9.7
امتیاز

داستان
10
سرگرم کردن
10
موسیقی
10
انیمیت
9.5
پیام‌های اخلاقی
9

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ فصل سوم انیمه Sword Art Online وقتی خاطرات مرزی فراتر از روح را می‌سازند!

درود بر تمامی دوستان انیمه‌ای و غیر انیمه‌ای. آرک Alicization هم که در تابستان ۲۰۲۰ بالاخره وارد بخش نهایی خودش شده و ما با بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicizationدر خدمت شما هستیم. فراموش نکنید که بررسی قسمت به قسمت انیمه هنرشمشیرزنی آنلاین  رو می تونید در مجله وارونه مطالعه کنید. 

همچنین عذرخواهی می‌کنم برای تأخیر در انتشار بررسی فصل آخر Sword Art Online Alicization! چون رفته بودم کلش رو ریکاوری کردم، طول کشید. بعدم‌ که اومدم قسمت‌هاش زیاد شده بود و یه سری مسائل دیگه. گرچه الان تمام تلاشم رو کردم، که برای مخاطب جبرانش کنم. سبک بررسی هم مثل بررسی قسمت‌های قبلی Sword Art Online Alicization خواهد بود.

البته اگه از بازدیدکنندگان تازه سایت هستید، نزدیک‌ترین مثال جدید می‌تونه بررسی God of High School باشه. همچنین چون مطالعه تمام بررسی‌های قبلی Sword Art Online Alicization برای مخاطب جدید، ممکنه سخت باشه. پس در بررسی آرک نهایی Sword Art Online Alicization War of Underworld طوری عمل کردیم، که نیازی به مطالعه قبلی‌ها نباشه. ولی مطالعه بررسی فصل سوم Sword Art Online خالی از لطف نیست.


نگاهی به کلیت قسمت‌های ۳۷ و ۳۸ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

اولین قسمت از دنیای Sword Art Online Alicization War of Underworld مثل فصل قبل یه شروع جذاب برای مخاطب بودش. قسمت ۳۷ همچون یک جمع‌آوری کلی، تمام شخصیت‌ها رو حاضر می‌کرد تا ادامه رو برای مخاطب جذاب کنه. البته از نظر درگیر کردن ذهن مخاطب به پای قسمت ۱۶ در Sword Art Online Alicization War of Underworld نمی‌رسه. که به نظر بنده قسمتی بود که با صحنه‌های پایانی بیشتر از سایر قسمت‌ها، ذهن رو درگیر می‌کنه.

علاوه بر این کیفیت ساخت، هربار داره بیشتر می‌شه. مخصوصاً موسیقی که حتی ما در ابتدای قسمت ۳۷ شاهد یه جور موسیقی اسکاتلندی بودیم. با این حساب دلم می‌خواد یه مشت بزنم تو صورت اونی که می‌گه Sword Art Online Alicization کلا به فناست و امیدی بهش نی. علاوه بر این، در خود انیمه ما شاهد یک اپنینگ جذاب دیگه هستیم. گرچه به نظرم زیادی فانتزی و پر بود. اما فاز هیجانی و مخصوصاً مفاهیم داخل انیمه رو خوب به تصویر می‌کشه.

نکته جالب هم اینجاست که خواننده اپنینگ، همان خواننده آهنگ رنگین کمان که در زمان تبدیل شدن یوجیو به شوالیه استفاده شد، می‌باشد. انگار که قراره یه خواننده دیگه با این انیمه معروف شه. کیفیت اندینگ نیز جای خود دارد.‌ چراکه اینبار به آسونا پرداخته که نشان از اهمیت ایشون در این بخش از سری ساو SAo هستش. اما به شخص از نظر کیفیت، اندینگ آلیس رو ترجیح می‌دم. چراکه نوع روایت آروم‌تر و شاید احساسی‌تری رو داره. اما در اندینگ آسونا، بیشتر به فاز برخواستن با یه نسخه کیفیت بالاتر، پرداخته شده.


تک‌تیرانداز

شروعی کلی بخش دوم Sword Art Online Alicization War of Underworld در ادامه آرک قبلی و ورود شینون بودش. گرچه در موسیقی، صحنه‌ پردازی به همراه تجربه ما، تقریباً چیز متفاوتی حس می‌شود. مخصوصاً موسیقی اسکاتلندی که جذابیت خاصی داشت. در چنین شرایطی اولین نکات داستان، در دیدار شینون با آسونا و کیریتو خلاصه می‌شود. آسونا از دیدن شینون احساس خوشحالی می‌کند. چون حس تنهایی وی تا حدودی با ورود کسی که وی و کیریتو‌، به همراه وضعیت کلی را می‌شناسند. تسکین می‌یابد. کیریتو نیز ذره‌ای واکنش غیر اختیاری بروز می‌دهد.

هرکس هم جای آسونا و کیریتو باشد، دیدار یک دوست قدیمی و قابل اتکا در آن شرایط براش حس خوبی دارد. ویژگی انسان بودن نیز، یعنی همین! در مورد شینون و قدرت‌های وی هم تاکنون تنها به پرواز بی‌انتها و کمان انفجاری اشاره شده است. اینکه که توانایی خاص دیگر داشته باشد، هنوز معلوم نیست. اما با توجه به قسمت سوم، انگار با استفاده از قدرت اراده، کمان خود را به تفنگ تبدیل خواهد کرد. اگه می‌گید تفنگ توی دنیای زیرین ممکن نیست. باید بگم با توجه به حضور یه سری دوستان از GGO ممکن خواهد بود. اگه هم ممکن نباشد، با قدرت اراده ممکن خواهد شد.


