اگر عاشق ژانر علمی تخیلی ماجراجویی هستید با ما همراه باشید …

بهترین فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970 را می شناسید؟ اگر نه، خیلی ضرر میکنید! بهترین فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970 را نباید از دست داد.

خیلی هایشان در زمان خودشان بیننده ی چندانی نداشتند اما امروز حرف هایی برای گفتن دارند. پس با ما باشید تا لیستی از بهترین فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه 1970 به شما معرفی کنیم.


بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن بیست و یک که باید ببینید ؛ تا سقف آسمان، تا ته رویا!

فیلم های علمی تخیلی که به واقعیت پیوستند! دنیای ما میزبان ایده های علمی تخیلی فیلم ها!!! 


فیلم های فراموش شده

دهه ی هفتاد یعنی دهه ی فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی که پر از داستان های فراموش شده است، فیلم هایی که با وجود گذشت زمان و قدیمی شدن و البته فراموش شدن هنوز از زیبایی و جذابیت چیزی کم ندارند.

خب دهه ی هفتاد، دهه ی تغییرات سریع است. ارزش ها و تابو های فرهنگی در این دهه به سرعت تغییر کرد، آنهم به خاطر جنگ ویتنام و تغییرات اجتماعی سیاسی دهه ی 60.

تم اکثر فیلم های این دهه نگاه سیاهشان به آینده است، آینده ای که با تغییرات وارد شده بر جامعه تقریبا نابود شده به نظر می رسید. و ژانر علمی تخیلی بیش از هر ژانر دیگری این تاسف و نا امیدی را منعکس می کرد.

تاسف و ناامیدی از یوتوپیایی که پیش از مححق شدن نابود شده بود!

جدا از اینها، تفاوت های نژادی و خشم و جنگ ناشی از این تابو و حکم فرمایی تکنولوژی بر زندگی انسان اوضاع را بیش از پیش بد می کرد. در این میان فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دو راه پیش پای بینندگانشان می گذارند؛ یا آدرنالین خون را با هیجان ناشی از مبارزه بالا می برند (درست مانند مد مکس) یا مانند استار وارز شما را به مبارزه ی فلسفی با دولت های دیکتاتوری زمان دعوت می کنند.

فیلم هایی که در این مطلب به آنها اشاره می کنم تقریبا فراموش شده هستند، اما هنوز هم مثل دهه هفتاد جالب و جذاب اند.

 به جرات می گویم بعضی از این فیلم ها برای این روز ها جالب تر هستند تا زمان اکرانشان!!!

10: فرار لوگان (1976)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

داستان این فیلم در قرن بیست و سوم اتفاق می افتد. انسان ها در آن زمان زندگی ایده آلی داشتند و خواسته هایشان به راحتی و تنها با اشاره ی یک دست برآورده می شد.

 اما مشکل این جاست که در این دنیا انسان ها بیشتر از 30 سال عمر نمی کنند. اعتقاد این انسان ها در این است که پس از 30 سالگی انسان وارد محدوده ی دیگری از زندگی می شود، فاز دیگری از زندگی! اما حقیقت توسط مردی به نام لوگان کشف می شود. لوگان از آنجا فرار میکند و به پناهگاهی مخفی می رود.

این فیلم به موضوعاتی مانند زندگی و مرگ انسان اشاره میکند. فرار لوگان در سال های اکران خودش فیلم عجیب و غریبی به نظر می رسید، اما داستان این فیلم واقعا چالش برانگیز و از قید زمان آزاد است.

 این فیلم تقریبا با استار وارز هم زمان بوده و از پیشکسوتان تصویر برداری هولوگرافیک است.

9: رولر بال (1975)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

رولر بال دنیای ما در سال 2018 را به نمایش می کشد! دیگر خبری از کشورها نیست و این شرکت های قدرتمند و پولدار هستند که زندگی انسان ها را اداره می کنند.

رولر بال یک ورزش جهانی است که تیم های مختلف را از سراسر جهان دور هم جمع میکند تا در مکانی مخوف با هم مبارزه کنند. ستاره ی تیم هوستون رولر بال، شخصی به نام جاناتان ای است. او موجب پیروزی خودش و اعضای تیمش می شود.

این فیلم تمام وجودتان را پر از آدرنالین میکند. دیالوگ های این فیلم هم بسیار عمیق و چالش برانگیز هستند، دیالوگ هایی که به فرمانروایی دولت ها و سود طلبی آنها از مسابقات رولر بال اشاره میکنند.

مسابقات رولر بال در واقع بازی مرگ هستند. ورژن دیگری از این فیلم دوباره بازسازی شد، اما نمونه ی اصلی واقعا بی نظیر است.

8: سیاه چاله (1979)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

دیزنی با تولید این فیلم در دهه ی هفتاد ریسک بسیار بزرگی کرد و هر دو نمونه ی انیمیشن و لایو اکشن این فیلم هم تولید شد. داستان این فیلم در مورد فضانوردانی است که در سفینه ای به نام پالیمینو هستند.

در طول سفر فضایی شان با فضانوردان سیگنوس برخورد میکنند و متوجه می شوند که اعضای این تیم فضایی اولین افرادی هستند که می خواهند به درون سیاه چاله سفر کنند.

این فیلم اولین فیلم دیزنی است که در رده ی پی جی قرار گرفته و هم چنین یکی از پر هزینه ترین فیلم های دیزنی هم هست. داشتن جلوه های ویژه و موسیقی بسیار خاص، اثر جان بری، سازنده ی موسیقی جیمز باند، از دیگر ویژگی های خاص این فیلم است.

ربات این فیلم هم از دیگر فاکتور های تاثیر گذار آن است، یادتان باشد که این فیلم فقط برای بچه ها ساخته نشده است.

7: تی اچ ایکس 1138 (1971)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

در این فیلم آینده ی زندگی انسان به نمایش گذاشته می شود. آینده ای که در آن بروز احساسات ممنوع است. در این فیلم با استفاده از دارو با احساسات مقابله میکنند، اما یک مرد تصمیم می گیرد که دیگر دارو ها را نخورد. نخوردن دارو ها همان و بیداری احساسات همان! این مرد با طیف وسیعی از احساسات مواجه می شود!

 او از زن دیگری هم می خواهد که دیگر دارو ها را نخورد، در نهایت هر دو تصمیم به فرار از شهر زیر زمینی شان می گیرند و پلیس رباتی آنها را تعقیب میکند.

این فیلم چیزی از فیلم هایی مثل استار وارز کم ندارد. البته کمی چاشنی آدرنالین را هم باید اضافه کرد، هر چند کیفیت تصویر برداری به خوبی استار وارز نیست اما به دیدنش می ارزد!

6: وست ورد (1979)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

قبل از اینکه سریال پر طرفدار این روز های شبکه ی اچ بی او با نام وست ورد پخش شود، فیلمی با این نام وجود داشت. درست مانند سریال، بازدید کنندگان پولدار از شهر دلوس بازدید می کنند.

در این شهر محیط هایی مانند امریکای غربی، رم باستان، اروپای قرون وسطی و … به نمایش گذاشته شده است.

عموم مردم به این توجه میکنند که شخصی به نام کلد شروع به کشتن بازدید کننده ها میکند، ما هدف واقعی کارگردان نشان دادن حرص و طمع نوع بشر است!

دلوس سود خود را بالاتر از جان شهروندانش می داند، چرا که با دیوانه شدن ربات پارک های شهر هم چنان باز می مانند.

5: دره ی نفرین شده ( 1979)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

درست مانند استار وارز و مد مکس این فیلم هم داستان ماجراجویی پس از نابودی دنیا را با چاشنی فیلم های علمی تخیلی قاطی میکند.

در این فیلم، هرج و مرج دنیا پس از جنگ جهانی سوم به نمایش گذاشته می شود! سیاره زمین با طوفان های نابود کننده و غول آسا به مرز نابودی کشانده می شود و تنها آنهایی دوام می آورند که راه و رسم زنده ماندن در این محیط خشن را بلد هستند.

در این بین گروهی از این بازماندگان شجاع از تکه های باقی ماده سایر وسایل نقلیه برای خودشان ماشینی عجیب ساخته اند. جالب است بدانید این فیلم پس از موفقیت های درخشان استار وارز تولید شد. همین موضوع باعث شد خیلی از منتقدان انگ تقلید از استار وارز را به این فیلم بزنند، اما در واقع این فیلم هم زیبایی های خودش را دارد.

4: پیروزی در سیاره ی میمون ها (1979)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

این فیلم یکی از سری فیلم های سیاره ی میمون هاست و در واقع خشن ترین سری این فیلم ها هم هست، اما داستان بسیار قوی دارد.

دو میمون هنگام سفر در زمان فرزندشان را در زمین جا می گذارند، بعد ها همین میمون در سال 1999 از زمین و ساکنانش انتقام می گیرد.

این فیلم سیر زمانی خاصی دارد و گاهی اوقات بعضی اتفاقات به قسمت های قبل فیلم بر می گردد.

در زمانی که فیلم های استودیویی ساخته می شدند که سودی باشند برای تولید کنندگان و از بینندگانشان پول بچاپند، این فیلم با وجود استودیویی بودنش تبدیل به یک نقد اجتماعی عظیم شد.

جالب است بدانید الهام بخش تولید کنندگان فیلم «ظهور سیاره ی میمون ها» هم همین فیلم بوده است!

3: ستاره ی تاریک (1974)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

در این فیلم که یکی از اولین فیلم های جان کارپنتر محسوب می شود، المان های ژانر ماجراجویی و طنز تلخ به هم می پیوندند. داستان، ماموریت 20 ساله ی اعضای یک کشتی فضایی است. هدف از بین بردن سیاره های دیگر است تا امکان استعمار گرایی در آینده وجود نداشته باشد.

کارپنتر پروژه ی این فیلم را زمانی کلید زد که در دانشگاه کالیرفرنیا دانشجو بود، به همین دلیل تولید این فیلم به سال 1974 موکول شد.

2: دویدن در سکوت ( 1972)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

ستاره ی این فیلم، گیاه شناسی به نام “بروس درن” است. او در گلخانه ای فضایی به پرورش گیاهانی مشغول است که ممکن است در آینده به درد نسل بشر بخورد. چرا که گیاهان دیگر روی زمین رشد نمیکنند. او با همکاری همکارانش از دستورات صادر شده سر پیچی می کند و گلخانه اش را نابود نمیکند، حتی اگر این به معنی نابودی و قربانی شدن خود و همکارانش باشد.

داستان فیلم آنجایی جالب می شود که هیچ کس به جز همکاران رباتی، گیاه شناس داستان ما را درک نمیکند. در نهایت هم تنها همین مرد و یک ربات باقی می مانند تا از گیاهان به ظاهر بی ارزش مراقبت کنند.

1: مسابقه ی مرگ 2000 (1975)

بهتیرن فیلم های علمی تخیلی ماجراجویی دهه ی 1970

داستان این فیلم، داستان آینده ی آمریکاست که در آن جامعه از لحاظ اجتماعی نابود شده است و تنها لذت افراد این جامعه شرکت کردن در مسابقات مرگ باری است که جان هزاران نفر را میگیرد!

“تیم” نقش اول فیلم ما، سعی میکند در کوتاه ترین زمان ممکن مسابقه را تمام کند، حتی به قیمت نابودی تماشاچیان مسابقه که در اطراف مسیر، مسابقه را می بینند.

مرگ در این فیلم آنطور که باید جدی گرفته نمی شود، از راننده گرفته تا تیر انداز همگی به مرگ به چشم ساده ترین و طبیعی ترین اتفاق نگاه میکنند و در نهایت این مرگ است که آنها را در بر میگیرد!