معرفی برترین آلبوم های موسیقی ایران به انتخاب مجله وارونه

در بهترین آلبوم های خرداد ماه 96 چهار آلبوم به انتخاب مجله وارونه قرار گرفته که هر چهار تای این آلبوم ها موسیقی بی کلام هستند و از سبک هایی نظیر پاپ، جاز، کلاسیک و موسیقی متن فیلم هستند، در ادامه به معرفی و بررسی این آلبوم ها می پردازیم .

 

بهترین آلبوم های خرداد ماه 96

 

در روز بی نهایت

آلبوم سمفونی «در روز بی نهایت»؛ اولین آلبوم رسمی ارشک عزیزی است. این اثر یک سمفونی برنامه‌ای است که روند پیشروی ملودی و هارمونی در آن، بر اساس یک روایت از پیش تعیین شده انجام می‌پذیرد، این روایت از منظومه «منطق الطیر»، اثر عرفانی عطار نیشابوری انتخاب شده. در این آلبوم حدود ۴۵۰۰ بیت شعر عطار به ۱۲۲۲ میزان موسیقی در پنج موومان برای ارکستر سمفونیک تبدیل شده است.
از جمله نوازندگان «در روز بی نهایت»، ارغوان منتظری، حسام صدفی نژاد، داریوش بیژنی، میلاد عباسی، مهسا خطیب‌زاده، سپهر عباسی، فرزان زاهدمنش، کیوان دباغی، و بهرنگ معتمدی، می‌باشد. مهندسی صدای اثر نیز بر عهده فرشاد پاسدار بوده.

ارشک عزیزی یکی از آهنگسازان جوان و خوش ذوق کشور ما است و او برای ساخت قطعات خود دارای وسواس خاصی است به گفته خود او برای نهایی کردن این آلبوم او 4 بار به ضبط و تنظیم آن پرداخته تا در آخر سر مورد پسندش واقع شده است !

این آلبوم در میان آلبوم های امروز کشور که اکثرا پاپ و یا راک و یا تلفیق این دو با هم هستند و اکثرا از لحاظ موسیقایی ساختار درستی را دنبال نمی کنند، یک اثر کاملا متفاوت با تغییرات فراوان گام و آکورد است که تحت تاثیر موسیقی کلاسیک اروپا است و یک اثر کاملا گیرا و تاثیر گذار است.

این مجموعه حال و هوای حماسی و ارکسترال دارد و ملودی ها بیان کننده داستانی اساطیر گونه هستند.

بهترین آلبوم های خرداد ماه 96

نام هنرمند :‌ ارشک عزیزی

نام آلبوم‌ : در روز بی نهایت

سبک : کلاسیک – ارکسترال

ناشر : نشر و پخش جوان

از بیپ تونز بگیر


آمیرا

این آلبوم حاصل همکاری و همنوازی کلاوس گزینگ آلمانی، ساموئل روهرو سویسی و بیورن مه‌یر سوئدی است. به گفته کلاوس گزینگ آلبوم «آمیرا» اشعاری بدون کلام هستند که تصاویری احساسی به مخاطب ارایه می‌دهند.

این سه برای اولین بار در سال 2013 در کنار هم جمع شدند و شروع به نواختن کردند و حاصل این همنوازی آلبوم  open_source_music که در سال 2013 منتشر شد.

شیوه کار این 3 به گونه ای است که قطعات ترکیبی از کامپوز و بداهه نوازی است ، آنها ساعت ها بصورت زنده ساز می زنند و سپس از بین این نواخته ها قطعاتی را انتخاب می کنند و به تکمیل و تنظیم آنها می پردازند

به غیر از آهنگ آوای مقدس که اثری است از آهنگساز ارمنی Khachatur Avetisyan بقیه آهنگ ها توسط این 3 نفر ساخته و نواخته شده است شده است.

آمیرا در سال 2016 و در رکورد لیبل خود ساموئل روهرو با نام Arjuna Music منتشر شده 

این آلبوم فضایی کاملا تجربی دارد و تحت تاثیر موسیقی نواحی اروپا و سایر سبک های موسیقی جهان است و ملودی های نواخته شده توسط ساکسیفون و کلارینت تاثیر گذارتر و پر رنگ تر از صدای بیس و درام است.

سازبندی این آلبوم باس کلارینت و سوپرانو ساکسیفون است که توسط کلاوس گزینگ، گیتار بیس الکتریک که توسط یورن مه‌یر و درام و پرکاشن که توسط ساموئل روهرو نواخته شده است.

بهترین آلبوم های خرداد ماه 96

نام هنرمند :‌ کلاوس گزینگ، ساموئل روهرر، بیورن مه یر

نام آلبوم‌ : آمیرا

ناشر : نشر هرمس

از بیپ تونز بگیر


از نهان تا بیکران

«نیلوفر محبی» نوازنده توانای ویولن است. این هنرمند جوان بعد از مدت‌ها فعالیت حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف، اولین آلبوم مستقل خود را منتشر کرده است. این اثر «از نهان تا بیکران» نام دارد؛ سبک آن پاپ است و آهنگسازی و تنظیم بیشتر قطعات بر عهده خود «نیلوفر محبی» بوده است و سایر تنظیم ها بر عهده بهنام ابطحی و میثم مروستی بوده است.

اولین چیزی که بعد از شنیدن این آلبوم به ذهن ما رسید این بود که چقدر این آثار شبیه به آثار هنرمند بلاروس Alexander Rybak است شخصی که برنده سال 2009 مسابقات یوروویژن شد !!! و کمی هم شبیه به آثار شادمهر عقیلی 

آثار محبی ساختاری پاپ الکترونیک دارند و ملودی ها گاها به سمت ملودی های اروپایی می روند، ملودی ها گاه پور شور و گاه آرام و دلنشین هستند، آهنگسازی این اثر نیز نسبت به آثار پاپ کشور دارای ساختار بهتری است اگرچه در کشور ما متاسفانه اکثر تنظیم های پاپ الکترونیک تحت تاثیر موج موسیقی ترنس و پراگرسیو ترنس است که این موج سال هاست در کشور های اروپایی از مد افتاده و طرفداران خود را از دست داده است! و این ساختار ترنس گونه در ترک های لیبر تانگو و چوپی کاملا مشهود است و ملودی در این دو  ترک بسیار شبیه آثار  Alexander Rybak است با تنظیم ترنس گونه !

اما به طور کل این آلبوم آلبوم زیبا و گوش نوازی است که شنیدن آن خالی از لطف نیست !

نیلوفر محبی از معدود آهنگسازان زن کشور است و امیدواریم حضور بانوان در عرصه آهنگسازی هر روز بیشتر شود.

بهترین آلبوم های خرداد ماه 96

نام هنرمند :‌ نیلوفر محبی

نام آلبوم‌ : از نهان تا بیکران

ناشر : ترانه شرقی

از بیپ تونز بگیر


بیراهه راه

«نوید نقره‌زاد» به نسل جدید آهنگسازان معاصر ایران تعلق دارد که تجربه آهنگسازی خود را در حوزه فیوژن، مینیمالیسم و کلاسیک دنبال می‌کند. او تجربیاتی در زمینه موسیقی متن فیلم داشته است. آلبوم «بیراهه راه» یک اثر بی‌کلام و شامل نه قطعه است. این اثر حاصل آهنگسازی نوید نقره‌زاد بر اساس تم‌های موسیقایی استفاده شده توسط وی در آثار فیلم می‌باشد که نگرشی مینیمالیسم و فیوژن دارد. تلاش وی در برخی قطعات بر استفاده از انواع فضاهای موسیقایی و اصوات الکترونیک، موسیقی الکترواکوستیک و راک در تقابل ارکستر بوده است. از نوازندگان اثر می‌توان به رهام ایرانخواه، فاضل نیک‌رفتار، نوید نقره‌زاد و نعیم نظری طهرانی اشاره کرد.

این مجموعه را می توان به نوعی پیشتاز در زمینه موسیقی متن فیلم ایران دانست چرا که در آن سعی شده تا از استایل های مختلف موسیقی و سبک های مختلف برای آهنگسازی استفاده شود . کاری که نقره زاده در این آلبوم کرده است جای تحسین دارد چرا که موسیقی متن ایران ساختاری یکنواخت و تکراری دارد و بسیاری از آثار در این حوزه کپی یکدیگر هستند و فضایی کاملا یکنواخت را دنبال می کنند و متاسفانه این سبک و این استایل موسیقی در ایران تحت تسلط چند نفر است و فضا برای جوانان و آهنگسازان جوان بوجود نمی آید تا آنها آثار خود را ارائه دهند!!!

در اروپا و آمریکا ما شاهد آن هستیم که موسیقی های متن ساختار های مختلفی را دنبال می کنند از موسیقی الکترونیک ساخته شده با سینتی سایزر گرفته تا ملودی های مختلف با ساز های مختلف و فقط کلاسیک و یا ارکسترال نیستند اما در کشور ما متاسفانه این نوع موسیقی نیز قدیمی و تکراری است.

بهترین آلبوم های خرداد ماه 96

نام هنرمند :‌ نوید نقره زاده

نام آلبوم‌ : بیراهه راه

ناشر : مؤسسه فرهنگی هنری آوای شباهنگ

از بیپ تونز بگیر


 

در ادامه بخوانید : بهترین آلبوم های ماه به انتخاب مجله وارونه – اردیبهشت ۹۶