یک سیستم، یک زندگی

درود بر شما دوستان گرامی مجله اینترنتی وارونه. در ادامه وضعیت درهم و برهم بررسی‌های انیمه‌ای مجله وارونه، گفتیم یه انیمه جدید رو هم به بررسی اضافه کنیم. البته چون هم انیمه Psycho-Pass 3 خیلی خوفه. هم بررسی بم Bem تموم شد و بررسی‌های دیگه باید جاش رو بگیرن. پس باید بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3 رو می‌زدیم.

شروع فصل ۳ انیمه سایکو پس، این امید رو میده که شاهد داستانی در حد و اندازه فصل اول باشیم. پس با بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3 همراه وارونه باشید.


ترتیب تماشای انیمه روان-گذر Psycho-Pass و نیازمندی‌های فصل سوم

بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

قبل از شروع بررسی بهتر است. توضیحی درباره ترتیب تماشای انیمه سایکو پس یا سایکو پاس بدهم. تا الان دو فصل کامل شامل 33 قسمت به علاوه چهار انیمه سینمایی از این دنیای فانتزی و تخیلی بیرون اومده. که دیدن چهار قسمت سینمایی ضرورتی ندارند و پیش نیازی برای فصل سوم نیستند. این چهار قسمت سینمایی با یکدیگر ارتباط خاصی ندارند. فقط بهتر است انیمه سینمایی که برای سال 2015 است رو قبل اون سه گانه 2019 و فصل سوم ببینید.


مطالب مرتبط


قدرت حداکثری سیستم به نمایش Psycho-Pass

بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

بدلیل اینکه انیمه سایکو پس قبلا توسط وارونه مورد بررسی قرار نگرفته، در اینجا نگاهی کوتاه به این انیمه می اندازیم. البته قبلاً در بهترین انیمه‌های سریالی بخش اول، معرفی شده بود. ولی هدف ما یه نگاه کلی‌تر است.

دنیای سایکو پس تداعی کننده فضای موجود در کتاب 1984 به نویسندگی جورج اورول است. این دنیا که به دنیای جورج اورولی معروف است. بارها منبع الهامی برای دیگر نویسنده‌ها و فیلم‌های هالیوودی بوده. دنیایی که در آن سیستم، حاکم حرف اول و آخر رو میزند. اگر کتاب رو مطالعه کرده باشید. به شباهت‌های زیادی بین این دو اثر پی میبرید. یک مثال سطحی: در انیمه دوربین های وجود دارد که شهروند ها رو یک دقیقه هم راحت رها نمیکند تو کتاب هم دستگاه هایی به نام تله اسکیرین وجود دارد که همان نقش دوربین ها رو ایفا میکند  و شباهت‌های دیگر که جای ذکر کردن همه اونها اینجا نیست. البته در کتاب مفهومی با عنوان روان گذر وجود نداره و کتاب بیشتر سمت و سوی سیاسی اجتماعی داره.   

در آینده بشر بالاخره روش نوینی برای حکومت و مدیریت بر خودش ابداع کرده. روشی که در ابتدا خیلی دقیق‌تر از حکومت انسان‌ها بر خودشان بنظر می‌آید ولی با پیشرفت داستان با نقدهای متعددی بر این سیستم به ظاهر بی‌نقص روبرو میشیم. در همان ابتدای فصل اول، انیمه بیننده رو مدام به قضاوت کردن درباره سیستم وا میداره و این روند تا آخر حفظ میشه تا بیننده با مقایسه و فکر کردن درباره حادثه‌های پیش آمده، سیستم رو زیر سوال ببره یا اون رو تحسین کنه.

تبلیغات میان مطلبی: بهترین انیمه‌های عاشقانه بخش اول

انیمه همان قدر که بدی سیستم رو نشون میده سعی میکنه خوبی‌های سیستم رو نشون بده. اتفاق‌های زیادی در انیمه می‌افته. که ثابت میکنه در دنیایی که سیستم ماشینی بر مردم مدیریت میکنه. چه بلایی سر ارزش‌های انسانی موجود در اجتماع میاد. از اونطرف هم با مدیریت کامل و به ظاهر بی‌نقصی روبرو هستیم. که رفاه و آینده مطمئن رو برای مردم فراهم کرده. و سوالی که که پیش میاد این است که آیا این هزینه‌ها ارزشش را دارد یا نه؟

فصل اول شخصیت‌های کامل و داستانی عمیقی داشت که موجب محبوبیت زیاد این انیمه شد. برای همین سطح توقع بیننده‌ها از این انیمه بالا رفت. با اومدن فصل دو بعد از دو سال و متوسط عمل کردن فصل دوم باعث ناامید شدن طرفداران انیمه شد. چرا که در فصل اول هم با شخصیت پردازی در سطح خیلی بالایی روبرو بودیم. هم با داستانی که علاوه بر وجود بحث‌های فلسفی در اون رمز و رازهای خودش رو داشت. که با آشکار شدن اونها هیجان بیشتری به انیمه تزریق میشد. اگرچه فصل دوم به خوبی فصل قبلی نبود و انتظارات رو برآورده نکرد. ولی باز هم حرفی برای گفتن داشت.


بازگشتی به اصل، در قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

بعد از این که خبر برگشتن انیمه به استودیو اولیه خود یعنی Production I.G و کارگردانی آن توسط آقای Naoyoshi Shiotani یعنی کارگردان فصل اول آمد. انتظار همه برای این فصل دوباره بالا رفت. امتیاز پخش فصل سوم با شرکت آمازون Amazon است و این فصل در 8 قسمت یک ساعت پخش میشود.

