برترین فیلم های 2020

با معرفی بهترین فیلم های 2020 همراه شما هستیم. اگر به دنبال برترین فیلم های 2020 هستید، این مطلب برای شماست. ما برترین فیلم های 2020 را برای شما آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

THE VAST OF NIGHT / گستره شب

کارگردان: اندرو پترسون

نویسنده: جیمز مونتاگ و کریگ سانگر

بازیگران: سیرا مک کورمیک/ جیک هاروویتز/ بروس دیویس

تاریخ انتشار:  29 می 2020 از طریق سرویس آمازون

“گستره شب” شاید قدرندیده ترین فیلم امسال باشد و لیست برترین فیلم های 2020 را با این فیلم شروع می کنم. اما از اکثر فیلم های بزرگ و پر سر و صدای امسال کیفیت بیشتری دارد. اندرو پترسون در مقام کارگردان، اثری را خلق کرده که اگرچه بودجه اش از تمام فیلم های این لیست به طرز وحشتناکی پایین تر است اما این موضوع باعث نشده تا در کیفیت نهایی اثر تاثیر گذار باشد. داستان فیلم درباره یک گوینده رادیو محبوب در یک شهر بسیار کوچک آمریکا و دختری است که در ایستگاه رادیویی کار میکند. آنها هر شب کارشان را به خوبی انجام میدهند، دغدغه های خودشان را دارند و روزها میگذرد تا اینکه در یک شب به خصوص، آنها برای پخش رادیویی زنده یک مسابقه بسکتبال مهم بین دانشگاهی به مشکل برمیخورند. در بین برنامه های سرگرم کننده رادیو برای مردم که شامل گفتگوی تصادفی و زنده میشود، آنها صداهای عجیبی را در دستگاه های خود میشنوند که نه منبع مشخصی دارند و نه وضوح کافی. بنابراین بیشتر دقایق فیلم به تلاش و جست و جوی این دو برای پیدا کردن منبع صدا سپری میشود و در پایان یک فینال بی نظیر را هم تحویلمان میدهد. تکنیک فیلمبرداری فیلم کاملا به صورت لانگ تیک یا برداشت بلند صورت گرفته است.


همچنین بخوانید: نقد و بررسی فیلم فانوس دریایی The Lighthouse ؛ سقوط تدریجی واقعیت


اگر سال پیش دو فیلم”استخراج” و “1917” را تماشا کرده باشید با این تکنیک آشنایی دارید، اما چه میشود اگر به شما بگویم این فیلم حتی بهتر از دو اثر مذکور از این تکنیک استفاده میکند؟. تمام لحظات فیلم به صورت برداشت بلند ضبط شده است اما این کار چه فایده ای برای فیلمی به این کوچکی دارد؟ اندرو پترسون و مدیر فیلمبرداریش، برای هرچه نفسگیر کردن و درگیری بیشتر مخاطب با داستان و شخصیت ها ار این روش استفاده کرده است. برای مثال در یکی از سکانس های به خصوص فیلم، فی (همان دختر در ایستگاه رادیویی)، تماس های مردم را به مجری رادیو وصل میکند، این سکانس که تماما بدون کمترین دیالوگی ضبط شده است و نزدیک به 6 دقیقه، پروسه بی نهایت کسل کننده وصل کردن تماس های مردم به رادیو را به امری استرس زا تبدیل میکند و این وسط پیگیزی آنها برای پیدا کردن منبع ناشناس صداهای عجیب و ترسناک شهر را هم به این سکانس اضافه کنید تا متوجه شوید که دارم از چه حرف میزنم. البته این فیلم برای عموم مخاطبان ساخته نشده است زیرا هرکسی از ترکیب تکنیک لانگ تیک و ژانر معمایی/علمی تخیلی استقبال نمیکند. در پایان اگر بخواهم راجع به این فیلم تفسیری کوتاه ارائه دهم این است: یکی از 5 فیلم برتر امسال.

