بررسی انیمه B: the beginning

امروز، با بررسی انیمه B: the beginning یا بی: سرآغاز در خدمت شما هستم. انیمه بی: سرآغاز، که فصل دوم آن به زودی منتشر می شود، ترکیبی خلاقانه از انیمه هایی مثل: تایتان حمله، توکیوغول، سایکو- پاس، یا ناکجا آباد موعود است. البته این انیمه، بسیار منحصربه فرد بوده و احساس تکراری بودن به مخاطبش نمی دهد. اثری نیست که بیننده بعد از تماشای آن احساس کند وقتش را تلف کرده یا با ندیدن آن، چیز خاصی را از دست نمی داده. و بیشتر از همه، یک انیمه “عجیب” است و شما را مات و مبهوت می کند.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های کمدی عاشقانه که حتما باید ببینید! عاشقانه همراه با خنده! قسمت اول


در ادامه، برخی مشخصات این انیمه، خدمتتان تقدیم می شود:

عنوان: B: the begining

سال انتشار: 2018

استودیو: production I.G

اقتباسی از: مستقل

کارگردان: یوشیکی یاماکاوا، کازوتو ناکازاوا

تعداد فصل ها و قسمت ها: یک فصل (انتشار فصل دو به زودی) دوازده قسمتی

ژانر: اکشن، روانشناختی، پلیسی، جنایی، معمایی، فانتزی، هیجان انگیز

خلاصه داستان این انیمه را نمی گویم تا شما خودتان هنگام تماشای آن، فرصت کشف داستانش را داشته باشید. فقط این را بدانید که با وجود فقط دوازده قسمت، داستان انیمه هرگز به پرگویی نمی افتد و کشش خود را از دیت نمی دهد. و البته، این تعداد قسمت، باعث نشده که کم کاری در روایت داستان به وجود بیاید.

بررسی انیمه بی: سرآغاز

از لحاظ معمایی، “بی: سرآغاز” مدام فکر بیننده را درگیر کرده و حدسیاتش در مورد ادامه داستان را تغییر می دهد. شخصیت منفی داستان، اصلا آن کسی نیست که شما ممکن است اول فکرش را کرده باشید. داستان رازآلود و جذاب بی: سرآغاز، اصلا به شما اجازه خسته شدن نمی دهد!

شخصیت های این انیمه، هرکدام منحصر به فردند. قرار نیست با یک مشت شخصیت تکراری با آرمان ها و اهدافی عین هم سر و کله بزنیم. (متاسفانه این مشکل، به شدت رابج شده است.) هر کدام از آنها، هدف دارند. آرزو دارند. و شاید به آن بدی نباشند که ممکن است اول به نظر برسند.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های شبیه Naruto که حتما باید تماشا کنید ! بخش اول


شخصیت پردازی، در یکی از بهترین حالات خود قرار دارد. کیث، کوکو، لیلی و… همگی احساسات قابل درکی دارند. و همزادپنداری با آنها، برای مخاطب راحت است.

صحنه های اکشن، هیجان انگیز و غیرقابل پیشبینی هستند. طرف برنده و بازنده، به سرعت تغییر می کند. خلاقیت در طراحی این صحنه ها واقعا قابل تحسین است.

این انیمه، سعی می کند از همه وقایع داستان برای هیجان دادن به مخاطب نیز استفاده کند. هیجان، می تواند از یک صحنه اکشن ببارد، یا از احساس ترس و سردرگمی در پایان برخی قسمت ها. هیجان می تواند در یک بخش رازآلود، زمانی که شخصیت ها و خود بیننده حدسیاتی در مورد چگونگی اتفاقات دارند استفاده شود، یا حتی زمان امیدواری مخاطب برای اینکه کوکو بتواند کسی که به دنبالش است را پیدا کند، یا اصلا زمان یک فلش بک سرنوشت ساز.

این انیمه، برای ویلین و ضدقهرمان ها اصلا کم نگذاشته است. اقدامات دیوانه وار، سنگین و غیر قابل پیشبینی آنها، باعث می شود خیلی اوقات به این فکر کنیم که اصلا آیا پروتاگونیست ها در برابرشان شانسی دارند؟ ویلین اصلی داستان، کارهایش را به شدت هوشمندانه انجام می دهد. و درست زمانی که همه تکه های پازل کنار هم چیده شد و الگویی مشخص به دست آمد، می فهمیم سرنخ هایی که در طول سریال بهمان داده شده بود، چقدر مهم هستند.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های مکا Mecha که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول


“بی: سرآغاز”، یک ویژگی خاص دارد که هر داستانی نمی تواند به خوبی از پتانسیل آن، بهره برداری کند و آن این است: بی: سرآغاز، عجیب و گیج کننده است. به طوری که بعد از پایان آن، ممکن است اصلا متوجه نشوید چه احساسی نسبت به آن دارید. دوستش دارید؟ از آن متنفر هستید؟ همین عجیب و سردرگم کننده بودن، باعث می شود کسی که این انیمه را می بیند، عاشقش شود. در صورتی که خیلی از داستان ها، که تلاش می کنند تا با روایتی گیج کننده، بیننده را جذب خود کنند، بدتر شکست می خورند. اثرشان تبدیل می شود به یک محتوای حوصله سربر، که تلاش می کند به زور خود را رازآلود نشان دهد. و همین، باعث زده شدن بیننده می شود. چون احساس می کند داستانی که در روبه رویش در حال نمایش است، یک چیز بی محتواست که الکی با نورپردازی تاریک، می خواهد نشان دهد که خیلی “خفن” است.

هیچ اشکالی ندارد اگر بعد از تماشای بی: سرآغاز، حسابی شگفت زده شدید و همانطور سرجای خود ماندید. این انیمه، طوری است که باید بیشتر از یکبار تماشایش کرد تا به همه نکات پنهان و آشکار موجود در آن پی برد.

گرافیک و طراحی های این انیمه، درجه یک است. از بهترین حالتی استفاده شده که می توان با آن چنین داستانی را تعریف کرد. نورپردازی آن، کاملا به فضای داستان می خورد.

در فصل دوم، به احتمال زیاد اتفاقاتی بسیار غافلگیر کننده می افتند. با این حال، امیدوارم ادامه این انیمه جذاب دچار افت نشود.

انیمه بی: سرآغاز، یکی از بهترین آثار معمایی و اثری بسیار سرگرم کننده است. با وجود فضای جنایی و تاریکی که دارد، از احساساتی کردن بیننده اش پرهیز نمی کند. در کل، بسیاری از عوامل مثبت، باعث شده اند تا تماشای این انیمه، به تجربه ای دلنشین تبدیل شود.

در ادامه بخوانید: 

بهترین انیمه‌های ایسکای Isekai که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول

بهترین انیمه های سینن که باید حتما آنها را تماشا کنید / بخش اول