید. کابل‌های نامناسب ممکن است آسیب‌های جدی به تبلت یا گوشی شما وارد کنند.

3- از شارژ کردن گوشی در گرمای زیاد و سرمای زیاد بپرهیزید

باتری‌های لیتیومی از دو چیز نفرت دارند، گرمای زیاد و سرمای زیاد. بعضی‌ها بر پایه‌ی باوری نادرست اعتقاد دارند که گوشی را در حالت فریز در شارژ قرار دهند که باور بسیار اشتباهی است و تداوم شارژ گوشی در دماهای زیر صفر درجه و بسیار سرد باعث آسیب به پوشش فلزی قطب مثبت باتری می‌شود که قابل تعمیر نیست و با انجام زیاد این کار تنها باتری سریع‌تر از بین می‌رود.

در مورد گرما هم همینطور است. تنها باتری نیست که از گرما نفرت دارد، همه‌ی قطعات داخلی گوشی‌های هوشمند با گرما مشکل دارند. یک کامپیوتر در داخل گوشی شما وجود دارد، و کامپیوترها و گرما از قدیم دشمن اصلی یکدیگرند. اپل به طور صریح گفته است که شارژ کردن گوشی در دمای بیش از 35 درجه‌ی سانتی گراد یا 95 درجه‌ی فارنهایت می‌تواند صدمات دائمی به باتری گوشی شما بزند. البته سایر گوشی‌های هوشمند هم از این قانون مستثنی نیستند.

4- نگذارید شارژ باتری به صفر برسد

باور بسیار غلط دیگری که در مورد شارژ باتری‌ها وجود دارد این است که بگذاریم میزان شارژ باتری به صفر درجه برسد تا آن را در حالت شارژ قرار دهیم. این که هر بار بگذارید شارژ باتری به صفر درجه برسد و خاموش شود تا آن را در حالت شارژ قرار دهید اشتباه است. حتی هیچوقت نگذارید شارژ باتری به صفر درصد نزدیک شود. این کار باتری‌های لیتیومی را به سرعت دچار فرسودگی می‌کند. اگر باتری آسیب ببیند و ظرفیت آن کاهش یابد دیگر هیچ راهی برای برگرداندن آن به وضعیت قبلی وجود نخواهد داشت و به مرور زمان باتری‌ها شارژ کمتر و کمتری را نگه می‌دارند. اگر از گوشی آیفون قدیمی 5 یا 6 هنوز استفاده می‌کنید و این سؤال برایتان پیش آمده که چرا به مرور زمان ظرفیت باتری کاهش یافته علت آن همین موردی است که توضیح دادیم، حجم باتری به مرور زمان کاسته می‌شود.


بیشتر بخوانید: 6 نکته برای فروش بهتر گوشی دست دوم که باید بدانید!


گوشی را قبل از این که در مورد استفاده از حالت Low power mode سؤال کند، داخل شارژ قرار دهید، که این سؤال در گوشی‌های آیفون در میزان شارژ کمتر از 20 درصد پرسیده می‌شود. بنابراین گوشی را در میزان شارژ 30 تا 40 درصد در حالت شارژ قرار دهید و اگر از شارژ سریع استفاده می‌کنید گوشی را تا همان میزان 80 تا 90 درصد شارژ کنید تا طول عمر باتری افزایش یابد.

امکان استفاده از حالت شارژ سریع بالاخره بعد از مدت طولانی که در گوشی‌های اندورید مهیا شده بود، برای گوشی‌های آیفون نیز فراهم شده است. در گذشته، برای این که یک گوشی آیفون به میزان 50 درصد شارژ شود حداقل دو ساعت زمان لازم بود، اما با شارژ سریع این میزان از شارژ تنها در سی دقیقه امکان پذیر است. برای استفاده از این حالت می‌توانید از کابل‌های مخصوص شارژ سریع و یا شارژرهای با ولتاژ بالا مثلاً شارژهای آیپد و مک بوک استفاده کنید.

5- نیازی به شارژ کردن طولانی در بار اول نیست

باورهای اشتباه درباره شارژ گوشی

باور نادرست دیگری که وجود دارد این است که باتری‌ها از یک حافظه برخوردارند که این مساله در مورد باتری‌های لیتیومی صادق نیست. داشتن حافظه مشکلی بود که در باتری‌های قدیمی نیکل-کادمیومی  وجود داشت. به همین دلیل می‌گفتند که شارژ اولیه در مورد این باتری‌ها بسیار با اهمیت است و باتری گوشی را به صورت صد در صد کامل پر کنید. همان گونه که در بالا هم گفته شد این مورد در باتری‌های لیتیومی به هیچ وجه صادق نیست. پس چرا باتری‌های لیتیومی به مرور زمان آسیب می‌بینند؟ این مسئله به حافظه باتری مربوط نیست بلکه در ارتباط با ظرفیت باتری است. به مرور زمان از ظرفیت باتری گوشی هوشمند شما کاسته می‌شود، به گونه‌ای که یک گوشی جدید می‌تواند شارژ کامل بگیرد، در حالی که یک گوشی هوشمند قدیمی ممکن است تنها نهایتاً 82 درصد شارژ شود.


بیشتر بخوانید: افزایش عمر باتری گوشی با چند راهکار ساده


اپل ادعا می‌کند که باتری‌های لیتیومی طراحی شده در این شرکت به گونه‌ای هستند که حداقل 80 درصد از ظرفیت اصلی خود را برای دفعات بسیار زیادی از شارژ کردن حفظ می‌کنند، البته این مساله در مورد محصولات متفاوت فرق می‌کند.

نکته‌ای در مورد شارژ سریع

در پایان باورهای اشتباه درباره شارژ گوشی یک نکته را هم مرور میکنیم. باتری‌هایی که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند تا رسیدن به میزان 80 درصد شارژ، بسیار سریع شارژ می‌شوند، و شارژ از این میزان به بعد به کندی صورت می‌پذیرد. این کار باعث می‌شود که از وارد آمدن فشار زیاد به باتری و گرم شدن آن جلوگیری شود. در کل، شارژهای سریع برای باتری‌های لیتیومی مناسب نیستند و در طول زمان باعث آسیب رسیدن به این نوع از باتری‌ها و کاهش طول عمر آن‌ها می‌شوند. اگر می‌خواهید گوشی را در طول شب در حالت شارژ قرار دهید از حالت شارژ سریع استفاده نکنید.

بنابراین باید باتوجه به موارد فوق، از باورهای اشتباه درباره شارژ گوشی دوری کرد.