در ادامه سری مقالات بهترین های 2018، با معرفی بهترین آلبوم های موسیقی متن فیلم 2018 به انتخاب مجله وارونه در خدمت شما هستم، قبل مطالعه این مقاله از شما دعوت می کنم بهترین موسیقی های متن فیلم 2017 به انتخاب مجله وارونه و بهترین آلبوم های موسیقی 2018 به انتخاب مجله وارونه رو هم مطالعه کنید. امسال شاهد آلبوم های متن خیلی خوبی بودیم در نتیجه انتخاب مثل همیشه کار سختی بود، در این مقاله 10 آلبوم موسیقی متن برتر 2018 رو معرفی می کنم و 5 آلبوم رو هم فقط اسم می برم، این آلبوم ها از میون بیش از 40 آلبوم انتخاب شده ،که امیدوارم مورد علاقه تون قرار بگیره، پس با معرفی بهترین آلبوم های موسیقی متن فیلم 2018 به انتخاب مجله وارونه همراه من باشید. (ترتیب آلبوم ها ملاک برتری یکی بر دیگری نیست!)

راستی تا یادم نرفته این مطلب رو هم مطالعه کنید:

 

Mandy

آهنگساز : Jóhann Jóhannsson
نام آلبوم : Mandy
ناشر : Lakeshore Records
از اسپاتیفای گوش کن 

مرگ ناگهانی یوهان یوهانسون در سال 2017 یکی از اتفاقات ناراحت کننده دنیای هنر و موسیقی بود. با این حال آخرین آلبوم این هنرمند میراث ارزشمندی برای طرافدارانش هست. یوهان یوهانسون در چند سال اخیر یکی از خلاق ترین آهنگسازان دنیای موسیقی متن فیلم بود و با دید و ساختار جالب موزیکش موفق شد خیلی از ساختارهای کلیشه ای موسیقی متن فیلم رو تغییر بده!

فیلم مندی به اندازه کافی با ذهن و روان شما بازی می کنه، فیلمی جذاب و روانشناختی از Panos Cosmatos که حتما باید تماشاش کنید. حالا این فیلم جذاب با موسیقی فوق العاده یوهانسون جذاب تر هم شده.  آلبوم ساختار سبک راک رو یدک میکشه که با بیس های قوی و وحشتناک، صداسازی های جالب با سینتی سایزر و گیتار و ریتم های ساده درام همراه شده. به نظر من آخرین آلبوم یوهانسون بهترین آلبومش هم هست. پس دیگه نگم، حتما آلبوم رو گوش کنید.


Annihilation

 

آهنگساز : Geoff Barrow & Ben Salisbury
نام آلبوم : Annihilation
ناشر : Lakeshore Records
از اسپاتیفای گوش کن 

خب اولا باید بگم، اگه فیلم نابودی یا Annihilation رو ندید ، همین الان ببینیدش! من قبلا این فیلم رو معرفی کردم میتونین اینجا مقاله ش رو بخونین پس دیگه راجع به فیلم چیزی نمی گم ! اما موسیقی متن این فیلم یکی از شاهکارهای امسال هستش! مخصوصا فضا سازی درون شیمر! این فیلم خودش انقدر عجیبه که هر موسیقی نمیتونه وضعیت نامعلوم داستان رو شرح بده! بنابرین الکس گارلند تصمیم گرفته از ترکیب دو آهنگساز برای پروژه نابودی بهره ببره! 

موسیقی متن این فیلم شامل امبینت های جذاب الکترونیک و فضا سازی های فرازمینی که با سینتی سایزر ساخته شده، ترکیب بیس ها و لید های الکترونیک با بیس و ملودی گیتار از سایر مشخصه های این آلبوم هستن.


You Were Never Really Here

 

آهنگساز : Jonny Greenwood
نام آلبوم : You Were Never Really Here
ناشر : Lakeshore Records
از اسپاتیفای گوش کن

 قبل از اینکه دست از خوندن مطلب بردارید باید بگم این آلبوم رو اصلا از دست ندین! جانی گرینوود پارسال هم در لیست ما حضور داشت و برای آهنگسازی فیلم پل توماس اندرسون phantom thread نامزد اسکار 2017 شد.

