سلام خدمت همه علاقه مندان به انیمه با بررسی قسمت اول و دوم انیمه Blade of the Immortal در خدمت شما هستم. این انیمه یکی از عناوینی بود که برای انتشارش خیلی منتظر بودیم ! یه اقتباس جدید از مانگای محبوب Blade of the Immortal ! که هنوز مشخص نیست این اقتباس قرار در  چند فصل ساخته و منتشر بشه !

اما چیزی که مشخصه اینه که استودیو سازنده یعنی LIDENFILMS اعلام کرده این اقتباس قرار تمامی بخش های مانگا رو در بر بگیره ! و تا الان ساخت 24 قسمت تایید شده! حالا مسئله اینجاست که هنوز مشخص نیست این اقتباس قرار مستقیم باشه یا تغییراتی قرار تو داستان شکل بگیره.

قبلا تو سال 2008 یه انیمه 13 قسمتی با همین اسم از روی مانگا توسط استودیو Bee Train ساخته شد که اون انیمه هم به شدت جذاب و خفن هست! (البته نه به اندازه این)

معرفی مانگا

مانگای Blade of the Immortal توسط هیروآکی سامورا / Hiroaki Samura (برای نوشتن مانگای کمدی رمانتیک Ohikkoshi شهرت داره) نوشته شده که از سال 1997 تا 2015 در ماهنامه Afternoon منتشر شده و شامل 30 جلد و 207 چپتر هستش.طراحی شخصیت ها هم بر عهده هیروآکی سامورا بوده.

معرفی انیمه

انیمه Blade of the Immortal 2019 توسط استودیو LIDENFILMS (که برای ساخت انیمه های مشهوری مثل Arslan Senki و Berserk و Terra Formarsشهرت داره)

ساخته شده. کارگردانی انیمه بر عهده Hiroshi Hamasaki بوده که برای حضور در انیمه های مثل Arslan Senki و Claymore و Orange شهرت داره.نویسندگی انیمه هم بر عهده Makoto Fukami بوده. 

سبک انیمه هم اکشن، ماجراجویی، تاریخی، درام، سامورایی، هنرهای رزمی، ماورالطبیعی و سینن (برای بزرگسالان) هستش.

موسیقی متن انیمه هم بر عهده خانوم Eiko Ishibashi هنرمندی که هم آهنگساز هست هم خواننده که به سازهای درام و پیانو هم تسلط کامل داره ! و اگه اشتباه نکنم این اولین تجربه موسیقی متن “ایکو ایشی باشی” هستش.

داستان

داستان این مانگا یا انیمه در دوره ادو و شوگانیزم ژاپن اتفاق میوفته جایی که خانواده دختری به وحشی ترین شکل ممکن کشته میشن ! دختر هم برای انتقام دنبال سامورایی هایی میوفته که این کارو با خانواده اش کردن ! به همین خاطر بادیگاردی استخدام میکنه شخصی که به کشتن 100 سامورایی شهرت داره و نامیرا هستش! این دوتا با هم سفری رو برای انتقام دختر و آرامش روح جفتشون آغاز میکنن!

خب بریم سراغ بررسی قسمت اول و دوم انیمه Blade of the Immortal اما قبلش یه نگاهی به مطالب زیر بندازید»


توجه توجه این انیمه برای افراد بالای 18 سال مناسب هستش و دارای خشونت تصویری و شنیداری بالایی هستش ! 

بررسی قسمت اول و دوم انیمه Blade of the Immortal

خب این انیمه به سرمایه گذاری شبکه آمازون پرایم تولید شده در نتیجه دو قسمت اول با هم منتشر شدن ! به نظر من هم باید دو قسمت اول رو باهم ببینید ! 

مثل انیمه beastars که تو بررسیش گفتم این انیمه هم تمام شاخصه های یک انیمه فوق خفن رو داره ! از آرت استایل فوق العاده بگیر تا موسیقی ناب و سکانس های اکشن به شدت خشن تا طنز تلخ قانع کننده !

اما انیمیشن خیلی چنگی به دل نمیزنه نه اینکه بد باشه نه ! اما ساختارش کلاسیک هستش، همچنین از فریم های ثابت زیادی استفاده میشه با این حال فریم های ثابت و انیمیشن با هم هماهنگی خوبی دارن. تو بخش هایی هم به صورت جزئی از انیمیشن 3D استفاده شده که بدکی نیست.

چیزی که من خیلی خوشم اومد استفاده از طراحی های مفهومی و آرت فوق العاده در طراحی شخصیت ها و فضاها هستش بخصوص در  4 پنچ دقیقه اولیه قسمت اول که خواهر مانجی کشته شد ، هر فریمش یه تابلو نقاشی ناب بود که میشه داد چاپشون کرد روی دیوار اتاق یا خونت بزنی !

