نقد و بررسی انیمه Youjo senki “حماسه تانیای شیطانی”

با نقد و بررسی انیمه Youjo senki یا “حماسه تانیای شیطانی” همراه شما عزیزان هستم. انیمه The Saga of Tanya the Evil از آن انیمه هایی است که لحظه به لحظه شان سرشار از کنایه است. انیمه ای که اگر از دستش بدهید، فرصت نگاه کردن به برخی مسائل با دیدگاهی نو را از دست خواهید داد.

مشخصات انیمه:

عنوان: Youjo senki

عنوان انگلیسی: Saga of Tanya the evil

تعداد فصل ها و قسمت ها: یک فصل دوازده قسمتی

اقتباسی از: لایت ناول اثر کارلو زن

سال انتشار: 2017

استودیو سازنده: ناتو

کارگردان: یوتاکا اوئه مورا

ژانر: جنگی، ایسکای، فانتزی، نظامی

خلاصه داستان: تانیا دگورچاف، افسری نه ساله است که در خط مقدم جنگ خدمت می کند. البته او قبلا یک بزرگسال بوده، که به دلایلی به این شکل تبدیل شده است. او میان بسیاری از نظامیان، به هیولایی در کالبد یک کودک معروف است. داستان به وقایع این جنگ، و استراتژی ها و دیدگاه های گوناگون می پردازد.


همچنین بخوانید: بررسی انیمه ترور طنین انداز Zankyou no teroru ؛ یادآوری پیامی تلخ


بررسی انیمه Youjo senki

این انیمه، موسیقی متنی حماسی دارد که برخی اوقات به یادماندنی است و بسیاری از اوقات در حالت معمول قرار دارد. یعنی خیلی وقت ها از همان ریتم های تکراری استفاده می کند و چیز خاصی برای ارائه ندارد. در عوض برخی اوقات فوق العاده درخشان عمل می کند. در آن لحظات ریتم جالب توجه یا صدایی بلند ندارد که بخواهد مخاطب را از این طریق به وجد بیاورد، بلکه تاثیر خود را به بهترین شکل ممکن، با کمترین مقدار پرت کردن حواس بیننده می گذارد. و اینطور او را به وجد می آورد. وظیفه یک موسیقی متن همین است. ای کاش این لحظات درخشان در موسیقی متن انیمه Youjo senki بیشتر بودند.

 بررسی انیمه Youjo senki

طراحی مبارزه ها و جنگ ها، به دلیل وجود عناصر فانتزی، خلاقانه و متفاوت انجام گرفته شده است. طراحی شخصیت ها، به خوبی به درک مخاطب از آنها کمک می کند ولی به خاطر مقداری غیرطبیعی بودن چهره شخصیت ها، اگر هنوز زیاد به طراحی های انیمه ای عادت نکرده اید، فعلا کمی صبر کنید تا از این انیمه زده نشوید.

شخصیت پردازی انیمه تانیای شیطانی، بسیار خوب است. داستان به هرکدام از مهره های اصلی اش وقت می دهد تا عقاید خود را نشان دهند. تقریبا همه شخصیت ها خاکستری هستند، حتی دستیار به ظاهر معصوم تانیا. همه آنها زندگی دارند و انسان هستند، اما همزمان زندگی های زیادی را می گیرند.


همچنین بخوانید: بررسی قسمت اول و دوم انیمه Jujutsu Kaisen


با اینکه پرداخت به اسراتژی های گوناگون در تانیای شیطانی از نقاط مثبتش است، از نقاط منفی اش هم هست. بسیاری از اوقات، همین بیان دیدگاه ها برای مخاطب کسل کننده می شود. بهتر بود وقتی که برای بیان عقاید کاراکترها از زبان خودشان صرف می شود، صرف بافتن این عقاید در تاروپود داستان می شد. البته این انیمه در زمینه نشان دادن افکار، و نه صرفا بیان آنها، به مخاطب کم کاری نکرده است. و همین قضیه باعث شده بسیاری از صحبت ها برای مخاطب عادی خسته کننده تکراری باشند.