امسال جانی برای فیلم فوق العاده لین رمزی یک موسیقی فوق العاده ساخته، این موسیقی به خوبی تونسته جنون و خشونت روانشناختی شخصیت اصلی رو نمایش بده هر چه عمق فرورفتگی بیشتر میشه موسیقی گرینوود هم ترسناک تر خشن تر و خلاق تر میشه! حتما آلبوم رو گوش کنید.


 If Beale Street Could Talk

 

آهنگساز : Nicholas Britell
نام آلبوم : If Beale Street Could Talk
ناشر : Lakeshore Records
از اسپاتیفای گوش کن

دومین همکاری نیکولاس بریتل با بری جنکیس مجددا تبدیل به یک آلبوم فوق العاده شده! همکاری سال 2016 اونها مربوط به فیلم Moonlight میشه که اون فیلم در سال 2017 موفق به دریافت جایزه اسکار هم شد. این آلبوم یک آلبوم کلاسیک / جاز هستش که نمایه های موسیقی تجربی هم توش به چشم میخوره ! فضا سازی و ساختار و ملودی های جذاب از مشخصه های اصلی این آلبوم هستن.


 Isle of Dogs

 

آهنگساز : Alexandre Desplat
نام آلبوم : Isle of Dogs
ناشر : ABKCO Music & Records
از اسپاتیفای گوش کن

الکساندر دسپلا بدون شک یکی از خلاق ترین آهنگسازهای معاصر هستش، و کارهای مختلف و آلبوم های متفاوتی که تولید کرده این موضوع رو تایید می کنه! پارسال هم که موفق شد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن اسکار رو از آن خودش کنه!

خب این انیمیشن جدیدترین فیلم Wes Anderson که برای ساخت انیمیشن Fantastic Mr. Fox و فیلم The Grand Budapest Hotel (آهنگسازی این فیلم نیز بر عهده دسپلا بود که موفق به کسب جایزه اسکار شد) شهرت داره، داستان فیلم راجع به پسری ژاپنی هستش که به دنبال سگ گمشده ش می گرده.

دسپلا برای ساخت موسیقی متن این فیلم المان های موسیقی سنتی ژاپن رو به خوبی با موسیقی غرب ترکیب کرده!


Papillon

 

آهنگساز : David Buckley
نام آلبوم : Papillon
ناشر : BMG Rights Management (US) LLC
از اسپاتیفای گوش کن

بازسازی داستان فرار از زندان کلاسیک پاپیون شاید یکی از زیر رادار ترین فیلم های امسال بود! جدا از اینکه فیلم بسیار خوب و حرفه ای باز سازی شده بود موسیقی متن دیوید باکلی هم به شدت جذاب و با فیلم هماهنگ بود. ساخت موسیقی متن برای بازسازی فیلمی که قبلا آهنگسازی مثل جری گلدسمیت برای نسخه 1974 آهنگسازی کرده کاره خیلی سختیه اما باکلی با الهام گرفتن از موسیقی گلدسمیت و ترکیب اون با موسیقی مدرن موفق شده موسیقی متن بسیار فوق العاده ای رو تولید کنه ! 


Hereditary

 

آهنگساز : Colin Stetson
نام آلبوم : Hereditary
ناشر : Milan Records
از اسپاتیفای گوش کن

اولین فیلم بلند Ari Aster یک درام ترسناک خانوادگی با المان های ماوراءالطبیعه هستش که به خوبی بصورت کاملا واقعی با ذهن شما بازی می کنه ! فیلم عجیبی که نیاز به یک موسیقی عجیب تر داره و چه کسی بهتر از Colin Stetson برای ساخت موسیقی این فیلم؟ شخصی که برای ساخت آلبوم های اکسپریمنتال جاز و آوانگارد جاز شهرت زیادی داره.

کالین برای ساخت موسیقی فیلم از صدای نفس های لوپ شده، صدای گلوی انسان ، استفاده نا متعارف از ساکسیفون، سینتی سایزر، ویولن و ویولنسل بهره برده که این موسیقی به زیبایی به عجایب این فیلم عمق بیشتری داده !


Eighth Grade

 

آهنگساز : Anna Meredith
نام آلبوم : Eighth Grade
ناشر : Columbia Records
از اسپاتیفای گوش کن

کلاس هشتمی یک فیلم درام/ کمدی به کارگردانی Bo Burnham (این اولین فیلم بو بورنهام که نویسندگی فیلم هم بر عهده خودش بوده) هست که به زندگی یک دختر 13 ساله و مشکلات اجتماعی و روحی اون می پردازه !

آهنگسازی این فیلم بر عهده Anna Meredith بوده آهنگساز خانومی که برای ساخت موسیقی الکترونیک، دنس، پاپ آرت و… شهرت داره و چه کسی بهتر از یک دختر احساسات یه دختر دیگه رو درک میکنه ؟ آنا با بهره بردن از المان های موسیقی الکترونیک / دنس، پاپ و اکسپریمنتال بخوبی تونسته فضای زندگی و ماجراجویی های یه دختر نوجوان رو خلق کنه ! در واقع به نظر من اگه قرار بود دختر های تینیجر موسیقی دنس الکترونیک یا پاپ آرت گوش کنن حتما Anna Meredith گوش می کردن.


Suspiria

 

آهنگساز : Thom Yorke
نام آلبوم : Suspiria
ناشر : XL Recordings
از اسپاتیفای گوش کن

خب جانی گرینوود تنها عضو ردیوهد نیست که امسال موسیقی متن فیلم کار کرده، بلکه تام یورک هم اولین پروژه سینمایی خودش رو برای ریبوت فیلم ترسناک و هیچان انگیز Suspiria به کارگردانی لوکا گواداگینو انجام داده. راجع به این آلبوم قبلا زیاد صحبت کردم و شما می تونید از اینجا بخونیدشون! در نتیجه حرف رو کوتاه می کنم.

این آلبوم (Suspiria (Music for the Luca Guadagnino Film شامل 25 آهنگ اصلی هستش که همه توسط تام یورک نوشته و تنظیم شدن.تام یورک برای ساخت و ضبط آلبوم با سام پتس دیویس ، ارکستر و گروه کر معاصر لندن همکاری داشته. نکته جالب این آلبوم استفاده تام یورک از صدای خودش برای موسیقی متن این فیلم هستش.


 Widows

 

آهنگساز : Hans Zimmer
نام آلبوم : Widows
ناشر :Milan Records
از اسپاتیفای گوش کن

هانس زیمر اینقدر آهنگسازی فیلم های مختلف رو کرده که دیگه وقتی می خوای یکی از آلبوم هاش رو معرفی کنی همه میگن ای بابا بازم این اومد !!! اما جدا از این موضوع هانس زیمر یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازای سینمای معاصر هستش که به شدت تاثیر گذار و الهام بخش خیلی از آهنگسازها بوده!

آلبوم جدیدش هم برای فیلم جدید استیو مک کوئین فوق العاده هستش! گرچه تو این آلبوم تم های تکراری زیادی به گوش میخوره و کمی منو به یاد موسیقی متن فیلم Inception و سایر آلبوم های ریمر میندازه!

زیمر برای این درام جنایی از سازهای زهی و فضای جاز بهره در کنار صداهای مالیخولیایی بهره برده، البته تو این آلبوم از آهنگ Wind is Wild نینا سایمن و The BIG Unknown سید هم استفاده شده !


سایر آلبوم های منتخب »

  • First Man با آهنگسازی Justin Hurwitz
  • Sorry To Bother You با آهنگسازی Tune-Yards
  • First Reformed با آهنگسازی Lustmord
  • Black Panther با آهنگسازی Ludwig Goransson
  • A Quiet Place با آهنگسازی Marco Beltrami

خب امیدوارم از انتخاب های مجله وارونه خوشتون اومده باشه لطفا شما هم آلبوم های متن مورد علاقتون از فیلم های 2018 رو با ما به اشتراک بگذارید.