نابودی رویایی شیرین !!!

سلام خدمت همه دوستان بخصوص رفقای انیمه باز یا مانگاکا، با بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland در خدمت شما هستم. این انیمه از قبل اکرانش تو رادار من بود و خیلی هم منتظرش بودم اما درگیرهای مختلف  (کلی کتاب و انیمه و فیلم و سریال و موزیک ، نخونده و ندیده و نشنیده!) مانع این شد که من بتونم این انیمه رو ببینم اما خب تعریفشم هی داشتم میشنیدم و دیگه نمی شد نبینمش ! تعدادی از دوستان هم اشاره کرده بودن که این انیمه رو بررسی کنم در نتیجه بی معطلی رفتم سراغش! گرچه هر 12 قسمت فصل اول منتشر شده اما من میخوام بررسی رو قسمت به قسمت پیش ببرم و هر قسمت رو که دیدم بعدش بررسیش رو هم میزارم . سعی میکنم 2 الی 3 هفته ای بررسی این انیمه رو انجام بدم ! ما این انیمه رو تو لیست بهترین انیمه‌های سریالی زمستان ۲۰۱۹ معرفی کرده بودیم ! 

خب اول بگم که مانگای The Promised Neverland جزو پرفروش ترین مانگاهای سال 2019 بوده !!! پس با یه داستان ناب سر و کار داریم که خیلی ها اشاره دارن انیمه این اثر مثل My Hero Academia بهتر از مانگاش هست ! در نتیجه جا داره انیمه The Promised Neverland یکی از بهترین انیمه های چند سال اخیر بشه !

مانگا / The Promised Neverland

مانگا انیمه ناکجا آباد موعود ( به نظرم ترجمه “وعده سرزمین خیالی / وعده خیالی” میتونست بهتر باشه ) توسط کایو شیرای / Kaiu Shirai نوشته شده این اولین اثر بلند این نویسنده هستش که اطلاعات زیادی هم ازش در دسترس نیست ! تصویر سازی این مانگا هم برعهده خانم پوسوکا دمیزو / Posuka Demizu بوده هنرمندی که قبلا تصویر سازی مانگای Kirugumi رو تو کارنامه داشته !

این مانگا مثل سایر مانگاهای شونن توسط مجله هفتگی شونن جامپ از آگوست 2016 تا آگوست 2019 منتشر شده و خب کلی هم طرفدار داشته !

انیمه / The Promised Neverland

اما بریم سراغ انیمه ناکجا آباد موعود ! مانگا The Promised Neverland توسط استودیو CloverWorks ( که برای تولید انیمه های Rascal Does Not Dream of Bunny Girl Senpai ، Persona 5 the Animation، Darling in the FranXX شهرت زیادی داره) اقتباس میشه و برای تولید آماده .

کارگردانی انیمه بر عهده مامورو کانابه بوده (برای کارگردانی انیمه مورد علاقه من یعنی Elfen Lied شهرت داره)،نویسندگی  انیمه برعهده توشیا اونو / Toshiya Ono ( نویسندگی جنگیر آبی و دایو رو برعهده داشته) بوده و آهنگسازی این انیمه هم بر عهده تاکاهیرو اوباتو / Takahiro Obata بوده ( برای ساخت موسیقی متن انیمه Hachigatsu no Cinderella Nine و Pandora to Akubi شهرت داره)، راجع به موسیقی اوپنینگ و اندینگ هم در یک پست جداگونه صحبت میکنم.


قبل مطالعه این بررسی اینارم یه نگاهی بندازید »


بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland

بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland

در بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland اولین چیزی که راجع به این انیمه باید بگم اینه که نحوه برخوردش با سبک شونن خیلی متفاوت هست ! چیزی که ما شاهدش هستیم نبرد با تاکتیک هست نه نبرد رو به رو و فایت ! چون ما یه سری بچه داریم که قرار با هیولاهای عجیب غریب بجنگن !!!! درست مثل انیمه Dr . stone که با کمدی خاص خودش و تاکتیک و هوش شخصیت اصلی داستان جلو میره !!!

تو همون چندتا فریم اولیه، قسمت اول انیمه The Promised Neverland متوجه میشیم که با یه انیمه عادی سر و کار نداریم ! چیزی که به ما نشون داده میشه نماهای تاریک با حضور سه بچه کوچیک هست که تصاویر قاب بندی های فوق العاده زیبا و حرفه ای داره همچنین انیمیشن و جزئیات (عبور نور از میان گرد و خاک و …) تایید میکنه که با یه اثر حرفه ای ، هوشمندانه و خوش ساخت مواجه هستیم .

این دروازه قرار در مقابل چی از ما محافظت کنه!

با همین یه سوال معلوم میشه اوضاع خیلی خر تو خره ! و بچه ای به اسم ری که از همین ابتدای عمر مشخص میکنه باهوشه و به ما گوش زد میکنه ماما آدم دروغ گویی هست !!!! اما چرا ؟

نکته » با توجه به طراحی چهره این سه شخصیت در سکانس اول مشخص میشه این تصاویر و دیالوگ برای چند سال قبل از وقوع داستان اصلی هستش !