THE ASSISTANT / دستیار

بهترین فیلم های 2020

نویسنده و کارگردان: کیتی گرین

بازیگران: جولیا گارنر/ متیو مک فادین

تاریخ انتشار: 30 ژانویه 2020 از طریق شرکت بلیکر استریت

اریک کوهن منتقد ساین ایندی وایر درباره فیلم مینویسد: “فیلم دستیار یک اثر با بیانیه فرهنگی ای مهم و شایان توجه است.”

برای توصیف اولین اثر کارگردانی شده توسط کیتی گرین، همین بس که این فیلم تمام آنجه “بامبشل” اثر پرستاره اخیر هالیوود نتوانست در آن به موفقیت برسد را عملی میکند. “دستیار” و “بامبشل” دو اثر تماما شبیه به هم هستند بنابراین مقایسه این دو امری طبیعی است. بامبشل فیلمی درباره درباره چند خبرنگار مشهور و ناشناخته با تیمی رویایی از بازیگران بود، که میخواست معضل تبعیض و آزار و اذیت های جنسی علیه زنان را به نمایش بگذارد، اما با کله به زمین خورد. چرا؟ چون تمام هدف فیلم (اگر واقعا هدفی داشت)، نشان دادن سکانس های خام و یکبار مصرف درباره آزار زنان به دست سیستمی فاسد بود.


همچنین بخوانید: بهترین سریال های جنایی نتفلیکس که حتما باید آنها را تماشا کنید !


در واقع تمام تلاش فیلم روی همین موضوع بود. وقتی چنین موضوع مهمی قرار است در فرمت سینما به نمایش در آید باید از انگیزه های سیستم فاسد علیه زنان و همینطور زنان علیه سیستم فاسد را به شکلی به مخاطب نشان داد که ما بدانیم چرا آنها اینگونه با زنان رفتار میکنند و یا هدف آنان از چنین سیستم تودرتو و مخفی ای چیست؟ اما “بامبشل” هم در شخصیت پردازی بسیار ضغیف بود و هم در شناساندن انگیزه های دو طرف داستان، (البته که بیان این نکته در فیلم که افراد سیستم، برده های افراد بالاتر هستند و یا زیبایی ظاهری زنان طعمه ای برای سرمایه گذاری های کلان تر سیستم است انگیزه محسوب نمیشود) و هم نقش آفرینی بازیگران در مقایسه با زوجی که آنها تشکیل داده بودند ضعیف بود. تماشای فیلم بامبشل اگرچه که حاوی افشاگری های بسیار مهمی بود و در واقع فیلم میخواست پیام مهمی را به ما بدهد اما مانند یک نسخه تبلیغاتی و پر زرق و برق بدون کمترین غافلگیری بود. مثل یک فیلم اکشن بود که سکانس های خون و خونریزی اش را حذف کرده باشند! “بامبشل” تا این حد ضعیف بود. اما “دستیار” چگونه به اثری فوق العاده بهتر و باکیفیت تر از بامبشل تبدیل میشود؟

بدون اینکه چیزی را لو بدهم: این فیلم سکانس های خام اثر مورد بحث را ندارد، ابایی از پرداختن جدی تر و هنرمندانه تر به موضوعی که روی آن دست گذاشته است را ندارد، انگیزه های دو طرف داستان را به خوبی شرح میدهد و جولیا گارنر را در مقام یکی از بهترین نقش افرینی های یکی دو سال اخیر دارد. جولیا گارنر اصلا بازیگر شناخته شده ای نیست(مقایسه کنید با نیکول کیدمن یا مارگو رابی). به تازگی در سریال اوزارک، چندسال است شناخته شده است، ولی چنان نقش آفرینی تک نفره قدرتمندی را تحویل مخاطب میدهد که اگر از نامزدهای شاخه بازیگر زن اصلی اسکار شد تعجب نکنید، و هم چنین یکی از دلایل جذابیت فیلم است.

ANOTHER ROUND / یک دور دیگر

کارگردان: توماس وینتربرگ

بازیگران: مدس میکلسن/ توماس بو لارسن/

تاریخ انتشار: 4 دسامبر 2020 توسط نوردیسک فیلم

پس از همکاری وینتربرگ و میکلسن در فیلم افسانه ای “شکار”، این بار پس از چند سال این دو در یک اثر روانشناختی/فلسفی دیگر با یکدیگر همکاری کرده اند که نتیجه آن به فیلمی فوق العاده باکیفیت منجر شده است. توماس وینتربرگ علاقه زیادی به کنکاش در مسائل پیچیده انسانی دارد، با تماشای فیلم های وی انگار یکی دیگر از آثار چارلی کافمن را تماشا کرده ایم. در واقع این دو کارگردان تا این حد به هم نزدیک هستند. اما از وینتربرگ بگوییم، از “شکار” که به داستان و تم انتقام و قضاوت میپرداخت، اثری که بدون شک از برترین فیلم های 2020 و بهترین فیلم های دهه اخیر محسوب میشود و برای برخی افراد بهترین فیلم فهرست شان است.


همچنین بخوانید: 5 تا از بهترین فیلم های دیوید لینچ برای علاقه مندان به سینما!


پرداختن به موضوع فوق العاده حساس و پیچیده ای مانند انتقام و قضاوت و تبدیل آن به اثری شاهکار و قابل تامل، فقط از عهده تعداد انگشت شماری از کارگردانان بر می آید که یکی از آنها توماس وینتربرگ است. اما این بار وینتربرگ در جدیدترین اثر خود به سراغ معضل میانسالی رفته است، تم داستانی ای که اگر در پرداخت آن مشکلی ایجاد شود، نتیجه فیلمی نه چندان قدرتمند است. داستان فیلم درباره چهار فرد میانسال است که با یکدیگر دوستی نزدیکی دارند و قصد دارند طبق یکی از نظریات روانپزشکی به نام اسکادرود میزان الکل در خونشان را تا حد مشخصی تنظیم کنند. بدون شک این فیلم از منتخبان اسکار امسال است.

SOUND OF METAL / صدای متال

بهترین فیلم های 2020

کارگردان: داریوس ماردر

بازیگران: ریز احمد/ اولیویا کوک/

تاریخ انتشار:  20 نوامبر 2020 توسط آمازون

داریوس (یا همان داریوش) ماردر، در اولین تجربه کارگردانی خود یکی از بهترین فیلم های امسال را ارائه داده است. فیلم های زیادی درباره مشکلات ناشنوایی و کم شنوایی در این چند سال ساخته شده اند و چند اثر خوب را هم شاهد بوده ایم و صدای متال (اشاره به نوع سبک موسیقی) نیز به آنها میپیوندد. داستان فیلم درباره یک درامر است که از طریق شرکت در کنسرت های فوق العاده پر سر و صدای مخصوص این سبک موسیقی به همراه نامزدش امرار معاش میکند و به دنبال مشهور شدن در این حرفه است. اما وضع زندگی شخصی وی چندان جالب نیست زیرا وی به استثنای رابطه ای که با نامزدش دارد در یک ون زندگی میکند. طولی نمیکشد که وی به علت اینکه در معرض صدای متوالی و بسیار بلند این کنسرت ها قرار میگیرد، کم کم شنوایی اش را تا حد بسیار زیادی از دست میدهد.

از اینجا به بعد، فیلم تلاش وی را برای تطبیق پذیری زندگی کاری جدید و شخصی اش را به نمایش میگذارد. در طول فیلم ما تقلای وی را برای سازگاری با این سبک زندگی جدید مشاهده میکنیم و در پایان، فینال فیلم نیز بسیار خوب پرداخته میشود. ریز احمد که قبل از این با سریال “آن شب” شبکه اچ بی او، توانایی اش را اثبات کرده بود، این بار به خوبی شخصیتی آشفته و همزمان آماده برای رهایی را به تصویر میکشد. در واقع بدون نقش آفرینی ریز احمد مقدار قابل توجهی از قدرت فیلم کم میشد. در پایان داریوش ماردر توانسته اثری را به نمایش بگذارد که اگرچه ممکن است در فصل جوایز فراموش شود اما شما نباید تماشایش را عقب بیندازید.

