معرفی برترین آلبوم های موسیقی ایران به انتخاب مجله وارونه

در ماه گذشته به دلیل مشکلات فنی و برخی از مسائل موفق به معرفی بهترین آلبوم های شهریور ماه نشدیم! به همین خاطر در این قسمت تصمیم به معرفی بهترین آلبوم های موسیقی شهریور و مهر 96 گرفتیم. در نتیجه این ماه ما 8 آلبوم موسیقی را خدمت شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد.

این 8 آلبوم شامل سبک هایی نظیر : کلاسیک ایرانی، نیو ایج، تلفیقی و کلاسیکال هستند. در ادامه با معرفی بهترین آلبوم های موسیقی شهریور و مهر همراه ما باشید.


نواخته های نورعلی برومند

نورعلی برومند را می‌توان استاد الاساتید موسیقی ایرانی دانست. هنرمندی که تاثیر فراوانش در موسیقی کلاسیک ایرانی بر کسی پوشیده نیست. از برومند آثار زیادی باقی مانده است، چند اجرای کامل از ردیف میرزا عبدالله بخشی از این آثار به شمار می‌روند. اما اجراهای آزادتر از این استاد کمتر موجودند و یا شاید کمتر منتشر شده‌اند. نواخته‌های نورعلی برومند مجموعه‌ایست از سه اجرای آزاد این استاد فقید که به ترتیب با سازهای سه‌تار، تار و سنتور نواخته شده است. نواخته‌های نورعلی برومند از منابع موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. این آلبوم می‌تواند برای علاقه‌مندان و نوازندگان موسیقی ایرانی بسیار قابل توجه باشد.

آلبوم نواخته های نورعلی برومند

نام هنرمند :‌ نورعلی برومند

نام آلبوم‌ : نواخته های نورعلی برومند

سبک : کلاسیکال ایرانی

ناشر : موسسه فرهنگی هنری ماهور

از بیپ تونز بگیر


آلبوم رهگذر

آلبوم رهگذر برگرفته از مستندی هشت اپیزودی بر اساس سفر یک سیاستمدار هلندی به نام آبراهام کوپر که موسیقی متن این فیلم مستند توسط تونی اورواتر آهنگساز و نوازنده کنترباس و ویالون هلندی ساخته شده است.

تونی اورواتر بیشتر بر روی موسیقی جاز و موسیقی عربی فعالیت دارد و با نوازندگان زیادی همکاری داشته است. در موسیقی عربی او با نوازندگانی نظیر  Said Chraibi از کشور مراکش و  Kinan Azmeh نوازنده کلارینت از سوریه همکاری داسته است.

در این مجموعه نیز نوازندگانی از یونان، فلسطین، آلمان و هلند با احاطه بر موسیقی بالکان، عثمانی، عربی، یونانی و همچنین موسیقی غربی به او در تولید این مجموعه همکاری کرده اند.

ساز بندی این آلبوم شامل ویالون، کلارینت، پیانو، کنترباس و اود است و ملودی ها نیز فضایی کاملا احساسی را دنبال می کنند گاه آرام و عاشقانه می شوند، گاه عجیب و غمگین، گاه شاد و ریتمیک در واقع همانند نام آلبوم شما رهگذری هستید در این قطعات که احساسات مختلف را در طول این سفر تجربه خواهید کرد.

آلبوم رهگذر

نام هنرمند :‌ تونی اورواتر

نام آلبوم‌ : رهگذر

سبک : نیو ایج ، موسیقی ملل

ناشر : رهگذر هفت اقلیم

از بیپ تونز بگیر


نوستالژینامه

این آلبوم با آهنگسازی و خوانندگی فرزاد میلانی تولید شده است. همانند نام این آلبوم قطعات این آلبوم آثار نوستالژیک ایران هستند که با اجرایی متفاوت و جدید تولید شده اند. مهمترین چیزی که در این آلبوم نظر شما را جلب می کند ، اجرای بسیار قوی و متفاوت با سایر آثار در این استایل هستند. قطعات به درستی و با در نظر گرفتن مد اصلی و ملودی اورجینال ساخته شده اند و فرزاد میلانی به سلیقه خودش از دید تازه ای به این آثار نگاه کرده است که گوش کردن به آنها خالی از لطف نیست.