 

نفرتی که در دل بچه های کوچک میکاریم، روزی زندگی همه را خراب خواهد کرد…انجی توماس

بررسی انیمه Youjo senki

عقاید تانیا بسیار جالب هستند. از نظر او، وقتی که همه فکر می کنند جنگ به پایان رسیده است، جنگ هنوز تمام نشده. او با چشمان خودش، نفرتی که در دل مردم موج می زند را دیده است. اگر کتاب معروف انجی توماس، یعنی ” نفرتی که می کاری” را خوانده باشید، احتمالا حسابی با این جمله آشنا هستید: ” نفرتی که در دل بچه های کوچک می کاریم، روزی زندگی همه را خراب خواهد کرد.” البته این جمله در اصل متعلق به توپاک است.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های گانگستری Gangsta که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول


این جمله، دقیقا حرفی است که تانیا دارد می زند. و اتفاقا درست هم هست. اعتراضاتی که امپراطوری سرکوب کرد، سربازهایی که در جنگ کشته شدند، شهرهایی که ویران گردیدند، همگی باعث شدند نفرتی خاموش در دل مردم، و نه فقط بچه ها، به وجود بیاید و هرروز، ذره ذره بزرگتر شود. اما…روزی که اندازه این تنفر، از قلب مردم بزرگتر شود، یک فاجعه غیرقابل جبران و تاریخی رخ می دهد. فاجعه ای که زندگی همه را خراب می کند. چه بیگناه و چه گناهکار. این نفرت مانند زالو، آن قدر از روح مردم تغذیه کرده و آنها را عذاب داده که ترجیح می دهند برای همیشه نابود شوند یا همه چیز را نابود کنند به جای اینکه به زندگی ادامه بدهند.

و تانیا، به عنوان کسی که این عقیده را دارد، راه حل بسیار جالبی را ارائه می دهد. می دانید راه حل او چیست؟ او فکر می کند هرکسی که این آتش خاموش در حال سوزاندن قلبش است باید نابود شود! قبل از اینکه این شعله آتش دیگر خاموش نباشد و شروع به سوزاندن همه چیز کند.

 بررسی انیمه Youjo senki

البته. ممکن است راه حل های دیگری وجود داشته باشند. مثلا تغییر شرایط و جبران کردن. ولی تاثیر این تغییر، آنچنان قوی و دائمی نیست. تغییر اوضاع، از دست رفتگان را بازنمی گرداند. اصلا چه کسی حاضر است اوضاع افتضاحی را که درست کرده تغییر دهد؟ مگر برای “خودش” فایده ای دارد؟

می دانید تنها راه حلی که عملی و دائمی باشد و مثل راه حل تانیا بی رحمانه نباشد چیست؟ ساده است: کاری نکنیم که باعث ایجاد نفرت گسترده میان مردم شود. همین. از آنچه به نظر می آید ساده تر است… البته فقط در حرف.


همچنین بخوانید: نقد و بررسی انیمه اسرافیل پایانی “Seraph of the end”


در ادامه بررسی انیمه Youjo senki می خواهیم د و واقعیت را در این انیمه بررسی کنیم.

