استودیو Ghibli رو میشه از بزرگترین و معروف‌ترین استودیوهای انیمه‌سازی دونست. استودیویی که انیمه‌هایی پرافتخار و دارای روح ساخته و خیلیا رو به دنیای زیبای انیمه وارد ‌کرده‌. در ادامه بهترین انیمه های استودیو جیبلی رو بر اساس رتبه بندی ROTTEN TOMATOES به شما معرفی می کنیم و راهنمای کامل تماشای آثار استودیو جیبلی رو خدمتتون ارائه می کنیم، پس با ما در مجله وارونه همراه باشید تا بر اساس سلیقه تون بهترین انیمه استودیو جیبلی رو انتخاب کنید.

بهترین انیمه های استودیو جیبلی

جیبلی میتونه بهترین انتخاب برای ورود شما به دنیای پهناور انیمه باشه چون اونقدر عصاره‌ی تفاوت انیمیشن‌های ژاپن رو داره که شما رو آماده‌ی آثار بعدی‌ای که قراره ببینین می‌کنه و میتونه شما رو به خوبی با فرهنگ ژاپن و سلیقه‌ی مردمش آشنا کنه که موقع دیدن باقی آثار خیلی متعجب نشین.

مرتبط: بهترین موسیقی‌های متن استودیو جیبلی Studio Ghibli را گوش کنید! 


1. افسانه شاهدخت کاگویا / Tale Of Princess Kaguya

اگه انیمه ای با استایل متفاوت می‌خواین

افسانه شاهدخت کاگویا از بهترین انیمه های استودیو جیبلی
  • مدت زمان: یک ساعت و 70 دقیقه
  • سال انتشار: ۲۰۱۳

تک تک کارهای استودیو جیبلی چه از همدیگه و چه از کارهای استودیوهای دیگه متفاوتن، اما “داستان شاهدخت کاگویا” اثریه که استایل هر سکانسش مثل تابلوی نقاشی ایه که به زندگی اومده باشه و همین ویژگیه که این اثر رو تبدیل به پرخرج ترین انیمه سینمایی تاریخ کرده.

داستان این سینمایی که یکی از بهترین انیمه های استودیو جیبلی حسوب میشه، بر اساس یک داستان بومی در ژاپن به اسم “بامبوشکن” هست که روایت زوج فقیریه که دختری رو در بامبو پیدا میکنن و تصمیم به بزرگ کردن اون میگیرن تا وقتی که اون دختر تبدیل به زنی جوان و زیبا میشه که وقت ازدواجش رسیده اما به خواستگارهاش ماموریت‎‌هایی غیرممکن میده. این سینمایی، آخرین کار آقای ایسائو تاکاهاتا قبل از مرگش در سال 2018 بود.

مرتبط: بهترین انیمه های سینمایی تاریخ


2. همین دیروز / Only Yesterday

اگه یه درام سینمایی می‌خواین

همین دیروز از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ساعت و 59 دقیقه
●سال انتشار:۱۹۹1

اگر با خودتون فکر کردین که جیبلی فقط بلده داستان‌های عاشقانه فانتزی بسازه، سخت در اشتباهین و این سینمایی مدرک اشتباه شماست. داستانی که قطعا خیلیا میتونن باهاش ارتباط برقرار کنن و روایتی از تمام احتمالات زندگی، پشیمونی‌ها و دوران کودکیه.

تائکو اوکاجیمای 27 ساله که یه کارمند اداریه به بیرون شهر سفر میکنه و در این سفر به یاد خاطرات کودکیش و تغییراتی که در زندگیش میتونست ایجاد کنه میوفته. جالبه بدونین در دوبله انگلیسی این اثر، هنرپیشه هایی مثل دیزی ریدلی و دو پاتل صداپیشگی میکنن.


3. مدفن کرم های شب‌تاب / Grave Of The Fireflies

اگه می‌خواین تاوان واقعی جنگ رو ببینید

مدفن کرم های شب تاب از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه
●سال انتشار: ۱۹۸۸

دیدن سینمایی مدفن کرم‌های شب‌تاب کار ساده‌ای نیست اما واجبه. شاید انتظار داشته باشین داستان حول محور پرتاب شدن بمب اتم روی هیروشیما و ناکازاکی باشه ولی نه‌…وضعیت باقی شهرهای ژاپن هم در زمان جنگ جهانی دوم خوب نبود. این انیمه یکی از بهترین انیمه های غم انگیز محسوب میشه.

