بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse ؛ ظهور نجیب زادگان!

سلام بر همه انیمه بازها و دنبال کنندگان عزیز وارونه! با بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse در خدمت شما هستم. انیمه Noblesse که هنوز در حال انتشار است، اقتباسی از یک وبتون پرطرفدار محسوب می شود و به زندگی موجوداتی ماورا الطبیعی می پردازد.

پیشنهاد می کنم برای سردرآوردن بیشتر از داستان انیمه Noblesse، قبل از تماشای آن، انیمه Noblesse: Awaking را تماشا کنید.

در ادامه همراه ما باشید.

آغاز این انیمه، مربوط به بعد از بیدار شدن رایزل از خوابی به درازای تقریبا هشت قرن است. و آغاز نسبتا جذاب و جالبی محسوب می شود. افراد سازمانی موسوم به اتحادیه، به منطقه ای خارج از شهر حمله می کنند. شخصیت های این گروه، همان ضدقهرمان های معمول هستند: یک روانی (شارک)، یک مخ کامپیوتر (تائو) و یک مرد کم حرف (تاکیو) که برخلاف فرد روانی، هیچ بویی از خباثت نبرده است. آنها برای گرفتن “هدف” به آن منطقه حمله کرده اند که از قضا یک دکتر میانسال است. حالا سوال اینجاست که او را برای چه می خواسته اند؟


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های ماوراء الطبیعی ؛ سفری لذت بخش در افسانه ها!


بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse

بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse

بعد از این اتفاقات، زندگی رایزل (یا بهتر است بگویم همکلاسی هایش!) را در مدرسه می بینیم. دو شخصیت فرعی که در مدرسه معرفی می شوند، یعنی مانابو و شین وو، مثل ضدقهرمان های انیمه، همان شخصیت های معمول و تکراری هستند: پسری که نادیده گرفته شده و ممکن است ترسو به نظر برسد ولی مقداری مغز در کله اش وجود دارد و پسری که در دعوا اصلا و ابدا کم نمی گذارد! حالا بعدا راجع به این دو شخصیت بیشتر حرف می زنیم. فرانکنشتاین، خدمتگزار وفادار رایزل، حافظه این دو دانش آموز بخت برگشته را بعد از بلایایی که در Noblesse: Awaking بر سرشان آمد، پاک کرد و حالا آن دو خوشحال و خندان به مدرسه می روند! و رایزل هم باید خودش را به آن راه بزند که بله! دست شین وو به خاطر یک تصادف ساده شکسته شده!

بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse

همزمان که این دانش آموزان، خوشحال و شاد و خندان، به کارهای روزمره شان می رسند، خبر یک انفجار غیرطبیعی و ویران کننده، در فضای مجازی می پیچد؛ انفجار همان محلی که تابوت رایزل نگهداری می شد! پلیس هم خوب قضیه را پیچانده و گفته یک روانی که بعدا خودکشی کرده ساختمان را منفجر کرده است. و الان، با توجه به ناپدید شدن تابوت رایزل، کلی آدم به دنبال تابوت افتاده اند!


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های خون‌آشامی که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول


و الان چند سوال پیش می آید که امیدوارم سازندگان در آینده به خوبی به آنها پاسخ دهند:

1- چرا رایزل این قدر مهم است؟ شاید سوال ساده یا حتی مسخره ای به نظر برسد ولی واقعا چرا؟ او یکی از نجباست، و انگشتری مرموز دارد که مدام بر روی آن تاکید شده.

تاکید بر روی انگشتر رایزل در اوپنینگ
اشاره به انگشتر رایزل در طراحی عنوان

اگر این افراد فقط به دنبال قدرت بوده اند، اصولا نجیب زادگان دیگری هم وجود داشته اند؛ اما در ادامه ما می بینیم که حتی دو نجیب زاده دیگر هم به دنبال تابوت هستند! پس شاید بشود گفت قدرت او به نسبت سایر نجیب زادگان بیشتر است، یا اینکه مربوط به قدرت انگشتر رایزل می شود (که البته این مورد چندان منطقی نیست.)، یا اصلا یک موضوع راجع به ریشه خانوادگی رایزل است.

