blockchain یک اختراع غیرقابل انکار است! تراوش شده از مغز متفکر شخص یا گروهی از افراد که با نام مستعار Satoshi Nakamoto شناخته می‌شوند. اما از آن زمان به بعد، به چیزی بزرگ‌تر تبدیل شده است، و سوال اصلی که هر شخص می‌پرسد این است: بلاک چین چیست ؟
فناوری blockchain با اجازه توزیع اطلاعات دیجیتالی بدون کپی برداری، ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد می‌کند. این فناوری در ابتدا برای واحد پول دیجیتالی بیت کوین، ابداع شده بود. اما انجمن فناوری در حال حاضر کاربردهای بالقوه دیگری برای این فناوری پیدا کرده است.

در این راهنما، ما قصد داریم تا برای شما توضیح دهیم که فناوری بلاک چین چیست و چه خواصیدارد که آن را منحصر به فرد می‌کند. بنابراین، ما امیدواریم که شما از این راهنمای جامع ” بلاک چین چیست ” لذت ببرید.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


بلاک چین چیست ؟

در ابتدایی‌ترین سطح، blockchain به معنای واقعی کلمه فقط یک زنجیره بلوک است، اما معنای سنتی‌اش این نیست. وقتی در این متن کلمات “بلاک” و “زنجیره” را می‌گوییم، ما در واقع در مورد اطلاعات دیجیتالی (“بلوک” ذخیره شده در یک پایگاه داده عمومی (“زنجیره”) صحبت می‌کنیم.

یک blockchain، به ساده‌ترین نحو، یک سری از داده‌های غیرقابل تغییر است که توسط خوشه رایانه‌هایی که متعلق به هیچ یک از واحدها نیست اداره می‌شود. هر یک از این خانه داده‌ها (یعنی بلوک‌ها) با استفاده از اصول رمزنگاری (یعنی زنجیره) ایمن شده و به یکدیگر متصل می‌شوند.

بنابراین، چه چیزی در مورد آن بسیار ویژه است و چرا می‌گوییم که این فناوری قابلیت در هم گسیختن صنعت را دارد؟ شبکه blockchain هیچ مرجع اصلی ندارد – این همان تعریف یک سیستم دموکراتیک شده است.

“بلوک”های موجود در این صفحه از اطلاعات دیجیتالی تشکیل شده است. به طور خاص، آن‌ها سه بخش دارند:

  • برای مثال بلاک‌ها اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان و مبلغ دلار آخرین خرید شما از آمازون را ذخیره می‌کنند.
  • بلوک‌ها اطلاعات را در مورد اینکه چه کسی در معاملات شرکت می‌کند، ذخیره می‌کنند. اما به جای استفاده از نام واقعی، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی و تنها با استفاده از “امضای دیجیتال” منحصر به فرد شما ثبت می‌شود.
  • بلوک اطلاعاتی را که آن‌ها را از سایر بلوک‌ها متمایز می‌کند، ذخیره می‌کند. دقیقاً مثل شما و من که نام‌های متفاوتی داریم تا بتوانیم از یکدیگر متمایز شویم. هر بلوک کد منحصر به فردی به نام “هش” را ذخیره می‌کند که به ما امکان می‌دهد جدا از هر بلوک دیگری شناسایی‌اش کنیم.

یک بلوک واحد روی blockchain می‌تواند حداکثر 1 مگابایت داده را ذخیره کند. بسته به اندازه معاملات، این بدان معناست که یک بلوک می‌تواند چند هزار تراکنش را در زیر یک سقف قرار دهد.

“blockchain یک دفترچه دیجیتال فاسد نشده از معاملات اقتصادی است که می تواند برای ثبت نه تنها معاملات مالی بلکه تقریباً همه چیز با ارزش برنامه ریزی شود.” Don و Alex Tapscott، نویسندگان “Blockchain Revolution”.

