اولین اعلان بازگشت JBL در Google I/O 2018 بود. JBL Link Bar نوعی ابزار جاه طلبانه است که هدف آن ترکیب کارایی یک ساندبار، تلویزیون Android و بلندگو هوشمند Google Assistant است. اکنون، بعد از گذشت یک سال و اندی، بالاخره این لینک بار با ارزش 399.95 دلار برای خرید در دسترس است و ما می‌توانیم بررسی کنیم که آیا JBL واقعاً سه دستگاه را به صورت یکپارچه با هم ادغام کرده یا یک هیولای فرانکشتاین ساخته است. پس با ما همراه باشید تا به بررسی لینک بار JBL بپردازیم. 


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید »


طراحی

ساندبار JBL

همان‌طور که متوجه خواهید شد، لینک بار JBL یک ساندبار معمولی است. عرض آن حدود 40 اینچ است که به طور قابل توجهی طولانی‌تر از Sonos Beam با 25.59 اینچ است. ارتفاعش کمتر از 3 اینچ که نسبتاً کوتاه است و می‌تواند در زیر تلویزیون لانه کند. همچنین JBL شامل براکت‌هایی است که در صورت نیاز می توانید آن را روی دیوار نصب کنید.

در پشت چندین پورت اتصال وجود دارد، از جمله سه ورودی HDMI، به علاوه پورت نوری، Aux-In و اترنت. درگاه HDMI ARC از همه مهم‌تر است زیرا سیگنال صوتی را از تلویزیون می‌گیرد، در حالی که سیگنال ویدیویی را از راه دیگری باز می‌گرداند. JBL از Dolby Vision یا DTS: X پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین راهی برای اینکه بتوانید لینک بار را با دیگر بلندگوها جفت کنید وجود ندارد.

ما این قابلیت را امتحان نکردیم، اما یک subwoofer اختیاری SW10 وجود دارد که به صورت بی‌سیم با Link Bar کار می‌کند و می‌تواند بیس بیشتری به پس زمینه صدا اضافه کند. 

چیزی که خیلی واضح نیست این است که چرا Android TV لینک بار JBL نتوانسته مشابه تجربه این نوع تلویزیون‌ها مانند Bravia Sony یا Nvidia Shield باشد. برای مبتدیان، همه برنامه‌ها وجود ندارد. همچنین طی بررسی‌های ما هیچ نشانی از Prime Video دیده نشد. البته این یک فقدان است که شما می‌توانید با استفاده از عملکرد Chromecast برنامه Prime، آن را اصلاح کنید.

بررسی لینک بار JBL : عملکرد Android TV

لینک بار JBL

JBL اهمیت نمی‌دهد که درگاه HDMI ARC از اعتبار بالایی برخوردار است. اگر قصد دارید از لینک بار در یک تلویزیون قدیمی‌تر که از درگاه‌های تعیین شده ARC پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید، باید با یک Setup متفاوت وارد عمل شوید. اگر از Toslink نوری استفاده کنید، صدای تلویزیون از طریق ساندبار مسیریابی می‌شود. 

سپس می‌توانید از خروجی ARC به یک ورودی معمولی HDMI در تلویزیون متصل شوید، مگر اینکه بخواهید وارد تنظیمات تلویزیون شوید و به صورت دستی صدا را به حالت «external audio» یا چیزی مشابه تغییر دهید.

اگر تلویزیون شما دارای درگاه ARC نیست، توصیه می‌کنیم از خرید این لینک بار صرف نظر کنید. 

در کل با داوری دقیق به عنوان یک streaming box، لینک بار JBL خیلی بهتر از پخش کننده‌های تلویزیون اندرویدی کم بودجه مانند Xiaomi Mi Box S نیست. در حال حاضر فیلم‌های 4K را پخش می‌کند، اما Google هنوز هم برای پشتیبانی از اجرای HDR در حال به روزرسانی است. برخلاف بسیاری دیگر از جعبه‌های تلویزیون Android، لینک بار فاقد درگاه USB برای اتصال تیونر تلویزیون، هارد دیسک یا لوازم جانبی دیگر است.

مشکل بزرگ‌تر این است که لینک بار در اکثر برنامه‌های پخش مستقیم تلویزیون از جمله Hulu ،Live TV و Sling TV از 60 فریم در ثانیه پشتیبانی نمی‌کند.

کیفیت صدا

اسپیکر JBL

در بررسی لینک بار JBL ، درخشان‌ترین نقطه آن همین کیفیت صدایش است. ما به وضوح و میزان صدائی که از ساندبار پالس می‌شود دقت کردیم. خصوصاً به اوج‌ها و میانه‌ها. بدون ایجاد اعوجاج یا سوت در صدای بیشتر، کیفیت ثابت می‌ماند. 

نمی‌توانم بگویم که این لینک بار بیس عمیقی را ارائه می‌دهد. شاید با وجود مادون بی‌سیم این کار را انجام دهد، اما به تنهایی بیس نسبتا مناسبی دارد، هرچند که تماشایی نیست. زمانی که با این ساندبار فیلم تماشا می‌کردیم، در زمان اوج صدا، خراش‌های ریزی احساس می‌شد. 

 

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.