بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس

در این مطلب قراره که به بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس بپردازیم. مسلما نمیشه تمام سریال رو مورد بررسی قرار داد چونکه در این صورت حجم انبوهی از اطلاعات باید نگاشته بشن. پس فقط بخش های مهم سریال رو براتون بررسی خواهم کرد. بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس خیلی هیجان انگیز خواهد بود. چونکه هم سرشار از فراز و نشیب ها و نبرد و درگیریه و هم به طرز شگفت آوری با تاریخ ایران اشکانی گره خورده و در هم آمیخته. پس با ما همراه باشید با بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس:

مرتبط: بررسی تاریخی فیلم سیصد. دروغ به تعداد سیصد!!! 

۱.جغرافیای وقوع وقایع

خب، همون ابتدای سریال متوجه میشیم که بله این اتفاقات در “جمهوری روم” در جریان هستن و ما تا آخر سریال با این کشور سر و کار خواهیم داشت.البته در ادامه شاهد حضور ملت های تراکیه (thrace)، گل ها (gaul)، ژرمن ها (آلمانی ها)، سیسیل و … در سریال خواهیم بود. اتفاقات فصل اول سریال تماما (بجز قسمت اول) در شهر کاپوآ (capua) در جمهوری روم اتفاق می‌افتند. شهری که در آن مسابقات گسترده‌ای از گلادیاتور های خونریز در آن جریان دارد و مردم از سراسر جمهوری برای دیدن این مسابقات می آیند.

۲.نوع حکومت غالب

این مورد در سریال بسیار خوب رعایت شده. در واقع در بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس اولین موردی که تماما احساسش میکنیم و متوجه‌اش میشیم، واقعی بودن اتفاقات سریال از لحاظ تاریخی هستش. ینی موازین تاریخی بسیار رعایت شدن و بر خلاف فیلم سیصد که تماما دروغ بود، اسپارتاکوس سریال غنی‌ای از لحاظ تاریخی هست.


10 تا از بهترین فیلم های حماسی که باید حتما ببینید !


و اما نوع حکومت غالب‌! خب بله، همونطور که گفتم، بسیار شبیه به واقعیت هست. جمهوری روم (نه امپراطوری روم) پادشاه نداره و توسط یه حضراتی اداره میشه که بهشون میگن سناتور. سناتور ها چجوری کشور رو اداره میکنن؟ همشون جمع میشن یجایی به اسم مجلس سنا که توی شهر رم هست. بعد میگن خب. امروز جریان چیه؟ آقا میخوایم فلان تصمیم رو برای کشور بگیریم. کیا موافقن؟ کیا مخالفن؟ موافقا بیشترن پس تصویب شد. اینجوری کشور رو اداره میکردن. با مشارکت خودشون و بعضا مردم. ینی دموکراسی.

بله لازم به ذکر است که همون زمان و حتی قبل تر از اون هم توی دروان اشکانیان، ایرانی ها مجلس “مهستان” داشتن. کار این مجلس این بود که روی عملکرد شاه نظارت کنن. در صورت لزوم، شاه رو برکنار کنن. حتی شاه توسط همین مجلس مهستان انتخاب میشد. ینی دموکراسی. برگردیم پیش حضرات سناتور. البت باز هم بعضی سناتور ها از بعضی دیگه قدرتمند تر بودن. (همه‌ی حیوانات با هم برابرند‌. اما بعضیا ها برابر تر اند. قلعه‌ی حیوانات-جورج اورول).


بهترین سریال های شبیه انیمه Vinland Saga که باید ببینید! 


البته یک حکومت سه نفره وجود داشت که بعد از وقایع این سریال ایجاد شد که در ادامه توضیح میدم. با ما همراه باشید با بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس.

۳.اشخاص

تمامی شخصیت های اصلی این سریال واقعی هستن. اسپارتاکوس، کریکسوس، انیمایوس، گانیکوس، مارکوس لسینیوس کراسوس، گایوس ژولیوس سزار، گایاس پمپئوس مگنس، ایگرون، تایبیریوس لسینیوس کراسوس، کلادیوس گلابر و تمامی اشخاص مهم دیگه، واقعی هستن و در واقعیت بودن.

۴.نوع پوشش مردم

این موضوع توی سریال خیلی خوب رعایت شده و لباس رعایا، اربابان و سربازان به خوبی هرچه تمام تر شبیه به واقعیت هست. خصوصا سربازان. که از نکات مثبت این سریال هست.

۵.قیام بردگان

بله قیام بردگان که موضوع اصلی در بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس هست، واقعی هست و گواه تاریخه. این شورش، سومین قیام بردگان در جمهوری روم بود‌ که به عنوان قیام اسپارتاکوس هم شناخته میشه. قبل از این دو بار دیگه هم بردگان بر علیه اربابان شورش کردن. اما قیام اسپارتاکوس بیشتر از بقیه جدی بود و خیلی زیاد جمهوری رو درگیر کرد.

به طوری که جمهوری روم از جنگ با بعضی کشور ها از جمله ایران دست کشید و مشغول سرکوب قیام اسپارتاکوس شد. بله اسپارتاکوس از سال ۷۳ تا ۷۱ قبل از میلاد مسیح قیام کرد و در مدت کمی، بردگان زیادی اربابان خودشون رو کشتن و به اسپارتاکوس پیوستن. به طوری که در اوج شورش، اسپارتاکوس در حدود صد و بیست هزار نفر نیرو داشته که همه از بردگانی بودن که از دست اربابان خودشون فرار کردن.

۶. حقیقت ناگفته‌ی یک نبرد

توی سریال اسپارتاکوس دیدیم که تایبیروس لسینیوس کراسوس، فرزند مارکوس لسینیوس کراسوس به همراه گایوس ژولیوس سزار با سی هزار نفر از بردگان تحت فرمان اسپارتاکوس وارد جنگ شدن و همه رو کشتن. از جمله بزرگترین مبارز اسپارتاکوس (اسمش رو نمیگم چون اسپویل میشه). اسپارتاکوس خودش توی این جنگ حضور نداشت.

توی سریال دیدیم که اینجوری شد. اما واقعیت اینه که این نبرد در سال هفتاد و دو قبل از میلاد توی منطقه‌ی گارگاروس اتفاق افتاد. کسی که به بردگان حمله کرد و اون ها رو کشت، تایبیریوس کراسوس و ژولیوس سزار نبودن. بلکه یه کنسول رومی به اسم گلیوس بود که این کار رو کرد. البته توی همین مرد هم اختلاف هست. اما چیزی که مسلمه اینه که ژولیوس سزار توی این جنگ نبوده. اما ما توی سریال اینجوری دیدم.

۷. سرنوشت قیام (حاوی اسپویل)

داریم به آخرای بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس نزدیک میشیم. حقیقت این هستش که سرنوشت قیام بردگان به فرماندهی اسپارتاکوس در سال ۷۱ قبل از میلاد به این ختم شد که تقریبا تمامی صد و بیست هزار نفر سربازان اسپارتاکوس کشته شدن. خود اسپارتاکوس و سردارانش هم کشته شدن. در حدود هفت هزار (توی این عدد هم اختلاف هست) نفر زنده موندن که همگی در دو طرف جاده‌ای در جمهوری روم به صلیب کشیده شده و مردن. نقش اصلی رو در شکست قیام اسپارتاکوس، مارکوس لسینیوس کراسوس ایفا کرد.

ژولیوس سزار و گایوس پمپئوس مگنس هم در این کار کمک کردن. اما نقش اصلی رو کراسوس داشت. چرا که ثروتمند ترین مرد جمهوری بود و تعداد زیادی از سربازان و همچنین تمامی آذوقه و تدارکات رو خودش تهیه کرده بود. در نهایت هم اسپارتاکوس تو جنگ با کراسوس کشته شد.(پایان اسپویل)

توی این قسمت از بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس میخوام که ببینیم بعدش چه اتفاقی افتاد. ینی بعد از اینکه سریال تموم شد سرنوشت اشخاص چی شد؟

۱.تشکیل حکومت سه نفره

همونطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردم، جمهوری روم یک حکومت سه نفره هم داشت. ژولیوس سزار، مارکوس کراسوس و پمپئوس مگنس بعد از اینکه اسپارتاکوس رو شکست دادن و قیامش رو سرکوب کردن، صاحب قدرت فراوانی در سرتاسر جمهوری شدن. اصلا عجیب. بنابراین با تصمیم مجلس سنای روم، یه حکومت سه نفره تشکیل دادن. ژولیوس سزار به سرزمین گل (فرانسه) رفت تا بجنگه. پمپئوس مگنس مسول حکومت بر اسپانیا و پرتغال (قسمتی از جمهوری روم) و مارکوس کراسوس فرماندار سوریه (قسمتی از جمهوری روم) شد.
درسته این سه نفر حکومت سه نفره داشتن. اما باز هم دیکتاتور نبودن و مجلس سنا بسیار روشون تسلط داشت.

مارکوس کراسوس و ژولیوس سزار در سریال اسپارتاکوس

۲.سرنوشت قاتل اسپارتاکوس چه شد؟

همونطور که توی بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس گفتیم، قیام اسپارتاکوس به دست رومی ثروتمند، مارکوس لسینیوس کراسوس سرکوب شد. اما بعدا سر این شخص چی اومد؟
همونطور که گفتم، کراسوس فرماندار سوریه شد و مسئول حکومت بر سوریه شده بود. این دوران، مصادف بود با حکومت ارد اشکانی بر ایران. یعنی اشکانیان. کراسوس آدم پولدار و قدرتمندی بود و میتونس هرچقدر که سرباز دلش خواست داشته باشه. پس همین کار رو کرد. مارکوس کراسوس چشم طمع به ایران داشت و میخواست که ایران رو ضمیمه‌ی جمهوری روم بکنه. در سال ۵۳ قبل از میلاد، مارکوس لسینیوس کراسوس با تدارک دیدن ارتشی عظیم (در حدود نود هزار نفر و طبق برخی منابع، شصت یا چهل هزار نفر) به سمت ایران لشگر کشی کرد.

توی اون زمان، ارد پادشاه ایران به ارمنستان رفته بود تا حاکم ارمنستان رو به دلیل خیانت، مجازات کنه. در همین زمان، کراسوس موقعیت رو مناسب دید و با ارتش خودش به سمت ایران حمله کرد. توی محلی به اسم حران یا کارهه در ترکیه‌ی امروزی، سورنا سردار ایرانی که در اون زمان هنوز سی سال هم نداشت با ده هزار سرباز، جلوی ارتش عظیم کراسوس ایستاد. تصور کنید. ده هزار نفر در مقابل شصت هزار نفر. واقعا ستمه.

اما بشنوید سرنوشت این جنگ رو. اشکانیان، معروف ترین و ماهر ترین کمانداران توی تاریخ نظامی جهان هستن. این اثبات شده. خب سورنا هم از این موضوع استفاده کرد. در این جنگ، سورنا ده هزار سواره نظام داشت که نه هزارتاش سوار کماندار و هزارتاش کاتافراکت (سوار سنگین اسلحه) بودن. سورنا به خوبی از موقعیت استفاده کرد.

مجسمه منسوب به سورنا

بهترین سریال های شبکه HBO که باید ببینید! شبکه بازی تاج و تخت و وست ورلد 


تاکتیک نبرد سورنا این بود که ابتدا گروه های تیرانداز، مثلا دو هزار نفر رو میفرستاد جلو و به سربازان رومی تیر اندازی میکردن و بلافاصله بر میگشتن یه گروه تیرانداز دیگه میرفت جلو. به این صورت سربازا خسته نمیشدن. تیر انداز ها به رومی ها تیر می‌انداختن و آرایش لژون ها رو به هم میزدن. وقتی آرایش دشمن به هم میخورد، کاتافراکت ها از سر تا پا غرق زره های آهنی بودن بهشون حمله میکردن و همه رو میکشتن. سربازان ایرانی توی این جنگ از تاکتیک حمله و گریز استفاده میکردن. پلوتارک میگه که سواره نظام های اشکانی حتی موقع فرار هم به طرف رومی ها تیر اندازی میکردن.

سرانجام در روز نوزده خرداد و پس از جنگی خونین، سورنا موفق شد که پیروز میدان بشه. توی این جنگ، ارتش روم بیست هزار کشته و چهار هزار زخمی داد. همچنین ده هزار رومی به اسارت ایرانیا در اومدن. اما در طرف دیگه، فقط ۳۸ کاتافراکت و تعدادی کماندار از ایران کشته شدن. در مجموع کمتر از هزار نفر.


خب. بررسی تاریخی سریال اسپارتاکوس چطور بود؟ آوردتون؟ اگر که نکته‌ای میخواین اضاف کنین، تو کامنتا بهمون بگین که باعث دلگرمی ماست…