به زبانی دیگر: یک طرف معامله با ایجاد یک بلوک روند را آغاز می‌کند. این بلوک توسط هزاران، شاید هم میلیون‌ها رایانه توزیع شده در سراسر شبکه تأیید شده است. بلوک تأیید شده به زنجیره‌ای اضافه می‌شود که در سراسر شبکه ذخیره می‌شود و نه تنها یک رکورد بی‌نظیر، بلکه یک رکورد با یک تاریخ منحصر به فرد ایجاد می‌کند. جعل یک رکورد واحد به معنای جعل کل زنجیره در میلیون‌ها نمونه است.

به یک شرکت راه آهن فکر کنید. بلیط را در یک اپلیکیشن یا وب خریداری می‌کنیم. شرکت کارت اعتباری برای پردازش معامله مبلغی را کاهش می‌دهد. با وجود blockchain، اپراتور راه آهن نه تنها می‌تواند در هزینه پردازش کارت اعتباری صرفه جویی کند، بلکه می‌تواند کل مراحل فروش بلیط را به blockchain منتقل کند.

دو طرف معامله، شرکت راه آهن و مسافر هستند. بلیط یک بلوک است. همانطور که یک معامله پولی در blockchain یک سابقه منحصر به فرد، به طور مستقل قابل تأیید و غیرقابل ارزیابی است (مانند بیت کوین)، بنابراین بلیط شما نیز می‌تواند باشد. اتفاقاً، بلیط نهایی بلاک چین نیز رکوردی برای کلیه معاملات، مثلاً مسیر قطار خاص یا حتی کل شبکه قطار است که شامل همه بلیط‌های فروخته شده و هر سفری است که تاکنون انجام شده است.

اما نکته اصلی اینجاست: این برنامه رایگان است. نه تنها blockchain می‌تواند پول را ذخیره کند، بلکه می‌تواند تمام فرآیندها و مدل‌های تجاری را که متکی به یک هزینه ناچیز برای انجام یک معامله هستند نیز جایگزین کند. یا هر معامله دیگری بین دو طرف.

من هنوز نفهمیدم بلاک چین چیست !

بلاک چین

اخیراً در سمیناری در صنعت شرکت کردم که در آن مفهوم Blockchain توضیح داده شد. در پایان جلسه، با بیرون رفتن از اتاق سخنرانی، شنیدم که یکی از حاضران به همکارش گفت: “من هنوز مطمئن نیستم که بلاک چین دقیقاً چیست …”.

مثالی دیگر: 

شما (یک “مشکل”) یک فایل معاملات در رایانه خود (“دفترچه”) دارید. دو حسابدار دولت (بیایید آن‌ها را “معدنچیان” بنامیم) همان پرونده را در اختیار دارند (بنابراین “توزیع شده” است). هنگام انجام معامله، رایانه شما برای اطلاع از آن‌ها یک ایمیل برای هر حسابدار ارسال می‌کند.
حال، هر حسابدار عجله می‌ند که اولین کسی باشد که بررسی کند آیا شما می‌توانید آن را بپردازید (تا حقوقش پرداخت شود). اولین کسی که بازدیدها را “REPLY ALL” و تأیید می‌کند، استدلالش را برای تأیید معامله (“اثبات کار”) پیوست می‌کند. اگر حسابدار دیگری موافقت کند، همه پرونده خود را به روز می‌کنند…
این مفهوم توسط فناوری “Blockchain” فعال می‌شود.

در آخر Blockchain فناوری برای ارز دیجیتال (Bitcoin  Litecoin  Ethereum و موارد مشابه) است. این فناوری اجازه می‌دهد تا اطلاعات دیجیتال توزیع شود، اما کپی نشود. این بدان معناست که هر قطعه داده جداگانه فقط می‌تواند یک مالک داشته باشد.

“صفحه گسترده‌ای را تصور کنید که هزاران بار در شبکه سیستم‌ها کپی شده است. بنابراین تصور کنید که این شبکه برای به روزرسانی منظم این صفحه گسترده طراحی شده است و آنگاه درک اساسی از blockchain دارید. “

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.