2- اصلا چرا رایزل این همه مدت خواب بوده؟ آیا با اراده خودش بوده؟ اگر با اراده خودش نبوده، چطور این همه مدت فرانکنشتاین فکری به حال نجات دادن او نکرده؟ فعلا باید صبر کنیم تا داستان کم کم پاسخ سوالاتمان را بدهد.

3- نجیب زاده ها و سایر موجودات فراطبیعی مثل فرانکنشتاین از کجا آمده اند؟ تا به حال دوبار به گذشته ها اشاره شده و در هر دوبار چنین حرفی گفته شده:

انسان ها در ترس و وحشت از حیوانات وحشی و بلایا و… زندگی می کردند تا اینکه با موجوداتی فراتر از خودشان روبرو شدند. این موجودات به دلایلی تصمیم به محافظت از انسان ها گرفتند. احساس انسان ها نسبت به آنها ترس آمیخته با احترام بود و…


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های گانگستری Gangsta که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول


حالا سوال اینجاست که اصلا خود این موجودات از کجا آمده اند؟ در آینده قرار است پاسخ این سوال با عناصر فانتزی داده شود یا اینکه اصلا قرار نیست پاسخی داده شود و خود ما باید قبول کنیم که این موجودات از اول وجود داشته اند؟

به ادامه بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse برگردیم. موسیقی متن، برخی جاها به موسیقی انیمه های ترسناک شبیه می شود و سعی می کند اثر را سیاه و تاریک نشان دهد. گرافیک و طراحی های انیمه نیز مثل آثار دیگری از پروداکشن I-G همچون سایکو- پاس خوب و با کیفیت است و از لحاظ طراحی شخصیت ها هم مثل آن عمل می کند.

در سکانس بعد از تیتراژ قسمت اول، دو تا از شخصیت های جدید را برای بار اول می بینیم: سارا و رجیس که ظاهرا قرار است نقش مهمی را ایفا کنند.

حالت مرموزانه آن دو در همان قسمت دوم به پایان می رسد! و می بینیم که آنها در خانه فرانکنشتاین ساکن شده و پیش رایزل و ام- 21 زندگی می کنند.

نمی خواهم راجع به اینکه چقدر غیرمنطقی است مانابو و شین وو خیلی سریع از کنار این قضیه غیرمعمول که سارا و رجیس پیش از آنکه به دنبال جایی برای سکونت باشند، در مدرسه ثبت نام می کنند، رد می شوند صحبتی کنم. چون فعلا حرف های زیادی برای گفتن هست.

یکی از ضعف هایی که این انیمه دارد، این است که تکراری است.

متاسفانه Noblesse از لحاظ شخصیت ها و ارتباط میانشان اصلا خلاقیت ندارد. شین وو شخصیتی است که حتی در انیمه های شوجو یافت می شود و در شونن هم تبدیل به یک کلیشه شده. تاکیو، مردی کم حرف که به دلایلی مجبور است برخلاف میلش برای اتحادیه کار کند را، به کرات حتی در سریال های ایرانی هم دیده ایم. (البته تاکیو و این قضیه در 3 قسمت اول نقش زیادی ندارند.) دعواهای رجیس و ام- 21 حوصله سربر و تکراری است. شخصیت سارا هم، تقریبا هیچ نقشی در داستان ندارد. انگار فقط برای این اضافه شده که هرازگاهی رسمی صحبت کند یا بگوید: رجیس!

مشکل اینجاست که این انیمه در زمان اشتباهی ساخته شده. شاید اگر بیست سال پیش ساخته شده بود، زمانی که ژانر شونن در این حد اشباع نشده بود، می توانست با همین قسمت های اولش، بیش از الان مخاطب جذب کند. ما الان به همان اندازه یا شاید کمتر و بیشتر که شونن های معمول و گاه حوصله سربر دیده ایم، شونن های جذاب و با ارزشی هم دیده ایم. که مخاطب را از همان لحظات اول جذب خود می کنند. اما تا الان در سه قسمت اول Noblesse نکته خاصی مشاهده نکرده ایم. شاید اگر قرار بود یک درام ساده را ببینیم، می توانستیم از جذاب نبودن قسمت های ابتدایی چشم پوشی کنیم؛ اما برای یک شونن که مثلا قرار است هیجان انگیز باشد، “هیجان انگیز نبودن” گناه بزرگی است.

