به هیچ عنوان زیر سن مدرسه، موبایل یا تبلت برای کودکتان نخرید!

واقعا بهترین زمان خرید موبایل و تبلت برای کودکان چه زمانی است؟ این سوال را حتما باید از خود بپرسید. امروزه دغدغه های والدین برای تربیت فرزندانشان با گذشته متفاوت است، حتی بازی کردن و آموزش کودکان هم دستخوش تغییر شده است. صرف نظر از اینکه این تغییر در آموزش به نحوی مفید واقع شده است، در این مطلب به بررسی تاثیرات مخرب موبایل و تبلت و قوانینی برای استفاده از این وسایل برای کودکان خواهیم پرداخت.

 مثل همیشه مهمترین مسئله این است که الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید، اینکه دائما با گوشی یا تبلت سرگرم باشید و وقت زیادی را صرف کار کردن با موبایل تان کنید، الگویی بد برای فرزندتان خواهد بود. اما توجه داشته باشید که نمی توانید کودکتان را برای همیشه از این وسایل دیجیتال دور کنید و استفاده از آنها در جامعه ی امروزی امری اجتناب ناپذیر است و چه بسا فوایدی را هم در زندگی انسان دارد. زیرا اگر در خانه ی شما از موبایل فقط در مواقع ضرروی و خاص استفاده شود، بازهم در محیط های دیگر به صورت گسترده از آن استفاده می شود. شاید دوستان کودکتان دائما با گوشی بازی کنند و …


همچنین بخوانید: دلایل پرحرفی کودکان چیست؟ چطور می توان پرحرفی کودکان را کنترل کرد؟


چرا نباید زیر سن مدرسه برای کودکمان گوشی یا تبلت بخریم؟

به دلیل خطر نمایشگرهای دیجیتال برای کودکان و آسیب پذیری بیشتر آنها،احتمال ابتلا به برخی سرطان ها در کودکتان افزایش می یابد. از طرفی با سرگرم شدن و غرق شدن در بازی های دیجیتالی موبایل یا تبلت، فرآیند های ذهنی کودکتان به تاخیر می افتد، تمایلی به بازی و برقراری ارتباط با دیگران نخواهد داشت، در نتیجه دایره ی واژگانی کودک کاهش پیدا خواهد کرد و هوش هیجانی و هوش اجتماعی هم رشد مطلوبی نخواهد داشت. 

با کودکان دیگر بازی نخواهد کرد و گوشه ای خواهد نشست و نشاط و سر زندگی اش از بین خواهد رفت، در نتیجه دچار اضافه وزن خواهد شد و سیستم اسکلتی اش دچار اختلال خواهد شد. از یادگیری مسائل مختلف اخلاقی و … عقب خواهد افتاد و دچار اختلال خواب خواهد شد.

بهترین زمان خرید موبایل و تبلت برای کودکان

زمانی که کودکان به مدرسه می روند و همزمان به کلاس های گوناگون می روند، ممکن است والدین زمان زیادی را از کودکشان دور بمانند و شاید شرایط ایجاب کند که کودکشان موبایلی همراه خود داشته باشد تا ارتباط برقرار شود و یا کودک اصرار زیادی به داشتن موبایل داشته باشد، در این صورت چه باید کرد؟

در ابتدا می توانید استفاده از موبایل یا تبلت را به صورت مشترک برای کودکتان مجاز کنید (زمانی را برای استفاده از گوشی خودتان یا خواهر و برادر بزرگترش مشخص کنید) و به اسم خودش برایش خریداری نکنید. این استفاده ی مشترک باعث می شود که فقط زمان مشخصی را از آن استفاده کند نه به طور دائم و به سالم نگه داشتن آن هم توجه کنند.

توجه به خصوصیات فرزندتان بسیار مهم است، نمی شود یک قاعده ی ثابت برای همه کودکان در نظر گرفت ولی به طور متوسط بهترین زمان برای خرید موبایل برای کودکتان 13،14 سالگی خواهد بود. تشخیص شما یا متخصص بهداشت کودکتان می تواند زودتر یا دیرتر باشد. زیرا بهترین سن برای پسرها و دختر ها و افراد با ویژگی های مختلف، متفاوت خواهد بود.


همچنین بخوانید :آیا تنبیه کودکان کار درستی است ؟


قوانینی برای استفاده از موبایل در کودکان یا نوجوانان

چه برای فرزندتان موبایل یا تبلت خریده اید، چه به صورت مشترک به استفاده از آن می پردازد، بر حسب نیازش زمان مشخصی را برای استفاده از آن تعیین کنید. (به عنوان مثال، از 8 شب به بعد استفاده از موبایل بجز در مواقع ضروری ممنوع است و استفاده از گوشی و اینترنت در این ساعات جریمه خواهد داشت یا به هنگام خواب نباید موبایل را به رخت خواب برد و …) این قوانین را بنویسید و در جایی قابل دید در منزل نصب کنید. مهم است که حتما خودتان هم از این قوانین تبعیت کنید و جریمه را برای همه اعمال کنید حتی خودتان.

به فرزندتان آموزش دهید که در کلاس های آموزشی نباید از موبایلش استفاده کند. استفاده از اینترنت، اپلیکشن های نصب شده را چک کنید و به به فرزندتان نحوه ی استفاده ی صحیح را آموزش دهید.

در ادامه بخوانید : دلیل دروغ گفتن کودکان می تواند نشانه ای از هوش آنها باشد!!!