با رتبه بندی بهترین فیلم های اسپایدرمن در خدمت شما هستیم. زمان زیادی تا اکران فیلم شدیدا مورد انتظار Spider Man: No Way Home نمانده است و اینترنت در حال حاضر پر از تحلیل‌های تریلر جدید این فیلم شده است.

پس حالا که هیجان برای این فیلم که بالاخره و بعد از سال‌ها انتظار، ایده‌ی “دنیای عنکبوتی” و تیم‌آپ هر ۳ اسپایدرمن سینما را به واقعیت می‌رساند، در بالاترین حالت خودش است و چه طرفداران قدیمی اسپایدرمن و چه طرفداران جدید سری فیلم‌های این شخصیت پرطرفدار، منتظر تجدید دیدار با شخصیت‌های موردعلاقه‌شان هستند، در این مقاله فیلم‌های سینمایی اختصاصی اسپایدرمن را از ضعیف‌ترین به قوی‌ترین رتبه‌بندی کرده‌ایم تا مروری داشته باشیم بر سفر سه نسخه‌ی مختلف “همسایه‌ی مهربان شما، مرد عنکبوتی”. پس با مجله وارونه همراه باشید.


بهترین فیلم های اسپایدرمن (مردعنکبوتی)


The Amazing Spider-Man 2

The Amazing Spider-Man 2 از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2014
  • مدت‌زمان: 2 ساعت و 22 دقیقه
  • کارگردان: مارک وب
  • بازیگران: اندرو گارفلید، اما استون، جیمی فاکس، دین دی‌هان

در لیست بهترین فیلم های اسپایدرمن فیلم مردعنکبوتی شگفت انگیز 2 رتبه آخر را دارد. دنباله‌ای ضعیف‌ برای فیلمی که قدم اولش را نسبتاً قوی برداشته بود. قسمت دوم فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز دست به کارهای عجیبی می‌زند. خراب کردن رابطه‌ی هری و میتر به بدترین شکل ممکن، ربط دادن قدرت‌های پیتر به تحقیقات پدرش و استفاده از دو شخصیت منفی به صورت همزمان و نپرداختن به هیچ کدام از آنها.

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز۲ ویژگی‌های فیلم اولش را داراست، جلوه‌های ویژه‌ی نفس‌گیر و اکشن و رومنس بسیار جوان‌پسند، اما تمام این قدرت‌ها با یک داستان ضعیف از بین می‌روند. هر قدر هم بازی “اندرو گارفیلد” در نقش “پیتر پارکر” عالی بود، اما نگاه تازه‌ای که پیچش داستان به قدرت‌های پیتر می‌دهد تمام اصالت کاراکتر را از بین می‌برد و ریشه‌ها را نابود می‌کند.

و در نهایت، شکست مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ در اِعمال تغییرات دلخواهش در پایه‌های اصلی شخصیت مرد عنکبوتی و شخصیت‌های منفی‌اش این فیلم را قبل از پایان تاثیرگذارش برای مخاطب نابود می‌کند.

مرتبط: بهترین فیلم های اما استون ؛ از کروئلا تا لالالند و مرد عنکبوتی 


Spider-Man 3

Spider-Man 3 از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2007
  • مدت‌زمان: 2 ساعت و 19 دقیقه
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوابر، کیرستن دانست، جرج فرانکو، توماس هیدن جرج

پایانی که در حد قسمت‌های قبلی خود عمل نکرد .با انتظاراتی که قسمت‌های اول و دوم این سه‌گانه ساختند، پر کردن جای پای آنها کاری بسیار سخت بود. علی‌الخصوص وقتی در حال بحث راجع به قسمت پایانی یک داستان تاریخ‌ساز هستیم و در نهایت قسمت سوم سه‌گانه‌ی “سم ریمی” در حد انتظارات ظاهر نشد.

همه بعد از پایان بی‌نظیر مرد عنکبوتی ۲ بیشتر از هر زمانی مشتاق بودند تا ادامه و پایان داستان را ببینند، اما نویسنده‌ها به جای پیروی از فرمول قسمت‌های قبلی و تمرکز روی یک صخصیت منفی، سعی کردند چندین شخصیت را وارد فیلم کنند و حتی به یکی از آنها درست نپردازند.

اشتباهات داستانی زیاد بودند، پردازش ضعیف “ادی براک” و “ونوم”، وجود بی اهمیت “گوئن استیسی” در داستان که صرفا یک مینی‌داستان در رابطه‌ی پیتر و مری‌جین ساخت و در نهایت ساختار کلی داستان که در شلخته‌ترین حالت ممکن بود. اتفاقات به سرعت باد می توانستند به هم وصل شوند و در عین حال میشد چندین دقیقه از فیلم صرف بی‌اهمیت‌ترین اتفاق‌ها شود. اما در آخر و بدون توجه به سه‌چهارم فیلم میشد گفت مرد عنکبوتی ۳ پایانی درخور را برای سه‌گانه‌ی سم ریمی به ارمغان آورد‌‌.

مرتبط: ترتیب تماشای فیلم های دنیای سینمایی مارول؛ ویدیو اختصاصی مجله وارونه 


Spider-Man: Far From Home

Spider-Man: Far From Home از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2019
  • مدت‌زمان: 2 ساعت و 10 دقیقه
  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، ساموئل ال.جکسون، زندیا کلمن، جیک جیلنهال

مشکلات نگه داشتن جان واتس در بخش کارگردانی کم نیستند. داستانی که برای بار “دوم” پیتر را در مرکز خودش نداشته و حتی شخصیت منفی هم خصومتش با پیتر نیست، بلکه با “تونی استارک” مشکل دارد. بزرگ‌ترین مشکل مرد عنکبوتی “تام هالند” خودش نیست، بلکه افراد اطرافش هستند. از شخصیت منفی گرفته تا رابطه‌ی رومانتیک و حتی روابط خانوادگی. تمام این‌‌ها نشان از شلختگی نویسندگان برای‌ ساخت یک داستان تاثیرگذار هستند.

مرد عنکبوتی: دور از خانه به جای آن که سعی کند برداشتی قوی از مرد عنکبوتی به دست دهد بیشتر به دنبال این است که این شخصیت را جوان‌پسند جلوه کند و به جای یک فیلم ابرقهرمانی، ما شاهد یک فیلم تینیجری و دبیرستانی هستیم‌. نویسندگان سینمایی دور از خانه ذره‌ای از کمیک‌های شخصیت اصلی خبر ندارند و آنها را جدی نمی‌گیرند. وقتی به معقوله‌‌هایی مثل لو رفتن شخصیت‌ مخفی پیتر پیش زن‌عمو مِی به طور جدی پرداخته نمی‌شود و مثل یک شوخی با آن رفتار می‌شود، آن وقت است که به ‌کیفیت داستانی این فیلم باید شک کرد.

میستریو خودش را شخصیت منفی قابل قبولی نشان می‌دهد، اما بزرگ‌ترین مشکل او این است که نمی‌شود روی او اسم “شخصیت منفی مرد عنکبوتی” گذاشت چون دقیقا مانند شخصیت منفی فیلم قبل، خصومتش به مرد آهنی برمی‌گردد و پیتر صرفا وسط راه او قرار دارد. و این بی‌خیالی نویسندگان مارول در ساخت فیلم “اختصاصی” این شخصیت باعث می‌شود همچین رتبه‌ی پایینی به این فیلم داده شود چون “دور از خانه” بویی از یک فیلم اختصاصی نبرده و مانند اسپین‌آفی از مرد آهنیست تا مرد عنکبوتی.

مرتبط: نقد و بررسی فیلم Spiderman: far from home


The Amazing Spider-Man

The Amazing Spider-Man از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2012
  • مدت‌زمان: 2 ساعت و 16 دقیقه
  • کارگردان: مارک وب
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، اما استون، ریس ایفانز، عرفان خان

در حالی که سال ۲۰۱۰ قرار بود “سم ریمی” قسمت چهارم سری فیلم‌هایش را بسازد، اما به خاطر برنامه‌های سخت سونی، تصمیم گرفت تا این پروژه‌ را رها کند و خب با موفقیت سه‌گانه‌ی سم ریمی، سونی نمی‌خواست از پولی که می‌توانست از فرانچایز کاراکتر مرد عنکبوتی بسازد دست بکشد. پس با استخدام “مارک وب” سعی کرد برداشتی مدرن از این شخصیت را تحویل مخاطب دهد و خب نتیجه چیز بدی از آب در نیامد.

اضافه کردن کمی اطلاعات درباره‌ی والدین پیتر (که در این فیلم تغییر ناجیزی به نظر می‌آمد و مشکلی نداشت اما مشکل اصلی آن در فیلم دوم نمایان شد) و تغییر شخصیت پیتر از پسری که توسط قلدرها اذیت می‌شود و خرخون به نظر می‌رسد به یک گوشه‌گیر منزوی به نظر تغییرات قابل قبولی می‌آمدند‌. اما همین ویژگی‌های جدید باعث یک نوع تناقض می‌شدند.

مارک وب تلاش می کرد برداشت دارک‌تر و جدید‌تری نسبت به شخصیت مرد عنکبوتی داشته باشد، اما کاملا مشهود است که سونی بر این موضوع تاکید داشت که فیلم برای قشر سنی پایین‌تر مناسب باشد و علاوه بر آن به ریشه‌هایش هم پاییند باشد. که این مشکل باعث میشد ما تکامل خاصی از پیتر هنگام تبدیل شدن به یک قهرمان نبینیم. اما دو نقاط قوت این فیلم را می‌توان قدرت بازیگری شخصیت‌های اصلی به علاوه‌ی شیمی محشر پیتر و گوئن دانست که واقعا جزو بهترین رومنس‌های فیلم های ابرقهرمانی به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید: فاز چهار دنیای سینمایی مارول ؛ ده اشتباهی که مارول تا الان انجام داده!


Spider-Man: Homecoming

Spider-Man: Homecoming از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2017
  • مدت‌زمان: 2 ساعت و 13 دقیقه
  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، مایکل کیتون، زندیا کلمن، رابرت داونی جونیور، جیکوب باتالون

اولین فیلم اختصاصی مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول بعد از حضور اول این شخصیت در فیلم “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی”. برداشتی از پیتر که میشود آن را پل میانی‌ای بین پیتر “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز” و پیتر سه‌گانه‌ی ریمی دانست.

“بازگشت به خانه” داستان جالبی دارد و با اتصال داستانش به فیلم‌هایی مثل انتقام‌جویان، علاوه بر روایت داستانی از شخصیت اصلی، از وجود داشتنش در دنیای شخصیت های دیگر مارول استفاده‌ی معقولانه می‌کند. فیلم اول بر خلاف فیلم دومش در کنار اشاره به فیلم‌های دیگر، هم به پیتر و سختی‌های هویت مخفی این شخصیت می‌پردازد و هم عناصر فیلم‌های قبلی مارول را حفظ می‌کند.

شخصیت منفی فیلم، با بازی عالی مایکل کیتون، هم به نحوی به پیتر مرتبط می‌شود و داستان را جذاب‌تر می‌کند.”بازگشت به خانه” توانست در کنار وابستگی کم به کمیک‌ها، فیلمی قابل قبول باشد و حتی اگر به فیلم‌های قبلی این شخصیت در بحث کیفیت‌ نرسد اما می‌تواند حتی طرفداران قدیمی این شخصیت را راضی کند.

همچنین بخوانید: چرا موسیقی فیلم های مارول بسیار خسته کننده هستند؟ 


Spider-Man

Spider-Man از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2002
  • مدت‌زمان: 2 ساعت و 1 دقیقه
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوابر، ویلم دفو، کیرستن دانست، جیمز فرانکو

پس از موفقیت فیلم‌های X Men و Blade، سونی هم تصمیم گرفت یک فیلم ابرقهرمانی بسازد و انتخاب این کمپانی، شخصیت مرد عنکبوتی بود و کارگردان انتخابی آنها سم ریمی. و در انتها این فیلم و فیلم‌های بعدش موفقیتی ساختند که تا سال‌ها بعد هیچ فیلم ابرقهرمانی‌ای به همچین موفقیتی نرسیدند.

فیلم‌های سم ریمی با اختلاف، بهترین انتخاب بازیگران را در فیلم‌های ابرقهرمانی داشتند. بازی خارق‌العاده‌ی “ویلم دفو” و جنون شخصیت گرین گابلین، برداشت درست از شخصیت مری جین با بازی “کریستن دانست” و در نهایت بازی “توبی مگوایر” در نقش پیتر پارکری که بین تمام اقتباس‌ها، به کمیک‌ها نزدیک‌ترین بود. اما بهترین انتخاب سم ریمی در زمینه‌ی بازیگرها، استخدام “جی‌کی سیمونز” در تقش جی‌جوناه جیمسون بود. تمام سکانس‌هایی که جی‌.کی سیمونز در آنها حضور داشت هنوز هم در اینترنت بسیار دیده می‌شوند و به عبارتی جی کی سیمونز بازی‌ای در نقش جی‌.جوناه سیمون ارائه داد که وابسته به یک زمان خاص نبود و در هر دوره‌ای مثل طلای خالص است.

این وابستگی به کمیک‌ها در حین حفظ واقعیات، باعث شدند که سه‌گانه‌ی سم ریمی در ذهن طرفداران مدیوم کمیک بوک جاودانه شود. سم ریمی ترسی از استفاده‌ی سکانس‌هایی نسبتا دارک و خشن‌تر نداشت و هنوز هم اعمال گرین گابلین در مقایسه با شخصیت‌های منفی فیلم‌های ابرقهرمانی اخیر، خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر هستند. این‌ها تمام کارهایی هستند که مارک وب و جان واتس در اقتباس‌هایشان نتوانستند انجام دهند.

مارک وب نتوانست در برداشت مدرنش از شخصیت‌ها موفق عمل کند و جان واتس نتوانست ریشه‌های شخصیت را حفظ کند. تمام این نقص‌ها هستند که حتی با اینکه فیلم مرد عنکبوتی ۱۹ سال پیش ساخته شده است، آن را برتر از اقتباس‌های دیگر می‌کند.


Into The Spider-Verse

nto The Spider-Verse از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2018
  • مدت‌زمان: 1 ساعت و 56 دقیقه
  • کارگردان‌ها: پیتر رمزی، رادنی راثمن، باب پارسیچتی
  • صداپیشه‌گان: شمیک مور، آیزاک لیو شرایبر، ماهرشالا علی، هیلی استاینفلد

قبل از رسیدن به رتبه‌ی اول بهترین فیلم های اسپایدرمن بهتر است به بهترین انیمیشن مرد عنکبوتی و قطعا بهترین انیمیشن ابرقهرمانی هم نگاهی بیندازیم. اقتباسی انیمیشنی که اسکار بهترین انیمیشن سینمایی در سال 2019 را ازآن خودش کرد و با استایل انیمیشنی خاص خودش همه را حیرت‌زده کرد.

تصمیمی نبود که سازندگان این انیمیشن گرفته باشند و تجربه‌ی مخاطب را چندین برابر بهتر نکرده باشد.. همه چیز از آلبوم موسیقی تا پیچش‌ داستانی ابتدای سینمایی نزدیک به بی‌نقص بودند و این سینمایی را چه برای طرفداران پر و پا قرص مردعنکبوتی چه برای مخاطب عام لذت‌بخش می‌کردند.

این اولین اقتباس سینمایی‌ای است که شخصیت مایلز مورالز در آن حضور داشت و معرفی یک شخصیت کمتر شناخته شده به مخاطبان، نمی‌توانست از این بهتر باشد. ترکیب یک مایلز تازه‌کار با افراد عنکبوتی دنیاهای دیگر به بهترین نحو انجام شد و دیدن یک پیتر بازنشسته به عنوان مربی مایلز مثل یک مجموعه‌ی بی‌نقص بود که یک لذت خالص 2 ساعته را برای تماشاچیان تضمین می‌کرد.

مرتبط» انیمیشن های برنده اسکار ؛ بهترین انیمیشن های دهه را بشناسید!


Spider-Man 2

اسپایدرمن 2 از بهترین فیلم های اسپایدرمن
  • سال انتشار: 2004
  • مدت‌زمان: 2 ساعت و 7 دقیقه
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوابر، کیرستن دانست، جیمز فرانکو، رزماری هریس

این فیلم نه‌تنها رتبه اول بهترین فیلم های اسپایدرمن را دارد، بلکه به عقیده‌ی بسیاری از طرفداران فیلم‌های کمیک‌بوکی، بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینماست. سم ریمی تمام عناصر فیلم اول را در فیلم دوم قرار داده و آنها را ارتقا داده. فیلمی با تمام ویژگی‌های یک فیلم ابرقهرمانی‌.

مرد عنکبوتی ۲ به معنای واقعی کلمه به سختی‌های ابرقهرمان بودن برای پیتر می‌پردازد و یکی از بهترین شخصیت‌های منفی تاریخ سینما را به نمایش می‌گذارد و بازیگران هر دو طرف داستان، یعنی قهرمان و شرور، با بازی فوق‌العاده‌ی خودشان هر دو شخصیت را یک پله که خیر بلکه چندین پله به بالا می‌برند.

آلفرد مولینا به نحوی اهداف آتو اکتاویوس را به تصویر می کشد که این شخصیت تا سال‌ها از ذهن مخاطب پاک نشود و توبی مگوایر هم حالا که شخصیت پیتر حتی از قبل به کمیک‌ها نزدیک‌تر شده، به زیبایی تمام، این شخصیت را به اجرا می‌گذارد. این فیلم با اختلاف خاطره‌انگیز‌ترین سکانس‌های هر فیلم کمیک‌بوکی‌ای را دارد. کسی نیست که لحظه به لحظه‌ی سکانس نبرد قطار را به یاد نداشته باشد یا تحت تاثیر آن قرار نگرفته باشد.

فیلم از شروع تا پایان خلاقیت و زیبایی کامل است و مثل یک وعده‌ی غذایی رویایی برای هر کسیست که به شخصیت‌های کمیک‌های مارول عشق می‌ورزد و حالا که شخصیت‌های این فیلم علی‌الخصوص آتو اکتاویوس قرار است در فیلم‌ “راهی به خانه نیست” حضور داشته باشند، تمام طرفداران این فیلم با تمام وجود انتظار اکران این فیلم را می‌کشند. مرد عنکبوتی ۲ به خودی خود استانداردی جدید برای تمام فیلم‌های ابرقهرمانی ساخت و این استاندارد احتمالا تا زمان طولانی‌ای تغییر نخواهد یافت.

امیدواریم که از معرفی بهترین فیلم های اسپایدرمن لذت برده باشید، مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: 20 تا از بهترین فیلم های مارول