از قسمت سوم به بعد، شخصیت پردازی دچار تحول می شود. اشتباه نکنید، کاراکترها هنوز هم تکراری هستند ولی به هرحال Noblesse توانسته در زمینه پرداخت به آنها پیشرفت کند. جذابیت انیمه هم کمی بالاتر می رود و در حد قسمت اول و دوم حوصله سربر نیست. ولی همچنان “باید” پیشرفت کند.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های فانتزی که حتما باید تماشا کنید! داستان‌‎هایی پر از خیال! قسمت اول


گفته شد که Noblesse از لحاظ پرداخت به شخصیت ها پیشرفت کرده، اما فقط شخصیت های فرعی! اگر فکر می کنید هیچ انیمه ای نیست که شق القمر کرده باشد، باید خدمتتان عرض کنم که انیمه “نجیب زادگان” شخصیت های فرعی ای دارد که از شخصیت اصلی اش جذاب تر هستند! نه تنها رایزل، شخصیت اصلی جذابیت چندانی ندارد، بلکه حتی در داستان هم تقریبا نقشی ندارد! (البته تا به اینجا. امیدوارم این مشکل رفع شود!)

بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse

به طوری که من به شک افتادم نکند سازندگان شخصیت اصلی واقعی را قایم کرده اند؟ اصلا شاید یکی از همین شخصیت های فرعی پروتاگونیست است! به این می گویند شق القمر!!! یعنی یک انیمه شونن نه تنها هیجان انگیز نباشد، بلکه شخصیت اصلی بی مصرفی هم داشته باشد! انگار رایزل فقط به خاطر این در انیمه حضور دارد که چندین نفر به دنبالش بیفتند. این یک جنایت در حق داستان است! اگر کاربرد رایزل در داستان، صرفا به همین موضوع خلاصه می شود، می شد شخصیتی دیگر را به عنوان نقش اصلی انتخاب کرد یا افزود. آن وقت شاید داستان جذاب تری داشتیم. (ولی رایزل انصافا در قسمت Awaking جالب به نظر می رسید؛ به خصوص زمانی که سازندگان از او برای شوخی با کلیشه های خون آشام ها مثل سیر و چوب استفاده کرده بودند!)

عدم جذابیت شخصیت اصلی، مثل عدم جذابیت خود انیمه در قسمت های اول نیست که بشود از آن چشم پوشی کرد و اجازه داد که موضوع در آینده حل شود. البته نیازی نیست شخصیت اصلی از همان اول دوست داشتنی باشد. حتی یک آدم آزاردهنده، ولی منحصر به فرد، می تواند به خوبی با بیننده همراه شود و او را ترغیب به تماشای ادامه ماجرا کند. حتی یک آدم آزاردهنده، می تواند به پروتاگونیستی جالب تبدیل شود؛ چون در سال های اخیر معجزه های این چنینی زیادی را دیده ایم. اما متاسفانه، تا به اینجا، رایزل شخصیتی نبوده است که به خاطر او ترغیب به ادامه دیدن “نجیب زادگان” شویم.

علاوه بر آن، داستان خیلی در تمام کردن ماجرا عجله دارد. همین موضوع باعث شده که کشش کافی را نداشته باشد. لازم نیست که این قدر سریع ولی نادرست اشاره ای کوچک به موضوعات شود. “پرداخت” باید آرام آرام به طرز جالبی انجام بگیرد. باید اول سوالات ذهن را درگیر کنند و بعد کم کم به سوالات پاسخ داده شود. تا همه چیز باهم جور دربیاید و منطقی و باورپذیر باشد. اما Noblesse با پرداخت نه چندان دلچسب، باعث شده حتی با وجود سوالات زیاد، بیننده علاقه چندانی به پیدا کردن جواب ها نداشته باشد.

می دانم فعلا نمی توان قضاوت کرد و باید اجازه داد تا انیمه کمی بیشتر پیشرفت کند؛ بنابراین امیدوارم Noblesse در ادامه پیشرفت کرده، خلاقیت های بیشتری از خود نشان داده، و تبدیل به آن انیمه هایی شود که در آخر هر قسمتشان، حیرت زده فریاد می زنیم: قسمت بعدی!!

در ادامه بخوانید:

بهترین انیمه های طولانی که حتما باید ببینید! لیستی که می توان تا آخر عمر با آن زندگی کرد!

بهترین انیمه های کارآگاهی که حتما باید تماشا کنید !