طی دوران پریود پوشش داخلی رحم از بین رفته و از طریق واژن بدن را ترک می کند. این موضوع روی سیستم تولید مثل و سایر اندام ها تاثیرات مختلفی دارد. حدود 90 درصد زنان قبل از پریود و در دوران پریود علائمی مثل درد، خستگی، نوسانات خلقی، نفخ، سر درد، یبوست یا اسهال و حالت تهوع را تجربه می کنند. مصرف غذاهای مقوی برای پریود هم خون از دست رفته در این دوران را جبران می کند و هم عوارض قاعدگی را کاهش می دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین غذاها برای دوران پریود آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بهترین غذاهای برای دوران پریود کدامند؟

غذاهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم نیازهای خاص این دوران را تامین کرده و علائم ناشی از تغییرات هورمونی را کنترل می کنند:

میوه ها

در دوران پریود به علت تغییرات هورمونی تمایل به مصرف غذاهای شیرین افزایش پیدا می کند. میوه ها می توانند ولع مصرف شیرینی جات را تا حد زیادی از بین ببرند. علاوه بر این، آب موجود در آن ها به هیدراته ماندن بدن و پیشگیری از سر درد در این دوران کمک می کند.

موز، آناناس و مرکبات جز بهترین غذاها برای دوران پریود محسوب می شوند. موز مقدار زیادی ویتامین B6 و پتاسیم دارد که این 2 ماده به رفع علائم نفخ و کرامپ قاعدگی (درد و گرفتگی عضلانی در ناحیه شکم) کمک می کنند. آناناس حاوی بروملین است که التهاب و درد را کاهش می دهد. مرکبات فیبر و ویتامین C دارند و می توانند از نوسانات خلقی و نفخ جلوگیری کنند.

سبزیجات

معمولا در دوران پریود به خصوص اگر میزان خونریزی شدید باشد، آهن زیادی از دست می رود. کاهش آهن بدن باعث کم خونی، خستگی و سرگیجه می شود. به همین دلیل، باید با مصرف غذاهای مقوی برای پریود آهن از دست رفته جبران شود. سبزیجات سبز رنگ مثل اسفناج و کلم بروکلی به دلیل داشتن ویتامین C به جذب آهن در روده کمک می کنند.

سبزیجات جز بهترین غذاها برای دوران پریود

مطلب مرتبط: خونریزی شدید پریود ؛ بررسی دلایل و راهکارهای درمان

زنجبیل

مصرف یک لیوان چای زنجبیل گرم درد، نفخ و حالت تهوع را کاهش می دهد. البته نباید در مصرف زنجبیل زیاده روی کرد. چون شواهد حاکی از آن است که مصرف بیش از 4 گرم زنجبیل در روز باعث سوزش سر دل و درد معده می شود.

مرغ

مرغ یکی از غذاهای مقوی برای پریود است که مقدار زیادی پروتئین و آهن دارد. پروتئین موجود در این ماده غذایی از پرخوری در این دوران جلوگیری کرده و فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. آهن موجود در آن هم احتمال ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد.

مطلب مرتبط: پرخوری عصبی قبل از پریود را با این راهکارها کنترل کنید!

ماهی

ماهی مملو از آهن، پروتئین و اسید چرب امگا3 است. نتایج تحقیقات مختلف نشان داده که مصرف ماهی از بروز کم خونی جلوگیری کرده و درد پریود و علائم افسردگی را کاهش می دهد. به همین دلیل، توصیه می شود افرادی که در دوران پریود نوسانات خلقی و افسردگی را تجربه می کنند ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. 

ماهی منبع خوب ویتامین D و ویتامین B6 محسوب می شود. ویتامین D به جذب کلسیم که در کاهش درد پریود نقش دارد، کمک می کند. ویتامین B6 نیز حساسیت و تحریک پذیری پستان ها را در این دوران کاهش می دهد.

 مغزهای خوراکی

مغزهای خوراکی، یکی از بهترین غذاها برای دوران پریود هستند که می توان آن ها را به تنهایی یا به شکل کره استفاده کرد. در این مواد غذایی مقدار زیادی پروتئین، اسید چرب امگا3، منیزیم و ویتامین های مختلف وجود دارد.