طراحی شخصیت ها هم خیلی رئال هست و فیس ری اکشن های جالبی دارن ! بعضی وقت ها قشنگ زشت و بدفرمه چهرشون بعزی وقت ها خیلی جذاب و تاثیرگذار.

اما با این حال رزم آرایی و تکنیک های مبارزه به جزئیات نمایش داده نمیشه و به جای تمرکز روی مبارزه تمرکز روی نتیجه مبارزه هستش !

بریم سراغ داستان

داستان به نظرم بسیار جذاب و مورد قبول هستش. به شدت رگه هایی از آثار آکیرا کوروساوا تو این انیمه دیده میشه مخصوصا شخصیت اصلی به شدت خصوصیت رفتاری و شخصیتس مشابهی با سانجورو شخصیت اصلی فیلم یوجیمبو / yojimbo کوروساوا داره که اونجا هم شخصیت اصلی رونین و بادیگاردی بود که علیه ظلم و فساد شمشیر میزد!

با توجه به نکات بالا به نظر با داستان قوی سر و کار داریم که هرچی جلوتر میره جذاب تر و پیچیده تر هم میشه چرا که فکر میکنم قتل فجیع خانواده رین آسانو بی دلیل نبوده و داستان های پیچیده ای پشت پرده وجود داره !

اینم بگم خشونت داستان و ویلن هاش به شدت سنگین و ترسناک هستن مخصوصا اون یارو کوروی ساباتو که سر زنش و مادر رین رو روی شونه هاش دوخته بود !!!! یارو هم وحشتناک بود و هم به طرز وحشتناک و روان پریش گونه ای از عشق حرف میزد !! استفاده از هایکو / شعر ژاپنی اونم توسط این شخصیت خیلی عجیب و جالب بود!

همچمنین باید بگم این انیمه تشابه هاتی هم با انیمه فوق العاده SHIGURUI داره ! مخصوصا درگیری دوجو ها با هم و خشونت بالای داستان.

بررسی قسمت اول و دوم انیمه Blade of the Immortal

علاوه بر خط داستانی که شبیه اکثر انیمه های این سبکی هست (از دورورو بگیر تا سامورایی چامپلو )، دیالوگ ها و شخصیت هایی که تو این انیمه رو میشن شخصیت های تاثیرگذار و خاصی هستن !

تو همین دو قسمت با دوتا از اعضای اصلی ایتو ریو آشنا میشیم » یکی کوروی ساباتو یه روان پریش، روان پلید 

بررسی قسمت اول و دوم انیمه Blade of the Immortal

دومی ماگاتسو تایتو شمشیر زنی که خواهرش بوسیله اسب ارباب روستاشون کشته شده و از بچگی به دنبال انتقام خواهرش و کشتن سامورایی هاست ! آدمی که خودش قرباتی خشونت ژاپن فئودال شده!

یوجیمبویی نامیرا در دنیای میرا ها

استفاده از المان های فراطبیعی در کنار المان های طبیعی یکی از نکته های مثبت این انیمه هستش، نامیرا بودن مانجی به قدری طبیعی جلوه میکنه که هضمش برای بیننده خیلی راحته و شما بدون دیدن هیچ چیز فراطبیعی در روند داستانی قبول میکنید شخصیت اصلی به هر دلیلی نامیراست !

بررسی قسمت اول و دوم انیمه Blade of the Immortal

یه نکته ای هم هست تا یادم نرفته بگم ، قسمت اول خشن و وحشی شروع شد اما در قسمت دوم شاهد ورود طنز تلخ به این انیمه بودیم که واقعا شاهکار بود! طنز استفاده شده در اکثر انیمه های ژاپنی (کلیشه ای و مزخرف هستن از نظر من البته) اما استفاده از این نوع طنز در کنار خشونت بالا خبر از توانمندی نویسنده میده !

خب به اندازه کافی راجع به همچی فک کنم حرف زدم فقط الان یکم از موسیقی متن بگم که واقعا ددم وای هست! آها راستی موسیقی تم اوپنیگ حرف نداره ، موسیقی اندینگ هم همینطور گرچه تم اندینگ برخلاف روند معمول انیمه ها بدون وکال هست و توسط Eiko Ishibashi نوشته شده ! راجع به اوپنیگ تو یه مطلب جدا حرف میزنم!

ایشاباشی به بهترین شکل ممکن موسیقی متن این انیمه رو ساخته ! استفاده از موسیقی الکترونیک بخصوص نویز در کنار سازهای سنتی ژاپنی، همچنین بهره گرفتن از بیت های هیپ هاپ (به سبک موسیقی سامورایی چامپلو) و درنهایت استفاده از صدای خودش برای وکال، موسیقی متن انیمه شمشیر نامیرا رو تبدیل به یک شاهکار کرده.

خب امیدوارم از این بررسی خوشتون اومده باشه ، لطفا شما هم نظراتتون رو با ما به اشتراک بگذارید.