سلام بر شما خوانندگان گرامی. امروز باز هم با نقد و بررسی انیمه ترور طنین انداز Zankyou no teroru  یا Terror in resonance در خدمتتان هستم. این انیمه کوتاه، اما به شدت غم انگیز و دردناک است. و بدون کمک گرفتن از هر عنصر فانتزی، موفق می شود تا با واقع گرایانه ترین داستان، بیشترین اثر را روی مخاطبش بگذارد.

*نکته ای که لازم است عرض کنم، این است که اگر می خواهید بدون هیچ پیش زمینه ای به سراغ این انیمه بروید، باید به یاد داشته باشید که مطلب زیر، ممکن است باعث شود کمی از بخش های داستان برایتان آشکار شود.*


همچنین بخوانید: نقد و بررسی انیمه Hyouka “هیوکا” ؛ یک زنگ تفریح مناسب


در ادامه، برخی از مشخصات این انیمه، خدمتتان ارائه می شود.

عنوان اصلی: Zankyou no teroru

ژانر: درام، روانشناختی، معمایی، هیجان انگیز

اقتباسی از: لایت ناول

سال انتشار: 2014

استودیو: Mappa

کارگردان: شینیچیرو واتانابه

تعداد فصل ها وقسمت ها: یک فصل یازده قسمتی

خلاصه داستان: در یک روز عادی، یک ویدیو از دو نوجوان در اینترنت منتشر می شود که در آن در مورد آب و هوا پیش بینی هایی کرده و برخی نکات را به مردم گوشزد گوشزد کرده اند. هیچ کس این ویدیو را چندان جدی نمی گیرد، تا اینکه پس از انفجار بزرگی در بخشی از شهر، پیش بینی های آنها، به حقیقت می پیوندند! و بعد از آن، بازهم ویدیویی از آن دو منتشر می شود که در آن، اعلام کرده اند که آنها عامل آن انفجار هستند، و خود را اسفینکس می نامند. از آن موقع، مدام ویدیوهای دیگری از آنها منتشر می شود که برای پلیس، در آنها معماهایی گذاشته اند. جای هر معما، در اصل جای بمب جدید است که باید غیرفعال شود. آنها می خواهند پیامی را به مردم برسانند، اما چه پیامی؟

بررسی انیمه ترور طنین انداز Zankyou no teroru

ترور طنین انداز، توانسته بدون اینکه داستان را الکی کش بدهد، پیام خود را برساند.

شخصیت پردازی نه و دوازده، (جناب آقایان اسفینکس یک و اسفینکس دو) خیلی خوب است. درگیری های ذهنی یا عذاب وجدان هایی که نه متحمل می شود، بسیار قابل درک است. احساساتی که دوازده در مقابل کارهایش دارد، برای مثال وقتی احساس می کند دارد به تنها کسی که دارد، یعنی نه، خیانت می کند، کاملا طبیعی است.

نه و دوازده، نوجوانانی هستند که هرگز طعم یک زندگی خوب را نچشیده اند. آنها اول قربانی اقدامات بی رحمانه کشور خود می شوند و بعد قربانی دخالت های بیجای کشورهای دیگر در امور مملکتشان. آنها کاملا می دانند که کارهایشان چه عواقبی برایشان خواهد داشت؛ و درست به خاطر همین عواقب، می خواهند بجنگند.

همچنین شخصیت پردازی شیبازاکی، کارآگاه اصلی داستان، حرف ندارد! به احساس او نسبت به این دو نوجوان که در طول انیمه مدام در حال تغییر است، رفتار او بعد از فهمیدن حقیقت، عقاید او یا تلاش برای کمک به نه و دوازده، به خوبی پرداخته شده است.


همچنین بخوانید: نقد انیمه Clannad: After story ؛ دنیای شیرین یک خانواده


“ترور طنین انداز” حرف های زیادی برای گفتن دارد. در مورد این صحبت می کند که قبل و بعد از یک واقعه، در رسانه ها، چقدر حرف ها عوض می شود. ترور طنین انداز، نشان می دهد که مردم احمق نیستند، و ترسشان هم از روی حماقت نیست. آنها فقط حقیقت را نمی دانند. حقیقتی که حتی ماموران پلیس از آن خبر ندارند.

ترور طنین انداز، آن قدر غم انگیز است که بعد از تماشای آن، به احتمال زیاد، حداقل یک روز افسرده می شوید! البته هرچقدر تاثیر این انیمه بر روی شما بیشتر باشد، این مقدار زمانی بیشتر می شود.

معماهایی که داستان “ترور طنین انداز” انتخاب کرده، مثل دفترچه مرگ پیچیده نیستند. این معماها، قرار است هم برای مخاطب و هم برای شخصیت های داخل انیمه، داستانی را تعریف کند. پس برای تعریف کردن یک داستان، بهتر است از معماهایی مربوط به یک داستان استفاده شود. از این لحاظ، ترور طنین انداز نمره قبولی می گیرد.

هوشی که شخصیت های نه، دوازده و همچنین کارآگاه انیمه از خود به نمایش می گذارند، بسیار به پیشروی جذاب داستان کمک می کند.

اگر زیاد از بازی های ذهنی یا افسانه ها خوشتان نمی آید، یا به تازگی تماشای انیمه را شروع کرده اید، احتمالا “ترور طنین انداز” برای شما گزینه چندان خوبی نخواهد بود. حتی ممکن است بعضی اوقات برای شما کسل کننده باشد. اما اگر حسابی از تم کارآگاهی یا داستان هایی با تروریست هایی هدفمند و پرداخته شده لذت می برید، این انیمه برای شماست!

در پایان باید گفت انیمه ترور طنین انداز، اثری است که همانند نامش، اگر به خوبی در مورد آن فکر شود، می تواند طنین بزرگی را در ذهن مخاطبش به وجود آورد.

در ادامه بخوانید:

بررسی انیمه Altered Carbon: Resleeved ؛ اکشنی خونین با داستانی ضعیف !

بهترین انیمه‌های روان‌شناختی که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول 

بهترین سریال های شبیه انیمه Vinland Saga که باید ببینید!