بم BEM، انیمه‌ای بازگشته از گذشته!

در کل پنج قسمت ابتدایی BEM ترکیبی از ایده‌هایی تکراری و ساده‌ای است. که بارها ازشون استفاده شده. اما برای ناامیدشدن از این انیمه زوده و ما با دلخوش کردن به نیمه پر لیوان، بِم رو می‌بینیم. اول یه معرفی کوتاه در بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM و بعدش به صورت جزئی‌تر، قسمت به قسمت بررسی‌ش میکنیم.


یک معرفی کوتاه و بررسی کلی

نسخه ی اولیه بِم در سال ۱۹۶۸ به نام Demon man Bem در ۲۶ قسمت تولید شده. که بعدا در سال ۲۰۰۶ بازسازی میشه و با همون اسم قبلی پخش میشه. و علاوه بر اون نسخه لایو اکشنش رو در سال ۲۰۱۲ میسازن. در نهایت بِم توسط استودیو LandQ Studios دوباره بازسازی میشه که فعلا در حال پخشه.

انیمه سعی کرده که فضای تاریک و ترسناکی داشته باشه. علاوه بر اون موسیقی‌ش هم با این جو هماهنگ هست و کمکش میکنه. موسیقی متن و اوپنینگ، حس و حال یه داستان جنایی رو هم منتقل می کنن. که تا اینجا خبری از معماها و این جور چیزها نبود.


یادگاره‌ای که BEM خواست زنده کند

بعد از دیدن قسمت اول به خاطر فضای موجود تو انیمه و شباهت‌های دیگه انتظار داشتم با انیمه ای در حد Tokyo Ghoul یا B The Beginning رو باشم. ولی با دیدن چند قسمت دیگه فهمیدم که اختلاف سطح زیادی بینشون هست که نمیشه نادیده گرفت. 

اگر انتظار یه انیمه دقیق و سطح بالا رو داشته باشید. ایرادها و سوتی‌های زیاد بِم باعث میشه که نتونید ازش لذت ببرید. و زود ازش خسته بشید. پایین‌تر در بررسی پنج قسمت اول انیمه bem بیشتر توضیح میدم.

تا این قسمت که من انیمه رو دیدم. چیزی که بیشتر از سوتی‌ها اذیتم میکرد. قابل پیشبینی بودن و داشتن الگویی ثابت در روایت کردن داستان‌ها بود. که قسمت به قسمت تکرار میشد. این موضوع رو هم تو بخش بعدی بیشتر توضیح میدم. 

یکی دیگه از ایراداتی که تو این پنج قسمت خیلی مشخص بود ضعیف بودن پس‌زمینه داستانی شخصیت‌های فرعی بود. درسته که انیمه دوازده قسمت بیشتر نداره و به اون صورت نمیشه به شخصیت‌های فرعی توجه کرد. ولی نه به این مسخرگی  مخصوصا برای این ژانر که باید فضای جدی‌ای داشته باشه.

با وجود تمام مشکلات بالا انیمه میتونه برای دوست دارن این ژانر جذاب باشه و حسابی ازش خوششون بیاد.


در ادامه با بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM با ما همراه باشید.

از این جا به بعد ممکن است، بخشی از داستان براتون اسپویل بشه!


قبل از ادامه دادن به این مطالب هم نگاهی بندازید:


بررسی قسمت اول انیمه BEM

اولین قسمت با معرفی شخصیت‌ها شروع میشه. و همون اول  فضای تاریک انیمه به خوبی حس میشه. داستان خیلی مشابه انیمه‌های دیگه تو این ژانر هست و تقریبا خلاقیت‌های کمی توش بکار رفته. 

داستان با اشاره غیر مستقیم به اسم‌ها و تو کادر آوردن بعضی از شخصیت‌های غریبه مدام در تلاش هست. که کمی فضا رو معمایی کنه یا جذابیت بیشتری به داستان بده. هویت شخصی که توانایی دادن قدرت‌های ویژه به آدم هاست. و یه آدم با ظاهر غیر طبیعی دو تا سوال هست که بعد از دیدن قسمت اول تو ذهن ایجاد میشه.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM

این یارو پشت شیشه ماشین هم خیلی مشکوکه.

کیفیت انیمه نسبت به سال تولیدش زیاد خوب نیست مخصوصا قسمت شهری. مشکل اصلیم با تغییر حالت شخصیت‌های اصلی به فرم هیولایی بود که واقعا ضعیف کار شده. به نظرم باید حداقل پاره شدن لباس‌ها رو یکم در نظر می گرفتن.

بزن شاد شی: بهترین انیمه‌های سریالی بخش دوم

شخصیت منفی این قسمت که هیچ پس زمینه داستانی نداره و تنها علاقش کشتن آدم هاست رو مرد آبی صداش میکنن. مرد آبی همش از پروفسور نام میبره و اینطور که معلومه این پروفسور اومده به آدما قدرت داده و هدفشم معلوم نیست. ولی مشخص میشه شخصیت‌های اصلی ساخته پروفسور نیستن.

تو همین قسمت اول، مرد آبی با یه حرکتش چهار تا پلیس رو به کشتن میده. ولی متوجه نشدم که چرا اون سونیا رو همراه بقیه نکشتش با وجود نزدیک بودنش به بقیه پلیس‌ها. در آخر هم مرد آبی نابود میشه و سونیا با بِم روبرو میشه. بِم به حالت انسانیش برمیگرده. ولی سونیا بازم بهش شلیک میکنه. با اینکه بِم چندین بار اونو نجات داده.

بعدم مشخص میشه که سه شخصیت اصلی هدفشون تبدیل شدن به آدمه! و برای اینکه به هدفشون برسه لازمه که آدما رو نجات بدن. بحث جالبی هم بینشون درباره اهمیت انسانیت و از دست ندادن انسانیت صورت میگیره. ولی انگار بلو زیاد با آدم شدن حال نمیکنه.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMقبل شروع مبارزه هم دوباره این طرفو با یه تابوت نشون میده که از دور بم و مرد آبی رو زیر نظر داره. 


بررسی قسمت دوم انیمه BEM

تو این قسمت خیلی ریز داستان جنایی میشه و با معمای قتل روبرو میشیم. همزمان هم میفهمیم که شخصیت‌های اصلی چهره‌هاشون رو از مرده ها انتخاب کردن و سنشون خیلی بیشتر از قیافشونه.

نقطه ضعف بزرگ این قسمت همین مرد بولینگی بود. که واقعا مسخره‌ترین شخصیتی بود که تاحالا دیدم. مخصوصا قدرتش که حرفی دربارش نمیزنم. بعد از حضور کوتاهش و معرفی خودش سریع توسط بِلا نِفله میشه. اعتراف میکنه که الِن اون رو استخدام کرده و دستور مرگ ماری هم با اون بوده. حالا سوالی که پیش میاد اینه که الِن ۱۷ ساله از کجا این مردبولینگی رو میشناخته و با این جور آدما ارتباط داشته. قدرت‌های بِلا هم خفن بودن و اینطور که معلومه باید هر کدوم از اون سه تا یه قدرت مخصوص داشته باشن.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM

بالاخره اِلِن لو میره. وقتی بِلا میخواد حسابشو برسه. میبینم که علاوه بر فرم هیولاییشون یه فرم دیگه دارن. که به خاطر عصبانیت زیاد بِلا فعال میشه. به نظر میرسه قوی‌تره ولی خب دیگه تو این فرم دوست و دشمن رو تشخیص نمیدن. لحظه آخرم که سونیا میرسه بالاخره میفهمه بم دشمن نیست و بهش شلیک نمیکنه. در پایان هم به لطف بم، الِن زنده میمونه و میوفته زندان.

خب من دوست داشتم تو این قسمت خیلی کم به مرگ کارآگاه و پلیس‌های قسمت قبل توجه بشه ولی انگار اصلا چیز مهمی نبوده. سونیا که به نظر حساس میرسید. براش مرگ همکارش اهمیت نداشت و خیلی عادی رفتار میکرد.


بررسی قسمت سوم انیمه BEM

داستان این قسمت با قتل یه سیاست مدار شروع میشه. ظاهرا به خاطر اهدافش برای توسعه پایین شهر ترور شده. ولی رسانه‌ها دلیل مرگ رو مریضی اعلام میکنن. کلا انگار کل شهر و رسانه‌ها دست انجمن پنهانی است. تصمیم مرگ جانشینشم گرفته میشه. که اینجا بِلو با یکی دیگه از این ابر انسان‌ها روبرو میشه. قاتل بار اول از بِلو فرار میکنه. ولی تو برخورد دومش با بِلو  شکست میخوره (دقیقا مثله قسمت اول). قدرت ویژه بلو هم انگار کنترل امواج و حس شنوایی قویه.