یتیم خانه 

بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland

بعد سکانس اول ، که تاریک هست ، داستان وارد زمان حال میشه و ما شاهد یه یتیم خونه خیلی صمیمی و پر انرژی و روشن هستیم که 38 بچه 6 تا 11 ساله توش زندگی میکنن ! و ما سریعا با ماما آشنا میشیم ! زنی مهربان که وظیفه نگهداری این 38 بچه بر عهده اونه !

همینجا سریعا و مجدد به ما گوش زد میشه اوضاع عجیبه و مشکوکه ! 

  • کد تتو شده رو گردن بچه ها !
  • یتیم خونه ای که فقط یک زن توش هست با 38 بچه !!!
  • تست های عجیب که محیط ساده و قدیمی یتیم خونه رو تبدیل به دنیای تکنولوژیک و سای فای میکنه !!!
بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland
اشاره مجدد به حصار در محیط مدرسه و تاکید مجدد ری به دروغ گو بودن ماما و هوش بالای خودش

بعد برای ما مشخص میشه همون سه تا بچه ای که اول قسمت نشون دادن باهوش ترین و با استعداد ترین بچه های یتیم خونه هستن و بی دلیل نبوده از بچگی دنبال دنیای بزرگتر و کشف ناشناخته ها بودن !

اِما ، نورمن و ری ” هر سه باهوش هستن اما توانایی های متفاوتی دارن این یعنی یه تیم همه فن حریف ناب که قرار کارهای عجیب و غریبی رو باهم انجام بدن !

نابودی رویایی شیرین!!!

بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland

نکته قالب توجه اینه که برای فهمیدن ناهماهنگی های محیط نیاز نیست خیلی صبر کنید چرا که بعد گذشت چند دقیقه به شما گفته میشه چرا این همه چیزای عجیب به چشم میخورده !

نابودی یک رویای شیرین ! خیلی سخته باور چیزی رو داشته باشی ، عاشقش باشی با اون باور شب و روزت رو یکی کنی بعد ببینی همش دروغ بوده و کل داستان یه توهم ساختگی بوده !!!

این کپسول نگهداری این بچه های مرده شبیه به کپسولای فیلم های علمی تخیلی که توش آدم رو بوجود میارن یا زنده نگه میدارن !

اینجا یتیم خونه نیست اونم مامان نیست !!!!

بلکه اینجا مزرعه پرورش ادم برای فروختن به هیولاهای پولداری هست که از آدما تغذیه می کنن ! همین موضوع کل داستان رو به شدت عجیب میکنه !

  • اگه اینجا مزرعه س ! پس خارج از اینجا دنیای هیولاهاس ؟؟؟
  • آیا  اینجا یه سرزمینه خیالیه یا یه سیاره دیگه !
  • آیا اینا موجود فضایی هایی هستن که زمین رو تسخیر کردن !؟
  • این زن یا ماما چرا داره با این موجودات همکاری میکنه؟
  • طبق چه چیزی زمان ارسال و یا کشته شدن بچه ها میرسه و این نتایج و تست های برگزار شده برای چی هست ؟
  • بچه ها فقط برای تغذیه هستن ؟ یا استفاده از اونا برای یه کار دیگه ؟
  • کی داره این داستان رو میچرخونه ؟

ماما 

ماما معلوم میشه دروغگو بوده و ری اینو از همون اول میدونسته ! همچنین جدا از اینکه اما و نورمن از داستان باخبر شدن ماما هم فهمیده که بچه ها متوجه داستان شدن اما نمیدونه کی بوده در نتیجه حالا هم ماما و هم اما و نورمن باید فیلم بازی کنن !

اما سوال اصلی اینه که چرا این زن داره با اون موجودات همکاری میکنه ! چطوری دلش میاد شاهد مرگ هم نوع های خودش باشه ! اونم بچه 6 تا ده ساله !

جمع بندی 

قسمت اول انیمه ناکجا آباد موعود خیلی فوق العاده بود هم کارگردانی هم طراحی ها هم موسیقی ،انیمیشن هم بد نبود اما باگ هایی رو هم داشت!

داستان اما خیلی عجیب و جذاب هست ! الان اما و نورمن تو فکر فرار هستن اما به کجا ؟ اگه اینجا مزرعه س بیرون دنیای هیولاهاس ! و کلی سوال دیگه ؟ 

خیلی دوست دارم واکنش ماما و نورمن و اما رو از این به بعد ببینم همچنین خیلی دوست دارم ببینم ری چه واکنشی به داستان قرار نشون بده اون چه فکری میکنه !!!!

نکته جالب اینه این انیمه میتونه زاویه دید حیوانات به آدمها هم باشه ! ما ادم ها هم مزرعه پرورش حیوانات داریم بزرگشون میکنیم بعد از خانواده جدا و سلاخی !!!

به روز رسانی »


امیدوارم از بررسی قسمت اول انیمه The Promised Neverland لذت برده باشید اگه شما هم مثل من این انیمه رو ندید بیاد قسمت به قسمت با بررسی های من جلو بریم اگه دیدین هم بد نیست یه بار دیگه ببینید و بیاید بررسی منو بخونید و شا هم نظراتون رو نسبت به داستان بگید چون مثل همیشه منتظر نظراتتون هستم و بدون شما اصلا را نداره کار پیش بره ! سپاس از وقتون