بررسی فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود ؛ و باز هم همان رویه تکراری!

سلام به همه دنبال کنندگان عزیز وارونه به ویژه علاقمندان به بخش انیمه! با بررسی فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود “قسمت نهم” در خدمت شما هستم. به شما پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه این مطلب، نگاهی به بررسی قسمت های قبلی بیندازید!

خب، در بررسی دو قسمت قبلی، گفتم که با وجود همه نقص های درشت که تا حالا فصل دوم داشته، اما میشه گفت که به خاطر قسمت هشتم، میشه همچنان بهش امیدوار بود. اما، باید این حرفم رو کاملا فراموش کنید!!! چون قسمت نهم فصل دوم، تمام تلاش خودش رو کرد تا ثابت کنه که هر گونه امید بستن به این فصل، کار مضحکیه! و انصافا هم در کارش موفق بوده!

 

نکته: بهتره که قبل از خوندن این مطلب قسمت نهم رو تماشا کرده باشید.


پیشنهاد میکنم قبل از رفتن به سراغ اصل مطلب، نگاهی هم به این مطالب بندازید:

دلایل تماشا کردن انیمه Neon genesis evangelion نابود کننده ذهن ها!

بهترین انیمه های سریالی برای در تعطیلات نوروزی!

چرا همه همین الان باید ناروتو ببینن!؟

بررسی انیمه رایا و آخرین اژدها ؛ مشکل همیشگی


بررسی فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود “قسمت نهم”

شخصیت پردازی در فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود

اول از همه، اینکه شخصیت ها به شدت تک بعدی هستن. مهربونی اما که در فصل اول بسیار قابل ستایش و دوست داشتنی بود، در حال حاضر بسیار پوچ و بی معنی به نظر میرسه. حتی ممکنه خیلی اوقات اما تبدیل به آدمی آزاردهنده بشه.

ری هم که تنها نقشش در این قسمت، زدن یه چک به نورمن بوده. که باید خدمت این شخصیت تبریک بگم، چون تا حالا تنها اقدام مهمی که در فصل دوم انجام داده، یه بار چک زدن به نورمن در قسمت ششم بود و حالا در این قسمت داستان نشون داده که ری فراموش نشده و به همین دوباره شاهد چک زدن به نورمن در این قسمت بودیم! واقعا چه نقش تحسین برانگیز و پر رنگی برای این شخصیت پر پتانسیل!

شخصیت پردازی نورمن هم که تا اینجا از همه بهتر بوده. ولی همچنان، ناقصه. یعنی اینطوریه که ما اول نورمن رو میبینیم که روی تصمیمش به شدت مصممه، و حالتی سرد و خشک رو از اون مشاهده میکنیم. بعد یهو پشیمون میشه. که این اصلا قابل درک نیست. داستان نورمن، حداقل به پنج قسمت احتیاج داشت! درسته که انیمه های درجه یکی وجود دارن که حدودا ده قسمتی هستن و شخصیت پردازی فوق العاده ای دارن، ولی بایستی حجم داستان و البته مهارت تیم سازنده رو هم در نظر گرفت.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های ماوراء الطبیعی (سوپر نچرال) ؛ سفری لذت بخش در افسانه ها!


بازماندگان لامبدا و بچه های گریس فیلد هم حسابی تک بعدی هستن. هر وقت خواستین ببینین جلوه واقعی سیاهی لشگر چیه، به این افراد نگاه کنید. دون و گیلدا هیچ کار خاصی نمیکنن، بقیه بچه ها هم فقط دست میزنن و هورا میکشن، بازماندگان لامبدا هم که اصلا شخصیت پردازی ندارن. و خیلی راحت عقاید خودشون رو زیر سوال میبرن. 

بررسی فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود

سیر منطقی داستان

منطق داستان، فدای عجله و پردازش ناقص به ماجراها شده. که اگه منطق داستان یه اثر قربانی چیز دیگه ای بشه، باید فاتحه اون اثر رو خوند.

مثلا چی؟ مثلا اینکه ما از همون ابتدا، شیاطین رو با تصویری به شدت سیاه و چندش آور مشاهده کردیم. و الان یهو، سازنده به ما التماس میکنه که بابت بدبختی هایی که اونا متحمل میشن، اشک بریزیم و دل بسوزونیم.

درسته که خشونت علیه هر موجودی دل آدم رو ریش ریش میکنه، ولی اینکه ناگهان داستان بدون هیچ پردازش صحیحی بیاد و روی دیگه ای از موجودی که معرفی کرده رو به ما نشون بده، فقط باعث گیجی مخاطب و در نتیجه دلزدگی اون از اثر میشه.


همچنین بخوانید: آیا اتک ان تایتان حاوی اشارات فاشیستی و ضد یهود است؟


یا مادربزرگ شدن ایزابلا. که با توجه به اتفاقی که در فصل اول افتاد، حتی زنده موندنش لطفی بزرگ از طرف بالایی ها حساب میشه. ولی الان خودش یکی از همون بالایی ها شده!این موضوع، موضوعی نیست که بشه به راحتی ازش گذشت. باید قشنگ به این پیچش پرداخته بشه. که با توجه به اینکه فقط دو قسمت مونده، باید این موضوع رو فراموش کنیم.

میزان جذابیت فصل دوم انیمه The promised neverland

همونطور که قبلا اشاره کرده بودم، روند اینطوریه که کل اپیزود حوصله سر بر پیش میره، و بعد یهو در ثانیه های آخر، یه سوال برای مخاطب مطرح میشه تا اون به دنبال ادامه داستان کشیده بشه. که بدبختانه، دیگه سازندگان فصل دوم شور این قضیه رو در اوردن!

با توجه به خوب و خوش پیش رفتن ماجرا تا الان، تنها چیزی که به ذهن بیننده موقع نمایش تماس وینسنت به گریس فیلد میرسه، اینه که یا وینسنت قصدش در واقع کمکه و نقشه ای داره. که با توجه به منطق زیبای داستان تا الان، چندان هم دور از انتظار به نظر نمیرسه! یا مورد دیگه ای از تصورات ایجاد شده، اینه که دست وینسنت به هر حال در قسمت بعدی رو میشه.

در هر صورت، از اونجا که کلا دو قسمت مونده، این پیچش چیز مهمی نیست! و همه چی حل خواهد شد!

بزرگترین مشکل فصل دوم انیمه Ykusoku no neverland ، اینه که سازنده دقیقا نمیدونه دقیقا میخواد چی بگه.

بزرگترین مشکل این فصل، اینه که داستان تکلیفشو با مخاطب روشن نمیکنه. بیننده اصلا نمیدونه که موضوع قراره چی باشه.

مثلا سه اپیزود اول، حالت ماجراجویی داشتن. بعد، یه لحظه در قسمت سوم، امیدوار شدیم که قراره یه داستان وحشتناک درست و حسابی ببینیم. که بعدش دوباره تا ورود نورمن در حالت ماجراجویی باقی موندیم. وقتی نورمن اومد، مثلا قرار شد راجع به نیمه تاریک انسان و تاثیرات خشم و انتقام و چنین چیزهایی صحبت بشه. که با عرض پوزش، فصل دوم کاملا در ارائه مفاهیم شکست خورده.

تصور کنید که ما میخوایم داستانی درباره چرخه نفرت ببینیم. خب، باید در مرحله اول، شخصیتی رو ببینیم، با ارزشها، دغدغه ها و عقایدش آشنا بشیم و خلاصه که به درکی از اون شخصیت برسیم.


همچنین بخوانید: بررسی انیمه Youjo senki ؛ به زودی شعله های نفرت همه را می بلعد!


بعد، باید ببینیم که این آدم، از کجا به کجا میرسه. اینکه چطور عقایدش زیر سوال میره یا… . سختی هایی که این آدم میکشه رو میبینیم و بعد، احساسات اون به تصویر کشیده میشه و ما با عمق احساساتمون اون فرد رو درک میکنیم و مثل اون، نفرتی در دلمون انباشه میشه.

بررسی فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود

بررسی فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود “قسمت نهم”

اصولا، هر کسی یه ظرفیتی داره. بعضی ها بدون توجه به ظرفیت، از سریع ترین راه ممکن، احساسات انباشته شدشون رو تخلیه میکنن. ولی بعضیا سعی میکنن در دلشون نگه دارن؛ اما در عوض خودشون یه روز مجبور میشن این احساسات رو با یه انفجار بزرگ تخلیه کنن.

حالا قضیه نورلند چیه؟ اگه شخصیت اصلی داستان چرخه نفرت رو نورمن در نظر بگیریم، باید بگیم که مرحله اول نورمن به خوبی در فصل اول انجام شده. با عقاید اون، و گوشه ای از سختی های زندگی اون آشنا شدیم. حالا ما در فصل دوم، سختی های زندگی نورمن در لامبدا رو میبینیم، ولی تنها چیزی که از احساسات خود نورمن میبینیم، نهایتا یه اخمه. همین!!!

در ادامه بخوانید »

کریستوفر نولان ؛ حقایقی جالب و شنیده نشده درباره این کارگردان پرآوازه

معرفی آثار ماکوتو شینکای ؛ کسی که به ما آموخت زندگی چقدر زیباست!

چه جوری عزت نفسمون رو بالا ببریم؟

و بعد، درست زمانی که فکر میکنیم نورمن حالا میخواد احساسات انباشته شدش رو تخلیه کنه، اعلام میکنه که همه این مدت میخواسته که از خانوادش محافظت کنه. خب، میدونین، این از اول واضح بود. اما با این وجود، احساس میکنم که این فقط یه تغییر جبهه الکیه. که ممکنه سلیقه ای باشه.

به هر حال، پیام فصل دوم هر چی که بوده باشه، تا اینجا در انتقالش شکست افتضاحی خورده. اگه میخواین داستان یه چرخه نفرت رو با پردازشی درست و حسابی ببینین، به چهار قسمت اول فصل دوم انیمه سگ های ولگرد بانگو مراجعه کنید. در فقط چهار قسمت، شما باشخصیتی به اسم اودا آشنا میشید، عقایدش رو درک میکنید و نفرتی که بهش منتقل میشه و اون به دنیا منتقل میکنه رو میبینید. خیلی هم هنرمندانه. یا اگه اهل مطالعه هستید، کتاب 1984 اثر جورج اورول بخونید. جورج اورول خیلی خوشگل، شخصیت اصلی و تمام عقایدش رو به ما معرفی میکنه، و بعد اون رو در شرایطی قرار میده که همه عقایدش زیر سوال میره.

گفتم که بزرگترین مشکل این فصل، اینه که دقیقا نمیدونه میخواد چی بگه. بنابراین، درست زمانی که وارد فاز چرخه نفرت شده، یهو به حالت ماجراجویی برمیگرده. که خب این قطعا چیز خوبی نیست. انگار فصل دوم ناکجا آباد موعود، میترسه وارد یه فاز خاص بشه. مثلا اگه از همون قسمت 3 به بعد وارد فاز وحشت میشد، میتونست خیلی بهتر از الان عمل کنه.

بررسی فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود
وقتی ماجرای شیاطین بعد از اون همه مقدمه چینی حوصله سربر ختم به خیر میشه!

یا همین چرخه نفرت. ناکجا آباد موعود اول به ما قول میده که نورمن حاضره به خدا یا شیطان تبدیل بشه. اما حتی جرات نمیکنه که درست و حسابی روی تاریک نورمن رو به ما نشون بده. که البته، از دید سازنده، هیچ روی تاریکی وجود نداره و نورمن صرفا به خاطر محافظت از خانوادش این کارها رو انجام میده. که خب، نشان دهنده یه اصل هستش که اگه کتاب “تاریخ امیدبخش بشریت” رو بخونید، بیشتر متوجهش میشید. و  اونم اینه که از نظر برخی نظریه پردازها، آدم موجودی اجتماعی و مهربونه. ولی فقط با عزیزان و نزدیکان خودش. و حاضره به خاطر این افراد در برابر چندین نفر بیگانه بجنگه. البته کاری با درست و غلط بودن این نظریه ندارم، ولی وقتی که سازنده قصدش نمایش چنین چیزی بوده، باید با شجاعت به درون این اصل قدم برداره و از نشون دادنش نترسه. که مشخصه انگار کسی که داره این فیلمنامه رو مینویسه، از ریسک کردن وحشت داره.


تنها نقطه قوتی که برای این قسمت به نظرم اومد، یکی انیمیشن قابل قبول و یکی هم موسیقی خوب به خصوص برای جایی که نورمن به بازماندگان لامبدا تغییر نظرش رو اعلام کرد، بود. پیشنهاد میکنم موسیقی اون بخش رو یه دفعه با دقت گوش کنید.

نورپردازی هم کلا من توی این فصل نمیپسندم. اصلا حال و هوای ناکجا آباد موعود رو زنده نمیکنه. طبیعیه که به دلیل تغییر مکان، رنگ ها هم دچار تغییر میشن، ولی به هر حال فلسفه نورپردازی اینه که بشه با استفاده از نور و رنگ، حس و حال مورد نظر رو به مخاطب القا کرد. درست مثل تاثیری که موسیقی باید بذاره. 

فکر نکنم در ادامه پیشرفتی صورت بگیره. و تنها چیزی که میتونم بگم، اینه که واقعا حیف این داستان درخشان که در فصل دوم نابود شد.

در ادامه بخوانید: نقد و بررسی انیمه The promised neverland : قسمت دهم و یازدهم فصل دوم