سه الهه دنیای زیرین

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

نکته جالب دنیای زیرین، وضعیت سه الهه آفرینش دنیای زیرین نسبت به هم هستش. این سه الهه که در حال حاضر در غالب آسونا، شینون و لیفا حضور دارند. کنترل یا به عبارتی آفرینش سه بخش از دنیای زیرین رو به صورت نمایشی در اختیار دارند. این سه بخش بدین صورت هستند. یک، زمین که در اختیار آسونا با اکانت استیشیا Stacia هستش. دوم، آسمان که در اختیار شینون با اکانت سولوس Solus هستش. در نهایت، هرآنچه میان آسمان و زمین وجود دارد، از جمله گیاهان که در اختیار لیفا با اکانت Terraria هستش.

کلیت قدرت‌های هر یک هم بر اساس این سه بخش ساخته شده. شینون چون الهه آسمان هستش، قدرت پرواز بی‌انتها را دارد. آسونا که الهه زمین است، قدرت ایجاد تغییر در زمین را دارد. اما لیفا با اینکه باید چهارتا گل و گیاه بسازه، انگار توانایی افزایش میزان زندگی یا همون جون رو داره. همچنین به نظر میاد که اکانت‌ها بر اساس اکانت اصلی افراد، ساخته شده. مخصوصاً لیفا، که شاید البته قدرت اراده‌ای چیزی وسط باشه.

یه نکته هم برای آخر بگم که نویسنده در کل، در دنیای زیرین شاید بشه گفت که یه مدل از وضعیت زندگی و آفرینش دنیای واقعی ساخته. که یه جور دیدگاه و نظر خاص رو داخل گذاشته. مثل همین قضیه الهه‌ها، ولی خوب در موردش کلی بحث فلسفی و اعتقادی می‌شه کرد. اما بی‌خیالش، ما که ذهنمون در هرحال سالم می‌مونه و تاثیر خطرناکی نمی‌گیره. از اون طرف از دیدن این گونه نظریات متفاوت، استفاده می‌کنیم و لذت می‌بریم.


معنای انسان بودن

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

نکته جالب قسمت اول Sword Art Online Alicization War of Underworld Part 2 حضور یا بهتره بگیم افتادن لیفا اونم درست روبه‌روی رهبر اورک‌ها بود. که درنهایت به مکالمه‌ای جالب در مورد انسان بودن ختم شد. اگر از دید دنیای خودمون حرف بزنیم، هر موجود دوپایی که دارای هوش هستش، می‌شه آدم. پس از این نظر، نظریه لیفا درست هستش. ولی اگه انسان بودن رو به عنوان تعلق داشتن به یک نژاد خاص دسته بندی کنیم، نظریه لیفا در‌ عین زیبا بودن، ارزشی ندارد.

دی آی ال نیز به احتمال قوی یه جور باور افراطی نسبت به گزینه دوم داره، که سبب رفتارش شده بود. بگذریم، اگه دقت کنید باید یه دلیل خاص وجود داشته باشه که لیفا اومده باشه به دروازه شرقی. البته اگه خطای سیستمی نباشد. این دلیل به احتمال قوی، جمع‌آوری بقیه نیروهای ارتش تاریکی و امپراتوری انسان‌هاست. چون با احتساب نیروهای از دست رفته از هردو طرف، باید حداکثر ۲۵ هزار نفر از نیروهای دنیای زیرین باقی مونده باشه.

از طرفی ما هنوز هنرنمایی انجمن بازرگانان و قاتلین از قلمروی تاریک رو ندیدیم. تو چهارمین قسمت بخش دوم Sword art Online Alicization War of Underworld هم تا حدی این نظریه درست به نظر اومده. گرچه فعلا به نظر تنها اورک‌ها رو موفق به راضی کردن یا حداقل آوردن به میدان نبرد کرده است. و با توجه به حرف لیفا مبنی بر نخواستن تلفات بیشتر، ممکنه ندونسته تنهایی و بدون ارتش بره وسط یه مشت و کشتار یک‌طرفه!


بازمانده SAO و Death Gun

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

غیر از گابریل که حسابی حواس‌ها رو مخصوصاً با صداش و رفتارش به عنوان یه شخصیت منفی، به خودش جلب کرده. بهتره به همکارش هم یه نگاهی بندازیم. ایشون که از اکانتی شبیه به تابوت خندان در بازی هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online استفاده می‌کنه. اینبار برای تصویه حساب با کیریتو برگشته. اگه در مورد اینکه چطور این اکانت اینجا و حالا حضور داره. دو حالت وجود داره. اول اینکه با دستای خودش دوباره بازسازی اونو کرده. یا طی اتفاقات نیمه دوم SAO اکانت اصلیش رو بازیابی کرده بود.

در هر دو حالت، اینکه یه Villain با این سطح از خشونت و خصومت وارد دنیای زیرین شده، جای تحسین داره. از تاریخچه ایشون در SAO می‌شه به قضیه قتل در منطقه داخلی اشاره کرد. ایشون به همراه دو دوستش، در نهایت این ماجرا شروع به تحدید چند تن از شخصیت‌ها می‌کند. گرچه با ورود کیریتو‌ و آسونا عقب‌نشینی می‌کنند. همچنین در هنگام دوئل کیریتو با محافظ آسونا، علاقه‌ای بسیاری به وی نشان می‌دهد. البته با یه جور خنده شیطانی با اون خالکوبی یا ردی که بر روی صورتش مونده.

با این حالت و طبق این گفته که دوست داشته بازیکنان خط مقدم رو تبدیل به قاتل کنه. حتی می‌شه نتیجه گرفت که همین آقا محافظ آسونا رو از راه بدر کرد. تا کیریتو رو وارد دنیای آدم کشی کنه. حالا در دنیای زیرین، فرصتی برای مبارزه و سنجیدن کیریتویی که ساخت، پیدا کرده. در مورد Death Gun هم هنوز ارتباط ایشون با قضیه معلوم نیست. ولی چون دوتا از سه نفری که ایشون باهاش دیده شده، در قضیه حضور داشتند. ایشون حضور نداشته باشه، دوستاش ناراحت می‌شن.


