سرطان دهانه رحم ممکن است در موقعیت های مختلف ظاهر شود. منطقه ای که در سرطان دهانه رحم درگیر می شود با ناحیه درگیر در سرطان رحم متفاوت است.ما دراین مطلب شما را با علائم سرطان  دهانه رحم و تمام حقایق در مورد آن آشنا می کنیم .با وارونه همراه باشید :

 علائم سرطان دهانه رحم

هنگامی که سرطان دهانه رحم زود تشخیص داده شود ،شانس درمان آن بسیار بالا است.دهان رحم بخشی از اندام تناسلی بین رحم و واژن است که در رحم واقع شده است و اجازه نمی دهد تا یک زن باردار معمولی دچار سقط شود.سرطان این ناحیه سرطان دهانه رحم است.یعنی در واقع سرطان دهانه رحم با سرطان رحم و تخمدان ها متفاوت است.

علائم سرطان دهانه رحم چیست ؟

سرطان دهانه رحم مخصوصا در مراحل اولیه ،خود را نشان نمی دهد.زمانیکه شروع به نشان دادن علائم می کند یعنی تا حدود زیادی پیشرفت کرده است.در مراحل اولیه به ندرت علائمی مانند لکه بینی ،خونریزی بعد از رابطه جنسی ،نامنظمی های قاعدگی ،ترشحات آبکی بدبو و خونی دیده می شود.اگر بیماری در مرحله اولیه تشخیص داده نشود، بیماری پیشرفت می کند و این علائم شدیدتر می شود.همچنین افزایش مقدار خونریزی سبب کم خونی می گردد ،درد در ناحیه پایین تنه به خصوص پاها و متورم شدن آن ها ،انسداد مجاری ادراری ناشی از نارسایی کلیه،  علائم مزمن در سرطان پیشرفته دیده می شود.


همچنین بخوانید :نکاتی که بعد از رابطه ی جنسی باید آنها را رعایت کنید !


دلایل سرطان دهانه رحم چیست ؟ و فاکتورهای ریسک زا کدامند ؟

مهمترین علت سرطان دهانه رحم ویروس HPV است.این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.برای ابتلا به سرطان دهانه رحم علاوه بر ویروس HPV فاکتورهای دیگری نیز دخیل هستند.ودر صدر این فاکتورها کشیدن سیگار است.علاوه بر آن رابطه جنسی در سنین پایین ،رابطه های جنسی با افراد متخلف ،زایمان های زیاد ،برخی بیماری های عفونی ،داروهایی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گزارند،کمبود ویتامین مانند A، C، E و اسید فولیک،وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین همه جزو فاکتورهایی هستند که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم گردد.


همچنین بخوانید :هرچیزی که درباره ی ویروس پاپیلومای انسانی HPV (زگیل تناسلی) باید بدانید!


مراحل سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم به مرحله اولیه (مرحله I-IIA)، مرحله پیشرفته محلی (مرحله IIB-IVA) و مرحله پیشرفته تقسیم می شود.در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه مانند کشور ما، 60 درصد از سرطان های دهانه رحم را نمی توان در مراحل اولیه تشخیص داد، زیرا برنامه های غربالگری ناکافی است و یا به هزینه زیادی نیاز دارد.

روشهای درمان سرطان دهانه رحم چیست ؟

 علائم سرطان دهانه رحم

سرطان های زودرس، شانس درمان جراحی را دارند.. این جراحی ها روش هایی هستند که بر اساس استفاده از گردن رحم به طور گسترده ای صورت می گیرد. همانطور که می توان با روش های جراحی باز نیز درمان را انجام داد، برخی از مراکز  جراحی های بسته (لاپاروسکوپی یا ربات) انجام می دهند.شیمی درمانی و پرتودرمانی به بیماری زمینه ای اعمال می شود. در موارد پیشرفته تر متاسفانه شانس درمان وجود ندارد.در چنین بیماران می توان علائم بیماری را درمان کرد نه خود بیماری را .

آیا می توان از سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد؟

دو روش حفاظت از این بیماری وجود دارد: پیشگیری اولیه (واکسیناسیون) و حفاظت دوگانه (غربالگری).هدف اصلی پیشگیری اولیه، واکسیناسیون در برابر انواع HPV ایجاد کننده بیماری است.بیش از 100 نوع شناخته شده HPV وجود دارد و شایع ترین انواع آن ها که (70٪)سبب سرطان می گردد انواع HPV16 و HPV18 هستند.واکسن بر علیه آنها در حفاظت از سرطان موثر است.اخیرا، نه تنها در مقابل این دو نوع  از ویروسHPV  بلکه در برابر 5 نوع دیگر، یک واکسن توسعه یافته است و تا 90٪ محافظت در برابر سرطان دهانه رحم فراهم می کند.این بیماری پس از به طور متوسط 15 تا 20 سال در معرض ویروس HPV  بودن باعث سرطان دهانه رحم می شود.این ویروس  باعث می شود تغییرات سلول پیش سرطانی در صورت پیشرفت بعد از این عفونت رخ دهد.به همین دلیل تشخیص زودهنگام این تغییرات مهمترین عامل پیشگیری از بیماری است.

روش های غربالگری نیز برای تشخیص این مورد استفاده می شود. اینها عمدتا PAP اسمیر یا HPVنمونه  هستند.غربالگری به صورت رایگان در یک واحد ویژه در مراکز بهداشت خانواده انجام می شود.

در ادامه بخوانید :