9.0
امتیاز

نکات مثبت

  • روایت جدید
  • موسیقی
  • مبارزات

نکات منفی

    داستان
    9
    سرگرم کردن
    10
    موسیقی
    10
    انیمیت
    8
    پیام‌های اخلاقی
    8

    بررسی دومین قسمت فصل اول انیمه The God of High School رویکردی متفاوت اما فراطبیعی

    درود بر تمامی دوستان انیمه‌ای و غیر انیمه‌ای. امروز در بخش انیمه مجله وارونه با بررسی انیمه‌ای دیگری در خدمت شما هستیم. این بررسی همون‌طور که احتمالاً می‌دونید قراره یه بررسی قسمتی از انیمه The God of High School باشه. یکی از انیمه‌های تابستان ۲۰۲۰ که به نظر بنده و احتمالاً برخی دوستان، کمی فراتر از انتظارات عمل کرده است. پس با ما در بررسی قسمت دوم The God of HighSchool همراه باشید.

    در بررسی قسمت دوم God of HighSchool تصمیم گرفتم که نگاه کلی اول متن رو بیخیال شم. به جاش به همون جزییات و بخش‌های پیشین بپردازم. چون به نظر نگاه جزئی بهتر از نگاه کلی جواب خواهد داد. قسمت دوم هم بهتره با نگاه جز به جز بررسی شه، تا هر بخش جدای از عمل، توانایی به تصویر کشیدن نکاتش رو بهتر داشته باشه. البته بخش طراحی و موسیقی هم در قسمت دوم God of HighSchool فراموش نشده است.


    قبل از بررسی انیمه خدای دبیرستان The God of High School، مطالب زیر بهتون می‌چسبه. از من گفتن بود!


    قربون دستتون، قبل مطالعه بررسی قسمت دوم انیمه خدای دبیرستان The God of HighSchool نکات رو زیر رو حافظ شین.

    ۱_ توصیه دارم که قسمت‌های مورد بررسی رو حتماً از قبل دیده باشین. چون این نقدها صرفاً برای تحلیل، بررسی‌ ظاهری و عمقی تک‌تک قسمت‌های انیمه مورد نظر است. پس ممکن است، حاوی اسپویل باشد.

    ۲_ نقدها و بررسی‌های مجله وارونه عمدتاً هرکدام سبک خودشون رو با توجه به نویسنده دارن. اما اگه از بخشی در بررسی خوشتون نمیاد، یا انتقادی دارید. در بخش نظرات به اطلاع ما برسانید.


    نکات زیر رو هم علاوه بر بررسی قسمت دوم انیمه خدای دبیرستان God of High School در تمام مطالب مجله وارونه حافظ شین.

    ۱_ در صورت علاقه، شما می‌توانید، به کانال نماشا، کانال یوتوب و کانال اینستاگرام ما مراجعه و دنبالش کنید. یا اگر دلتون خواست برای اطلاع رسانی بهتر، نوتیفیکیشن سایت رو فعال کنید.

    ۲_ در هنگام نظر دادن در هر مطلبی، در مجله وارونه، خواهشمندم که از تبلیغ و نام بردن سایر سایت‌های فارسی! و مخصوصاً عمل ناپسند اسپویل و بحث‌های بی‌خود خودداری کنید. تا مجبور نشیم با شما و خودمون برخورد کنیم.

    ۳_ در هنگام مطالعه، چشمتون رو از صفحه برندارید. مگر هر ۲۰ دقیقه و به مدت ۲۰ ثانیه تا تو این گرونی به دکتر و عینک نیاز نداشته باشید.

    با قبول داشتن نکات بالا شما رو به مطالعه بررسی قسمت دوم انیمه God of HighSchool دعوت می‌کنم.


    سبکی جالب برای روایت

    قسمت دوم از همون شروع از یه خط داستانی قابل پیش‌بینی کمی فاصله می‌گیره. مثلا تو قسمت قبل ما فکر می‌کردیم که قراره شاهد مبارزه گلادیاتور مانند باشیم. ولی خوب، مبارزه قسمت قبل، فقط یه شروع بودش. به عبارتی یه مسابقه مقدماتی برای مجموعه مسابقات مقدماتی بود. همچنین مبارزه نیمه تموم قسمت قبل، کلا نیمه تموم موند. حتی وقتی از سئول رفتیم آمریکا یا رفتیم سراغ سایر دوستان، با خودم گفتم حالا یه چند دقیقه دیگه فلش بک میاد. ولی خوب نیومد که نیومد.

    تازه با یه روش ساده گفت که وسط مبارزه میرا پرید به جون موری و گردنش رو اشتباهی شکوند. واسه همین مبارزه نیمه تموم موند. اولش به نظرم حالت کمدی داره، ولی خوب جالب بود. بگذریم، این نوع روایت کشش سایر انیمه‌های شونن مثل ناروتو Naruto رو نداره. به جاش کمی به غافلگیری گرایش خاصی دارد. اما از اون طرف، به اندازه داستان‌هایی همچون Attack on Titan و Re:Zero مخاطب رو غافلگیر یا به عبارتی به شک نمی‌اندازد. به جاش با یه روش ساده، به سمتی که دلش میخواد، هدایت میکنه.


    آنسوی آب‌ها

    بررسی قسمت دوم God of HighSchool

    صحنه ابتدایی انیمه God of HighSchool به جای پرداختن به کره و مسابقات موجود در سئول، می‌ره به سمت آمریکا. اونم وسط یکی از مراکز حساس آمریکایی با حضور رئیس جمهوری که از تونی استارک یا همون مرد آهنی الهام گرفته شده. تازه صداپیشه ژاپنی تونی استارک هم اونو صداپیشگی کرده است. این نکته در پیش‌نمایش مستند God of High School گفته شده بود. این مستند تا چند روز دیگر نیز نسخه کاملش منتشر خواهد شد که شاید دیدیمش، شاید ندیدیمش.

    خوب بگذریم، حضور و‌ پرداختن به شخصیت‌های آمریکایی با توجه به قاطی شدن تقریبی سیاست با انیمه، مورد قابل پیش‌بینی بود. چراکه آمریکا همیشه به عنوان یه قدرت جهانی، موردی عالی برای نشون دادن میزان جدیت و قدرت برخی داستان‌ها بوده. تا بگن آره این بابا خیلی خوفه که با آمریکا طرفه. در این‌جا هم وقتی یکی از مسئولین کره‌ای رفته آمریکا، نشون دهنده اینه که از نظر قدرت تونسته برتری خاصی رو پیدا کنه. اما نه قدرت سیاسی یا اقتصادی، بلکه قدرت فرابشری. با اینحال نمی‌شه گفت که این برتری خیلی وقته که بدست اومده. چون جنابان آنسوی آبی، از وجود قدرتی که تونسته، اثر یه دست رو روی یه جزیره بذاره، خبر نداشتن. یعنی جدا از این بحث که به اون جزیره و ساکنینش چه ربطی داشتن، واقعاً تعجب کردن.

    همچنین بخوانید: بهترین انیمه های عشاقانه که حتما باید آنها را تماشا کنید! بخش اول

    اگه داستان نخواد زیاد بزنه تو فاز جهان باز بودن و بگه که تو بقیه کشورها هم از این قدرت‌ها هست. می‌شه گفت که این جور قدرت‌ها مختص کره هستش. اما این قدرت‌ها یا از خیلی وقت پیش بودن، فقط وارد سیاست نشده یا شده و منتظر بوده. یا که به تازگی و با جناب پارک وارد سیاست شده. که برنامه‌های بزرگی رو در راستای سیاست بازی قراره پیاده کنه. صداپیشه‌اش هم باید بگم کار درسته. پس اگه بگیم، فعلا شخصیت خوفه این داستان، ایشون است، کم نیست.


    کامل‌تر شدن شخصیت‌ها

    بررسی قسمت دوم God of HighSchool

    بخشی که در قسمت دوم با وجود ساده بودنش، جذابیت خودش رو جدا از لگد‌پرانی‌هاش داشت. هم صحبتی هان، میرا و موری بود. وقتی که سفره دلشون رو با چندتا فلش بک و دیالوگ برای هم باز کردند، خیلی راحت و ساده گفتن که چه خبره! یعنی خبری از یه داستان با چهار قسمت فلش بک نبود. هان می‌خواست پول در بیاره برای درمان یه دوستی که احتمالا داداششه. موری می‌خواست، مو طلایی که دهنش رو سرویس کرد رو سرویس کنه.

    میرا هم برای احیای دوجو، ولی موندم چرا گفت دنبال جانشین؟ یعنی یکی که راه دوجو رو ادامه بده یا چیز عجیبی مثل همسرش؟ در هرحال همین که اینجاست و می‌خواد کاره‌ای بشه، عزمی هستش که شاید به دخترای همسنش نیاد. در ادامه این صحبت‌ها، شکل گیری دوستی بین این سه نفر اونم به شکل ساده نکته جالب قسمت دوم God of High School بود. چراکه در جهان واقعیت، چیزی که ما از دوستی می‌شناسیم کمی با انیمه‌ها، متفاوت است.

    به عبارتی در انیمه‌ها دوستی‌ها معمولاً همچون عاشقانه‌ها، بیشتر به قسمت‌های زیبا، معقول و احساسی پرداخته می‌شود. در عین حال طوری در آن درام‌کاری می‌شود که مخاطب به واقعی بودن آن اعتراف کند. در این بین، شرایط برای بیشتر شدن تأثیر احساسی لحظاتی مثل برخورد میرا با جین موری به خاطر شمشیر یادگاری آماده می‌شود. تا بازهم پس از آن، مخاطب بتواند ارتباط بیشتری با آشتی آن‌ها و عمیق‌تر شدن روابط، پیدا کند.


    مبارزاتی ورای انتظار اما ساده

    در قسمت دوم God of High School همون طور که اشاره کردم، مبارزات از حالت Battle Royal به حالت تک به تک تغییر کرد. مبارزه سبک Battle Royal قسمت قبل هم برای حذف کردن ضعیف‌ترها بودش. تا یه جورایی هیجان مبارزات اصلی بیشتر شه. اما چیزی که باهاش حال نمی‌کنم، این قضیه هستش که کمی وضعیت برام روشن و قابل پیش‌بینی است. مثلاً تو دسته B موری رو داریم که حتماً تهش می‌بره. توی دسته A هم میرا هستش که عینک زده. با هان که جناب Yes Man رو تبدیل به No Man کرد.

    در انیمه، از قبل سایر شخصیت‌هایی که مهم هستند معرفی شدند و معلومه که تمرکز روی همونا خواهد بود. اما تهش فقط سه شخصیت اصلی هستند که می‌مونن. سایر شخصیت‌ها هم برای جذابیت هستند. مگه اینکه مثل قسمت دوم که جناب زندانی، قدرت فراطبیعی زد. یه غافل‌گیری دیگه توی God of High School پیداش بشه. تا داستان رینگ دوباره جون دار بشه. با توجه به ورود جناب پارک، اونم دقیقاً به مسابقات انتخابی مورد نظر، این غافل‌گیری خارج از تصور نیست. چون که چندتا جای دیگه هم مسابقه مقدماتی بود، چی شد اومد اینجا؟

    همچنین بخوانید: سه مورد از بهترین آثار شوستاکوویچ که باید قبل از مرگ گوش کنید!

    اگه دقت کنید توی قسمت قبل، به نظر یه پروژه خاص داره اینجا به وجود میاد. واسه همین جناب پارک با توجه به زمان حضورش در آمریکا، با هواپیمای سریع‌السیر قسمت قبل برگشته اینجا. اما اینکه فکر کنیم، این ملاقات در آمریکا دقیقاً همزمان با مسابقات بوده، شاید و به احتمال کم اشتباه باشه. توی قسمت قبل هم درسته که سوار هواپیما بوده، ولی بازهم احتمال این قضیه هستش که کارها قبلاً یا در آینده در آمریکا انجام بشه. بعد تازه مسابقات God of High School برای خودش شروعی رو آغاز کرده باشند.


    مبارزه قوی و قوی‌تر

    بررسی قسمت دوم God of HighSchool

    مبارزه درست و حسابی قسمت دوم God of High School بین دو شخصیت زندانی و جناب گامدو رو میشه نقطه عطف قسمت دوم دونست. در این مبارزه شما در یک کلام، هم به این موضوع پی می‌برید که همیشه یک شخصیت خوب، پیروز میدان نیست. همیشه پیروز میدان یک شخصیت خبیث خبیث نیست. همیشه قرار نیست، وقتی عزمت رو جمع کردی، معجزه بشه و پیروز از میدان در بیای. بلکه هر آنچه که در قدرت فرد نوشته شده، وی را به سرنوشت برنده یا بازنده سوق می‌دهد.

    در این مبارزه جدا از پیام‌های اخلاقی یک مبارز کامل، از مباحث سبک‌های مبارزاتی پرده برداری می‌شود. مثلاً گفته می‌شود که ما در اینجا سبک‌های دوجو، تای‌چی و تکواندو استفاده می‌شود. البته هرکدام در انواع خاص خود. به عبارتی مبارزات قرار است با به تصویر کشیدن هنرهای رزمی، سبک انیمه رو ترکیبی از قدرت‌های فراطبیعی و رزمی نشان دهند. اما وجود افرادی که هنوز با چوب بیسبال، در حال کتاب خواندن مبارزه می‌کنند. نشان دهنده تنوع و آزاد بودن مبارزات است.


    قربانی چارئیوک

    داستان از قسمت دوم شروع به پرداخت اندکی به راز قدرت‌های فراطبیعی کرده. چارئیوک که نام این قدرت است، اصطلاحی در کره است که به قدرت گرفتن از خدایان، اسطوره‌ها، ارواح یا هرچیز دیگه با این حالت، نسبت داده می‌شود. به نظر میاد که تقریباً تمام جنابان کت مشکی از این قدرت‌ها بهره می‌برند. چون یکی‌شون جلو قدرت جناب گنگ رو که با چارئیوک بود رو به راحتی گرفت. دیگری هم یه جور کارت عجیب رو خواست استفاده کنه، گرچه موری نذاشت.

    اینکه موری کی هست که با دیدن این قدرت، تعجب نکرد. یا اینکه بقیه چرا تعجب نکردن، یه سوال بزرگ این وسط هستش. که احتمال داره به خاطرش موری توی قسمت بعد، به فکر فرو بره. درباره سطح و میزان قدرت چارئیوک هم تا بحال توضیح خاصی داده نشده. فقط به نظر افراد خاصی توانایی استفاده از اون رو دارن. حتی شاید بشه گفت که مجموعه مسابقات God of High School برای پیدا کردن چنین افرادی هست. مسابقاتی که تکنولوژی اون از هرجایی بیشتر است.

    دیگر نکات قابل توجه، شخصیت زندانی است. که توی این قسمت به عنوان یه جور قربانی که به خاطر ناتوانی بوجود اومده، معرفی می‌شه. توی این شرایط یه جورایی به فکرم اومد که شاید ایشون در آینده به یه شخصیت مثبت تبدیل شه. یا کلا به فنا برن. اما هرچی که بشه، به نظر جین موری که کمی علاقه به مبارزه باهاش رو داره. این وسط بی‌تأثیر نخواهد بود. در هرحال باید منتظر مبارزه این دو در نیمه نهایی باشیم.


    طراحی و موسیقی قسمت 2 انیمه God of High School

    بررسی قسمت دوم God of HighSchool

    انیمیت و طراحی‌ها مثل قسمت اول به خوبی عمل کرده‌اند. اونم در کنار کمدی خوبی که در کنار مبحث لگد پرانی شخصیت‌ها هنوز توش موندم. چون لگدها نه به نظر میاد، هندی باشن. نه کلکی چیزی دارن، تا الآن هم معلوم نشده که فراطبیعی هستش. اما با این جور قدرت‌ها که شاید با تکنیک‌های انیمه‌ای مثل فیلم‌برداری و نمایش سریع شخصیت‌ها ساخته شده. خوب مخاطب رو در هنگام تماشا به وجه میارن. مخصوصاً اینکه مخاطب با خودش می‌گه آره اینا دارن با تمام قوا می‌جنگند.‌ چیزی که گاهی تنها در انیمه‌ها شاهدش هستیم.

    طراحی صورتی که برای گوش‌ها و بینی در قسمت قبل استفاده می‌شد. در قسمت دوم The God of High School متوجه می‌شیم، که برای شخصیت‌های خاص استفاده می‌شه. به شخص اولش فکر کردم فقط کره‌ای‌ها رو اینطوری طراحی کردند. ولی به نظر دسته خاصی از شخصیت‌ها دارای طراحی صورتی در گوش و بینی هستند. یه نکته جالب دیگه هم رییس جمهور آمریکا بود. ایشون ژستی که اول انیمه داشتند، شبیه ژست یکی از شخصیت‌های Evangelion یعنی بابای شینجی بود.

    موسیقی قسمت دوم خدای دبیرستان God of High School هم همون طور که انتظار می‌رفت، تونسته بود، سبک و سیاق لازم رو به مخاطب برسونه. گرچه دقیق نمی‌دونم سبکش چیه. ولی یه جورایی من رو یاد یه سری از موسیقی‌های A Certain Magical Index انداخت. البته از نظر ساز که خوبم هیجان داره، مخصوصاً لحظه معرفی پارک موجین!


    بهترین صحنه قسمت دوم انیمه خدای دبیرستان The God of High School

    انتخاب برترین صحنه برام کار مشکلی بود. چون دوتا صحنه کلی که خوب هستند رو داشتیم. یکی صحنه‌ای احساسی که سه شخصیت اصلی دل‌هاشون رو به روش شوننی، به روی هم باز می‌کنند. دومی هم ورود ناگهانی پارک، که برای من یکی، غافل‌گیری خاصی بود. ولی به نظرم صحنه احساسی سه شخصیت اصلی، گزینه بهتری برای عنوان برترین صحنه هستش. چون پارک، غافل‌گیری‌های خودش رو برای قسمت بعد گذاشته.


    احتمالات قسمت سوم انیمه The God of High School

    در قسمت سوم، به احتمال قوی تمرکز بر روی مجازات موری گذاشته می‌شه. گرچه شاید مثل قسمت دوم که مبارزه قسمت اول رو با یه گردن شکوندن، تموم کرد. با یه مجازات ساده، مثل کمک‌های داوطلبانه در محیط زیست کار رو تموم کنن. گزینه محرومیت، سپس دخالت برخی دوستان برای نجات، هم وجود دارد. علاوه بر این، با توجه به ورود جناب پارک، برای قلقک دادن ذهن مخاطب، کاری می‌کنن که ما حسابی با ایشون کف کنیم. بعدشم برمی‌گردیم سراغ مجموعه مبارزات GOH و مسابقات مقدماتی و توضیحات آن.


    بعد از بررسی انیمه خدای دبیرستان The God of High School، مطالب زیر بهتون می‌چسبه. از من گفتن بود!


    ممنون که تا به اینجا، به ما در “بررسی قسمت دوم God of HighSchool فراتر از انتظارات” رخصت دادید. در صورت هرگونه مشکل، انتقاد یا پیشنهاد ممنون می‌شم که از بخش نظرات اعلام کنید. تا کیفیت کار رو در مجله وارونه افزایش بدیم. همچنین بابت دیر پاسخ دادن کامنت‌ها، پیشاپیش عذرخواهم.

    تمامی دوستانی هم که علاقه به همکاری در بخش انیمه، سایر بخش‌های مجله وارونه و یا بحث شیرین تبلیغات دارند. می‌توانند از طریق بخش نظرات یا ایمیل info@varune.com با ما تماس‌های لازم را برقرار نمایند.

    منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید