با معرفی برترین موزه های مد جهان همراه شما هستیم. در طول تاریخ لباس و شیوه زندگی مردم ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته اند به طوری که مد و لباس همچون آئینه ای تمام نما می تواند، بازتاب دهنده ی نگرشهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و . . . یک ملت در هر عصری باشد. به همین خاطر تعداد زیادی از موزه ها و مجموعه ها در سر تاسر جهان به دنبال جمع آوری و نگهداری لباس و موارد مربوط به آن هستند. در این موزه ها لباس ها که شامل لباس های تاریخی و همچنین لباس های مد روز هستند، مانند دیگر آثار تاریخی_هنری دارای ارزش فرهنگی زیادی می باشند. این مجموعه ها مرجعی مفید برای زمینه های مختلف تحقیقی محسوب می شوند و سالانه بازدید کنندگان بسیاری را به سمت خود می کشاند. دراین نوشتار شما با برترین موزه های مد جهان آشنا می شوید.

در ادامه بخوانید »

نگاهی به آغاز مد گرایی در ایران !

با مفاهیم پایه ای طراحی مد آشنا شوید

 

موزه ویکتوریا و آلبرت (لندن، انگلستان)

برترین موزه های مد جهان

مجموعه مد موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن، بزرگترین و جامع ترین مجموعه لباس در جهان است که تاریخی چهار صد ساله از جامه ی مردان و زنان را پوشش می دهد. بخش های اصلی این مجموعه شامل پیراهن های شب قرن هفده، پیراهن های قرن هجدهم، لباس های شب دهه 1930 و لباس های روزانه دهه 1960 و فرهنگ پسا جنگ می شود. در این موزه آثاری از طراحان قرن بیست یکم و کلکسیون کاملی از انواع کلاه ها هم دیده می شود.

موزه مد (باث، انگلستان)

برترین موزه های مد جهان

موزه ی مد شهر باث که اخیرا از طرف CNN در لیست ده موزه برتر مد جهان قرار گرفته است یکی از بزرگترین مجموعه لباس های تاریخی و مد روز می باشد. تمرکز این مجموعه بر روی لباس های مد روز زنان، مردان و کودکان از قرن شانزدهم تا به امروز است. در این موزه بازدید کنندگان می توانند، نخستین پیراهن ها و دستکش های گلدوزی شده مربوط به قرن هفدهم را مشاهده کنند. سالیانه بیش از یکصد سی هزار نفر شامل توریست ها، متخصصان مد و دانشجویان از این مجموعه دیدن می کنند.


همچنین بخوانید: ۱۰ تا از بهترین فیلم هایی که در مورد مد و فشن ساخته شده است


موزه هنری متروپولیتن (نیویورک، آمریکا)

برترین موزه های مد جهان

موسسه لباس موزه مترو پولیتن مجموعه ای بیش از 35000 قطعه لباس و اِکسسوری را از پنج قاره جهان و هفت قرن در خود جای است. که شامل لباس های محلی، اکسسوری های مربوط به مردان ، زنان، و کودکان از قرن پانزدهم تا به امروز است. این موسسه در طول سال یک یا چند نمایشگاه برگزار می کند، با توجه به ماهیت حساس منسوجات این مجموعه به طور دائم در نمای عمومی نیست.

موزه مد و منسوجات (پاریس، فرانسه)

 

موزه ی مد و منسوجات با مساحتی برابر 9000 متر مربع در موزه بزرگ لوور قرار دارد. در این موزه بالغ بر 81000 اثر نگهداری می شود که شامل مجموعه لباس هایی(16000 قطعه لباس و 13500 اکسسوری مد) از اوایل سده هجدهم تا به امروز است، همینطور منسوجاتی که کهن ترین آنها مربوط به قرن هفتم میلادی است. در این موزه، نمونه هایی از طراحی داخلی،مبلمان، کاغذ دیواری، پرده، هنر سرامیک، ظروف شیشه ای و اسباب بازیهایی از قرون وسطا تا به این دوره هم دیده می شود . از مهمترین طراحان مد و پارچه ی فرانسوی که آثارشان در این مجموعه نگهداری می شود می توان به کریستین دیور، کریستین لاکرویک، جین لانوین، سنت لوران و رائول دوفی اشاره کرد.

موزه گالیره(Musée Galliera )،(پاریس، فرانسه)

برترین موزه های مد جهان

خط مشی کلی این مجموعه، بر لباس و طراحی لباس بنا شده است. موزه گالیره شامل مجموعه هفت هزار تایی از طراحی مد و لباس فرانسه است. در این موزه لباس هایی از قرن هجدهم تا به اکنون، نمایشگاه هایی از سبک های طراحان قرن بیستم و بیست و یکم، لباس زیر، اکسسوری هایی چون چتر و جواهرات، اثارگرافیکی و عکاسی هنری، نقاشی و تبلیغات و هر آنچه که مرتبط با صنعت مد است، نگهداری می شود. در این مجموعه لباس شخصیت های برجسته ای چون ماری انتوانت، لویی شانزدهم و ملکه ژوزفین در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته اند.


همچنین بخوانید: ۴ قانون اصلی مد و فشن که هیچ وقت تغییر نمی کند !


موسسه ی لباس کیوتو (KCI)، (کیوتو، ژاپن)

برترین موزه های مد جهان

هدف اصلی این موسسه از زمان تاسیس، گرداوری نمونه های معتبری از لباس های غربی مربوط به هر عصری بوده است. به طوری که هم اکنون 12000 قطعه پوشاک و 16000 سند است. بسیاری از آثار از طرف طراحان و خانه های مد برجسته ای چون کریستین دیور، شانل و لویی ویتان به این مجموعه اهدا شده است. هسته اصلی پژوهش در این موسسه، ردیابی شیوه تغییر لباس در محیط تاریخی و ا جتماعی بیان شده است.

موزه FIT (مهنتن نیویورک، آمریکا)

برترین موزه های مد جهان

این موزه در سال 1969 برای حمایت از برنامه های آموزشی موسسه فناوری مد ( بخشی از سیستم دانشگاهی نیویورک) تاسیس شد. بیشترین تمرکز موزه FIT که هر ساله بیش از یکصد نفر بازدید کننده دارد، بر روی هنر، کسب و کار، ارتباطات جمعی و فناوری های صنعت مد می باشد. این موزه، مجموعه ای دائمی از 50000 نمونه لباس و اکسسوری های از قرن هجدهم به بعد است. سیاست اصلی موزه در گرداوری لباس، پارچه، اکسسوری و عناصر بصری برجنبه های زیبایی شناسی و تاریخی تاکید می کند، البته با توجه به مد پیشروی معاصر.

موزه del Traje (مادرید، اسپانیا)

برترین موزه های مد جهان

این موزه که غالباً نادیده گرفته شده است دارای مجموعه های شگفت انگیز و نمایشگاه های زیبایی با موضوع مد و لباس است. مجموعه ای که از 16000 نمونه لباس و اسناد شکل گرفته است. لباس های تاریخی (قدیمی ترین نمونه ها مربوط به قرون وسطاست)، لباسهای سنتی، لباسهای معاصر و اکسسوری های مرتبط با آنها از بخش های اصلی این موزه می باشد. تاکید این مجموعه در انتخاب آثار بیشتر بر روی کار طراحان اسپانیایی تاکید می باشد.


همچنین بخوانید: لباس ها سخن می گویند ! نگاهی به نحوه ارتباط پوشاک با جهان پیرامون !


موزه FIDM (موسسه مد طراحی و بازار یابی)، (لوس انجلس، آمریکا)

برترین موزه های مد جهان

ساختمان این موزه، در محوطه کالج لوس انجلس قرار گرفته است. در حال حاضر این مجموعه شامل بیش از 12000 قطعه پوشاک، اکسسوری و منسوجات از قرن هجدهم به بعد است. در این موزه همچنین پارچه های داخلی ، نمونه های گلدوزی شده، لباس های هالیوودی، پوشاک محلی و غیر غربی هم نگهداری می شود. بازدید از این موزه برای عموم آزاد است.

موزه دانشگاه ایالتی کنت ( شهر کنت، ایالت اوهایو)

برترین موزه های مد جهان

موزه ی دانشگاه ایالتی کنت با جمع اوری، حفظ، تفسیر و نمایش های مد، پارچه و دیگر هنر های مرتبط دانشجویان، محققان و دیگر افراد را در درک فرهنگ های جهانی یاری می رساند. مجموعه دائمی موزه شامل 20000 اثر است. از جمله مجموعه های مهم این موزه لباس هایی از قرن هجده تاکنون و کارهای چهره های معروفی چون شانل، والنتینو، جیوانچی، بالمین و بسیاری دیگر است. در این موزه یک مجموعه ی بزرگ هم به لباسهای قرن هجدهم و نوزدهم کشور چین و پوشاک اروپای مرکزی اختصاص دارد. در این موزه علاوه بر منسوجات آثار دیگری چون شیشه، مبلمان، نقاشی و دیگر هنر های تزئینی آمریکا نگهداری می شود. موزه همچنین یک کتابخانه از کتابها و نشریات تاریخی مرتبط با مد، لباس و هنر های تزئینی دارد.

در ادامه بخوانید: