با بررسی سه گانه ماتریکس در خدمت شما هستیم. تقریبا 20 سال از انتشار اولین فیلم از سه‏‏‌گانه ماتریکس می گذرد، آمیزه ای از اکشن و هنر‌های رزمی و فیلنامه ای چند لایه و گسترده که ذهن مخاطب را گیج می‎کند. با این وجود در مدتی کوتاه هواداران بسیاری پیدا کرد و توانست 463.5 میلیارد دلار فروش گیشه داشته باشد. همچنین وجود بازیگرانی همچون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن و کری ان-ماس بر جذابیت این فیلم افزود. در این مطلب قصد داریم این سه گانه را بررسی کرده و به ابعاد مختلف آن بپردازیم. همراه ما باشید.


بیشتر بخوانید: 20 تا از بهترین فیلم های علمی تخیلی که حتما باید ببینید(قسمت اول )


در سال ۱۹۹۹ زمانیکه ماتریکس منتشر شد، بسیاری از فیلم سازان داستان آن را کاملا غیرقابل تصور فرض کردند و به آن به چشم یک سرگرمی نگاه می کردند.

شخصیت اصلی فیلم به نام نئو که نقش آن توسط کیانو ریوز بازی شد، برنامه نویسی است که پی به این میبرد که دنیای حقیقی او واقعی نیست، بلکه دنیای او شبیه سازی گسترده ای است که توسط هوش مصنوعی بسیار تکامل یافته است و از گرمای بدن انسان برای تغذیه انرژی خود استفاده می کند.

داستان فیلم نمایان گر جدال نئو با این نیروهای تاریکی برای آزادی بشریت است که علاوه بر ماتریکس در دو دنباله آن «بارگیری مجدد ماتریکس» و «انقلابات ماتریکس» نیز نمایش داده می شود.

همچنین کمپانی برادران وارنر تایید کرده است که نسخه جدید این فیلم در سال 2022 منتشر خواهد شد.

ماتریکس

آیا ما در ماتریکس هستیم ؟

فرضیه اینکه ما در یک محیطی غیرواقعی و شبیه سازی شده زندگی می‎کنیم، طبق گفته بسیاری از فیلسوفان امکان پذیر است و حتی احتمال زیادی هم دارد.

در اینجا دلایلی را ذکر خواهیم کرد که دانشمندان بر اساس آنها باوردارند ما در محیطی مصنوعی زندگی می کنیم.

شانس زندگی ما در واقعیت یک به میلیارد است !

در سال 2001، یک فیلسوف به نام نیک بوستروم یک پیش نویس از مقاله ای را منتشر کرد که در آن گفته شده بود یک ابَر‎‎رایانه بسیار پیشرفته با جرمی نزدیک به یک سیاره قابلیت اجرای شبیه سازی در اندازه مقیاس بشریت است.

این فیلسوف در ادامه شرح داده بود که این ابَر رایانه قادر به انجام 1042 محاسبه تنها در یک ثانیه است و میتواند تمامی تاریخ بشریت اعم از افکار، احساسات و رفتار ها را با استفاده از 1 هزارم درصد از قدرت خود تنها در یک ثانیه، شبیه سازی کند.

با توجه به این فرضیه میتوان گفت تمامی خاطرات، عقاید، تفکرات و رفتار انسان ها بخش کوچکی از هارد یک ابر رایانه است.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های آخرالزمانی که باید ببینید ؛ جایی که از قانون خبری نیست!


بوستروم در آخر گفت ” تقریبا می‌توان بیان کرد که ما شخصیت هایی هستیم که در یک شبیه سازی رایانه زندگی می‎کنن. “

بوستروم پس از انتشار مقاله به به مجله ولچر گفته بود قبل از نوشتن مقاله هرگز فیلم ماتریکس را ندیده بود.

حدود 15 سال بعد ، ایلان ماسک عقاید بوستروم را تکرار کرد. ماسک در کنفرانسی در سال 2016 اظهار داشت که فکر می کند “شانس اینکه ما در واقعیت حقیقی هستیم یک در میلیارد است”.

وضعیتی که بوستروم شرح داد همان اتفاقی است که در سینمایی ماتریکس رخ می‎دهد. ربات های غول پیکر توانسته اند انسان ها را درون یک دنیای خیالی به نام ماتریکس حبس کنند تا از انرژی آنان استفاده کنند.

بررسی سه گانه ماتریکس


بیشتر بخوانید: معنای اسم فیلم Tenet کریستوفر نولان چیه و اصلا چه ربطی به داستان داره؟


زندگی ما در ماتریکس شبیه بازی آنلاینی برای غول هاست !

ریضوان ویرک نیز که یکی از دانشمندان برجسته در حوزه کامپیوتر و نویسنده کتاب «فرضیه شبیه سازی» است به خبرگزاری وُکس گفت “باور دارم که در یک دنیای شبیه سازی شده زندگی می کنیم”

ویرک زندگیمان را به زندگی در یک بازی کامپیوتری تشبیه کرد و انسان هارا شخصیت های بازی معرفی کرد و گفت بازیکنان این بازی نیز نیروهای تاریکی هستند که مارا کنترل می‏‎کنند. وی نام این بازی را “شبیه سازی عظیم” گذاشت.

ویرک که خود نیز طراح بازی های ویدیویی است در مصاحبه با وُکس اشاره کرد “دنیای شبیه سازی شده بازی های کامپیوتری که ممکن است ما در آن زندگی کنیم، بسیار پیچیده تر از بازی های ویدیویی است که ما می سازیم، پیچیده تر از بازی هایی مثل وارکرفت یا فورتنایت.

بررسی سه گانه ماتریکس

ممکن است هیچگاه پی به پاسخ نبریم

با این حال بسیاری از دانشمندان معتقدند که ما هرگز نمی توانیم تشخیص دهیم که آیا در یک شبیه سازی زندگی می کنیم یا نه.

مارسلو گلیزر، یکی از دانشمندان فیزیک درسال 2016 درباره اظهارات بوستورم اینگونه گفت : دانشمندان هیثچگاه نمیتوانند پی به سخنان بوستورم ببرند و هرگز نخواهد توانست اظهار نظری درباره جهان واقعی کنند دلیل این امر این است که اگر واقعاً در یک شبیه سازی قرار داشته باشیم، دانشمندان هیچ تصوری درباره قوانین فیزیک در “دنیای واقعی” در خارج از ماتریکس نخواهند داشت. گلیزر گفت ، آنها همچنین نمی دانند چه محاسباتی در خارج از مرزهای شبیه سازی ما امکان پذیر است.

بنابراین هرچیزی که فکر می‌کنیم بلد هستیم و درباره توان محاسباتی یا قوانین فیزیک می دانیم می تواند فقط جنبه دیگری از شبیه سازی باشد.


بیشتر بخوانید: آواتار آخرین بادافزار ؛ صحبتی در باب رستگاری شاهزاده زوکو!


“اگر ما واقعاً یک شبیه‌سازی باشیم، ممکن است منطقی باشد که هرچیزی که که ما اندازه‌گیری می‌کنیم، در واقعیت قوانین طبیعت نیستند، آنها نوعی تلاش برای نوعی قانون مصنوعی هستند که شبیه سازها آن را بوجود آورده اند.”پاسخ دانشمند بین به یکی از مجلات محلی.

حال پرسشی بوجود می آید!

  • چطور ممکن است که شبیه‌ساز ها اجازه بدهند ما متوجه شویم در جهانی مصنوعی مثل ماتریکس هستیم؟

بوستروم در مقاله اش در این باره این چنین نوشت:

 

همیشه این امکان وجود دارد که شبیه سازی شده ها بتوانند شبیه ساز ها را کشف کنند.

 

امیدواریم بررسی سه گانه ماتریکس برایتان سودمند بوده باشد.

نظر شما درباره ماتریکس چیه ؟