موقعیت اول: دختری نوجوان و کم سن و سال، مجبور بوده به خاطر جنگ، منطقه ای که در آن زندگی می کرده و بزرگ شده را ترک کند. پدر او یک سرباز است و با امپراطوری می جنگد. او مجبور است با پدرش هم خداحافظی کند؛ پدری که شاید هرگز فرصت دیدن دوباره اش را نخواهد داشت. او بعد از مدتی، خبر شکست کشورش، کشته ها و مفقودالاثرها را از رادیو می شنود و می داند که دیگر پدرش را نمی بیند. حالا، شعله های نفرت، در درون او بزرگتر و بزرگتر می شوند و در پایان چه می بینیم؟ او می خواهد با دلی سرشار از اندوه، بجنگد. و با توجه به جدیتی که به خرج داد، احتمالا از دشمنان اصلی تانیا در فصل دوم است. باید چه اتفاقی می افتاد تا او، جایی را که با آن خاطره داشته ترک نکند، پدرش را از دست ندهد، این چنین غمگین نباشد و به جای خدمت در جنگ از زندگی اش لذت ببرد؟ پاسخ این است: هیچ کدام از این اتفاق ها نمی افتاد.

 بررسی انیمه Youjo senki

و حالا موقعیت دوم: ساکنان یک منطقه، به دلیل وجود شورش هایی در شهرشان، مجبورند آنجا را ترک کنند تا امپراطوری بتواند خیلی راحت هر شورشی که هست را سرکوب کند. پسر جوانی میان آنهاست. و خدا می داند چقدر از دوستان یا خانواده اش را در طی همین شورش از دست داده و حالا باید شهر ویران شده اش را، که زمانی بسیار زیبا بود را ترک کند. آتش خشم از همین الان در چشمانش مشخص است! و طوری سربازان را نگاه می کند که دلشان می لرزد.

تانیا این موقعیت را می بیند. و دستور می دهد طبق فرمانی که دریافت کرده، همه این مردم کشته شوند.

اصولا می شود با دو دیدگاه کلی به این موقعیت نگاه کرد: اول اینکه اینکار به شدت بی رحمانه است. مگر این مردم چه گناهی کرده اند؟ آنها فقط داشتند زندگیشان را می کردند. شاید زندگی سختی داشتند، اما بلاخره طوری به زندگی ادامه می دادند. تا اینکه امپراطوری همه چیز را خراب کرد.

و دوم اینکه این فرمان بجا بود و تانیا هم حق داشت هیچ مقاومتی از خود نشان نداده و آن را اجرا کند. همان موقع تانیا می توانست نفرتی را ببیند که روزی زندگی همه را خراب می کند. پس چه بهترکه همان موقع سرکوب شد. این بی رحمانه نیست. مردمی که از این قضیه جان سالم به در ببرند، فقط تا آخر عمر با بدبختی زندگی می کنند. اگر همان جا کارشان تمام شود، دیگر ویران شدن شهری دیگر را نمی بینیم و افراد بیشتری نمی میرند و زندگی های بیشتری خراب نمی شود.

در هر صورت، هر دیدگاهی که داشته باشیم، دنیا به این روال پیش می رود. مگر اینکه برخیزیم و سعی کنیم درستی را در واقعیت به همه نشان داده و ثابت کنیم می توان در این دنیای بیرحم خوب بود.

” با بودن در این نبرد، فهمیدم اگه سربازی باشی که وسط جنگ زندگی می کنه، میتونی بارها و بارها عقلت رو از دست بدی.”


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های اکشن عاشقانه که باید تماشا کنید! بخش اول


جنگ از آنچه فکر می کنید تلخ تر است. یکی از خوبی هایی که انیمه Youjo senki دارد این است که داستان و جنگ را از دیدگاه سربازان امپراطوری می بیند. آنها از پایان جنگ خوشحال می شوند؛ و این شرایط را نمی خواهند. با میل باطنی خود نمی جنگند. هنگام اجرای دستورات قلبشان می لرزد. تمام این احساساتی که آنها از خود نشان می دهند، ثابت می کند که سربازان امپراطوری، آن هیولاهایی که مردم در ذهنشان ساخته اند، نیستند.

در پایان باید گفت، انیمه Youjo senki یا حماسه تانیای شیطانی، انیمه ای تفکربرانگیز با شخصیت پردازی فوق العاده ای است که تجربه خوبی را از ژانر جنگی برای شما رقم خواهد زد.