فصل سوم سریال وست ورلد شروع شده و به همین مناسبت میخوایم سری بزنیم به بهترین سریال های شبیه Westworld که دیدنشون برای طرفداران این سریال میتونه جذاب باشه. الان چهار سال از پخش اولین قسمت Westworld یا همون دنیای غرب میگذره، سریالی که HBO اون رو به عنوان بمب بعدی خودش بعد از «بازی تاج و تخت» معرفی کرد و با فصل اول فوق العادش تونست طرفدارای زیادی رو به سمت خودش جذب کنه.

برای کسایی که هنوز وست ورلد رو ندیدن همین الان بگم که اگه تا الان هنوز سریال رو ندیدید بهتره فعلا قید سریال های شبیه بهش رو بزنید، چون اصل جنس رو از دست میدید! داستان سریال توی آینده جریان داره، آینده ای دور که انسان ها برای سرگرمی پارک هایی رو با تم های تاریخی مختلف خلق کردن و ربات هایی توی اون ها قرار دادن تا موجبات لذتشون رو فراهم کنن. حالا چی میشه اگه این ربات های فوق پیشرفته به خودآگاهی برسن و تصمیم بگیرن برای خودشون دنیایی بسازن؟ Westworld با صبر و حوصله این داستان رو با جزئیات زیاد تعریف میکنه و نمیزاره هیچی از قلم بیوفته.



وست ورلد رو اکثرا با داستان پیچیدش میشناسن که اگه یه لحظش رو از دست بدید، ممکنه ته داستان براتون گنگ بشه و نفهمید چجوری شد که اینجوری شد! توی فصل اول، داستان سرنخ های زیادی هم برای افرادی که دنبال چیزی بیشتر از سریال دیدن هستن گذاشته تا با اون برای خودشون معماها رو حل کنن. ولی متاسفانه فصل دوم این روند رو ادامه نداد با تعریف کردن داستانش، با کمترین سرنخ ممکن، باعث شد یکی از بزرگترین ویژگی های مثبت سریال توی فصل اول، دیگه توی فصل دوم وجود نداشته باشه؛ ولی توی فصل دوم بازهم با همون وست ورلد طرف بودیم که حرف های زیادی برای گفتن داشت و میتونه طرفداران سریال رو راضی کنه.

وست ورلد از نظر جلوه هی بصری هم هیچ کم کثری از فیلم های درجه یک هالیوودی نداره و HBO توی این زمینه هم برای سریالش سنگ تموم گذاشته. مفاهیم پیچیده ی زیادی از جمله خودآگاهی و اعتقاد و باور توی سریال مطرح میشه و با پرداخت خوبی هم توی سریال اجرا میشن که عمق سریال رو بیشتر کرده.

تا یادم نرفته بگم همونطور که احتمالا خبر دارید فصل سوم سریال هم شروع شده. شما میتونید بررسی قسمت اول فصل سوم رو در اینجا و تئوری های قسمت اول رو در اینجا ببینید.

حالا میریم سراغ معرفی بهترین سریال های شبیه Westworld !

Black Mirror (آینه سیاه)

بهترین سریال های شبیه Westworld

شبکه پخش کننده: Netflix

تعداد فصل ها: پنج فصل

سازنده: Charlie Brooker

بازیگران:  Daniel Lapaine, Hannah John-Kamen, Michaela Coel

قطعا هرکس که وست ورلد رو دیده، بعضی جاها (بهتره بگیم خیلی جاها) به اندرویدها حق داده که بزنن و همه انسان ها رو سلاخی کنن، چون آدم ها جنبه استفاده از تکنولوژی رو ندارن! سریال «آینه سیاه» نشونمون میده که استفاده اشتباه انسان ها از تکنولوژی، فقط به سواستفاده از اندرویدها برای لذت شخصی ختم نمیشه و ما هرچیز مفیدی رو میتونیم تبدیل به سلاحی کشنده برای خودمون کنیم که آخرش هم آسیب‌شناسی به خودمون یا هم نوعان خودمون میرسه. این سریال در سبک علمی تخیلی-آنتولوژی ساخته شده و توی هر قسمت نشونمون میده چطور استفاده غلط از تکنولوژی، روز به روز زندگیمون رو تاریک و تاریک تر می‌کنه.

Deadwood (ددوود)

بهترین سریال های شبیه Westworld

شبکه پخش کننده: HBO

تعداد فصل ها: سه فصل

سازنده: David Milch

بازیگران:  Timothy Olyphant, Ian McShane, Molly Parker

ددوود از تحسین شده ترین سریال های شبکه HBO بود ولی متاسفانه بعد از فصل سوم، علارغم طرفداران زیادی که داشت، کنسل شد. ولی اصلا جای نگرانی نیست چون HBO داستان رو با فیلمی به سرانجام رسوند. قطعا مهم ترین پارک توی Westworld، همون دنیای غربه که اسم سریال هم از همون گرفته شده و زمان غرب وحشی، کابوی های هفت تیرکش، کلانترها و یاغی ها توش دیده میشه. حالا اگه دنبال یه سریال جذاب با همین تم میگردید، ددوود سریالیه که باید سراغش رو بگیرید. داستان این سریال توی شهری به اسم ددوود جریان داره؛ جایی که جویندگان طلای زیادی به شهر اومدن تا بتونن چیزی به جیب بزنن ولی خبممشکلات زیادی توی شهر به وجود میارن.

