آیا شما هم جز افرادی هستید که در دوران پریود ورزش کردن را کنار می گذارند؟ اگر نگران تاثیر ورزش روی پریود خود هستید، باید بدانید که دلیلی برای حذف ورزش در این دوران وجود ندارد. بعضی از افراد در دوران پریود علائمی مثل مشکلات گوارشی، خستگی و درد را تجربه می کنند. شواهد نشان می دهد که ورزش نه تنها برای پریود خطرناک نیست، بلکه به کاهش این علائم کمک می کند. اگر می خواهید با بهترین ورزش ها در دوران پریود آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در این مقاله به مزایای ورزش کردن و نکاتی که باید در دوران پریود به آن ها توجه کنید، اشاره خواهیم کرد.

مطلب مرتبط: روزانه چقدر باید ورزش کنیم؟

فواید ورزش کردن در دوران پریود

در دوران قاعدگی میزان پروژسترون و استروژن به پایین ترین حد خود می رسد. این موضوع باعث کاهش انرژی بدن و احساس خستگی می شود. اما اجتناب از ورزش نمی تواند انرژی بدن را حفظ کرده یا به بهبود حال شما کمک کند. در حقیقت، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که کنار گذاشتن ورزش را در این دوران توصیه کند. فعالیت بدنی در دوران پریود فواید زیادی دارد که در ادامه به مهم ترین آن می پردازیم:

کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

بعضی از زنان در روزهای منتهی به پریود و در حین پریود به مشکلاتی مثل خستگی و نوسانات خلقی دچار می‌شوند. به این علائم اصطلاحا سندرم پیش از قاعدگی (PMS) گفته می شود. اگر با بهترین ورزش ها در دوران پریود آشنا شده و آن ها را انجام دهید، این علائم کاهش پیدا می کنند.

افزایش اندورفین

ورزش کردن به دلیل افزایش هورمون اندورفین، خلق و خو شما را بهبود داده و باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. افزایش اندورفین انرژی بدن را بالا برده و احساس سستی و بی حالی را که معمولا در این دوران تجربه می کنید، کاهش می دهد. اندورفین، یک ضد درد طبیعی است که در هنگام ورزش کردن ترشح شده و باعث تسکین درد پریود می شود.

مطلب مرتبط: با انجام این تمرینات ورزشی ساده در عرض 2 دقیقه شاد شوید!

بهترین ورزش ها در دوران پریود برای افزایش اندورفین

بهبود خلق و خو

تحقیقات مختلف نشان داده اند که ورزش در دوران پریود خلق و خو و گردش خون را بهبود می دهد. ورزش کردن باعث تسکین دل درد، سردرد و کمر درد در این دوران می شود. علاوه بر این، احتمال بروز افسردگی، خشم و عصبانیت را کاهش می دهد.

کاهش درد

اگر تجربه قاعدگی های دردناک را داشته باشید، به خوبی می دانید که این واقعه چقدر می تواند ناراحت کننده باشد. خوشبختانه ورزش به خصوص پیاده روی سبک به شما در کاهش دردهای دوران پریود کمک می کند. نتایج یک مطالعه نشان داده در افرادی که 3 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه ورزش می کنند، درد دوران پریود کمتر است. به گفته محققان این مطالعه، ورزش کردن قبل از شروع پریود و در حین آن می تواند علائم قاعدگی را کاهش دهد.

معرفی بهترین ورزش ها در دوران پریود

چند روز اول دوران قاعدگی به خصوص اگر با خونریزی زیاد همراه باشد، ممکن است تجربه ناخوشایندی محسوب شود. به همین دلیل، توصیه می شود که در این دوران شدت فعالیت بدنی کاهش پیدا کند. اگر در دوران پریود ناراحتی یا مشکل خاصی را احساس نمی کنید، می توانید با خیال راحت ورزش کنید. اما اگر متوجه شدید که وضعیت بدن شما مثل همیشه نیست، بهتر است به خودتان استراحت داده و از شدت فعالیت بدنی بکاهید.

پیاده روی

فقط 30 دقیقه پیاده روی در روز می تواند به حفظ سلامتی به خصوص سلامتی قلب کمک کند. تحقیقات نشان داده که ورزش های هوازی مثل پیاده روی باعث بهبود عملکرد ریه و کاهش علائم PMS می شوند. به همین دلیل، بهتر است یک پیاده روی سبک را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

دویدن

دویدن هم مثل پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها در دوران پریود محسوب می شود. فقط باید مراقب باشید که در انجام آن زیاده روی نکنید. شواهد حاکی از آن است که دویدن می تواند در کاهش درد ناشی از پریود موثر باشد.

دویدن از بهترین ورزش ها در دوران پریود

شنا

شنا، یکی از آرامش بخش ترین ورزش هایی است که می توانید انجام دهید. تحقیقات نشان داده که شنا در کاهش علائم جسمی و روانی PMS نقش دارد. این ورزش به کاهش اضطراب، تغییرات خلقی، سردرد و خستگی کمک می کند. اگر اخیرا روی واژن جراحی انجام داده اید، به تازگی زایمان کرده اید یا به علت سقط جنین خونریزی دارید، بهتر است از شنا کردن در دوران پریود بپرهیزید.

تمرینات قدرتی

شما می توانید در دوران پریود تمرینات قدرتی سبک را انجام دهید. این کار قدرت بدنی شما را افزایش داده و انعطاف پذیری عضلات تان را بهبود می بخشد. اگر به سالن بدنسازی دسترس ندارید، می توانید این نوع تمرینات ورزشی را در منزل انجام دهید.

یوگا

یوگا از بهترین ورزش ها در دوران پریود محسوب می شود. 3-2 روز قبل از پریود، زمان مناسبی برای انجام فعالیت هایی مثل یوگا به شمار می رود. یوگا، یک فعالیت آرامش بخش است که می تواند گرفتگی عضلات، حساسیت پستان‌ها، خستگی و درد عضلانی را کاهش دهد.

پیلاتس

هنگامی که می خواهید یک فعالیت بدنی سبک انجام دهید، پیلاتس هم مثل یوگا می تواند گزینه مناسبی محسوب شود. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که پیلاتس به کاهش علائم جسمی و روانی PMS کمک می کند. پیلاتس استرس را کاهش داده و باعث تنظیم مواد شیمیایی موجود در مغز می شود.

ورزش های نامناسب برای دوران پریود

همان طور که بعضی ورزش ها برای دوران قاعدگی مناسب هستند، فعالیت هایی هم وجود دارند که بهتر است از انجام آن ها اجتناب شود. بیشتر زنان می توانند در دوران پریود فعالیت های معمول خود را تنها با کمی تغییر انجام دهند. فقط باید در این مدت از فشار و حجم تمرینات بکاهند. این موضوع به معنی توقف ورزش نیست؛ بلکه فقط شدت ورزش را شامل می شود.

بدترین و بهترین ورزش ها در دوران پریود

اگر ورزش شدید انجام می دهید و پریود شما قطع شده است، بهتر است با پزشک مشورت کنید. زیاده روی در ورزش کردن باعث تغییر هورمون ها و توقف پریود (آمنوره) می شود. به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران حرفه ای پریود نمی شوند.

قاعدگی منظم نشان دهنده سلامت بدن است. بنابراین، توقف آن نشان می دهد که فرد بیش از توان خود ورزش کرده است. از سایر علل آمنوره می توان به استرس، کمبود وزن و مصرف بعضی داروها اشاره کرد. آمنوره طولانی مدت باعث پوکی استخوان و ناباروری می شود.

مطلب مرتبط: چرا پریود نمیشم؟

نکات مهم برای ورزش کردن در دوران پریود

توجه به توصیه های زیر به شما کمک می کند که از فواید ورزش بیشترین بهره را ببرید:

  • حرکات کششی انجام دهید. تمرینات کششی سبک مثل یوگا، پیلاتس و تای چی از سفت شدن عضلات در دوران پریود جلوگیری می کنند.
  • آب کافی بنوشید. کم آبی بدن احتمال بروز نفخ و یبوست را در دوران پریود افزایش می دهد. سعی کنید در هنگام ورزش کردن حداقل هر 15 دقیقه یکبار کمی آب مصرف کنید. همچنین بهتر است در این دوران مصرف نوشیدنی های انرژی زا و قهوه را محدود کنید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. درد در ناحیه شکم و کمر می تواند یکی از دلایل کنار گذاشتن ورزش در در دوران پریود محسوب شود. دریافت داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن و استامینوفن از گرفتگی و درد عضلات قبل از ورزش جلوگیری می کند. مراقبت باشید که در مصرف این داروها زیاده روی نکنید. چون مصرف زیاد آن ها می تواند خطرناک باشد.
  • برای ورزش در دوران پریود می توانید طبق تمایل خود از نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنید. بعضی از افراد در این دوران شلوار تیره رنگ می پوشند تا اگر خون لباس آن ها را آلوده کرد، کمتر به چشم بیاید. شما می توانید یک دست لباس زیر و شلوار اضافی همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم لباس هایتان را عوض کنید.