معرفی برترین آلبوم های موسیقی ایران به انتخاب مجله وارونه

با معرفی بهترین آلبوم های مردادماه ۹۶ در خدمتتان هستیم. در این بخش طبق روال معمول هر ماه ما سعی می کنیم تا بهترین آلبوم های منتشر شده و یا کمتر شنیده شده در ماه را که ارزش هنری و موسیقایی در خور تعاملی دارند را برای شما معرفی کنیم با این امید که بتوانیم این آثار را به گوش مخاطبان برسانیم و سلیقه شنیداری مخاطبان را که بخشی عظیمی از آن توسط آهنگ های پاپ اشغال شده است را تغییر بدهیم .

در بهترین آلبوم های این ماه چهار اثر قرار گرفته است که در میان آنها یک اثر کلاسیکال جذاب از چایکوفسکی دو اثر کلاسیک ایرانی که یکی از آنها جدیدترین آلبوم حسین علیزاده است که درواقع نمایشنامه موزیکال صوتی با آهنگسازی او است و یک آلبوم هم در سبک تلفیقی، راک/نیو ایج است. امیدواریم از انتخاب های این ماه مجله وارونه خوشتان بیاید.

 

بهترین آلبوم های مردادماه ۹۶

باله «دریاچه قو» اثر ماندگار چایکوفسکی و یکی از مشهورترین و زیباترین باله‌های تمام دوران است. آهنگسازی آن در سال‌های ۱۸۷۵ و ۱۸۷۶ صورت گرفته. اولین اجرای اثر در سال ۱۸۷۷ در موسکو صورت گرفت که با شکست در زمینه جذب مخاطب روبه‌رو شد. از آن زمان تا کنون «دریاچه قو» به یکی از اصلی‌ترین آثار کلاسیک بدل گشته که هر ساله به صورت باله یا سوییت در نقاط مختلف جهان اجرا می‌شود.

این آلبوم اجرای ارکستر سمفونیک لندن به رهبری آندره پِرِه‌وین از باله بی‌نظیر «دریاچه قو» است که در دو لوح به انتشار رسیده است.

لوح دوم این مجموعه را می‌توانید از اینجا به صورت قانونی دانلود کنید.

این اثر کلاسیکال به قدری جذاب و زیبا است که نیاز به تعریف و تمجید مجدد ندارد !

بهترین آلبوم های مردادماه ۹۶

نام هنرمند :‌ پیتر چایکوفسکی

نام آلبوم‌ : دریاچه قو

سبک : کلاسیکال

ناشر : ایران گام

از بیپ تونز بگیر


آلبوم «هترا» اولین اثر رسمی گروه هترا است. موسیقی این اثر ترکیبی از فضای فولک و کلاسیک ایرانی با موسیقی مدرن ، بلوز، و راک است. در این اثر سعی شده تا با ترکیب ریتم و ملوده های ایرانی با فضای موسیقی راک و ملودی های بلوز با گیتار فضایی جدید خلق شود. استفاده از افکت هایی نظیر ریورب و دیلی برای ساخت فضاهای امبینت در بعضی از ترک ها کاملا مشهود است. ساختارها مختلفی از فضا در این آلبوم به چشم میخورد، ملودی ها اغلب به سمت تاریک و رمانتیک حرکت می کنند و فضایی تامل برانگیز را بوجود می آورند.

هترا نام شهری باستانی است که در استان نینوا عراق امروزی قرار دارد. ایده درونی اثر بر اساس فضای اسطوره‌ای و کهن منطقه خاور میانه قرار دارد. در ابتدا نام این اثر ” شَمَش ” یا الهه نور بود که با مخالفتهای دفتر موسیقی همراه شد و گروه با حذف نام شمش از روی کاور آلبومش روند پیشروی اخذ مجوز را متوقف نکرد.
اعضای گروه هترا را صادق کیا، امیررضا خاکباز، فرشاد پاسدار، کیان حجازی و هومن منصورىتشکیل می‌دهند.

بهترین آلبوم های مردادماه ۹۶

نام هنرمند :‌ گروه هترا

نام آلبوم‌ : هترا

سبک : راک تلفیقی/ نیو ایج

ناشر : کیان حجازی

از بیپ تونز بگیر


«غم‌نومه‌ی فریدون»، روایتی محاوره و موزون به سبک و سیاق قصه‌های کوچه از یک آبادی است که در آن خندیدن ممنوع می‌شود. در پی این رویداد فریدون جوان خنده‌روی آبادی به دلیل عشقش‌ به لبخندهای معشوقه‌ی خود «هیچا» به اعتراض می‌ایستد و … .
جدیدترین اثر موسیقایی حسین علیزاده به نوعی بازگشتی به ادبیات و موسیقی مغفول کوچه و آثار شنیداریی از این دست است و می توان آن را یک نمایشنامه موزیکال صوتی با موسیقی متن جذاب قلمداد کرد.

موسیقی حسین علیزاده در این اثر باعث پررنگ تر شدن روایت تاثیر دو چندان دیالوگ ها شده است.

دراین اثر بازیگران و هنرمندانی همچون صابر ابر، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، حبیب رضایی، آیدا شاملو، سیامک صفری، ژاله علو، فاطمه معتمدآریا و زنده‌یاد مرتضی‌ احمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
از میان نوازندگان این اثر می‌توان به رضا عسگرزاده، سیامک جهانگیری، صبا علیزاده، رادمان توکلی، مهرداد ناصحی، سحر ابراهیم، علی رحیمی و حسین علیزاده، اشاره کرد. همخوانی این اثر روایی، موسیقایی بر عهده‌ی مهرداد ناصحی، شهرام رکوعی، راحله برزگری، سحر محمدی، آساره شکارچی، عامر شادمان، روشنک کی‌منش و سمیرا محسنی بوده است.

بهترین آلبوم های مردادماه ۹۶

نام هنرمند :‌ حسین علیزاده

نام آلبوم‌ : غم‌نومه‌ی فریدون

سبک : کلاسیک ایرانی

ناشر : کیان حجازی

از بیپ تونز بگیر


آلبوم «سپیدار» اثری است از «حمید متبسم». حمید متبسم که به تازگی کنسرت‌های «تار و پود» را به صحنه برده، مدتی است به نوازندگی سه‌تار بازگشته است. این آلبوم که با سه‌تار ساخته رامین جزایری نواخته شده، شامل شش قطعه تک‌نوازی سه‌تار در پرده‌های دشتی است. سپیدار دومین آلبوم این هنرمند در تک‌نوازی سه‌تار محسوب می‌شود. او پیش از این آلبوم تک‌نوازی «نوای دریا» را منتشر کرده بود.

ملودی هایی این که در این اثر نواخته می شود حال و هوایی عاشقانه دارد و ملودی ها بسیار تاثیر گذار و جذاب هستند، گرچه ساختار آنها تکراری به نظر می رسد اما انتخاب نت ها و فضای ساخته شده بوسیله این ملودی ها گوش نواز است.

همچنین از آثار شاخص او دو آلبوم «سیمرغ» با خوانندگی همایون شجریان و «زمزمه‌ها» با خوانندگی سالار عقیلی را می‌توان نام برد.

بهترین آلبوم های مردادماه ۹۶

نام هنرمند :‌ حمید متبسم

نام آلبوم‌ : سپیدار

سبک : کلاسیک ایرانی

ناشر : آوا خورشید

از بیپ تونز بگیر


در ادامه بخوانید : بهترین آلبوم های ماه به انتخاب مجله وارونه – تیر ۹۶