رنگ و روی ارواح

از همون اول در دنیای Alicization روح یا همون فلاکتولایت، به عنوان یه عامل مهم نام برده شد. اما با رسیدن آرک پایانی Sword Art Online Alicization این عامل به نظر خیلی تعیین کننده شده. از یه طرف گفته می‌شه که روح هر فرد یه رنگ منحصر به فرد داره که حتی در دنیای زیرین می‌شه اون رو به شکل یه ویژگی فردی خارج کرد. از یه طرف چیزی که قراره در مورد کیریتو تعمیر شه، روح هستش.

این قضیه که بخوان با استفاده از خاطرات بقیه روح یه نفر رو بسازن. یا اینکه رینکو سنپای خودش یه مسئله فلسفی رو رد می‌کنه، ولی از اون طرف یه مسئله فلسفی دیگه رو مطرح می‌کنه. یه جورایی عجیبه، ولی خوب از دید انیمه منطقی هستش. طبق چیزی که تا حالا می‌دونیم، کیریتو با یه جریان خود نابودی، فلاکتولایت خودش رو به طور غیرارادی به فنا می‌ده. اما نه خاطرات، بلکه تصویر خودش از خودش در فلاکتولایت خودش! حالا مثل این می‌مونه که من ندونم که محمد سعادتی هستم و تو مجله وارونه مطلب می‌نویسم. بعد از این واقعه به نظرتون اصلأ میام مطلب بنویسم؟ یا دلیلش رو یادمه؟

گرچه الآنم یادم نیست، ولی ولش! برای کیریتو هم همین اتفاق افتاده. در نتیجه هیگا تصمیم داره که تصویری که از کیریتو در خودش نابود شده رو با تصویری که بقیه ازش دارن، جایگزین کنه. اما چون یه دیدگاه کافی نیست، به چند دیدگاه نیازه که از جنبه‌های مختلف شخصیت دیده شه. به نظر من ولی شاید اون بخش از شخصیت کیریتو که فقط در خودش وجود داره، برای همیشه فراموش شه. به عبارتی منی که فقط در من وجود داره. یا شخصیتی که خودم در خودم می‌بینم و متفاوت است با چیزی که بقیه از من می‌بینن.


یک شوالیه یک پدر

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

می‌شه بهترین و دلیرانه‌ترین مبارزه در Sword Art Online Alicization رو مبارزه بین برکولی و گابریل دونست. در این مبارزه برکولی به طور همزمان از ارتقا تجهیزات و رهاسازی خاطرات اسلحه‌اش پرده‌برداری می‌کنه. البته رهاسازی رو قبلاً در مبارزه یوجیو و برکولی شاهد بودیم. اما در اینجا از هردو استفاده شد. اولی ارتقاء تجهیزات یعنی کاراگیری که یک ضربه رو با تأخیر به سمت حریف می‌فرسته. رهاسازی خاطرات اما اوراگیری است که گذشته رو می‌بره.

نکته جالب اینجاست که نام مرحله رهاسازی خاطرات، به معنای خیانت هستش. نامی بسیار جذاب برای هنگامی که حتی گذشته فرد هم بهش خیانت می‌کنه. علاوه بر این، صحنه‌های مبارزه گابریل و برکولی از نظر طراحی و موسیقی در بالاتری و بهترین حالت خودشون در تمام Sword Art Online Alicization هستند. همچنین ما برای اولین بار در SAO شاهد موسیقی شبیه به دو سری آخر Fate/Stay Night که خانم Yuki اون رو ساخته، هستیم. این موسیقی در چند جای دیگه، از جمله در صحنه ورود دوباره گابریل، تکرار شده.


خاطراتی فراتر از زندگی

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

می‌شه گفت که در طی قسمت‌های ۳۶ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization به یک مبحث فلسفی اجتماعی زیاد چسبیدن! یعنی همون قضیه‌ای تویی که داخل بقیه هستی و بقیه‌ایی که داخل تو هستند! گرچه من با این مبحث زیاد موافق نیستم. چون حتی با وجود مشخص شدن بیشتر بعد شخصیتی فرد، اما بازم بخشی ازش نمایان نمی‌شه. یعنی تویی که فقط داخل تو هست و بقیه‌ایی که فقط داخل بقیه هستند. این بخش انحصاری لازم به ذکره که گاهی در شخص تاثیرات زیادی داره.

در Alicization با توجه به روایت داستان به نظر نمیاد که این موضوع تأثیر زیادی در کیریتوی حاصل داشته باشه. به عبارتی تقریباً همون کیریتویی که ما می‌شناسیم از آب در میاد. اما از حق نگذریم گاهی واقعا زیباست، اونی که داخل بقیه هستش. حتی باعث شد وقتی دید برکولی از کوئینلا رو دیدم. با نگاهی به گذشته به این نتیجه برسم، این بشر بچه خوبی بوده. مثلاً ایشون بود که دنیای زیرین رو با وجود محدودیت، با نظم ساختش. ازشون محافظت کرد، گرچه تهش می‌خواست بزنه تو کار قتل‌عام.

حتی دیالوگ‌هایی که به شوالیه‌ها مثل یوجیو می‌گفت از یه جهت درست بوده. از همه مهم‌تر وقتی که شوالیه دوازدهم رو به راهی فرستاد که در نهایت به چیزی برسه که نمی‌خواد ببره. در اینجا یک شخصیت مثبت بود، گرچه در مجموع Anti Villain یا شایدم شخصیت خاکستری باشه. اما در هرحال کسی بود که به نظرم اگه زنده می‌موند و در عین حال قدرت خواهی سابقش برای کنترل همه چیز رو کنار می‌گذاشت. به یکی از بهترین شخصیت‌های مثبت تبدیل می‌شد.


بازدارندگان

جدای از ورود باشکوه کلاین که برای اولین ایشون رو خیلی خفن نشون داد. در دنیای زیرین تابحال تقریباً همه کسانی که ما می‌شناسیم، برای کمک حضور یافتند. یه نکته رو هم بگم که اول خودمم در موردش گیج شدم. اونم اینه که کلاین وقتی که اومد به فن گردباد زد. بعد آسونا گفت فن شمشیر؟ اولش با خودم گفتم مگه فن شمشیر همون رنگی شدن شمشیر نیست؟ که توی دنیای زیرین هم وجود راسخی داره؟

کاشف به عمل اومدم که تو ALO بعد از یه آپدیت خاص، توانایی این وجود داشت که عناصری مثل باد و آتش رو با سلاح ترکیب کرد. البته یادم نیست بهش می‌گفتند فن شمشیر، ولی خوب فعلا همین رو در نظر می‌گیریم. به غیر این موضوع، می‌شه به این مورد اشاره کرد که حتی از GGO هم برای کمک اومدن. به شخص انتظار این یکی رو نداشتم. ولی نمی‌دونم دوستان از کجا با بچه‌های GGO آشنا شدن که ما نفهمیدیم.

وقتی هم تو Ordinal Scale بودن، از این دوستان کمک گرفتن. ولی فعلا فرض می‌گیریم که نویسنده خواسته از هر کی که به نظر مخاطب آشنا بیاد، استفاده کنه. تا یه جورایی بهشون این رو نشون بده که همه کسانی که از قبل در دنیای SAO حضور داشتند. اینجا به عنوان جزوی از همه‌ای که درون کیریتو هستند، حضور دارند. به نظر من در این گروه به احتمال قوی افراد تعیین کننده‌ای هم حضور خواهند داشت. که منتظرشون هستیم. البته فعلا یویی به دلیل احتمال غیرقابل بازیابی شدن، حضور پیدا نکرده.


در وسط بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization از مطالب زیر لذت ببرید.


نگاهی به کلیت قسمت‌های ۳۹ و ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

در دو قسمت پیشین هدف معرفی همگانی موارد داخل انیمه بود. اما در قسمت‌های ۳۹ و ۴۰ هدف القاء یک فضای نیمه ناامید بود. تا در قسمت‌های بعد، حالا چه با ورود شخصیت‌های جدید، مسائل پیچیده، ساده جدید و چه با بازگشت کیریتو‌، مخاطب بتونه احساس بهتری رو‌ پیدا کنه. چون به قول یکی از دوستان، کیریتو داره خیلی بزرگ نشون داده می‌شه. اما حالا با این فنی که سازندگان زدن، می‌شه گفت تا حدودی مخاطب رو به بلند شدن کیریتو‌ جلب کردن تا حس نکنیم به فنا رفته داستان.

از حق هم نگذریم با طرز روایت، تابحال به فنا نرفته. بلکه که داستان رو جذاب کردن. چون به قول خودم یه داستان خوب یا باید غافل‌گیر کنه آدم رو یا باید چیزی رو آدم انتظار داره رو به بهترین نحو نشون بده یا … . توی SAO هم دقیقاً هر دو رو داریم. یعنی هم ما غافل‌گیر شدیم، هم چیزی که بخوایم رو می‌گیریم. گرچه برعکس Attack on Titan که ما رو زیاد غافل‌گیر می‌کنه و بعدش می‌بره تو شک. SAO بیشتر چیزی رو که مخاطب انتظار نداره، ولی احتمالا دوست داره رو بهش می‌ده.

جدای از شست و شو یا به عبارتی فاسد شدن یانای که مورد عجیبی بود. ولی تو SAO چند بار شاهدش بودیم. در این دو قسمت ما شاهد یه جنگ جهانی یا بهتر بگم، کاربرد جنگ رسانه‌ای بودیم. به عبارتی شاهد بودیم که با دستکاری اطلاعات به راحتی می‌شه یه عده رو علیه یه عده دیگه راهی نبرد کرد. اونم طوری که باور دارند طرف حق هستند. چیزی که در نهایت می‌شه گفت که یه جور جنگ رسانه‌ای رو ما شاهد باشیم. پس حواس‌تون باشه.


تجسم یک اراده

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

بعد از رنگ و روی ارواح، مسئله‌ای که در دنیای زیرین به شدت دارای اهمیت هستش، قدرت اراده هستش. قدرت اراده به نمایش گذاشته شده تابحال در اصل از همون روح نشأت گرفته شده. به عبارتی چیزی که روح رو نمایش می‌ده، میزان و رنگ قدرت اراده هستش. ویژگی دنیای زیرین هم، نمایش و استفاده افراد از همین قدرت هستش. این مورد می‌تونه به راحتی قدرت عجیب گابریل حتی بعد از به فنا دادن اکانت پادشاهی رو توجیه کنه. گرچه حضور اون سنسور قلب کیریتو رو این وسط، توجیه نمی‌کنه.

اما با توجه به وضعیت، به نظر اراده کیریتو در سطح بالایی قرار داره. چراکه در فصل قبل، برکولی یه شمشیر رو با قدرت اراده سمت کیریتو و آلیس پرت کرد. حالا کیریتو با اینکه تو حالت به فنا رفته بود. اما با قدرت اراده جلو این شمشیر یا به عبارتی خنجر رو گرفت. پس از این واقعه برکولی در توصیف وضعیت کیریتو، گفت که در هنگام برخورد اراده‌ها، تفاوت بسیار زیادی رو حس کرده. همچنین این تفاوت رو حاکی از قرار گرفتن در موقعیت‌های مرگ و زندگی بسیار، حتی بیشتر از برکولی دونسته.

به عبارتی حتی شاید خوردن روح توسط گابریل از همین قدرت اراده نشات می‌گیره. یا بهتر بگم گابریل این اراده رو داره که روح رو بخوره. سپس با گرفتن اطلاعات داخلش حس یه زندگی دیگه رو به خودش اضافه کنه، گرچه باید زندگی خوب و راسخی داشته باشه. تا بتونه لذت ببره. واسه همین حس زندگی برکولی رو نچسب دونست. البته برا سواله که ارواح سایر دوستان Sword Art Online چه مزه‌ای دارند.


جاسوس

در حال حاضر به طور کلی یانایی به عنوان یک جاسوس آب زیره کار معرفی شده. واسه همین گفتم از دست‌آوردها و بعضاً جاهایی که ایشون داشتن لو می‌رفتن، پرده برداری کنم. اول از همه شخصیتش از نوع آدم‌های ترسو هستش، که خوب در برابر کسی مثل گابریل به عنوان شخصیت منفی هیچ پخی نیست. دوم اینکه به نظر نمیاد نقشه درست و درمانی تو بساطش باشه. چون من جاش بودم، تا حالا لاک‌پشت اقیانوسی تسخیر شده بود.

سوم اینکه پیش از این برای سوگوئو کار می‌کردن. تعداد دفعاتی هم با آسونا برخورد داشتن، حالا چه در سری قضایای نیمه دوم فصل دوم Sword Art Online و چه در سایر داستان‌ها. به خاطر همین آشنایی، آسونا در هنگام ورود به راث، شخصی رو دید که به نظرش آشنا هستش. از سایر دستاوردهای ایشون هم می‌شه به آلوده کردن دنیای زیرین اشاره کرد. شاید مبهم باشه، ولی توی نیمه اول Alicization کاردینال توضیحات جالبی در این راستا می‌ده.

در ابتدای دنیای زیرین چندتا محقق راث، یه سری بچه رو در دنیای زیرین بزرگ می‌کنن. با توجه به صحنه های نشون داده شده، یکی‌شون یانای هستش. که به گفته کاردینال، به خاطر ویژگی‌هایی مثل تشنه قدرت بودن و … فرزندانش تبدیل به نیمه تاریک دنیای زیرین شدن. یکی از این فرزندان کویینلا مرحوم هستش. که تا قبل از این با یانای ارتباط داشته، حتی شاید بشه گفت حالت پدر دختر داشتن. شایدم مادر پسر.


هوش مصنوعی احساسی

احتمالاً دقت کردید که لیلپیلین دومین کسی هستش که خودش کد ۸۷۱ رو خنثی کرده و توسط راث شناسایی شده. تأکید می‌کنم، دومین کسی که خودش زور زده و اینقدر سر یه موضوع تا آخر پافشاری کرده تا در آخر چشمش ترکیده. سپس راث با چک کردن سیوها، اون رو شناسایی کرده. چون رهبر مبارزین هم چشمش به فنا رفت. ولی چون خودش چشمش رو درآورد و درد رو قطع کرد. نمی‌شه گفت که کد ۸۷۱ رو خنثی کرده. بلکه اون رو دور زده. همزمان یوجیو هم کد 871 رو شکست. ولی به علت حمله به راث، اختلاف زمانی دنیای واقعی و زیرین، دوستان نتونستن چک کنند که ایشون هم هنر کرده.

چیزی که کیکوکا هم می‌خواد، هوش مصنوعی هستش که خودش تونسته باشه محدودیت ۸۷۱ رو‌ با پافشاری خودش، خنثی کنه. تا برای اهداف نظامی استفاده شه. گرچه به نظر هیگا و یه سری دوستان این موضوع رو فراموش کردن و گیر دادن به آمریکا که اونا می‌خوان استفاده کنن. در حالی که خودشون تا چند قسمت قبل همین رو می‌خواستن. ماشاءالله به چه سرعتی تغییر نظر دادن. اما چرا ارزش هوش مصنوعی یا به عبارتی ارزش آلیس از لیلپیلین بیشتره؟ دلیلش کاملاً ساده است!

اگه به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که هدف کیکوکا و دوستان ساخت یه هوش مصنوعی هستش که از نظر منطقی بتونه به دستوراتی مثل قتل عمل کرده. آلیس هم از نظر منطقی ۸۷۱ رو شکست داد. ولی لیلپیلین از نظر احساسی! حالا به نظرتون لیلپیلین از نظر احساسی می‌تونه راحت‌تر تو دنیای واقعی کسی رو بکشه؟ یا آلیس از نظر منطقی؟ هرجور فکر کنیم، منطق ارجعیت داره. واسه همین سطح آلیس بالاتره. به احتمال قوی هم فقط آلیس فعلا از دنیای زیرین میاد بیرون. بقیه شاید یه روزی اگه خدا بخواد!


اکانت‌ها کلیدی جالب برای دنیای زیرین

در پایان قسمت ۳۷ انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین ارمغانگر صلح Sword Art Online Alicization نشون داده می‌شه که گابریل یک بار دیگه برای نبرد وارد دنیای زیرین می‌شه. نکته جالب اینجاست که اکانتی مورد استفاده برای ورودش، ساتیلایز نام دارد. اگه درست یادم باشه، این اکانت توانست اولین بی‌او‌بی بازی Gun Gale Online رو برنده بشه. همچنین در چهارمین نسخه همین مسابقه، دخل همه از جمله شینون رو به راحتی آورد. به طوری که شینون وقت نکرد که از خودش دفاع کنه.

بعد از این اتفاق شینون برای شکست ساتیلایز از کیریتو و آسونا درخواست می‌کنه برای پنجمین مسابقات تک‌نفره بی‌او‌بی ثبت نام کنند. چون فکر می‌کرد که کیریتو با وجود سبک بی‌قاعده یا به عبارتی غیرقابل پیش‌بینی که داره، توانایی مقابله با ساتیلایز رو داره. این وسط علت درخواست از آسونا برای شرکت، به گفته شینون، به عنوان یه جور ضامن برای کیریتو بودش. تا وسط بازی یه وقت قاط نزنه.

با توجه به اتفاقات افتاده، به نظر میاد که قراره به جای بی‌او‌بی پنجم، مبارزه ساتیلایز و کیریتو رو در دنیای زیرین شاهد باشیم. گرچه اینکه کیریتو‌ با یه جور دیو در تیتراژ مبارزه می‌کنه. منو به این فکر فرو برده که گابریل این شکلی می‌شه یا نه؟ به نظرم غیرممکنه، مگه اینکه صرفاً یه موجود دیگه باشه یا طلسمی چیزی و اراده‌ای! شایدم گابریل وقتی قاط بزنه این شکلی می‌شه.


وضعیت جنگ

با نزدیک شدن وضعیت دنیای زیرین به یک مینی جنگ جهانی، می‌شه گفت که در مورد ارتش‌های سرخ وضعیت از قابل پیش‌بینی بودن، خارج می‌شه. چون از یه طرف احتمال ورود یه کشور دیگه رو داریم. احتمال شورش در نیروهای قرمز داریم که با توجه به پرداختن به دو شخصیت چینی و کره‌ای که به برقراری ارتباط علاقه نشون دادن. می‌شه گفت که احتمال این مورد در سطح بالایی قرار داره. گرچه با توجه به یه سری صحنه‌ها در دقایق پایانی به نظر دستگیر شدن. ولی هنوز امید هست.

وضعیت خود نیروهای دنیای زیرین و دوستان هم به شدت بهم ریخته. چون از یه طرف نبردی که با ساخت یک جبهه محکم، قرار بود که با کم‌ترین میزان خسارت باشه. با حمله از طرفین، به یک قتلگاه تبدیل شد. نیروهای دنیای زیرین، همگی از هم جدا افتادن و بیشترشون از جمله نیروهای عقبی به تسلیم اجباری افتادن. انگار که به قول معروف، جنگ خاله بازی نیست. چون طرف برنده مخصوصاً در قدیم، معمولاً حسابی از خجالت طرف بازنده در میاره. فرقی هم ندارد که جنگ تموم شده، یا طرفین دارن به قصد کشت با هم می‌جنگند. البته استثنا هم داریم، ولی خوب اینجا قراره به پیام‌های منفی جنگ یعنی فشار وارده بر یک طرف، پرداخته شه.


محراب پایان دنیا

تا حالا چندین بار نام محراب پایان دنیا رو شنیدیم. توی تیتراژ و برخی تصاویر و گفته‌های شخصیت‌ها هم توصیفی ازش در دنیای زیرین شده. اما اول از همه به نقشه بالا دقت کنید. که حالت مثلثی شکل داره. این نقشه دنیای زیرین هستش. که در بالا سمت چپ یه دایره هست که امپراتوری انسان‌هاست. بقیه مثلث هم قلمروی تاریک هستش که در نقطه جنوبش، محراب پایان دنیا هستش.

با توجه به اینکه امپراتوری انسان‌ها با اینکه یه دایره کوچولو هستش، ولی خیلی بزرگه. می‌شه گفت که فاصله با محراب پایان دنیا هم زیاده، ولی اینطوری نیست. چون سرعت سفر دوستان بین نقاط مختلف زیاده. حالا نمی‌دونم دوستان سریع هستند یا واقعاً دنیای کوچیکی هستش! بگذریم، بریم سر مبحث اصلی یعنی محراب پایان دنیا. این سازه با توجه به تیتراژ یه جزیره شناور هستش که پله‌هایی معلق، بهش متصل هستش.

پله‌هایی که من رو یاد چیزی انداخت که در یک اپنینگ از Fate/Hollow شاهدش بودیم. در بالای این پله‌ها، همون‌طور که گفتم، یک جزیره شناور هستش که ساختمانی طلایی و سفید در مرکز اون هستش. اینکه این ساختمان نماد چه چیزی از دنیای واقعی باشه، معلوم نیست. ولی در اپنینگ انیمه Alicization با توجه به وجود شمشیرهای قدیمی آسونا و کیریتو به همراه شمشیرهای یوجیو و آلیس، می‌شه گفت شاهد مسائل جالب و احساسی در بالای این محراب خواهیم بود.


اثری ماندگار از Ordinal Scale

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

دوستانی که سینمایی Sword Art Online با نام Ordinal Scale رو تماشا کردند. تا حالا پی برده‌اند که در Alicization نکاتی با توجه به مقیاس ترتبی کاشته شده. اولین نکته حضور شیگامورا فردی که در این سینمایی سعی کرد با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و استخراج خاطرات دخترش یونا، از ذهن بازماندگان SAO اون رو به زندگی برگردونه، هستش. گرچه این قضیه که می‌خواد دخترش رو به عنوان یک هوش مصنوعی برگردونه. موضوعی بود که باعث حضورش در Alicization شد.

جناب شیگامورا در Ordinal Scale در هنگام جمع‌آوری خاطرات دخترش، چند بار جلوی یک دستگاه نشون داده می‌شه. نکته اینجاست که این دستگاه در قسمت چهارم Alicization بعد از تیتراژ نمایش داده می‌شه. اما حتی کسانی که Ordinal Scale رو دیدن، نمی‌دونن داخلش چیه؟ ولی اگه درست یادتون باشه، شیگامورا جلوی این دستگاه با کایابا آکیهکو سخنی داشته. طی سخنانشون هم معلوم می‌شه که ایده یه سری دستگاه از جمله پروژه Ordinal Scale از کایابا بوده. طوری که انگار ما قراره تا ابد شاهد ایده‌های کایابا باشیم.

خوب دو شخصیت دیگه از Ordinal Scale هستند. که به احتمال قوی در Alicization حضور خواهند داشت. یکیش شخصیت ناتموم یونا دختر شیگامورا هستش. ایشون البته تهش دو شخصیتی شد و به شخصیت علیه پدرش شد. در آخر هم ناپدید یا بهتر بگوییم، معلوم نیست کجا رفت؟ دومین شخصیت هم که یه خواننده یا به عبارتی آیدول بودش، به عنوان آیدول باقی موند. دومین فرد هم پسری است که در SAO همراه یونا بودش و به شیگامورا در بازیابی یونا از خاطرات کمک می‌کنه. گرچه تا حالا ازش خبری نبوده. ولی یادمه با هوش مصنوعی یونا خوب کنار می‌اومد.


دقیقا کجای Alicization یونا و ایجی حضور داشتند!؟

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

اینایی که الآن می‌گم، مثل بیشتر قضایای بررسی قسمتی Sword Art Online حالت حدس و گمان داره. ولی خوب گفتم خودمو خالی کرده باشم. دو شخصیتی که در بالا نام بردم، یعنی یونا و ایجی یا همون پسری که به شیگامورا کمک کرد. که البته اسم داخل بازی SAO‌اش رو یادم نیست. می‌شه گفت که احتمالا در چند جای Sword Art Online Alicization دیده شده‌اند. اول اینکه در تیتراژ اول Alicization یونا حضور داشته. دوم تو آخر Alicization یه شخصیت با یه پری کوچولو مثل یویی نشون داده می‌شه.

گرچه اونجا شخصی که کنارش هست، به نظر اصلأ پسر نمیاد یا حداقل می‌شه گفت با شنلش معلوم نیست، چی باشه. ولی خوب یه احتماله که ایجی هنوز با هوش مصنوعی بازمانده از یونا می‌گرده. در اینجا هم وارد یه بازی آنلاین شده. سومین جایی که به نظرم ایجی بود. موقعی بود که همه دوستان وارد دنیای زیرین شده بودند و جنگ رو شروع کردند. توی هنگام ورود و موقع جنگ، یه شخصیت که تنها موهاش و اینکه پسره، به ایجی شبیه هست، مشاهده شده. از حق هم نگذریم شنلش شبیه همونی که تو آخر Alicization بودش.

پس اینکه اونی که کنار پری کوچولوی شبیه یویی بودش. همون شخصیت‌ اینجا باشه، احتمالش خیلی بالاست. چون شنل رو بندازه رو سر، تقریباً همونه. اینکه اون پری کوچولو که احتمالا یونا هست، چرا به اینجا نیامده هم احتمالاً به خاطر خطر غیرقابل بازیابی شدنش، هست. اما اینکه اصلاً هدف مشخصی دارن یا نه؟ که مثلاً مرتبط با دستگاه آخر قسمت ۱۶ انیمه Sword Art Online Alicization War of Underworld باشه، معلوم نیست. ولی با توجه به حضور پو POH در دنیای زیرین، ممکنه اتفاقات جالبی بین این دو بی‌افته. مثلاً اینکه معلوم شه، پو بوده که یونا رو کشته!


داستان دنیای SAO

همونطور که لیز اشاره کرده بود. تمام شخصیت‌ها از اتفاقات گذشته جان سالم به در بردن، برای این روز! به عبارتی که اگه دقت کرده باشید، تقریباً از هر فصل و هر بخش SAO یه چیزی هست که به Alicization مرتبط می‌شه، انگار همه برای امروز بوده. مثلاً از نیمه اول فصل اول SAO پو و تابوت خندان رو داریم. از نیمه دوم یانای که برای سوگوئو کار می‌کرد. از فصل دوم نیمه اول، قهرمان سابق BOB یعنی گابریل رو داریم. از نیمه دوم هم فعلا چندتا شخصیت داریم.

با یه سری نکته، مثل زحمات پنهان کایابا، که در فصول مختلف توسط افراد مختلف پرده‌برداری می‌شه. از سینمایی Ordinal Scale هم شیگامورا و تحقیقاتش به همراه ایجی و یونا، در دنیای زیرین حضور یافتند. به عبارتی شاید بشه گفت که نویسنده همه چی رو برای امروز کنار گذاشته. یا شاید وصل کرده. با این حساب در آینده این سری چه اتفاقی افتد؟ سوالی است که پاسخ آن به شدت نیاز می‌شود.


پایان دنیای زیرین؟

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

جدای از این بحث که انیمه کلی قضیه رو از حال و آینده داره میاره وسط. که باعث زیاد شدن محتوای Sword Art Online Alicization و شاید پیچیدگی اون شده. می‌خوام ذهنتون رو درگیر یه سری چیز دیگه کنم، پس خوب گوش کنید. الان به نظرتون مسئله اصلی پیروزیی در دنیای زیرین هستش؟ نه کاملاً! چون حتی اگه گابریل شکست بخوره و وارد نبرد با نیروهای امنیتی بشه. ولی بازهم دو راهکار پیش‌رو داره.

اول اینکه درب ورودی به بخش مکعب‌های نوری فلاکتولایت رو منفجر کنه. حالا یا فلاکتولایت‌ها نابود می‌شن که خوب حداقل برای راث کارشکنی کرده. از اون طرف شاید بتونه یه سری فلاکتولایت یا مدارک رو خارج کنه. حتی به اتاق کنترل اضطراری حمله و مکعب نوری آلیس رو به چنگ بیاره. به عبارتی حتی اگه آلیس به دست کیکوکا برسه، بازهم ممکنه که دنیای زیرین نابود و گابریل هم بتونه به هدفش برسه.

گرچه راه‌های جلوگیری از این امر هم زیاده. مثلاً گابریل وقت کافی نداشته باشه. یا به طریقی در دنیای زیرین و واقعی کلا بمیره. یا نبرد در بگیره و بدون آسیب به دنیای زیرین ایشون تسلیم شه. یا نظرش عوض شه، حالا به دلیل احساسی ممکنه باشه، یا دلایل دیگه. صدها احتمال دیگه هم وجود داره، ولی باید دید که دنیای زیرین Underworld چه آشی برای گابریل خواهد پخت.


آیا هیسکلیف وارد می‌شود؟

راستش این قضیه خیلی ذهنم رو مشغول کرده، برای همین یکم در موردش صحبت می‌کنم. وقتی که همکار سابق کایابا به لاکپشت اقیانوسی میاد. به طرز عجیبی کایابا رو می‌بینه که با لبخندی با لب بهش می‌گه: «از دست تو که این همه راه رو اومدی!» انگار حضورش رو اونجا احساس کرده. همچنین به گفته کیکوکا سه نفر در این پروژه نیاز بودن. یکی هیگا که حضور داره، یکی دستیار سابق کایابا، اما نفر سوم معرفی نشد.

گرچه شاید شیگامورا باشه، ولی با توجه به اسم بردن ایشون به عنوان کسی که از قبل حضور داشته و کمک می‌کرده. این احتمال کم هستش. در جریان نابودی مدیر یا کوئینلا هم احتمالات بسیاری در مورد حضور ایشون به عنوان کمک کننده وجود داشته. گرچه با توجه به شناختی که از ایشون داریم، یا چیز بزرگ‌تری در جیب دارن. با دلایل عمیقی با خود به همراه دارند. که شاید باعث ورود ایشون به دنیای زیرین به عنوان هیسکلیف بشه. اما چرا هیسکلیف؟ به طور کلی به چند دلیل شامل موارد زیر.

۱_ در سینمایی Sword Art Online و قبل از اون اشاره شده بود که اکانت SAO قابل بازیابی است.

۲_ قابلیت تبدیل اکانت وجود داره، که بهترین اکانت برای کایابا، هیسکلیف هستش.

۳_ با اینکه شاید با ورود به دنیای زیرین، مثل قضیه یویی امکان خروج براش دیگه وجود نداشته باشه. ولی احتمالاً اگه حضورش واجب شه، حضور پیدا می‌کنه.

۴_ در سری SAO و هر آرکش همیشه تکه‌ای از ایشون حضور پیدا می‌کنه. پس در نهایت Alicization هم برای خداحافظی و یه لیوان چای یه سر می‌زنه.


بهترین صحنه قسمت‌های ۳۷ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization ندای برخواستن

جدا از مبحث ضایعه کردن بنده در انتظارم از ربات‌های شماره یک و دو، که فکر می‌کردم باهاشون می‌شه از دنیای زیرین خارج شد، اونم وقتی که بدنی شبیه بدن خودت رو داری. صحنه‌های برتری هم همیشه در داخل انیمه SAO وجود داره. از مهم‌ترین اون‌ها، مبارزه دلیرانه فرمانده شوالیه‌ها با گابریل بود. که هم از نظر طراحی، هم موسیقی و مخصوصاً احساسی در بالاترین سطح خودش قرار داره. مخصوصاً اینکه برکولی رو به عنوان یک پدر نمونه تعریف کرده.


پیش‌بینی قسمت ۴۱ انیمه Sword Art Online Alicization

با توجه به وضعیت پایانی قسمت ۴۰ از انیمه Sword Art Online Alicization می‌شه پیش‌بینی یک دخالت رو در هنگام کشته شدن کیریتو‌ رو داشت. گرچه احتمالاتی بس بسیار در مورد شخصی که دخالت می‌کنه وجود داره. اما با توجه به اینکه به طور همزمان کیریتو در حال درمان هستش، احتمالاً ایشون بالاخره بیدار بشن. اما اینکه بیشتر طول بکشه هم داستان رو جالب می‌کنه. علاوه بر این مورد می‌توان گفت در قسمت ۴۱ تمام تمرکز بر روی ادامه نبرد دنیای زیرین، نبرد داخلی ارتش سرخ به همراه معرفی نیروهای کمکی خواهیم بود. اما با توجه به زیاد شدن موضوعات، معلوم نیست که دقیقا قراره بریم سراغ کدوم! همچنین منظور از ارتش سرخ، ارتش سرخ شوروی نیست. صرفا سربازان قرمز بود.


بعد از بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین آلیسیزیشن نبرد دنیای زیرین Sword Art Online Alicization War of Underworld مطالب زیر بهتون می‌چسبد.


ممنون که تا به اینجا، به ما در “بررسی قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online Alicization خاطراتی از خاطرات” رخصت دادید. در صورت هرگونه مشکل، انتقاد یا پیشنهاد ممنون می‌شم که از بخش نظرات اعلام کنید. تا کیفیت کار رو در مجله وارونه افزایش بدیم. همچنین بابت دیر پاسخ دادن کامنت‌ها و دیر بررسی کردن قسمت‌های ۳۷ تا ۴۰ انیمه Sword Art Online، عذرخواهم.

منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید