بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک! کمتر کسی است که به دنیای سینما علاقه داشته باشد و با کارگردان معروف بریتانیایی به نام سر آلفرد جوزف هیچکاک آشنایی نداشته باشد.هیچکاک در 13 ماه اوت 1899 در لندن متولد شد.او کوچکترین فرزند خانواده ای کاتولیک بود.شروع کار او از یک استودیوی فیلم سازی در سال 1915 در انگلستان آغاز شد.او که تحت تاثیر سبک اکسپرسیونیسم بود ، پس از مدتی تصمیم به کارگردانی گرفت.

هیچکاک

 

هیچکاک سبک منحصر به فردی در ساخت فیلم ها داشت و فیلم های ساخته شده به دست او اغلب معمایی و دلهره آور هستند .اما برخی منتقدان اعتقاد دارند با وجود منحصر به فرد بودن او در سبک فیلم سازی او از سینماهای دیگر کشورها نیز الهام می گرفته است.می توان تاثیر پذیری او از آثار سرگئی آیزنشتاین ،سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فیلم‌ساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث در دو اثر مهمش، تولد یک ملت و تعصب. این تأثیرپذیری نه تنها در گفته‌های خود هیچکاک، بلکه در نمونه‌ای‌ترین آثارش نیز مشهود است.

با شروع دوره حرفه ای کارگردانی اغلب از فیلم هایی او به عنوان فیلم های دلهره آور یاد می شد و او به خوبی این دلهره را در فیلم هایش نشان می داد .او استاد بازی با نور و سایه , حرکت دوربین که یاد آور سینمای صامت آلمان  ،برای نشان دادن دلهره در فیلم هایش بود.تمام این ویژیگی های منحصر به فرد را می توانید در فیلم اولیه او به نام “مستاجر ” به خوبی مشاهده کنید.در واقع هیچکاک در مستاجر نخستین اثر به‌طور مشخص هیچکاکی‌اش را خلق کرد.فیلمی که مورخین سینما، آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست و نیز سینمای صامت انگلستان به‌شمار می‌آورند.

هیچکاک

ساخت فیلم های صامت توسط به خوبی نشان دهنده خلاقیت او در فیلم سازی بود.او خود در این زمینه می گوید :«در اغلب فیلم‌هایی که این روزها ساخته می‌شود، کمتر می‌توان سینما یافت. اغلب این فیلم‌ها را من تصاویر مردمی که با یکدیگر صحبت می‌کنند می‌خوانم. وقتی که داستانی به وسیله سینما بازگویی می‌شود، فقط زمانی باید به گفتگو توسل جست که با تصاویر نتوان آن را بیان کرد. من همیشه ابتدا می‌کوشم تا داستان را به طریق سینمایی و به وسیله یک سلسله تصاویر بیان کنم…»

اما هیچکاک برخلاف بسیاری دیگر از کارگردانان توانست با ورود صدا به سینما کنار بیاید ، او به خوبی توانست به کاربرد و اهمیت صدا، موسیقی و سکوت پی ببرد و اولین فیلم ناطق او یعنی حق السکوت (۱۹۲۹) نیز به خوبی نشان داد که هیچکاک قابلیتِ دراماتیکِ تکنولوژی جدید را درک می‌کند.

یکی از ویژیگی های بارز هیچکاک که می توان از آن به عنوان امضای وی نام برد ،حضور او هر چند کوتاه به عنوان بازیگر در فیلم هایش است.هیچکاک توانست در سال 1939 راهی هالییود شود.اما او هیچگاه نتوانست برنده جایزه اسکار شود.

هیچکاک عقاید جالبی در مورد فیلم های ترسناکش داشت و در این باره می گوید : 

من به مانند یک فیلسوف به مردم همان چیزی را می‌دهم که می‌خواهند. آن‌ها دوست دارند که ترس و وحشت را تجربه کنند خوب، من هم همان را به آن‌ها می‌دهم….

سعی کردیم تا حدودی شما را با عقاید این کارگردان و مسیر کارگردانی وی آشنا کنیم حالا نوبت به معرفی بهترین فیلم های هیچکاک می رسد ، که با یکدیگر با آن ها آشنا می شویم :


The Birds

بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک

سال ساخت :1963

کارگردان :آلفرد هیچکاک 

بازیگران :تیپی هدرن،راد تیلور، جسیکا تندی ،سوزان پلشت

موسیقی :اسکار سالا ،رمس گسمن،برنارد هرمان

در این فیلم خائنان پرندگان هستند.داستان فیلم در مورد دختر ثروتمندی به نام ملانی است که با وکیل جوانی به نام میچ آشنا می شود.تیپی هدرن در نقش ملانی ، نقش زن جوانی را ایفا می کند که مورد حمله پرندگان قرار می گیرد.او در حمله اول پرندگان می تواند نجات پیدا کند اما در حمله های بعدی …صحنه آخر این فیلم یکی از شاهکارترین هاست.


Vertigo

بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک

سال ساخت :1958

کارگردان :آلفرد هیچکاک

بازیگران :جیمز استوارت،کیم نواک،هنری جونز

موسیقی : برنارد هرمان

سرگیجه (ورتیگو) یکی از بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک تاریخ سینماست.این فیلم بر اساس  رمان فرانسوی از میان مردگان نوشته بوالو-نارسژاک ساخته شد.فیلم سرگیجه جوایز مهمی از انجمن منتقدان فیلم نیویورک و جشنوارهٔ سن سباستین گرفت.شهرت  فیلم سرگیجه به خاطر حرکت دوربین بود که هیچکاک برای القای حس سرگیجه ابداع کرده بود: زوم و عقب‌کشیدنِ همزمانِ دوربین فیلمبرداری، این کار عمق صحنه را مخدوش می‌کرد و بعداً به ترفند «دالی زوم» معروف شد.هیچکاک فیلم سرگیجه را شخصی‌ترین فیلم کارنامه‌اش خوانده‌ است.

فیلمی که یکی از مضامین مور دعلاقهٔ هیچکاک، یعنی عشق به مثابهٔ یک وسواس را بررسی می‌کرد. عشقی که زن و مرد را ویران می‌کند.داستان فیلم در مورد پلیسی است که در یک تعقیب و گریز به دلیل سرگیجه نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد.دوست قدیمی اش از او می خواهد که از همسرش مراقبت کند و او وارد ماجرایی عجیب و غریب می شود.این فیلم کاندیدای ۲ اسکار (کاندیدای اسکار بهترین صدا-کاندیدای اسکار بهترین طراحی هنری) در سال ۱۹۵۹ شد.


همچنین بخوانید :


Nort by Northwest 

بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک

سال ساخت :1959

کارگردان :آلفرد هیچکاک

بازیگران :کری گرانت،اوا ماری سنت،جیمز میسون

موسیقی :برنارد هرمان

فیلم شمال از شمال غربی ، فیلمی دلهره آور به کارگردانی آلفرد هیچکاک است.داستان فیلم در مورد کری گرانت است که یک جسد در ساختمان سازمان ملل متحد پیدا می کند ،ماموران مخفی که فکر می کنند قاتل کری است تعقیب گریزی را برای پیدا کردن او آغاز می کنند.شخص بی گناه مورد اتهام قرار گرفته یک موضوع تکراری در فیلم های هیچکاک است.و شما می توانید این موضوع را در فیلم های دیگر وی مانند  The 39 Steps, The Wrong Man و The Man Who Knew Too Muck نیز مشاهده کنید.


Rear Window

بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک

سال ساخت :1954

کارگردان :آلفرد هیچکاک

بازیگران :جیمز استوارت،گریس کلی،ریموند بر

موسیقی :فرانتس واکسمن

فیلم پنجره پشتی از نظر برخی منتقدان یکی از بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک و فیلم های دلهره آور تاریخ سینماست.داستان فیلم در مورد عکاس خبری است که با پای شکسته از پنجره اتاق همسایه هایش را تماشا می کند.بعد از مدتی، او فکر می کند که شاهد قتل در آپارتمان روبرویی بوده است.هیچکاک شباهتی میان قهرمان فیلم که بر روی صندلی چرخ دار نشسته با تماشاگرانی که به سینما آمده اند وجود آورده است.پنجره های همسایه ها به پرده سینما شباهت داده شده است و به عکاس خبری و مخاطب اجازه می دهد تا داستان های شخصی خود را ایجاد کنند.


Psycho 

بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک

سال ساخت :1960

کارگردان :آلفرد هیچکاک

بازیگران :آنتونی پرکینز،جنت لی،ورا مایلز،لورن تاتل

موسیقی :برنارد هرمان

این فیلم یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده و در فهرست «صد سال… صد فیلم» بنیاد فیلم آمریکا که لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبهٔ ۱۸ قرار دارد.شخصیت منفی این فیلم، نورمن بِیتس، جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود و در فهرست «۱۰۰ سال… ۱۰۰ شرور و قهرمان» بنیاد فیلم آمریکا، که فهرستی از ۵۰ تا از برترین قهرمان‌ها و ۵۰ تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبهٔ ۲ قرار دارد.فیلم روانی با اقتباس از کتاب قاتل سریالی رابرت بلوخ در مورد قاتلی است که در یک متل زندگی می کند. به لطف روایت متغیر و داستان  هوشمندانه  فیلم روانی مخاطب دچار تضاد در روان شناختی می گردد.