با ما در معرفی بهترین فیلم های ایرانی از نظر IMDB همراه باشید. IMDB سایت بسیار معتبر و محبوب در زمینه ی امتیازدهی به فیلم ها و سریال هاست. یکی از دلایل این محبوبیت اینه که به جای نمره منتقدان، IMDB امتیاز کاربران خودش رو ملاک قرار میده. می شد فیلم های دیگه ای رو هم به لیست بهترین فیلم های ایرانی اضافه کرد، اما در اینجا فقط بهترین فیلم های ایرانی از نظر IMDB رو لیست می کنیم، با ما همراه باشید.

۱.مادر

گزینه اول برای نقش محمدابراهیم “عزت الله انتظامی” بود. انتظامی تا مرحله تست گریم نیز پیش رفت اما این نقش در نهایت به “محمد علی کشاورز” رسید. موسیقی فیلم ساخته ی “ارسلان کامکار” است که به همراه گروه کامکاران اجرا شد. “رقیه چهره آزاد” و “اکبر عبدی” برای بازی در این این فیلم به ترتیب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش دوم مرد و “عبدالله اسکندری” سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را دریافت کردند.



اکرم محمدی ، فریماه فرجامی و محمد علی کشاورز نیز نامزد دریافت جایزه از جشنوارهٔ فجر شدند. هنگام درگذشت رقیه چهره آزاد؛ روزنامه‌ها، نقل قولی از نقش غلامرضا (اکبر عبدی) را در فیلم، در تیتر خود نوشتند: « مادر مرد. از بس که جان ندارد.»

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.6  رو به دست اورده.

۲.مارمولک

سایت imdb

مارمولک فیلمی درام-کمدی به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، نویسندگی پیمان قاسم خانی و با بازی پرویز پرستویی است. این فیلم محصول سال ۱۳۸۲ ایران است.

داستان این فیلم اقتباسی از فیلم‌های «ما فرشته نیستیم» و «زایر» است که با بومی‌سازی قصه فیلم، نگاهی متفاوت به مسئله روحانیت و جامعه دارد.

روستای آهار در شمیران و تهران از لوکیشن‌های اصلی این فیلم بو مسجد و مدرسه حاج قنبر علی خان بودند.



در زمان اکران برای تماشای فیلم مارمولک، در مقابل سینماها صف‌های طولانی شکل گرفته بود. در ملاقات‌هایی که بین کمال تبریزی و سید علی خامنه ای در سال‌های بعد از اکران این فیلم انجام شد، رهبر ایران به دفعات از این فیلم تعریف کرده بودند و درک نشدن محتوای آن توسط برخی مخاطبین را دلیل مخالفت‌هایی دانسته که در زمان اکران با آن صورت گرفت.

کمال تبریزی دربارهٔ حواشی اکران فیلم مارمولک برای شورای امنیت ملی گفت: زمانی که قرار شد فیلم برای اعضای شورای عالی امنیت ملی به نمایش درآید خانواده‌های آن‌ها از این ماجرا باخبر شده و گفته بودند برای دیدن فیلم آن‌ها هم می‌آیند. کل سالن نمایش فیلم پر شده بود از خانواده‌های اعضای شورای عالی امنیت ملی و محافظان‌شان. اعضای شورا با حالت عصبی و در سکوت فیلم را می‌دیدند در حالی‌که کل سالن از صدای خنده خانواده‌هایشان پر شده بود.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.5  رو به دست اورده.

۳.جدایی نادر از سیمین 

ده فیلم برتر

جدایی نادر از سیمین، یکی از بهترین فیلم های ایرانی از نظر IMDB ، درژانر درام محصول سال ۱۳۸۹ است. این فیلم برندهٔ اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان ۲۰۱۲ گردید. کارگردانی نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم را اصغر فرهادی برعهده داشته‌است. جدایی نادر از سیمین که در سطح بین‌المللی بیشتر با نام جدایی (A Separation) شناخته می‌شود، پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی است و هم‌اکنون با فروش نزدیک به ۲۰ میلیون دلار، در صدر پرفروش ترین هادر نمایش جهانی  قرار دارد. این فیلم توسط نشریه گاردین در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ساخته شده، جای گرفته. از بازیگران اصلی آن می‌توان پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی ساره بیات و مریلا زارعی را نام برد.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.3  رو به دست اورده.

۴.بچه های آسمان

لیست فیلم های برتر ایرانی

بچه های آسمان فیلمی ایرانی به کارگردانی مجید مجیدی محصول ۱۳۷۵ است. این فیلم مورد تحسین منتقدان و جامعه قرار گرفت و باعث شناخت جامعه غرب از مجیدی شد. بچه‌های آسمان اولین فیلم ایرانی است که به عنوان پنج نامزد نهایی جازه اسکار بهترین فیلم فارسی زبان در سال ۱۹۹۸ انتخاب شده بود و همچنین جایزه های معتبری از جمله جایزه فیپرشی جشنواره بین المللی فیلم مونترا را به دست آورد.



پسرکی به نام علی کفش‌های خواهرش را گم می‌کند. از آنجایی که زهرا کفش دیگری ندارد و پدر هم توانایی مالی خرید کفش نو را ندارد، قرار می‌گذارند که صبح‌ها زهرا کتانی علی را بپوشد و ظهر علی در مسیر منتظر پایان مدرسه زهرا و آمدن او میشود تا کتانی را از زهرا دریافت و با آن به مدرسه برود. با وجود تلاشی که زهرا برای به موقع رساندن کفش ها به علی میکند اما علی هر روز دیر به مدرسه میرسد تا اینکه در مدرسه یک مسابقه برگزار میشود در این مسابقه به نفر سوم یک کتانی جایزه میدادند.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.3  رو به دست اورده.

۵.نمای نردیک

برتر ایرانی از نگاه سایت imdb

کلوز اپ یا نمای نزدیک، یکی از بهترین فیلم های ایرانی از نظر IMDB ، در سبک درام و رئال ساختهٔ عباس کیا رستمی محصول سال ۱۳۶۸ است.

نکتهٔ جالب در مورد این فیلم این است که تمامی بازیگران در نقش اصلی خود بازی می‌کنند. به‌طور مثال سربازی که سبزیان را در فیلم دستگیر می‌کند همان سربازی است که واقعاً سبزیان را دستگیر کرده‌است. نمای نزدیک یک نمونهٔ موفق از سینمای مستند و رئال است که خط داستانی مشخصی را براساس واقعیت دنبال می‌کند. این فیلم باعث شناخت بیشتر جامعه غرب از سبک عباس کیارستمی شد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.



کلوزآپ در سال ۱۹۹۰ در ایران و در اکتبر ۱۹۹۱ در فرانسه و کانادا منتشر شد. این فیلم در سال ۱۹۹۹ در امریکا نشان داده شد و در سال ۲۰۱۰ به شکل دی وی دی در آمریکا توزیع یافت. کلوزآپ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در جشنواره بین المملی فیلم روتردام جشنواره فیلم بوسان و جشنواره بین المللی فیلم شانگهای  به نمایش درآمد. در روتردام استقبال از فیلم به حدی بود که بلیت‌ها در فاصله چند ساعت به نمایش به فروش رسید. فیلم «کلوزآپ» در بخش نمایش‌های ویژه شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به روی پرده رفت.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.3  رو به دست اورده.

۶.ابد و یک روز

لیست برترین فیلم ها

ابد و یک روز فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۴ و یکی از بهترین فیلم های ایرانی از نظر IMDB است. این فیلم محصول کشور ایران، به سبک اجتماعی (درام) و به زبان فارسی است. ابد و یک روز در طول نمایش مورد توجه عموم مردم و منتقدان قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۷ سیمرغ در بخش اصلی و ۲ سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو) سی و چهارمین ذوره ی جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

این فیلم روایت خانواده‌ای است که درگیر مشکلات مختلفی همچون اعتیاد، تهی‌دستی، بیکاری و، از همه مهم‌تر، روابط عاطفی میان اعضای خانواده است. به دنبال رهایی از این مشکلات، داستان‌هایی در حین تدارک دیدن مراسم عروسیِ «سمیه» شکل می‌گیرد که منجر به اتفاقات و تغییراتی در رابطهٔ افراد خانواده می‌شود.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.2  رو به دست اورده.

۷.رنگ خدا

بهترین فیلم های ایرانی

استیفان هلدن در نگاهی مشابه ابرت در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۹ در نیویورک تایمز می‌نویسد: این فیلم در حد بالاترین درجه وضوحی که یک فیلم ممکن است بدان برسد، نشان می‌دهد که دارای رسالتی دینی است، اما تجربه‌ای ژرف از تأمل در جهان طبیعی را در اختیار ما قرار می‌دهد… فیلم رنگ خدا گوهری دیگر است که از سرچشمه‌ای واحد، یعنی از یکی از پویاترین سینماهای ملی جهان به ما عرضه شده است.