کره بادام زمینی مملو از منیزیم است که می تواند به مغز در تنظیم سروتونین کمک کند. سروتونین در پیشگیری از افسردگی نقش دارد. بادام زمینی و کره بادام زمینی کم نمک از نفخ جلوگیری می کنند. اما اگر نمک زیادی داشته باشند، نتیجه معکوس داشته و نفخ را افزایش می دهند.

بادام زمینی یکی از بهترین غذاها برای دوران پریود

شکلات تلخ

شکلات تلخ یک میان وعده خوشمزه و سرشار از منیزیم است. 100 گرم شکلات تلخ 85-70 درصد 58 درصد نیاز بدن به منیزیم را تامین می کند. شواهد حاکی از آن است که منیزیم کرامپ قاعدگی و نوسانات خلقی را کاهش می دهد. در افرادی که کمبود منیزیم دارند شدت این علائم بیشتر است.

روغن دانه بزرک

بدن انسان روزانه به 1100 تا 1600 میلی گرم اسید چرب امگا3 نیاز دارد. روغن دانه بزرک یکی از غنی ترین منابع امگا3 محسوب می شود. به طوریکه در هر 15 میلی لیتر آن 7195 میلی گرم امگا3 وجود دارد. نتایج یک مطالعه نشان داده که مصرف روغن دانه بزرک از یبوست که یکی از علائم رایج عادت ماهانه است، پیشگیری می کند.

کینوا

کینوا غنی از پروتئین، آهن و منیزیم است. این ماده غذایی به دلیل اینکه شاخص گلایسمی پایینی دارد، یکی از بهترین غذاها برای دوران پریود محسوب می شود. هنگامی که کینوا مصرف می کنید، دیرتر گرسنه می شوید و انرژی شما برای مدت طولانی تری حفظ می شود.

حبوبات

از غذاهای مقوی برای پریود که به مصرف آن ها در این دوران توصیه شده، می توان به عدس و لوبیا اشاره کرد. این مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند. بنابراین، افراد گیاهخوار می توانند مصرف آن ها را جایگزین گوشت کنند. حبوبات مملو از آهن بوده و به همین دلیل از بروز کم خونی ناشی از خونریزی پریود جلوگیری می کنند.

لبنیات

کلسیم لبنیات نه تنها کرامپ های دوران پریود را کم می کند، بلکه سایر مشکلات این دوران مثل بد خلقی و خستگی را هم کاهش می دهد. اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، می توانید به جای شیر از ماست و پنیر استفاده کنید.

بسیاری از زنان در دوران پریود یا پس از آن به عفونت های مخمری مبتلا می شوند. توصیه می شود افرادی که مستعد ابتلا به این نوع عفونت هستند ماست را وارد رژیم غذایی خود کنند. ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک باکتری های مفید واژن را افزایش داده و از بروز عفونت جلوگیری می کند.

ماست از غذاهای مقوی برای پریود

جو دوسر

جو دوسر غنی از کلسیم، آهن، ویتامین A و ویتامین B است. یک زن بزرگسال روزانه به 18 میلی گرم آهن نیاز دارد که یک لیوان جو دوسر 14 گرم آن را تامین می کند. نتایج یک مطالعه نشان داده که آهن موجود در جو دوسر به کاهش مشکلات دوران پریود کمک می کند.

در جو دوسر مقدار زیادی فیبر وجود دارد. به همین دلیل، مصرف آن به ایجاد حس سیری کمک کرده و از بروز یبوست جلوگیری می کند. منیزیم موجود در جو دوسر با شل کردن عروق خونی کرامپ را کاهش داده و با نقشی که در تنظیم هورمون سروتونین دارد به حفظ سلامت روان کمک می کند.

تخم مرغ

تخم مرغ، یکی از بهترین غذاها برای دوران پریود محسوب می شود. این ماده غذایی منبع ویتامین D، ویتامین E و ویتامین B6 است که همه آن ها در کاهش التهاب و رفع کرامپ قاعدگی نقش دارند. تخم مرغ به دلیل داشتن پروتئین جز غذاهای مقوی برای پریود قرار می گیرد. پروتئین حس سیری را  تحریک کرده و ولع مصرف غذا را کاهش می دهد.

در ادامه بخوانید: برای قطع شدن پریود چی بخوریم؟