سایتا و خواهر کوچکش ستسوکو بعد از بمباران هوایی شهرشون، کوبی، و مرگ مادرشون در حالی که پدرشون در ناو ژاپن در خط مقدم جنگه، در حال تلاش برای زنده موندن در روزهای پایانی جنگ جهانی دومن.
سینمایی‌ای تأثیرگذار، ناراحت‌کننده و آگاهی‌بخش درباره ی بلایی به اسم جنگ.


4. سرویس تحویل کیکی / Kiki’s Delivery Service

برای کسایی که داستانی زیبا با محوریت دختری خودساخته می‌خوان

سرویس تحویل کیکی بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
●زمان انتشار: ۱۹۸۹

تقریبا تمام کارهای استودیو جیبلی دارای شخصیت‌های مونث قدرتمندی هستن و این ویژگی این استودیو، وجه تمایز بزرگی با تمام استودیوهای انیمیشن‌سازی چه غربی و چه شرقیه.

“سرویس پِیک کیکی”، محصول سال ۲۰۰۳، هم نمونه‌ای عالی از داستان یه دختر مستقله که در کارها رئیس خودشه و کاری که دوست داره رو انجام میده. کیکی یک جادوگر جوانه که به محض ۱۳ ساله شدنش سوار جاروی جادوییش میشه و به کمک‌رسانی به مردم یه شهر شلوغ می‌پردازه‌ ولی خب همه چی باب میل کیکی پیش نمیره و این دقیقا پیام فیلمه.

اینکه ما کیکی رو می‌بینیم که در راه مستقل شدن اشتباهاتی می‌کنه و از این اشتباهات درس می‌گیره و با کمک این تجربه‌ها راه خودش رو در زندگی میسازه. جیبلی پر از این شخصیت‌های مونث قدرتمنده که نه فقط در دنیای انیمه بلکه در کل دنیای انیمیشن میتونن الگویی برای نویسنده‌ها باشن.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های فانتزی ؛ داستان‌‎هایی پر از خیال!


5. قلعه ای در آسمان / Castle In The Sky

برای کسایی که مشتاق دیدن یه ربات دوست داشتنی هستن

قلعه ای در آسمان از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
●زمان انتشار: ۱۹۸۶

اولین سینمایی تحت لیبل “استودیو جیبلی” قصری در آسمانه که قطعا خیلیاتون باهاش خاطره دارین. داستان در دنیایی پر از وسایل نقلیه‌ی پرنده و تکنولوژی‌های عجیب روایت میشه و در مرکز خودش یک پسر و دختر نوجوان رو داره که در صدد محافظت از یه کریستال جادویی‌ان و جالبه بدونین بخش‌هایی از معماری استفاده‌شده در سینمایی برگرفته از ولز اینالیاست که هایائو میازاکی در سال ۱۹۸۴ به آنجا سفر کرد.


6. شهر اشباح / Spirited Away

برای کسایی که می خوان تنها انیمه برنده اسکار رو تماشا کنن

شهر اشباح از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●سال انتشار: ۲۰۰۳
●مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۵ دقیقه

شهر ارواح/Spirited Away قطعا یکی از بهترین انیمه های استودیو جیبلی و یه ورود فوق‌العاده به دنیای جیبلیه و اگر برای این ادعا یه مدرک می‌خواین باید بدونین این انیمه سال ۲۰۰۳ اسکار بهترین انیمیشن رو برده. افتخاری که هنوز هیچ انیمه‌ی دیگه‌ای کسب نکرده و البته بهتره بدونین این پیروزی در برابر رقبایی مثل “سیاره‌ی گنج”، “اسپیریت” و “عصر یخبندان” بود که در همون سال نامزدهای دیگه‌ی دریافت اسکار بهترین انیمیشن سینمایی بودن.

در کل شهر ارواح همه چیزی که آثار جیبلی رو تشکیل داده داره‌. یه دنیای فانتزی عجیب، یه شخصیت اصلی مونث قوی و از همه مهم‌تر زیبایی بصری خارق‌العاده پس این سینمایی انتخاب محشری برای شروع کاره.

داستان حول محور چیهیرو، یه دختر بچه‌ی ده ساله میچرخه که با والدینش در حال نقل مکان به خونه‌ی جدیدشون هستن اما بعد از اینکه پدرش سعی می‌کنه از میان‌بری عجیب استفاده کنه هم اون و هم مادر چیهیرو دچار‌ مشکل میشن و چیهیرو به دنیایی با موجودات عجیب پا میذاره و حالا هم باید راه فراری از این دنیا پیدا کنه و هم راهی برای نجات والدینش.

همچنین بخوانید: انیمه های راه یافته به اسکار که حتما باید آنها را بشناسید!


7. دنیای مخفی آرییتی / The Secret World Of Arrietty

برای کسایی که از داستان های غربی لذت می برن

دنیای مخفی آرییتی از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و 35 دقیقه
●زمان انتشار: 2010

یکی از اقتباس‌های موفق استودیو‌ جیبلی، انیمه‌ی “دنیای مخفی آرییِتی” محصول سال ۲۰۱۰ بود که با اقتباس از رمان “قرض‌گیرها” اثر ماری نورتون که در سال ۱۹۵۷ نوشته شده ساخته شد و البته این تنها اقتباس اونها از یک رمان غربی نیست که این موضوع نشان دهنده ی تنوع عظیم در ساخته های استودیو جیبلیه که از هیچ نوع خلاقیتی چه در انتخاب آثار و چه در ساخت آثار کم نمیذارن.

داستان دنیای مخفی آرییتی حول محور آرییتی می‌چرخه، یه دختر جوان و کوچک که به همراه بقیه‌ی هم‌نوعانش زیر چوب‌های یک خانه‌ی روستایی به صورت مخفیانه زندگی می‌کنن به طوری که هیچکس از وجود این انسانهای کوچک خبر نداره حتی صاحب‌خانه. اما آرییتی بعضی مواقع برای گرفتن چند تکه قند از زیر چوب‌ها بیرون میاد و در زندگیش خطر می‌کنه. جالبه بدونین هنرپیشه‌هایی مثل ویل آرنت و تام هالند در دوبله‌ی انگلیسی این اثر صداپیشگی کردن.


8. پورکوروسو / Porco Rosso

برای کسایی که یه ماجراجویی دلچسب می‌خوان

پوکوروسو از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
●سال انتشار: ۱۹۹۲

تمام عناصر ساخت لذت در پورکوروسو وجود داره و این لذت ریشه در رگه‌ی غربی بودن این سینمایی داره چون پورکوروسو مثل خیلی از سینمایی‌های دیگه‌ی جیبلی به جای داشتن رگه‌هایی از فرهنگ ژاپنی، بیشتر ریشه در غرب داره که این خودش نشون از مهارت بی‌اندازه‌ی کارگردانی و نویسندگی هایائو میازاکی داره که همچین تصویرسازی‌ای رو تونسته به وجود بیاره.

یک خلبان درجه‌یک ایتالیایی در زمان جنگ جهانی اول به خاطر یک نفرین تبدیل به یک خوک انسان‌نما میشه و بعد از اتمام جنگ به عنوان یک خلبان مزدور به پرواز ادامه میده چون غیر از اون هیچکسی نیست که جلوی خلبان‌های دزدی که به کشتیهای پرنده ی افراد ثروتمند حمله میکنن رو بگیره.

این فیلم همه چی داره، از ملودراما گرفته تا یه داستان رومانتیک به شدت احساسی و علاوه بر اون اکشن هوایی خارق العاده. خلاصه که حتما امتحانش کنین.

مرتبط: بهترین انیمه های اکشن عاشقانه


9. همسایه من توتورو / My Neighbor Totoro

برای کسایی که کمی شادی و دلگرمی می‌خوان

همسایه من توتورو بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ساعت و ۲۸ دقیقه
●سال انتشار:۱۹۹۸

همسایه‌ی من‌ توتورو احتمالا نمادین‌ترین، معرف‌ترین و البته بهترین انیمه های استودیو جیبلی هستش. آخه کیه که تا الان چهره‌ی توتورو یا اون سکانس ایستادن توی ایستگاه اتوبوس زیر بارون رو ندیده باشه؟

این سینمایی، یک داستان دلگرم‌کننده‌س که جز برای جالب بودن و انتقال یه حس خوب عجیب ساخته نشده. اتمسفرسازی فیلم انقدر خوبه که شما برای ۱ ساعت و نیم غرق این محیط جدید میشین و حس می‌کنین با خانواده‌تون همراه شخصیت‌های داستان نقل مکان کردین به این شهر جدید‌ و دارین این زندگی روستایی پر از گرما و محبت رو تجربه می‌کنین. خلاصه که اگه به همچین داستان‌هایی علاقه دارین یا میخواین پرتاب شین به دوران بچگیتون و اون خوشی‌های نوستالژیک اون وقت همسایه‌ی من توتورو بهترین انتخاب برای شماست.

داستان درباره‌ی دو دختربچه‌س که همراه پدرشون به یک روستای کوچیک نقل مکان می‌کنن تا به بیمارستانی که مادر خانواده در اون بستریه نزدیک‌تر باشن و در طول اقامتشون توی این روستا، بچه‌ها با توتورو و بقیه‌ی موجودات جادویی‌ای که توی جنگل زندگی می‌کنن آشنا میشن.
داستانی سطحی اما تجربه‌ای فوق‌العاده برای هر سن و سالی. این سینمایی رو هم میتونید با مادر یا پدرتون ببینین هم با خواهر یا برادرتون هم با پدربزرگ یا مادربزرگتون.

همچنین می توانید آهنگ‌های استودیو جیبلی Studio Ghibli را در مجله وارونه گوش کنید.


10. ندای قلب / Whisper Of The Heart

برای کسایی که مشتاق تماشای داستان یه عشق جوان هستن

ندای قلب از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و 51 دقیقه
●زمان انتشار: 1995

همونطور که گفتیم جیبلی در ژانر درام هم اثر شاهکار کم نداره و “ندای قلب” هم یکی از اون آثار ژانر درامه که داستان آرزوها و عشق دوران جوونی یه دخنر رو رویت میکنه.

داستان درباره‌ی یه دختر کتاب‌خونه که آرزو داره در آینده یک نویسنده مشهور شه اما یک روز متوجه میشه تمام کتابایی که از کتابخونه قرض می‌کنه قبلا توسط یه پسر قرض گرفته شدن پس مسمم میشه که این پسر رو پیدا کنه چون ممکنه این پسر نیمه‌ی گمشده‌ش باشه.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه ها برای علاقمند کردن دیگران به انیمه 


11. شاهزاده مونونوکه / Princess Mononoke

برای کسایی که داستانی فانتزی با پیام قدرتمند می‌خوان

شاهزاده مونونوکه از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه
●زمان انتشار:۱۹۹۷

پرنسس مونونوکه یکی از بهترین انیمه های استودیو جیبلی تا قبل از اکران شهر ارواح موفق‌ترین سینمایی جیبلی بود و این لقب برازنده‌ی همچین شاهکاری بود. داستانی با نمادها و پیام قدرتمند در ستایش عظمت طبیعت و ا اکشن خارق‌العاده.

داستان پرنسس مونونوکه در یک ژاپن فانتزی در عصر فئودال گفته میشه، دنیایی که در اون شیاطینی در دل جنگل زندگی می‌کنن و به نوعی محافظلن طبیعت هستن تا اینکه یک گروه صنعتی به این جنگل حمله می‌کنن تا معادن آهن بیشتری رو استخراج کنن.

فیلم عمدتا به مضمون طبیعت علیه صنعت می‌پردازه و در شخصیت‌پردازی و اکشن کم نمیذاره. میشه گفت این سینمایی همزاد همسایه‌ی من توتوروئه، فقط نبرد و شیاطین بیشتری داره و برای قشر بزرگسال‌تر مناسب‌تره.


12. پونیو / Ponyo

انیمه ای برای تماشا کردن با بچه ها

پونیو از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: 2 ساعت
●زمان انتشار: 2008

ساسکه یه پسربچه‌ی کوچیکه که تو یه شهر ساحلی زندگی می‌کنه. یه روز یه ماهی قرمز پیدا می‌کنه و اسمشو‌ می‌ذاره پونیو، اما نمیدونه این ماهی یکی از چندین ماهی تغییر شکل‌دهنده‌ایه که در نواحی ساحلی ژاپن در اعماق دریا زندگی می‌کنن.

یک داستان دلگرم‌کننده و در بخش‌هایی هیجان‌انگیز. پونیو انیمه‌ایه که احتمالا در بچگی دیدین اما اگه ندیدین حتما میتونین با خواهر یا برادر کوچیکتون یا فرزندتون به تماشاش بشینین و یک ساعت و نیم لذت محض ببرین چون در کنار یک داستان بامزه، دارای پیام‌هایی درباره‌ی خانواده و دوستیه که میتونه یک تجربه‌ی به یادماندنی براتون باشه.

مطلب پیشنهادی: بهترین انیمه های کوتاه ؛ انیمه هایی که کمتر از 20 قسمت دارند!


13. وقتی مارنی آنجا بود / When Marnie Was There

برای کسایی که درونگرا هستن

وقتی مارنی انجا بود از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و 43 دقیقه
●زمان انتشار: 2014

مثل قلعه‌ی متحرک هاول، وقتی مارنی آنجا بود هم محصول استفاده‌ی استودیو جیبلی از رمان‌های معروفه. این سینمایی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد اقتباسی از رمانی به همین اسم نوشته شده توسط جان جی رابینسون در سال ۱۹۶۷ بود. این داستان احساسی درباره‌ی دختری دوازده ساله‌ست که بعد از نقل مکان به شهری سرسبز دوستی‌ای رو با یک دختر اسرارآمیز به اسم مارنی شروع می‌کنه اما مارنی خیلی چیز خاصی از خودش برملا نمی‌کنه و ما هر چی بیشتر از این رابطه میگذره بیشتر به رازهای این داستان پی میبریم.


14. بازگشت گربه / The Cat Returns

بازگشت گربه از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

برای کسایی که عاشق گربه ان

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و ربع
●زمان انتشار: ۲۰۰۲

داستانی درباره‌‌ی دختریه که میتونه با گربه‌ها حرف بزنه و بعد از نجات یک گربه‌ی خیابونی از خطر مرگ، به دنیای گربه‌ها کشیده میشه. یک داستان دلگرم‌کننده که جامعه‌ی مخاطبینش بیشتر جنس مونثه و یه جورایی دلخواه اوناست ولی اگه بعد تمام سینمایی‌های دیگه‌ی جیبلی بازم دنبال یه دنیای جادویی جدید بودین اون وقت بازگشت گربه مخصوص شماست تا با خیال آسوده به تماشای اون بنشینید و سرگرم شید.

مرتبط: 16 والپیپر استودیو جیبلی که حتما باید آنها را داشته باشید


15. وقتی باد برمیخیزد / The Wind Rises

برای کسایی که تیکه‌ای از واقعیت رو می‌خوان

وقتی باد برمیخیزد از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
●زمان انتشار: ۲۰۱۳

تنها سینمایی بیوگرافی‌محور جیبلی، وقتی باد برمیخیزد، محصول ۲۰۱۳، براشتی تخیلی از داستان جیرو هوریکشی، مخترع هواپیماهای جنگی میتسوبوشی زیرو و موسس پایه و اساس قدرت نیروی جنگی هوایی ژاپن در جنگ جهانی دوم، هست که البته از اونجایی که این یکی از آثار استودیو جیبلیه، بهتره انتظار یه داستان اکشن نداشته باشین.

داستان در ژانر درام روایت میشه و زندگی هوریکوشی جوانی رو‌ میگه که رویای خلبان شدن در سر داره اما بینایی ضعیفش این اجازه رو بهش نمیده پس به مهندسی رو میاره ولی وقتی میفهمه طرح‌هاش برای جنگ استفاده میشن افسرده میشه…این آخرین اثر هایائو میازاکی قبل از بازنشستگی کوتاه‌مدتش بود. هایائو میازاکی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد در حال کار بر روی سینمایی جدیدی به نام “چطور زندگی میکنی؟” هست که هنوز خبر خاصی از این سینمایی منتشر نشده جز اینکه تیم هایائو میازاکی تا الان حدود ۳۰ دقیقه از سینمایی رو ساختن.


16. ناسیکا از دره‌ی باد / Nausicaa Of The Valley Of The Wind

برای کسایی که مشتاق تماشای دنیایی از موجودات عظیم هستن

ناسیکا از دره باد از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۷ دقیقه
● سال انتشار: ۱۹۸۴

اگه میخواین سفرتون به دنیای سینمایی‌های جیبلی رو با اولین فیلمشون شروع کنین اون وقت باید “ناسیکا از دره‌ی باد” رو تماشا کنین. فیلمی که میازاکی در سال ۱۹۸۴ ساخت و منتهی شد به تأسیس استودیو جیبلی.

داستان این سینمایی در دنیایی پساآخرالزمانی روایت میشه که زمین پر از حشرات غول‌پیکر جهش یافته ست و در این بین دختری جوان به دنبال راهیه تا نظر مردم رو عوض کنه و اونا رو راضی به زندگی دوستانه در کنار حشرات کنه.

فیلم نمادهای موردعلاقه‌ی هایائو میازاکی رو در خودش داره و نشون میده هایائو از اولین فیلمش میدونسته میخواد عمرشو صرف ساخت چی بکنه.


17. قلعه متحرک هاول / Howls Moving Castle

برای کسایی که یه انیمه فانتزی و جادویی میخوان

انیمه قلعه متحرک هاول از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان:۱ ساعت و ۵۹ دقیقه
●سال انتشار: ۲۰۰۵

در بین بهترین انیمه های استودیو جیبلی “قلعه متحرک هاول” از معروف ترین ها محسوب میشود. این عنوان ذره‌ای هم به چیزی که قلعه‌ی متحرک هاول واقعا هست نزدیک نمیشه. فیلمی با نمادهای ضد جنگ مختلف و معانی متنوع دیگه که در هر صورت برای هر کسی می‌تونه لذت‌بخش باشه.

سوفی یه زندگی خسته‌کننده رو در مغازه‌ی پدرش داره، اما تمام اینها عوض میشن وقتی که با جادوگری به اسم هاول آشنا میشه و شروع به سفر کردن همراه هاول در قلعه‌ی پرنده‌‌ش میکنه‌. اما یکی دیگه از جادوگرا با این دوستی مشکل پیدا میکنه و سوفی رو تبدیل به یک‌ پیرزن می‌کنه.

جالبه بدونین در دوبله‌ی انگلیسی این سینمایی، دوبلور هاول، کریستین بیله. یه نکته‌ی دیگه هم راجع به این سینمایی اینه که دوبله‌ی فارسیش هم فوق‌العاده‌ست و اصلا ذره‌ای از لذتتون کاهش نمیده اگه با هر دوبله‌ای به تماشای این اثر بشینین.

مرتبط: انیمه قلعه متحرک هاول ؛ 12 حقیقتی که متوجه‌شان نشده‌اید! 


18. از بالای تپه ی پاپی / From Up On Poppy Hill

برای کسایی که از تماشای عشق های دبیرستانی لذت می برن

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و 32 دقیقه
●زمان انتشار: 2011

سومین فیلم درام استودیو که در دنیای واقعی جریان داره. سینمایی “از بالای تپه ی پاپی” به کارگردانی گورو میازاکی (پسر هایائو میازاکی) داستان اومی ماتسوزاکی، یه دختر 16 ساله در سال 1963 رو روایت میکنه که با عضو شدن در باشگاه روزنامه نگاری مدرسه شون و آشنایی با شون کازاما، زندگیش رنگ دیگه ای میگیره اما مدیر دبیرستان سعی داره تغییراتی در مدرسه ایجاد کنه که خیلی به مذاق اومی و شون خوش نمیاد و سعی میکنن جلوی این کار مدیر رو بگیرن.


19. همسایه های ما، خانواده یامادا / Our Neighbors, The Yamadas

برای کسایی که دنبال یه انیمه برای تماشا با خانواده هستن

همسایه های ما خانواده یامادا از استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و 44 دقیقه
●سال انتشار: 1999

“همسایه های ما خانواده یامادا”، یکی دیگه از آثار ایسائو تاکاهاست که احتمالا سورئال ترین آرت استایل رو بین کارهای استودیو جیبلی داره و به غیرواقعی ترین حالت ممکن، به موضوعاتی به شدت واقعی میپردازه.

فیلم از چندین داستان کوتاه تشکیل شده که هر کدوم ماجراهای متفاوت خانواده ی یامادا رو به تصویر میکشن پس اگر میخواین سینمایی ای درباره ی خانواده ببینین که پر از کمدی باشه این فیلم پیشنهاد ما به شماست.

مرتبط: بهترین والپیپرهای انیمه‌ای ارجینال 


20. پوم‌پوکو / Pom Poko

برای کسایی که از راکون هایی که میتونن تغییر شکل بدن، خوششون میاد!!!

پوم پوکو از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۹ دقیقه
●سال انتشار: ۱۹۹۴

بیاین روراست باشیم‌…کی همچین چیزی نمیخواد؟ یه سینمایی به شدت عجیب که با هر چیزی که تا الان دیدین فرق داره… پوم‌پوکو یه داستان ساده با چهره‌ای ساده‌ست که پیام بزرگی داره که در بیشتر فیلم‌های استودیو جیبلی مشترکه…”محافظت از طبیعت”

پوم‌پوکو داستان قبیله‌ای از راکون‌ها رو میگه که باید تفاوت‌هاشون رو کنار بذارن تا به هدفی مشترک برسن. متوقف کردن انسان‌هایی که برای قطع درختا و گسترش مناطق خونه‌سازی به جنگلشون حمله کردن.


21. داستان‌های دریازمین / Tales From The Earthsea

برای کسایی که مشتاق تماشای اقتباس یه رمان فانتزی غربی هستن

داستان های دریازمین از بهترین انیمه های استودیو جیبلی

●مدت‌زمان: ۱ ساعت و 59 دقیقه
●سال انتشار: 2006

و در آخر “داستان‌های دریازمین”، اولین اثر سینمایی گورو میازاکی که سال ۲۰۰۶ اکران شد و تا حدی اقتباسی از رمان‌های K le Guin بود. البته این سینمایی خیلی در دید منتقدان موفق نبود اما طرفدارهای خودشو داره.

داستان در دریازمین روایت میشه جایی که یک نیروی پنهان داره بشریت رو به نابودی و هرج و مرج می‌کشونه پس یک جادوگر جوان به سفری میره تا منبع این نیروی شرور رو پیدا کنه. این جادوگر در میانه‌ی راه یک شاهزاده به نام آرن رو هم نجات میده و این دو در این سفر با کمک دیگران سعی می‌کنن جادوگری که برای رسیدن به جاودانگی داره زندگی مردم رو تهدید می‌کنه از بین ببرن.


22. قلعه‌ی کولیگوسترو / Ocean Waves و موج‌های اقیانوس / Castle Of Caligostro

برای کسایی که دنبال تجربه‌ای کامل از جیبلی هستن

موج های اقیانوس و قلعه ی کولیگوسترو

دو تا سینمایی هستن که خیلی جزو کارهای استودیو جیبلی حساب نمیشن، اما قطعا ارزش وقتتون رو دارن مخصوصا اگه تمام سینمایی‌های استودیو رو دیدین. انیمه “موج‌های اقیانوس” برای تلویزیون ساخته شده بود و تلاش استودیو برای ساخت یک اثر در ژانر رومانتیک بود که برای قشر جوان جالب باشه و هرچند در بعضی بخش‌ها کلیشه‌ای میشه اما ارزش یه نگاه انداختن رو داره.

و در آخر انیمه”قلعه‌ی کولیگوسترو” که یکی از سینمایی‌های سری “لوپین سوم” هست که کاملا به نفعتونه که سینمایی‌ها و سریال‌های این سری رو امتحان کنین چون یکی از بهترین‌های دنیای انیمه در ژانر جنایی هستن.

در ادامه بخوانید: انیمه ارویگ و جادوگر ؛ 10 حقیقت در مورد ساخته جدید استودیو جیبلی 


حرف پایانی

هیچ تفاوتی نداره که با کدوم یکی از این انیمه‌ها سفرتون به دنیای جیبلی رو شرع می‌کنین، چون همه‌شون اثار شایسته‌ای هستن. و اینکه ۸۰ درصد انیمه‌های نام برده شده دوبله‌ی فارسی عالی‌ای دارن که اگر با دوبله‌ی فارسی هم اونها رو تماشا کنید چیزی از دست نمیدین. امیدواریم که از معرفی بهترین انیمه های استودیو جیبلی لذت برده باشید، مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.