معرفی دیمیتری شوستاکوویچ آهنگساز روس قرن بیستم

توی این مطلب قصد دارم سه مورد از بهترین آثار دیمیتری شوستاکوویچ رو بهتون معرفی کنم. اگر خارج از ایران هستید این آلبوم‌ها رو تهیه کنید و اگر داخل ایران هستید از اسپاتیفای یا هر سایت دیگه‌ای گوش کنید.

حتماً می‌دونید که این نوع مطالبی که تیترشون «چند تا از بهترین آثار فلان هنرمند» هست،در واقع قرار نیست واقعاً بهترین آثار رو بهتون معرفی کنه. چون که بهترین از نظر کی؟ از نظر نگارنده احتمالاً. ولی اینکه چقدر اون نگارنده صلاحیت انتخاب بهترین آثار یک هنرمند رو داشته باشه محل بحثه.


بیشتر بخوانید: معرفی هنرمند ؛ آلن منکن آهنگساز انیمیشن های محبوب والت دیزنی 

معرفی هنرمند ؛ دنی الفمن آهنگساز فیلم های تیم برتون و مجموعه سیمپسون ها

معرفی XXYYXX آهنگساز موسیقی الکترونیک

معرفی Beatrice Dillon ؛ چهره جدید موسیقی تجربی!


سوال اصلی اینه که اصلاً چطور میشه بهترین آثار رو انتخاب کرد؟ با چه متر و معیاری؟ در بهترین حالت نگارنده با اون میزان سواد موسیقی ای که داره و با توجه به سلیقه ی خودش اون مطلب رو مینویسه ولی اغلب هدف از نوشتن و ارائه ی این طور لیست ها اینه که شما رو دعوت کنه به شنیدن چیزهایی که نشنیدین، معرفی هنرمندی که شاید خیلی خوب نمی شناسید و حتی دعوت کردن شما مخاطبین عزیز به سبکی از موسیقی که شاید تا الان دنبال نمی کردید.

شما که اون هنرمند رو شناختید باید برید آثار مختلفش رو بشنوید و در نهایت به جمع بندی برسید که کدوم یک از کارهاش رو به باقی ترجیح میدین و ازین کشف کردن و شنیدن موسیقی‌های زیبا لذت ببرید. حالا بهتره که خیلی طولش ندم و بریم سراغ مطلب خودمون، یعنی معرفی بهترین آثار شوستاکوویچ.

بهترین آثار شوستاکوویچ

دیمیتری شوستاکوویچ یکی از مهم‌ترین آهنگسازان موسیقی کلاسیک هست. در سال 1906 در سنت پترزبورگ به دنیا اومده و در سال 1975 در مسکو از دنیا رفته. شوستاکوویچ یکی از آهنگسازانی هست که در تاریخ موسیقی کلاسیک نقش تعیین کننده‌ای داشته.

در واقع آثار این آهنگساز موسیقی رمانتیک رو به موسیقی مدرن متصل کرد و تجربیات پیشروی او در موسیقی تاثیر بسیار زیادی در آهنگسازان بعد خودش گذاشت.

شوستاکوویچ آهنگساز تقریباً پرکاری بود و از او پانزده سمفونی و پانزده کوارتت زهی و کلی آثار دیگه به جا مونده. زندگی این آهنگساز هم داستان بسیار جالبی داره که اگر علاقه مند هستید میتونید کتاب ترس و تنهایی رو تهیه کنید و بخونید. این کتاب توسط آقای بابک احمدی نوشته شده و علاوه بر معرفی کوارتت‌های زهی آهنگساز، به زندگی پرفراز و نشیب او در دوران استالین هم می‌پردازه و بسیار کتاب ارزشمندی هست که توسط انتشارات مرکز چاپ شده.

کتاب زندگینامه شوستاکوویچ

حالا بریم سراغ سه تا از آثار فوق العاده ی آهنگساز:

این لیست رو آقای Simon Morrison که محقق تاریخ موسیقی روسیه در دانشگاه پرینستونه، براتون انتخاب کرده و خودش توضیح میده که هدفش از این لیست، آشنا کردن شما با زیبایی‌های موسیقی شوستاکوویچه.


بیشتر بخوانید: بررسی آلبوم ‌های تاثیرگذار در موسیقی جز که باید آن ها را بشنوید! 

موسیقی متن سریال Money Heist: چرا بلاچاو را انتخاب کردند؟

بهترین آلبوم های موسیقی ۲۰۱۸ به انتخاب مجله وارونه


شماره یک: کوارتت‌های زهی شوستاکوویچ با اجرای کوارتت زهی Emerson

این آلبوم که شامل پنج تا سی دی هست و دو تا جایزه ی گرمی برده و شامل تمام کوارتت‌های زهی شوستاکوویچ میشه.

کوارتت های شوستاکویچ

 شماره دو: سمفونی شماره پنج شوستاکوویچ با رهبری ارکستر یوینی ماروینسکی

بهترین آثار شوستاکوویچ

 شماره سه: تریوهای شوستاکوویچ با اجرای خانم آرگریچ و آقایان کرمر و مایسکی

بهترین آثار شوستاکوویچ

هر سه آلبوم، شاهکارند و برای آشنا شدن شما با موسیقی شوستاکوویچ انتخاب‌های خوبی هستند. از لینک های اسپاتیفایی که براتون گذاشتم استفاده کنید و بدون معطلی، این عصر تابستونی خودتون رو با این شاهکارهای موسیقی زیبا کنید. خوشحال میشیم که نظر شما رو درباره‌ی این آهنگساز و آثارش بشنویم. امیدوارم که معرفی این آثار براتون مفید بوده باشه.