همچنین برخی از قطعات این آلبوم در کشور هایی نظیر پرو، استونی و تایوان ضبط شده اند و از نوازندگان خارجی در اجراها استفاده شده است.

یکی از نکات جالب این آلبوم این است که میکس و مسترینگ این آلبوم نیز بر عهده خود فرزاد میلانی بوده است که در کشور ما کمتر شاهد هستیم که خواننده توانایی آهنگسازی و یا میکس و مسترینگ را داشته باشد.

آلبوم نوستالژینامه

نام هنرمند :‌ فرزاد میلانی

نام آلبوم‌ : نوستالژینامه

سبک : پاپ ، تلفیقی

ناشر : پخش موسیقی رها

از بیپ تونز بگیر


درنادئون

آلبوم درنادئون اثری است از مهرداد مهدی و آسو کهزادی. مهرداد مهدی پیانیست، نوازنده آکاردئون، آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده آثارآستور پیاتزولا (آهنگساز و نوازنده چیره دست آرژانتینی)در ایران است. او پیش از این آلبوم احوالات شخصی (تکنوازی آکاردئون) را منتشر کرده بود. آسو کهزادی نیز آهنگساز و نوازنده ویولن است. هردو تجربیاتی در زمینه ساخت موسیقی برای تئاتر و فیلم  داشته‌اند. مجموعه حاضر در سبک پاپ و نیوایج و شامل بیست قطعه دونوازی آکاردئون و ویولن است. نوازندگی آکاردئون بر عهده مهرداد مهدی و نوازندگی ویولن بر عهده آسو کهزادی بوده است.

در اولین برخورد با این آلبوم مهمترین نکته ای که ذهن را درگیر می کند شباهت حال و هوای ملودی ها به آثار فولکلور فرانسوی و یان تیرسن آهنگساز و نوازنده فرانسوی است که آهنگسازی فیلم  اَمِلی را بر عهده داشته است.

و جدا از این مسئله ملودی ها بسیار شبیه آلبوم احوالات شخصی مهرداد مهدی است. اما با این این آلبوم یکی از آلبوم های جذاب و گوش نواز شهریور ماه به حساب می آید. ملودی های زیبا و احساس عاشقانه در سراسر آلبوم موج می زند.

آلبوم درنادئون

نام هنرمند :‌ مهرداد مهدی و آسو کهزادی

نام آلبوم‌ : درنادئون

سبک : پاپ

ناشر : موسسه ی خانه ی هنر منظومه ی خِرَد

از بیپ تونز بگیر


وکالیز

آلبوم وکالیز اثری از پریسا پیرزاده و پوریا پیرزاده است. این آلبوم منتخبی از آثار کلاسیک موسیقی دنیاست. آلبوم شامل نُه قطعه است. آثار هنرمندانی چون ویوالدی، راخمانینوف و شوبرت در بین قطعات به چشم می‌خورند. در این مجموعه نوازندگی ویولن و ویولا برعهده پریسا پیرزاده بوده و نوازندگی پیانو را پوریا پیرزاده به عهده داشته است. 

در این آلبوم انتخاب قطعات و اجرای آنها جزو نکات مثبت آن است هر چند که جای بهتر نواختن همواره وجود دارد! با این حال اجرای آثار کلاسیک در کشورمان بسیار کم است و امیدواریم بیشتر شاهد این گونه فعالیت ها باشیم.

