شمشیر شکسته!

درود بر هرچی دوست اوتاکو و غیر اوتاکوه. همچنین درود ویژه خدمت طرفداران انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین که همچنان ما رو در بررسی‌ها و مخصوصاً بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization همراهی می‌کنند. 

صد البته هم، مثل همیشه بررسی قسمت به قسمت انیمه هنرشمشیرزنی آنلاین رو می تونید از مجله وارونه بخونید. در هرحال اگر اینجایید، پس یعنی ما رو در بیشتر بررسی‌ها دنبال کردید و تمام!

حتماً هم در مورد رکورد زنی ما در تأخیر انتشار بررسی‌ها خبر دارید. که عذرخواهم و تمام زورم را می‌زنم که در بخش دوم انیمه، چنین نشود.

اما خوب در بررسی قسمت ۲۴ انیمه Sword Art Online Alicization که به نوعی پایان بخش اول فصل سوم انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online Alicization می‌باشد. ما تقریباً شاهد پایان آرک جنگ داخلی دنیای زیرین بودیم و آماده می‌شیم برای آرک جنگ دنیای زیرین!


نگاه کوتاه که بعدش نگاه کامله

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

پایان کار بخش اول فصل سوم انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online: Alicization یه پایان درام و در عین حال اکشن بود. پایانی که با وصل کردن تکه‌های قدیمی، تکه‌ای جدید رو خلق می‌کنه.

انیمیت این قسمت با اینکه در به تصویر کشیدن احساسات چهره‌های شخصیت‌ها در هنگام مباحثه، ضعف داشت. ولی هرچه جلوتر می‌رفیم، این ضعف از بین می‌رفت. حتی احساسات رو در چهره‌هایی خلق می‌کنه که برای اولین بار می‌بینیم.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

موسیقی هم در عین پستی بلندی‌هایش، تماماً تواضع را حفظ و با انیمه حرکت می‌کنه. همزمان همراه با صداپیشگان و روایت داستان حواس ما رو از اشتباهات موجود در انیمیت پرت می‌کنه. تا یه تجربه عالی رو داشته باشیم.


شمشیرزن سیاه

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

خوب شروع قسمت ۲۴ با رودررویی کیریتو و کوئینلا آغاز می‌شود. آغازی که اراده کیریتو رو در یک جمله‌ی « ما انسانیم » خلاصه می‌کنه. اما خوب تو این لحظه چهره‌اش به دیالوگ نمی‌خورد. چون داشت مثلاً با جدیت این حرف رو می‌زد. ولی خوب هیچ حسی رو منتقل نمی‌کنه.

مسئله مهم دیگه اینه که چطور اون لباس سیاه قدیمی‌شو به نمایش می‌ذاره. تازه اگه دقت کنید، انگار با اراده‌ی خودش اینکارو انجام داده و تمام! از کی تا حالا؟ ما هم نمی‌دونیم؟ اصلأ هم چرا این کار رو کرد؟ فقط برای قشنگی یا استقامتی چیزی؟

هیچ کس جز نویسنده داستان نمی‌داند! ولی خوب طراحی‌اش جدا از خاطره انگیز بودن، در  برخی از صحنه‌ها هم حالت‌های دوبعدی خیلی دوبعدی به تصویر کشیده شده است. که همین حالت یه ذره اذیت می‌کنه.


هنر شمشیرزنی آنلاین، آینکراد

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

در مبارزه‌ای که بین کوئینلا و کیریتو اتفاق می‌افته، کوئینلا یه اشاره جالب به لباس کیریتو می‌کنه که شبیه لباس شوالیه‌های تاریکی است و بس! که دو پاسخ براش دارم:

۱_ اسمش هست دیگه: « شوالیه‌های تاریکی ». خوب پس باید مشکی با یکمی سفید بپوشن، مثل همون شوالیه‌ای که آلیس به خاطرش توسط شوالیه‌های راستین دستگیر شد.

۲_ کوئینلا خواسته یه جورایی کیریتو رو گناه کار و آدم بده نشون بده.