با صحبت‌هایی که بین shadow و اون کسی که هویتش مشخص نیست. معلوم شد که این ابرانسان ها کلا ابزاری برای اهداف انجمن پنهانی هستن. و انجمن به نفع خودش از اینا استفاده میکنه. بعد این قسمت هم بنظرم رسید که احتمالش هست اِلِن هم عضوی از این انجمن بوده یا اینکه مرد آبی هم صرفا برا جلب توجه بِم استخدام شده باشه.

بیا و ببین: بهترین انیمه‌های شبیه Tokyo Ghoul که حتماً باید آنها را تماشا کنید !

تو قسمت اولم یه صحبتی درباره هلزمن بود. که میگفت کنترل شهر دستشه! برای همین بنظر میرسه، که یه ارتباطی با انجمن پنهانی داشته باشه.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMاین بنده خدا چجوری با این ماسک سیگار میکشه!؟

بخشی از انجمن پنهانی هم تو این قسمت نشون داده شد. و دیدیم که چقدر ابرانسان دارن. حالا سوالی که پیش میاد اینه که برای چی این همه ابرانسان درست کردن و هدفشون چی بوده کلا؟

انجمن پنهانی به کشتن جانشین‌های شخص اول ادامه میده و موفقم میشه. اون بادیگارد قبل از ترور شدنش میاد و یه نقشه‌ای برای شکست انجمن پنهانی میکشه. باید بعدا ببینیم قضیش چی بوده.

در آخر هم بلو  تو ارتباط با انسان‌ها شکست خورده و ناامید میشه. باید ببینیم الان بعد از حرف‌های اون پسر بچه که گلسر داشت (داریل). نظرش درباره آدم‌ها تغییری کرده یا نه.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMاین یارو با تابوت و چراغ نفتیش دوباره اومد تو این قسمت.


بررسی قسمت چهارم انیمه BEM

دوباره با یه اَبَرانسان توخالی دیگه روبرو میشیم. که مثل قبلیا نه پس زمینه‌ای داره، نه حرفی برای گفتن. این دفعه این یکی مستقیما میاد سه هیولا رو به مبارزه میطلبه. مانند مرد آبی وقتی دفعه ی اول با بم روبرو میشه فرار میکنه و با قدرت بیشتر بر میگرده که در آخر هم شکست میخوره. مبارزه و کشمکش بین مرد نشاسته‌ای و برقی سر کشتن بم جالب بود. تو این قسمت شاهد همکاری سه تا هیولا هستیم. بلو که قبلا گفته بود همکاری نمیکنم. و به وضعیتش راضیه اما انگار آشناییش با اون پسر (داریل) روش تاثیر گذاشته و نظرش تغییر کرده.

بِم هم تحقیقاتش رو شروع میکنه و درباره پروفسور اطلاعات بدست میاره. و میفهمه کلا ده سال هست که داره کار میکنه. خب مطمئن میشیم که پروفسور هیچ ارتباطی با سه تا هیولا نداره.

موسیقی متن انیمه Tokyo Ghoul: re را گوش کنید !

آزمایشگاه و خود پروفسور رو بالاخره نشون میده و میفهمیم که این اَبَرانسان ها از کجا درست میشن. جسد shadow هم تو آزمایشگاه است و معلومه که پروفسور نقشه‌ای براش کشیده. دوباره همون مرد مشکوک رو تو آزمایشگاه نشون میده. ولی هنوز مشخص نیست که هدفش چیه و کلا کارش چیه. 

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMبا این حرکتِ بِم یاد چیدوری افتادم!

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMبررسی پنج قسمت اول انیمه BEM
مگه پروفسور قدرت پرواز کردن هم به اینا داده بود!؟
بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMبررسی پنج قسمت اول انیمه BEM
همونطور که که تو عکس قبلی مشخصه سونیا دقیقا تو مرکز مبارزه قرار داره و موج انفجاری که بِم درست میکنه. محیط خیلی بزرگی رو پوشش میده و کل منطقه رو نابود میکنه اما بازم سونیا زنده می‌مونه!

در لحظه‌های پایانی نشون میده که نشاسته زنده است. ولی یکی میاد با جارو برقی جمعش میکنه. با توجه به حرف‌های نشاسته انگار دفعه اولش نیست که این اتفاق براش میافته. 


بررسی قسمت پنجم انیمه BEM

طبق روال قسمت‌های قبلی دوباره بِم با یه اَبَرانسان مسخره روبرو میشه. بعد طرف از بِم فرار میکنه و با قدرت بیشتر برمیگرده. ولی دفعه دوم کامل شکست میخوره. خب این خلاصه این قسمت تو یک خط بود. حالا میریم یکم دقیق تر شیم. 

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMبررسی پنج قسمت اول انیمه BEM
آدما بعد عبور کردن از این سوراخ ریز هنوزم زندن :)))

مرد جاروبرقی‌ای بعد از روبرویی اولش با بِم، میره پیش پروفسور و ازش درخواست قوی تر شدن میکنه. خب بالاخره یه پس زمینه داستانی برای یکی از شخصیت های فرعی دیدیم که پیشرفتی واسه خودش به حساب میاد. هرچند هضم کردن اینکه یکی آرزوش تبدیل شدن به جاروبرقی باشه یکم سخت بود.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMبررسی پنج قسمت اول انیمه BEM
بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMبررسی پنج قسمت اول انیمه BEM
تابوت همراه این طرف هم خیلی عجیبیه! کلا همه جا هست. خودشم حرکت میکنه!

پروفسور انگار هیچی براش مهم نیست. کلا فقط میخواد رو آدما آزمایش کنه و همیشه سوژه‌های داغونی داره. که کارشو راه میندازن مثل همین عشق جارو برقی! با توجه به این شخصی که انگار از طرف مقام‌های بالا اومده تو بخش پلیسِ منطقه. به نظر میرسه که با این پروفسور همکاری داره و هدفشون جلب توجه بِم هست. و میخوان با ریختن این آدمای روانی تو شهر، سه تا هیولا رو بیرون بکشن.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM دقیقا متوجه نشدم که  گرد و خاک تو چشم این چی بود. فک کنم نماد از چیزی باشه!؟

بعد از اینکه خبر آشوب تو شهر به دست پلیس میرسه. و واکنشی که فِلت به این قضیه نشون میده. احتمال اینکه همه اینا برنامه‌ریزی شده باشه بالاتر رفت.

 بهترین انیمه‌های شبیه Attack on Titan که حتماً باید آنها را تماشا کنید ! بخش اول

حطبق معمول هم سونیا میره وسط قضیه و میخواد با تفنگ کمریش همه چیو حل کنه. ولی برای بار صدم بِم اینو نجات میده و مبارزه بِم با جاروبرقی شروع میشه. سونیا هم سریع آمار بِم رو به مرکز میده. و ثابت میکنه نمک نشناس بی‌خاصیتی بیش نیست.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEMبررسی پنج قسمت اول انیمه BEM
مرد جاروبرقی ای (اسمشم داغونه) میاد کلی آدمو تو خودش میکشه. بر اساس ابتدای قسمت اونا هنوز تو مخزن جاروبرقی زنده‌ان ولی بِم میاد با قدرت هرچه بیشتر، مخزن رو منفجر میکنه و همرو به فنا میده. این مگه قصدش نجات مردم نبود!؟

در آخرم بِم از دست فِلت فرار میکنه. و به نظر میرسه که قراره کم‌کم وارد بخش اصلی انیمه بشیم. دستور فِلت برای کشتن جاروبرقی، احتمال عضو بودنش رو قوی‌تر کرد. فِلت به این زودیا بی خیال بِم نمیشه و تو قسمت‌های بعدی باید شاهد تلاش بیشترش باشیم.

بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM

شخصیت بالا رو هم یکی دوبار دیگه نشون داده بود. تو قسمت‌های قبل با توجه به حرف زدنش به نظر میرسه که با این سه هیولا از قبل آشنایی داره. اینطور که انیمه به زور اینو نشون میده  به این زودیا قرار نیست وارد داستان بشه.

خب بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM همین جا تموم میشه. بررسی قسمت های 6 الی 9 انیمه BEM رو می تونید با کلیک کردن از مجله وارونه بخونید. 


امیدوارم بررسی پنج قسمت اول انیمه BEM براتون مفید بوده باشه. لطفا نظرتون رو درباره ی بررسی و خود انیمه با در میان بزارید. خیلی ممنون.

به کانال نماشای وراونه هم سر بزنید.