IM THINKING OF ENDING THINGS / به پایان دادن اوضاع فکر میکنم

کارگردان: چارلی کافمن

بازیگران: جسی پلمونس/جسی باکلی/تونی کولت

تاریخ انتشار: 4 سپتامبر 2020 توسط نتفلیکس

“من به پایان دادن اوضاع فکر میکنم” جدیدترین اثر چارلی کافمن یکی از برترین فیلمنامه نویسان جهان، یکی از بهترین فیلمهای امسال و کارنامه چارلی کافمن است. چارلی کافمن همانند توماس وینتربرگ، به مسائلی میپردازد که به سادگی قابل توضیح نیستند، از “آنومالیسا” آخرین ساخته وی قبل از این فیلم که نامزد گلدن گلوب و اسکار هم شد، که مباحثی مانند دوگانگی شخصیتی، سیستم و یکسان پنداری افراد را مورد بحث قرار میداد تا درخشش یک ذهن پاک که روابط عاشقانه و خاطرات را بررسی میکرد، همه گواه این مسئله هستند.


همچنین بخوانید: بهترین فیلم های رازآلود و تعلیق به انتخاب سایت «Rotten Tomatoes»


داستان فیلم درباره زن جوانی است که هرچند مشکلاتی را با نامزد خود دارد اما تصمیم میگیرد تا به همراه وی زمانی را با خانواده نامزدش بگذراند اما با به دام افتادن وی با خانواده نامزدش در یک طوفان زمستانی، حقایقی را چه درباره خانواده نامزدش و چه درباره عقاید شخصی اش متوجه میشود و همه زیر سوال میروند. صحبت درباره اینکه این فیلم از شانس های چند شاخه اسکار است تکرار مکررات است اما اگر دستپخت جدید چارلی کافمن را میخواهید تجربه کنید، الان بهترین زمان ممکن است.

TENET / تنت

بهترین فیلم های 2020

نویسنده و کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: جان دیوید واشنگتن/رابرت پتینسون/الیزابت دبیکی/کنت برانا

تاریخ انتشار: 3 سپتامبر 2020 توسط برادران وارنر

تنت“، پرخرج ترین اثر غیر دنباله/غیربازسازی ده سال اخیر و پرفروش ترین فیلم در باکس آفیس خارجی در سال 2020 میلادی و بهترین فیلم امسال از نگاه نگارنده مطلب، بار دیگر تبحر نولان را در ارائه داستانی پیچیده همراه با المان های اکشن/جاسوسی نمایان میکند. از زمان اکران تریلوژی بتمن تا اکران فیلم “دانکرک” در سال 2017 همواره میان منتقدان و تماشاگران درباره کیفیت آثار کریستوفر نولان درگیری بوده است. از تعریف  “توماس اندرسون” از فیلم دانکرک: “بعضی وقت ها وقتی اثری را تماشا میکنم با خود فکر میکنم که چطور یک کارگردان چنین صحنه هایی را خلق کرده است، و دانکرک کریستوفر نولان یکی از آنهاست” گرفته تا تماشاگران و منتقدانی که فیلم های وی را نمایش خیالپردازانه سطحی میدانند. جدیدترین اثر او یعنی تنت نیز از این قاعده مستثنا نبود.

زیرا همچنان منتقدانی بودند که تنت را یکی از بهترین فیلمهای سال معرفی میکردند تا منتقدانی که آن را در زمره ضعیف ترین آثار کارنامه او محسوب کردند. بنابراین فقط و فقط با تماشا یا به نقل از خود نولان با حس کردن و نه درک کردن آن است که تکلیف شما با آن مشخص میشود. بنابراین اگر شما پس از تماشا، آن را یکی از بهترین فیلمهای نولان یا بدترین آن تشخیص دادید، تجربه شما تجربه اصیلی بوده است نه از روی غرض ورزی.


همچنین بخوانید: فیلم‌های شبیه Tenet که نباید از دست‌شان بدهید!


داستان فیلم درباره سازمانی به نام “تنت” است که سعی دارد دنیا را از وقوع جنگ جهانی سوم نجات دهد. مثل همیشه سکانس های اکشن فیلم تنت در مرتبه بسیار بالاتری از دیگر بلاک باستر ها قرار دارد و از این لحاط مقایسه آن با دیگر فیلم ها شبیه به شوخی میماند، زیرا در این فیلم نولان ما را با صحنه هایی مواجه میکند که به هیچ عنوان در اثر دیگری مشاهده نمیکنید. فیلمبرداری و کارگردانی هر دو مثل همیشه درخشان اند و نقش افرینی ها هم بدون ایراد استف موسیقی نیز از ستون های جذابیت فیلم است. در پایان، جدیدترین فیلم کریستوفر نولان یکی دیگر از آن تجربه های نابی است که فقط خود او تحویل تماشاگران میدهد و اگر امسال فقط فرصت دیدن یک فیلم را داشته باشید باید آن را به تجربه تنت اختصاص دهید و من در لیست برترین فیلم های 2020 این فیلم را به شما پیشنهاد می کنم.

FIRST COW / اولین گاو

بهترین فیلم های 2020

کارگردان: کلی رایکارد

بازیگران: جان ماگارو/اوریون لی/

تاریخ انتشار: 6 مارس 2020 توسط A21

ششمین تجربه کارگردانی “کلی رایکارد”، به شکل گیری نظام سرمایه داری در یک روستا به مثابه یک جامعه کوچک میپردازد. اگر فیلم”Wendy and Lucy” را تماشا کرده باشید، متوجه فرم مینیمال سینمای رایکارد میشوید و او در جدیدترین اثرش نیز از همین فرم استفاده میکند(رجوع کنید به سکانس صف شیرینی و تقطیع سر افراد برای تاکید روی سرمایه آنها). بنابراین اگر قبلا اثری از این کارگردان را تماشا نکرده اید ممکن است که فیلم را زیاده گو و طولانی بیابید، و بیش از حد طولانی. اما یکی از ویژگی های فیلمسازی رایکارد همین کند بودن جریان فیلم است. این بار اما رایکارد در جدیدترین اثرش هرچند فرم مینیمال همیشگی اش را حفظ کرده است اما فیلم میتوانست یه مقدار قابل توجهی کوتاه تر باشد. بدون شک این فیلم نیز از شانس های اسکار بهترین فیلم است پس تجربه آنرا از دست ندهید.

MANK / منک

فیلم های شبیه Mank

کارگردان: دیوید فینچر

بازیگران: گری اولدمن/لی لی کالینز/ آماندا سایفرد

تاریخ انتشار: سال 2020 توسط نتفلیکس

فیلم “منک”، جدیدترین ساخته دیوید فینچر پس از 6 سال، اثری است که نمیتواند برای عامه مردم سرگرم کننده باشد و همزمان هم فیلمی نیست که منتقدان هم آن را بهترین فیلم سال بدانند، اما ما همچنان آن را در بین برترین فیلم های 2020 جا می دهیم. در بهترین حالت در بخش جوایز در سه شاخه فیلم، کارگردانی و بازیگری نامزد شود و در بخش استقبال مردمی نیز یکی از همان فیلم های هنری هر سال است که فقط اگر به سیر ساخته شدن فیلم “همشهری کین” علاقه مند هستید باید به تماشای آن مشغول شوید در غیر این صورت فکر نمیکنم فیلم جذابیتی برای شما داشته باشد. در نهایت جدیدترین اثر کارگردان برجسته آمریکایی، دیوید فینچر از جنس فیلم های فصل جوایز است که با استقبال نسبی مخاطبان مواجه میشوند اما این به معنای ضعیف بودن فیلم نیست، هرچند جزو بهترین آثار فینچر قرار نمیگیرد.