۳_ شوالیه‌های تاریکی به طور کلی لباس‌هاشون شبیه کیریتوست که دلایل مختلفی داره مثل شناخت طراح لباس از کیریتو. ولی خوب احتمالش کمه!

اما باز نمی‌شه این نکته رو ندید گرفت که کوئینلا تمام تکنیک‌هایی که کیریتو می‌زد رو می‌شناخت. حتی تابلو بود که تکنیک‌هایی رو از آسونا اینا کپی زده بود. انگار افرادی مثل اونا یا خودشون اینجا بودن.

شایدم طبق گفته خودش که می‌گه: « در دنیای زیرین هیچ چیز از چشم‌ من پنهان نمی‌مونه » از ذهن کیریتو، این اطلاعات رو کشیده بیرون و داره استفاده می‌کنه.


شمشیر خونین در دست شمشیرزن سیاه

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

یوجیو همون طور که انتظار داشتیم، موقتا زنده است. اما خوب تو همون لحظات یه جور ارتباط ذهنی رو با کیریتو برقرار می‌کنه. یا شایدم کارگردان برای قشنگی سخنان گران قدرشون رو به صورت یه ارتباط ذهنی درآورده.

ولی بهترین قسمت و در عین حال دردناک‌ترین بخش، موقعی بود که یوجیو برای کیریتو، شمشیری از جنس خونش ساخت. که فکر کنم از این طریق یاد گرفته که:

۱_ آلیس اصلی که الآن به صورت خاطرات در سنگی در دست یوجیو است با توجه به اینکه تو هنر مقدس دستی داشته، بهش یاد داده.

۲_ از خاطراتی که کوئینلا بهش داده بود که قوی شده بود، استفاده کرد.

۳_ یه جورایی از کاردینال که یوجیو رو تبدیل به‌ شمشیر کرد، تقلید کرد.

در نهایت هم شمشیری تولید کرد که در دستان یوجیو، ما رو به قعر فصل اول می‌برد.


چشم زرین چه می‌خواهد؟

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

خوب اگه خیلی از فصل اول خوشتون اومده باشه و رو لحظه به لحظه‌اش زوم کرده باشید. باید یادتون باشه که کیریتو در موقعی که کنترل آلوهیم آنلاین رو بدست گرفت.

همچنین در مبارزه سرنوشت ساز هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online در حالی که در حال مرگ حتمی بود، چشماش رنگ طلایی خاصی رو پیدا می‌کرد.

رنگی که نشان از فراتر رفتن، از سیستم است. رنگی که پیروزی انسان بر ماشین رو روایت می‌کنه. اینجا هم از سیستم یا حداقل مدیر، پیش می‌گیرد.

اما در چی؟ خوب به نظر من وقتی اراده‌اش رو به عنوان انسان جمع می‌کنه، از هر ماشین و دنیای مجازی هم فرارتر می‌رود. سیستم هم این را می‌فهمد و به نشان همین، چشمانش را زرین می‌کند. و قدرت اراده‌اش رو به ما نشون می‌ده. انگار که قدرتش برای هدفش بیشتر شده است.


شمشیرزن تک دست در برابر شمشیرزن دو دست

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

چی شده که رنگ هر دو شمشیر، قرمز شده؟

یه مبارزه از دو شمشیرزن‌ که یه مبارزه تمام عیار برای نشان دادن عزم خودشون است و بس، شروع میشه. که من یکی رو یاد اولین باری که کیریتو به عنوان شمشیرزن دو دست ظاهر شد، می‌اندازه.

کارگردان هم سعی خود را کرده تا کاملاً به ما حس گذشته رو بده. همزمان واقعاً احساسات کوئینلا جای تقدیر داره که چقدر بی‌جنبه هستش و دوست نداره‌ کسی بالا سرش باشه رو به تصویر کشیده است.

قسمت پایانی این مبارزه که منجر به که قطع دست یکدیگر می‌‌شود. جدا از قشنگی، تو تنظیم خون پاشیده شده یکم بد عمل کرده و فواره‌ی خون به صورت یه خط راست همین طور می‌پاشه.

بدون اینکه این خون در جایی قرار بگیرد و بریزد. یه جورایی هم فکر نمی کنم که فشار خون اینقدر زیاد باشه که اینطور بپاشه. که اگه اینطور بود، هر وقت انگشنمون رو با چاقو می‌بریدیم، باید فواره می‌زد. ولی خوب من زیاد از این مسائل سر در نمیارم.


فراری که برقرار نشد

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

کوئینلا که دستاش رو از دست می‌ده، پا به فرار می‌ذاره. و علاوه بر اینکه از موهاش به عنوان دست استفاده می‌کنه، ما رو به فکر فرو می‌بره که چرا تا الان‌ ازش استفاده نمی‌کرد. باحال می‌شد.

ولی خوب الآن بحث سر فراریه که در حین زخمی بودن و ناکار بودن کیریتو انجام میشه. که البته با توجه به حرف‌های کوئینلا میشه گفت که چون درمان زخم‌های ناشی از مبارزه، براش سخت و گرونه بهتره در بره.

فرایند فرار هم با استفاده از رایانه‌ای که در همون جاست، اتفاق می‌افتد. اونم رایانه‌ای که از قیافه‌اش برمیاد که حسابی پیشرفته‌تر از رایانه خرابه‌ی خونه‌ی ماست. ولی خداییش از کجا رایانه آورد؟ یعنی دسترسی بالایی داره یا بهش دادن؟

سناتور تخم مرغی هم بماند که در نفس‌های آخرش قصد رفتن با کوئینلا رو پیدا می‌کنه. یا به طور دقیق‌تر باهاش ترکیب می‌شه. که اگه در صحنه آخر دقت کنید، دقیقاً همین ترکیب شدن رو میشه دید.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

تصویر آخر هم جای بحث داره. چون کوئینلا رو در چهره‌ای آرام و بچه مثبت نشون میده که داره با نگاهی احساسی از دنیای خودش خداحافظی می‌کنه. که دو احتمال می‌دم.

۱_ کوئینلا خدابیامرز شده‌ و تمام. این چهره و احساسات هم مربوط به اینه که واقعاً به فکر دنیای زیرین بوده.

۲_ یه جوری پس از ترکیب با سناتور تخم مرغی تونسته زنده در بره و الان داره خداحافظی می‌کنه.

۳_ اصلأ ترکیب نشد و الان عین بچه آدم داره می‌ره.

یه چیز دیگه هم ذهن منو مشغول کرده و اونم جملهی « اون طرف می‌بینمت » هستش که به کیریتو زد. که یا مثل کیریتو بدن واقعی داره یا یه جوری بهش می‌دن.


خداحافظی یا جدایی در کنار آسمان شب

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

پس از خداحافظی با کوئینلا، موقعیتی است که باید با یوجیو خداحافظی کنیم. موقعیتی که از احساسات پره. موقعیتی که از دعوا بر سر برگرداندن خاطرات آلیس می‌گوید. موقعیتی که از گذشته‌های دور اما نزدیک سخن می‌گوید.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

عجیبه که تا الان خون‌ریزی نبود، بعد یهو الآن شروع میشه.

گذشته‌ای که قبلاً کوئینلا برای برانگیختن احساسات یوجیو به وی نشان داده بود. گذشته‌ای که چیزی جز اثبات دوستی کیریتو و آلیس به یوجیو نیست.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

موقعیتی که با آهنگ رنگین کمان همراه است. آهنگی که اگر به دنبال کاملش هستی، اینجا کلیک کن. آهنگی در کنار نام شمشیر آسمان شب که نامی بس زییاست و اولین اسم برای یکی  از شمشیرهای کیریتوست!

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

آن هم در صحنه خداحافظی و جدایی که یوجیو و خاطرات آلیس درون سنگ باهم ناپدید می شوند. ناپدیدی که انگار به دنیای دیگری می‌شتافتند. دنیایی که اگر سازنده دنیای زیرین خیلی به جزئیات اهمیت بدهد، دنیای باقی دنیای زیرین است.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

به نظر میاد که تکه‌های غول زرین به کوئینلا وابسته بودن و پس از رفتن کوئینلا اونا هم ناپدید شدند.