خوشبختانه با این قسمت اول نسبتا به ادامه فصل امیدوار شدیم. همان طور که از قبل معلوم بود. در این فصل شخصیت‌های اصلی به کلی عوض شدن. این قسمت با گنگی جالبی شروع میشه که آدم رو یاد شروع فصل دوم انیمه کد گیاس Code Geass میندازه. که تا چند قسمت اول کلا معلوم نبود که بعد از شکست لولوش چه اتفاقی افتاده و الان در چه زمانی هستیم. همان طور که گفتم یک پرش زمانی بین فصل دوم و سوم وجود داره. که در این بین اتفاق‌های خیلی زیادی افتاده که بیننده از اون‌ها هیچ خبری نداره. انیمه فقط با چند سکانس کوتاه باعث میشه که بفهمیم، این وسط یک تکه پازل بزرگ گم شده و باید با ادامه دادن فصل اون رو پیدا کنیم.


اجراکنندگان تازه داستان

بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

این قسمت همزمان با پیش بردن داستان جنایی نرمال خودش که استاندارد این انیمه است. گوشه چشمی هم به اتفاق نامعلوم گذشته داره. تعویض شخصیت‌های اصلی و اضافه کردن ایده های تازه. به نوعی تونسته که دوباره موتور سایکو پس رو روشن کنه. تا با فصلی در حد فصل اول روبرو باشیم.

شخصیت جدید آراتا با صداپیشگی آقای Kaji Yuki (صدا پیشه شخصیت ارن در انیمه حمله به غول Attack on Titan) یکی از شخصیت‌های اصلی‌است. قدرت‌های ذهنی آراتا واقعا عالی بود. و همون ابتدای قسمت چند تا سوال عجیب ایجاد کرد. که این قسمت رو از اون چیزی که بود گنگ‌تر کرد. از اون طرف چهره آقای کِی (kei) در حالت خلسه آراتا این حس رو میداد. که انگار این هم باید یه قدرت خاصی داشته باشه. ولی فعلا غیر از هنر رزمی چیزی ازش ندیدیم.


دنیای جدید Psycho-Pass 3

بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

با توجه به توضیحات اول انیمه، کل کشور‌های کره زمین غیر از ژاپن حالا داخل هرج و مرج و جنگ قرار گرفتن. که نشون داد این آرامش محصول مدیریت سیستم شیبیل هست و دوباره مارو به فکر کردن دوباره، درباره عملکرد سیستم وا داشت. برعکس قسمت‌های ابتدایی فصل های یک و دو که با معایب این سیستم شروع میشد. این قسمت یکی از فواید این سیستم رو به ما گوشزد کرد. این جنگ خارج از ژاپن که کل زمین رو شامل میشه. کمی در انیمه سینمایی روان-گذر Psycho-Pass محصول 2015 بهش اشاره شده بود. که اگه علاقه داشتید میتونید ببیند، ارزشش رو داره.


نکته‌ای گیج‌کننده

بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

تو این قسمت با انبوه زیادی از سوال‌ها مارو روبرو میکنه. که تقریبا هم هیچ پاسخی براشون ارائه نمیده و همینطور مارو تو خماری نگه میداره. با نشون دادن زندانی شدن بازرس سونموری آکانه حالا علاوه بر معماهای داستان پیش رو، با گذشته‌ای مبهم هم روبرو هستیم. روان گذر اکانه به طرز عجیبی در گذشته ثابت بود. حتی این فرضیه بود که آکانه مثل ماکیشیما یکی از نقاط کور سیستم شیبیل باشه که توانایی تشخیص اون رو نداره. اما حالا اون رو تو زندان میبینیم که واقعا بیننده رو گیج میکنه.


رسمی همیشگی، اما کوتاه

بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3

طبق رسم سایکو پس Psycho Pass از همین قسمت اول با پرونده‌ای عجیب روبرو میشیم. که به احتمال زیاد مانند فصل‌های قبلی با پیشرف داستان، این معما و پرونده به شدت عمیق‌تر خواهد شد. تو این قسمت انگار با قطره چکون بهمون اطلاعات داده میشد. برعکس سیل سئوالاتی که تو ذهنمون ایجاد میشد. تحقیقات درباره پرونده سقوط هواپیما هم تقریبا به نتیجه رسید. ولی معلومه که داستان اصلی پشت سقوط این هواپیماست و بیشتر هدف آشنایی اولیه با شخصیت های جدید بود.

در آخر هم بنظرم تعویض شخصیت های اصلی تصمیم بدی نبوده. و نشون میده که انیمه داستانش خیلی عمیق تر این حرف هاست. که وابسته به شخصیت‌ها باشه. ولی از این طرف هم شخصیت‌های آکانه و کوگامی با وجود ساخته شدن چند تا انیمه سینمایی با محوریت این دو شخصیت، باز هم این دو پتانسیل خیلی بیشتری دارن. اینطور که معلومه انیمه خیلی با صرفه جویی از این پتانسیل استفاده میکنه. و شاید هدفی طولانی مدتی هم برای استفاده از این دو شخصیت داشته باشه.

خب همینجا بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3 به پایان میرسه.


امیدوارم بررسی قسمت اول انیمه Psycho-Pass 3 براتون مفیده بوده باشه و ممنون از اینکه این وقت گذاشتید.

حتما نظر‌های خودتون رو درباره بررسی و این قسمت از انیمه سایکو پس Psycho Pass با ما در میون بگذارید خیلی ممنون.

همچنین کانال نماشای ما رو حتما از اینجا دنبال کنید. اگر هم قصد همکاری یا بحث شیرین تبلیغات رو دارید. از طریق ایمیل info@varune.com یا بخش نظرات، اقدام کنید.