فیلم رنگ خدا در ایالات متحده آمریکا از راه فروش در حدود فقط سی سینما حدود دو میلیون دلار به دست آورد. با توجه به قیمت ناچیز بلیت آن، این مبلغ، برای هر سینمای خاورمیانه‌ای و بسیاری از سینماهای دیگر به جز فیلم تایوانی آنجلی که اسکار سال ۲۰۰۰ را گرفت بی‌سابقه است.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.2  رو به دست اورده.

۸.خانه ی دوست کجاست

لیست فیلم های برتر ایرانی از نگاه سایت imdb

خانه ی دوست کجاست فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیا رستمی محصول سال ۱۳۶۵ است. این فیلم پارهٔ اول از سه گانه کوکر است؛ دو فیلم دیگر زیر درختان زیتون و زندگی و دیگر هیچ هستند که پس از این فیلم ساخته شدند. فیلم خانهٔ دوست کجاست ممکن است اقتباسی از داستان کوتاه چرا خانم معلم گریه کرد؟ باشد که به ادعای نویسندهٔ آن بهروز تاجور پس از به توافق نرسیدن با آقای کیارستمی نام‌برده اقدام به تولید فیلم بدون اجازهٔ وی کرده‌است.

در ادامه ی لیست فیلم های برتر ایرانی

این ادعا پس از پخش فیلم در پاره‌ای از جراید مطرح و از طرف عباس کیا رستمی  تکذیب شد. خانه دوست کجاست در فهرست ۵۰ فیلمی که باید قبل از ۱۴ سالگی دید از دید بنیاد فیلم یبریتانیا قرار دارد. خانه دوست کجاست پلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکاربو را در سال ۱۹۸۹ به دست آورد.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.1  رو به دست اورده.

۹.لاک پشت ها هم پرواز می کنند

برترین های ایرانی

لاک پشت ها هم پرواز می کنند (به کردی : کێسەڵەکانیش دەفڕن) فیلمی است به نویسندگی، تهیه کنندگی و کازگردانی بهمن قبادی ، کارگردان کرد ایرانی که در سال ۱۳۸۳ ساخته شده‌است. این فیلم با موضوع جنگی و درام که به زبان کردی در آن صحبت می‌شود که نام اولیهٔ آن «ماهواره» یا «ستلایت» (به کردی : سەتەلایت) بود که پس از فیلمهای زمانی برای مستی اسب ها و اواز های سرزمین مادری ام سومین فیلم بلند بهمن قبادی است.این نخستین فیلمی بود که پس از اشغال عراق توسط آمریکا، در عراق ساخته شد. موسیقس فیلم ساختهٔ حسین علیزاده است.



این فیلم به‌عنوان نمایندهٔ سینمای ایران برای اسکار ۲۰۰۴ انتخاب شد و با دریافت ۴۲ جایزه و حضور در ۷۳ جشنواره بین‌المللی در سراسر جهان، به پرافتخارترین فیلم ایران در عرصهٔ جهانی مبدل گشت.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.1  رو به دست اورده.

۱۰.گاو

فیلم ایرلیست فیلم های برتر ایرانی از نگاه سایت imdb

گاو از فیلم‌های موج نوی سینمای ایران به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی داریوش مهرجویی  و غلامحسین ساعدی است که در سال ۱۳۴۸ ساخته شد. علی نصیریان ، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و پرویز فنی زاده بازیگران اصلی فیلم هستند. گاو جز اولین فیلم‌های ایرانی بود که در غرب و اروپا مورد توجه و تحسین قرار گرفت. گاو جایزهٔ فیپرشی چشنواره فیلم ونیز ۱۹۷۱ را به دست آورد.

فیلم گاو بر اساس داستان عزاداران بَیَل اثر غلامحسین ساعدی ساخته شده‌است. گاو نخستین بار در سال ۱۹۷۱ در جشنواره فیلم ونیز، بدون زیرنویس انگلیسی روی پرده رفت و همچنین در جشنواره‌های کن لس انجلس مسکو لندن برلین، و دیگر جشنواره‌ها به نمایش درآمده‌است. در سال‌های بعد نیز گاو با نسخهٔ ترمیم‌شده در جشنوارهٔ ایل چینما ریترواتو ایتالیا، موزهٔ فیلم اتریش و سینما رُفله فرانسه به نمایش گذاشته شد. در رأی‌گیری منتقدان سینمای ایران در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۶۷ و ۱۳۷۸ گاو، به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران برگزیده شد.

این فیلم در سایت imdb نمره ی 8.1  رو به دست اورده.