همچنین بخوانید: فیلم های شبیه Mank که در آنها فیلمنامه نویسان قهرمان داستان اند!


THE TRIAL OF THE CHICAGO / دادگاه شیکاگو هفت

نویسنده و کارگردان: آرون سورکین

بازیگران: جوزف گوردون لویت/ادی ردمین/ساشا بارون کوهن/

تاریخ انتشار: 25 سپتامبر 2020 توسط پارامونت پیکچرز

آرون سورکین بدون هیچ شکی بهترین فیلمنامه نویس حال حاضر دنیا است. بنابراین وقتی وی اثری جدید را روانه سینماها میکند دیدن آن برای تمام افراد واجب میشود. این فیلم دومین تجربه کارگردانی آرون سورکین است که نسبت به فیلم قبلی اش پیشرفت چشمگیری داشته است و در این فیلم نیز در برخی سکانس های به خصوص توانایی اش را در کارگردانی فراتر از استاندارد نمایش میدهد. داستان فیلم درباره هفت نفر از رهبران جنبش مخالفت با جنگ آمریکا علیه کشور ویتنام است که به جرم شورش علیه امنیت داخلی کشور مورد محاکمه قرار میگیرند. این فیلم گلچینی از بازیگران بااستعداد است که در بین آنها برتدگان اسکار را هم میتوان یافت. بنابراین از نظر نقش آفرینی بازیگران، جزو بهترین آثار سال قرار میگیرد. فیلمنامه نوشته شده توسط آرون سورکین همین حالا جزو مدعیان اسکار است.

SOUL / روح

بهترین فیلم های 2020

کارگردان: پیت داکتر

صداپیشگان: جیمی فاکس/ تینا فی

تاریخ انتشار تا لحظه نگارش این مطلب: 25 دسامبر 2020 توسط والت دیزنی و پیکسار

انیمیشن “روح”، تنها انیمیشن این فهرست است که هنوز منتشر نشده است، اما طبق نقدهای منتشر شده توسط منتقدان سراسر دنیا باز هم با اثر خوش ساخت و جذاب دیگری از استودیو پیکسار و والت دیزنی رو به رو هستیم. کارگردانی این انیمیشن را پیت داکتر، کارگردان مشهور استودیو پیکسار و صنعت انیمیشن سازی بر عهده داشته است که سابقه درخشانی در این صنعت دارد، از انیمیشن های برنده جایزه اسکار “بالا” و “درون و بیرون” گرفته تا فیلمنامه “کارخانه هیولاها” و “داستان اسباب بازی ها” و “وال-ای”. داستان انیمیشن درباره یک معلم موسیقی جاز است که هنگامی که در یک قدمی رسیدن به رویاهایش قرار میگیرد، میمیرد… . با این خلاصه داستانی، قطعا انتظارات از پیکسار برای ارائه یک انیمیشن فلسفی و عمیق را بالا میبرد.

اسکرین دیلی درباره انیمیشن “روح” مینویسد:” روح انیمیشنی است با شکوه بصری،صحنه های خنده دار و کاملا عمیق که باید روی پرده بزرگ سینما دیده شود.”  “وارپ”مینویسد:” روح احتمالا جاه طلبانه ترین اثری باشد که دیزنی تا به حال ساخته است.”

به پایان لیست برترین فیلم های 2020 میلادی رسیدیم. مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید:

بهترین فیلم های ایرانی از نظر IMDB که باید آنها را ببینید!

بهترین فیلم ها با موضوع سفر به فضا که حتما باید آنها ببینید!

بهترین فیلم های 2020 که به درستی ارزش آنها کشف نشد!(قسمت اول)