آلبوم وکالیز

نام هنرمند :‌ پریسا پیرزاده، پوریا پیرزاده

نام آلبوم‌ : وکالیز

سبک : کلاسیکال

ناشر : موسسه آهنگ اشتیاق

از بیپ تونز بگیر


تهران مریخ

تهران مریخ جدیدترین آلبوم دوئت لیرا است. این اثر مجموعه‌ای از هم نوازی‌های پیانو و ویولن است. آهنگسازی این آلبوم بر عهده آرش هژیر آزاد بوده و برگرفته از سبک های مختلفی از کلاسیک گرفته تا جاز است.

خالقان این اثر در یادداشتی خودمانی که روی جلد آلبوم آمده نوشته‌‌اند: «فضای آزاد موسیقی این قطعات، کاملاً ملهم از فضای موسیقی کلاسیک ولی به هیچ عنوان کلاسیک نیست. تلاشی است برای ساکت نبودن در برابر احساساتمون در نگاه به کیهان و هستی. بیان احساساتمون با دو ساز. باهمه خلوتی، سعی کردیم گفتگومون با شما، صادقانه و خالصانه باشه».

ایده و آهنگسازی به همراه نوازندگی همه با هم در یک سطح بسیار خوبی قرار گرفته اند و شما با شنیدن این اثر به سرعت به این نکته پی خواهید برد. تهران مریخ در زمره یکی از بهترین آثار کلاسیک امسال می تواند حضور داشته باشد.

آلبوم تهران مریخ

نام هنرمند :‌ دوئت لیرا

نام آلبوم‌ : تهران مریخ

سبک : کلاسیکال

ناشر : موسسه فرهنگی – هنری باغ شیرین

از بیپ تونز بگیر


ستایش تونالیته

آلبوم در ستایش تونالیته اثری است از فرهاد اسعدیان. در این آلبوم اسعدیان دو سوییت (در سل ماژور و دو ماژور) از یوهان سباستین باخ را توسط گیتار به صورت سولو اجرا کرده است. سوییت فرمی برای موسیقی رقصی است که از شش بخش تشکیل می‌شود. در این آلبوم هر بخش تحت آهنگی جداگانه قرار گرفته است.

چیزی زیادی راجع به این آلبوم نمی توان گفت چرا که ملودی ها بسیار نام آشنا و گوش نواز هستند و اجرای گیتار نیز بسیار خوب است. شنیدن سوییت های باخ آن هم با ساز گیتار خالی از لطف نیست!!!

آلبوم در ستایش تونالیته

نام هنرمند :‌ فرهاد اسعدیان

نام آلبوم‌ : ستایش تونالیته

سبک : کلاسیکال

ناشر : موسسه فرهنگی هنری پردیس موسیقی معاصر

از بیپ تونز بگیر


 شب پیانوی ایرانی

آلبوم شب پیانوی ایرانی اثری از گروه آیکات است. این مجموعه که شامل قطعاتی برای پیانو سولو است، حاصل همکاری پنج آهنگساز ایرانی مقیم کانادا شامل مازیار حیدری، سامان شاهی، کیان امامی، آفرین منصوری و پویا حمیدی است. 

این آلبوم شامل 5 قطعه است که هر یک توسط یکی از اعضای این گروه ساخته و نواخته شده است از نظر سبکی در دسته موسیقی معاصر کلاسیک جا می‌گیرد، اما برخی قطعات بسیار تحت تاثیر موسیقی ایرانی و ردیف نوازی‌های ایرانی هستند. 

آلبوم شب پیانوی ایرانی

نام هنرمند :‌ آیکات

نام آلبوم‌ : شب پیانوی ایرانی

سبک : کلاسیکال

ناشر : موسسه فرهنگی هنری پردیس موسیقی معاصر

از بیپ تونز بگیر


امیدواریم از شنیدن این آلبوم ها لذت ببرید لطفا نظرات خود را درباره این آلبوم ها با ما به اشتراک بگذارید و همچنین آلبوم های منتخب خود را به ما معرفی کنید.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید