در بعضی زنان میزان خونریزی دوران پریود خیلی زیاد است. به طوریکه این افراد مجبور به تعویض سریع نوار بهداشتی می شوند یا باید به طور همزمان از چند نوار بهداشتی استفاده کنند. بیشتر زنان سعی می کنند با راه های طبیعی این مشکل را حل کنند. به همین دلیل، برای قطع شدن پریود چی بخوریم یکی از رایج ترین سوالاتی است که در این زمینه مطرح می شود.

خوشبختانه با انجام چند تغییر ساده در رژیم غذایی می توان به کاهش خونریزی کمک کرده و دوره دوره عادت ماهانه را کوتاه تر کرد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و تمایل دارید بدانید باید برای قطع شدن پریود چی بخوریم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه بخوانید » 

آیا میشود هم پریود بود هم باردار؟

چکار کنم پریودم زودتر تمام شود؟ 7 راهکار برای کوتاه شدن زمان پریود

برای قطع شدن پریود چی بخوریم؟

مصرف غذاهای زیر می تواند به قطع شدن پریود کمک کند:

غذاهای حاوی منیزیم

منیزیم یک نوع ماده معدنی است که می تواند به قطع شدن پریود کمک کند. منیزیم در غذاهایی مثل آووکادو، مغزهای خوراکی و غلات کامل به وفور یافت می شود. شکلات تلخ هم از منابع خوب منیزیم محسوب می شود. اما باید فقط یک تکه کوچک از آن را مصرف کنید و شکلات انتخابی شما حداقل 80 درصد کاکائو داشته باشد.

غذاهای غنی از ویتامین E

ویتامین E، ماده مغذی دیگری است که می تواند مقدار خونریزی را کم کند. این ویتامین در روغن های گیاهی (آفتابگردان، ذرت و سویا)، مغزهای خوراکی (بادام زمینی، فندق و بادام)، دانه آفتابگردان، اسفناج و  کلم بروکلی یافت می شود. بعضی غذاها مثل غلات صبحانه و آبمیوه ها با ویتامین E غنی می شوند. برای اطلاع از میزان ویتامین E محصولات غذایی باید برچسب روی آن ها را بررسی کنید.

منابع غذایی حاوی ویتامین C

ویتامین C مقدار هورمون پروژسترون را در بدن کاهش می دهد. این موضوع سرعت ریزش دیواره رحم را افزایش داده و دوره پریود را کوتاه می کند. از طرف دیگر، ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می کند. بعضی شواهد نشان داده اند که کمبود آهن می تواند باعث افزایش خونریزی شود. میوه ها و سبزیجات مثل مرکبات، کیوی، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی از منابع غنی ویتامین C به شمار می روند.

مصرف میوه برای قطع شدن پریود

ماهی

امگا3 یک اسید چرب مفید است که میزان التهاب را در بدن کاهش می دهد. هنگامی که سلول های بدن دچار التهاب می شوند، خونریزی پریود بیشتر می شود.

بدن انسان نمی تواند اسید چرب امگا3 را بسازد. به همین دلیل، باید منابع امگا3 در رژیم غذایی گنجانده شوند. ماهی سالمون، یکی از بهترین منابع غذایی حاوی امگا3 است که خوشبختانه کمترین میزان جیوه را دارد. این ماهی غنی از آهن است و می تواند آهنی را که طی خونریزی دوران پریود از دست داده اید، جبران کند.

گیاهان دارویی

بعضی گیاهان می توانند به قطع شدن پریود کمک کنند. البته تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود، بنابراین قبل از مصرف این گیاهان باید با پزشک خود مشورت کنید:

  • زنجبیل: شواهد علمی حاکی از این است که خواص ضد التهابی زنجبیل به کاهش کرامپ های عضلانی کمک کرده و از خونریزی شدید جلوگیری می کند.
  • دانه های رازیانه: تحقیقات نشان داده که رازیانه یک ضد درد طبیعی است که درد پریود را مهار می کند. همچنین به آزادسازی سریع خون قاعدگی کمک کرده و باعث می شود دوره پریود زودتر به اتمام برسد.
  • برگ تمشک: سابقه استفاده از برگ تمشک به منظور کاهش خونریزی دوران پریود به سال های دور بر می گردد. تحقیقات جدید هم نشان داده که برگ تمشک شل کننده عضلات است و می تواند انقباضات رحم را کاهش دهد. چای برگ تمشک مقدار زیادی تانن دارد که گفته می شود رحم را تقویت می کند و خونریزی شدید در دوران پریود را کاهش می دهد.
نوشیدن آب برای قطع شدن پریود

آب

کم آبی بدن مشکلات دوران پریود را افزایش می دهد. دریافت آب کافی هم مانع غلیظ شدن خون پریود می شود و هم به رفع کرامپ های عضلانی کمک می کند. علاوه بر این باعث می شود دوران پریود سریع تر به پایان برسد. بنابراین، سعی کنید هر روز 8 لیوان آب بنوشید.

کدام غذاها خونریزیزی پریود را زیاد می کنند؟

تا اینجا متوجه شدیم که باید برای قطع شدن پریود چی بخوریم اما باید به این نکته اشاره کنیم که غذاهایی هم وجود دارند که میزان خونریزی پریود و مدت زمان آن را افزایش می دهند، مثل:

  • سیر و زردچوبه: این 2 ماده غذایی رقیق کننده خون هستند و باعث افزایش خونریزی می شوند.
  • قند و غذاهای فرآوری شده: غذاهای شیرین و فرآوری شده در بدن التهاب ایجاد کرده و به افزایش خونریزی منجر می شوند.
  • عسل: مصرف عسل در دوران قاعدگی گرمای داخلی بدن را بالا برده و باعث می شود پریودهای شما بیش از حد طبیعی باشد. بنابراین، باید از مصرف آن در دوران پریود خودداری کنید.
  • چغندر: چغندر حاوی آهن، کلسیم، پتاسیم، اسید فولیک و فیبر است که همگی آن ها برای سلامتی مفید هستند. اما مصرف چغندر یا آب آن در زمان پریود می تواند باعث افزایش خونریزی شود.
  • قهوه: بعضی افراد معتقدند که قهوه درد ناشی از پریود را تسکین می دهد. اما واقعیت این است که کافئین قهوه هورمون استروژن را تحریک کرده و باعث افزایش خونریزی می شود.
  • لبنیات پرچرب: بیشتر چربی موجود در لبنیات از نوع چربی اشباع است که می تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود. در نتیجه، هم زمان پریود را طولانی تر می کند و هم اسپاسم عضلانی را افزایش می دهد.

در ادامه بخوانید: خونریزی شدید پریود ؛ بررسی دلایل و راهکارهای درمان