Altered Carbon (کربن تغییریافته)

بهترین سریال های شبیه Westworld

شبکه پخش کننده: Netflix

تعداد فصل ها: دو فصل

سازنده: Laeta Kalogridis

بازیگران: Chris Conner, Renée Elise Goldsberry, Dichen Lachman

فکر کنم توی معرفی این سریال مجبورم یکم فصل دوم وست ورلد رو اسپویل کنم پس همین الان بهتون اخطار میدم. توی فصل دوم وست ورلد دیدیم که شرکت دلوس قصد داره تا با گذاشتن بخش آگاهی ذهن، در بدن میزبان شبیه سازی شده، به رمز جاودانگی برسه. حالا توی «کربن تغییر یافته» میبینیم که این اتفاق عملی شده! و همونطور که فکرش رو میکنید بازهم فقط ثروتمندان به این فناوری و جاودانگی دسترسی دارن. سریال از همین طریق به موضوع اختلاف طبقاتی هم می‌پردازه و اون رو نقد میکنه، اگرچه اونقدر هم عمیق نیست که بشه اون رو در سطح وست ورلد دونست، اما قطعا بعد از دیدن فصل دوم وست ورلد، دیدن نسخه نهایی پروژه دلوس میتونه برای طرفداران جذاب باشه.

Dark (تاریک)

بهترین سریال های شبیه Westworld

شبکه پخش کننده: Netflix

تعداد فصل ها: دو فصل (برای فصل سوم تمدید شده)

سازندگان: Baran bo Odar, Jantje Friese

بازیگران:  Karoline Eichhorn, Louis Hofmann, Jördis Triebel

وست ورلد داستان پیچیده ای داشت که برای فهمیدنش باید با دقت داستان رو دنبال کنید و دنبال سرنخ ها بگردید. همین ویژگی هم براش طرفدارای زیادی دست و پا کرد که دنبال یکم چالش برای مغزشون بودن. حالا اگه شما هم دنبال یه چالش سنگین برای مغزتون میگردید و میخواید بین رفقای معمایی دوستتون حرف برای گفتن داشته باشید، باید دارک رو امتحان کنید تا ببینید مغزتون چند مرد حلاجه!  به شخصه همین الان که دارم درباره این سریال مینویسم هم طی مروری که از داستان توی ذهن خودم داشتم، به چندتا نتیجه گیری جدید رسیدم که باعث شد از خوشحالی در پوست خودم نگنجم.

داستان سریال از نقطه مشابهی با سریال «چیزهای عجیب» شروع میشه. توی یک شهر کوچک که کسی کاری باهاش نداره و همه مردم شهر همدیگه رو میشناسن، یک پسر بچه گم میشه و همین ماجرا، یکی از پیچیده ترین داستان های حول محور سفر در زمان رو میسازن! نگران زبان آلمانی سریال هم نباشید، مثل روزای اولی میمونه که انیمه دیدن رو شروع کردید؛ بعد از یک مدتی بهش عادت میکنید.

True Detective (کاراگاه حقیقی)

بهترین سریال های شبیه Westworld

شبکه پخش کننده: HBO

تعداد فصل ها: سه فصل

سازنده: Nic Pizzolatto

بازیگران: Matthew McConaughey, Colin Farrell, Woody Harrelson

یه سریال دیگه از شبکه HBO که فصل اولش رو کمتر سریال بینی هست که ندیده باشه. احتمالا هر از گاهی توی فضای مجازی با دیالوگ های عمیق این سریال و بازی بینظیر بازیگرانش (مخصوصا متیو مک کانکهی) روبرو میشید، اما ویژگی اصلی تر سریال داستان عجیب غریب و پیچیده اونه. اسپویل فصل اول وست ورلد مثل وست وزلد که توی فصل اول با چندتا خط زمانی مواجه بودیم و آخرش این خط های زمانی مثل مار دور گردنمون میپیچیدن و خفمون میکردن، «کاراگاه حقیقی» هم این ویژگی رو داره و داستانش رو توی خط های زمانی مختلفی گسترش میده. این شیوه روایت داستان میتونه شدیدا برای طرفداران وست ورلد جالب باشه. داستان سریال هم مثل هر داستان جنایی دیکه ای با یک قتل شروع میشه و کاراگاه هایی که دنبال حل پرونده هستن، ولی اصلا گول این خلاصه کلیشه ای رو نخورید و خودتون برید سراغ سریال تا جواهر درونش رو کشف کنید.


ممنون از اینکه با معرفی بهترین سریال های شبیه Westworld همراه ما بودید. حتما نظرات و پیشنهادات خودتون رو از طریق بخش کامنت ها با ما درمیون بزارید.