شایدم دنیایی برای گردآوری دوباره‌ی فلاکتولایت‌های دنیای زیرین است تا از آنها استفاده شود. تا شاید بازهم ما شاهد حضور یوجیو و آلیس باشیم.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

یه جورایی هم به شخص فکر می‌کنم که آلیس، شوالیه راستین مجبور به فداکاری می‌شه و بعدش آلیس اصلی و یوجیو به نحوی از دنیای مجازی در دنیای واقعی سر در میارن.


ارتباط، امید یا ناامیدی

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

کیریتو که پس از مرگ یوجیو حسابی به درون احساسات رفته است، شروع به برقراری تماس با دنیای واقعی می‌کند. تماسی که با توجه به پیام « رساندن شتاب فلاکتولایت به ۱.۰ » بهایی در خود دارد.

اما خوب به نظر تو دنیای واقعی خبرایی است. و به راث حمله شده و کیکوکا شده آدم خوبه و انگار نه انگار که می‌خواسته از فلاکتولایت یا نه آدم‌های دنیای زیرین برای اهداف نظامی استفاده کنه.

یعنی چی؟ یعنی داره یه طوری رفتار می‌کنه که آوردن آلیس به محراب پایان دنیا (عجب اسمی) که تنها فلاکتولایتی بود که از قانون نافرمانی کرد (البته یوجیو اینا هم بودن، ولی تنها گزینه‌ی الان آلیس است و بس)، کار درسته! که به شخص نمی‌دونم چرا اینکار رو می‌کنه، اونم در این شرایط!

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

از طرفی باقیمانده تابوت خندان هم اینجاست. و اگه یادتون باشه تو قسمت اول، همین باقی‌مانده تابوت خندان داشت کیریتو رو می پایید. که شاید می‌خواسته با تعغیبش به راث و دنیای زیرین برسه یا به دلایل دیگری هم بوده.

در هرحال هنوز هدفشون از قطعی برق رو نمی‌دونم. فقط می‌تونم احتمال بدم که ارتباط با دنیا رو از راث بگیرن یا هدفشون کیریتوست یا می‌خوان به قسمتی از راث برسن که به قطع شدن برق برای دسترسی بهش نیاز دارن.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

به نظر آلیس تو لحظه آخر، از خواب بیدار شده و داره موقعیت رو ارزیابی می‌کنه.

شک وارده از این قطعی برق روی کیریتو ماشاءالله حسابی تاثیر داشته که با ورود آسونا با استفاده از همون دستگاه کنار کیریتو، قضیه به فصل بعد موکول می‌شه. البته میشه گفت یاد آسونا برای کیریتو زنده شده تا خودش.

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization


احتمالات بخش دوم فصل سوم انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online: Alicization

بررسی قسمت ۲۴ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization

نکته: تصویر فوق به نظر هیچ ربطی به بخش دوم انیمه ندارن و من دکوری گذاشتمش.

سرتون رو درد نمیارم. اینا احتمالات با توجه به عنوان بخش بعد، یعنی جنگ دنیای زیرین است و بس! تصویر بالا هم دکور است و بس‌!

۱_ طی اتفاقات رخ داده پس از قطعی برق، دنیای زیرین دگرگون و آغاز جنگ دنیای زیرین کلید می‌خوره.

۲_ بازمانده تابوت خندان، دنیای زیرین رو دستکاری و جنگ دنیای زیرین آغاز می‌شود.


نکته سنجی کلی

نکات مثبت

[megapros]

  • احساسات فراوان
  • معمایی بزرگ در پایانی بزرگ
  • موسیقی
  • مبارزه آرایی

[/megapros]

نکات منفی

[megacons]

  • موسیقی ابتدایی کمی نامیزون بود
  • همگام نبودن برخی صحنه‌ها
  • خون‌ریزی‌ها

[/megacons]


تا بخش بعد انیمه‌ی :Sword Art Online Alicization، بدرود!

منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید