خطرات هوش مصنوعی ! امروزه، ایده هایی که فقط در کلاسیک های علمی تخیلی بودند به واقعیت تبدیل شدند.ماشین آلات انسانی روز به روز در حال پیشرفت هستند و هوشمندانه تر می شوند.و این موضوع باعث به وجود آمدن اختلاف نظرهای متفاوت شده است.اما آیا در حقیقت هوش مصنوعی زندگی بشر را تهدید می کند ؟

خطرات هوش مصنوعی

سیری ،الکسا و گوگل و…. نرم افزارهای هوشمندی هستند که به بخشی از زندگی روزمره مان تبدیل شده اند.برای پیدا کردن مسیرها ،تمیز کردن خانه ها و…. از روبات ها استفاده می کنیم.نرم افزار رباتها  از عادات گشت و گذار ما درفضای مجازی اطلاع دارند و بر آن ها در پشت پرده نظارت می کنند و دولت ها در طول عملیاتشان از وسایل نقلیه بدون سرنشین استفاده می کنند.و تمام اینها در نتیجه پیشرفت روز افزون تکنولوژی است.اکثر این پیشرفت های تکنولوژی در دهه های گذشته تنها در فیلم های علمی تخیلی وجود داشته اند اما امروزه به واقعیت تبدیل شده اند.


در ادامه بخوانید :

بهترین فیلم های علمی تخیلی با موضوع ربات ها

ربات چیتا ۳ می تواند بدون دیدن پله از آن بالا رود !

ادوبی از هوش مصنوعی برای تشخیص تصاویر جعلی و فوتوشاب شده استفاده می کند!

هوش مصنوعی که می تواند آثار باخ را تقلید کند !!!


اما از سوی دیگر، این تحولات هیجان انگیز، با مشکلات اخلاقی همراه است.به عنوان مثال، چقدر کنترل باید به یک تکنیک اتوماسیون داده شود؟ یا چقدر هوشمندانه باید برنامه کامپیوتری را برای تولید راه حل های منطقی در شرایط بحرانی برنامه ریزی کرد؟ یا چه کسی مسئول تصادف یک اتوبوس بدون سرنشین است ؟چه کسی از داده ها محافظت می کند؟آیا وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین باعث مرگ مردم می شوند ؟

این نوع سوالات در دهه های مختلف در فیلم های علمی تخیلی مورد توجه قرار گرفته است.به خصوص ترس مدیریت ربات ها و خارج شدن کنترل آن ها توسط انسان ها سال هاست در فیلم های علمی تخیلی مورد بحث قرار می گیرد.”سال 2001: سرنوشت فضایی” سال 1968، “ماتریکس” سال 1999 و ” اکس ماشین  2015″ …همه این فیلم ها بر اساس داستان هایی است که انسانیت کنترل را از دست داده است.وهمه آن ها خطراتی را برای ما بازگو می کنند که توسط هوش مصنوعی به وجود آمده است.

خطرات هوش مصنوعی

رویکرد انتقادی به تحقیقات هوش مصنوعی

البته، داستان های علمی فقط فضایی برای فیلم ها  نیست.تئاتر، کتاب ها و یا ادبیات نیز طیف گسترده ای از پیشرفت های تکنولوژیکی را دارد.نویسنده آلمانی فرانک شوچزینگ در کتاب اخیرا منتشر شده «دیکتاتوری پروانه ها» توجه ویژه ای به خطر هوش مصنوعی دارد. کلن (نویسنده )با صحبت کردن با مجله Stern با معرفی کتاب، تأکید می کند  که هوش مصنوعی دارای پتانسیل فوق العاده ای برای انسان هاست ، اما در عین حال “زمینه ای از سناریوهای فاجعه آمیز غیر قابل مقاومت” است.!

به همین دلیل،  شوچزینگ اشاره کرد که تحقیقات بر روی هوش مصنوعی توسط دولت باید کنترل شود.با این حال بسیاری از شرکت ها وکمپانی ها  از آزادی قلمرو دیجیتال بهره می برند.از سوی دیگر، واکنش کنگره آمریکا به رسوایی اطلاعات فیس بوک نشان می دهد که محدودیت های اطمینان در زمینه دیجیتال مطرح می شود.حتی پس از رسوایی، مارک زوکربرگ، موسس فیس بوک اذعان داشت که “برخی مقررات” باید برای شرکت های رسانه ای اجتماعی معرفی شود، حتی اگر باعث کاهش تقاضا در بازار گردد.

با توجه به تمام مسائل پیش آمده باز این سوال مطرح می گردد که آیا آینده بشریت تحت تاثیر هوش مصنوعی از میان خواهد رفت ؟ و یا هوش مصنوعی به کمک انسانیت خواهد آمد ؟ انسان ها تا چد حد توانایی کنترل هوش مصنوعی را دارند ؟ تمام پاسخ ها به این قبیل سوالات نا مفهموم است تا زمانیکه آینده پاسخ آن ها را برای ما اشکار نسازد.

همچنین بخوانید :

با میزان حقوق ماهانه کارمندان فیسبوک آشنا شوید !!!

قابلیت Stories به صورت آزمایشی به اپلیکیشن فیسبوک اضافه شد

سرکوب آهنگ ها در ویدئوهای فیس بوک