بهترین پادکست ها برای زبان انگلیسی را می شناسید؟ بهترین پادکست ها برای زبان انگلیسی مبتدی و پیشرفته می توانند به شما در یادگیری یا تقویت زبان کمک کنند. پادکست ها فوق العاده هستند چون همزمان هم سرگرمتان میکنند هم برای آموزش عالی هستند.

کسانی که به دنبال یادگیری و تقویت زبان انگلیسی شان هستند می توانند از فیلم ها برای تقویت زبان استفاده کنند، اما پادکست ها این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند و هزاران گزینه پیش روی شماست. اما کدام یک از این پادکست ها برای شما مناسبند؟ با من و مجله وارونه همراه باشید تا بهترین پادکست ها برای زبان انگلیسی را به شما معرفی کنم.

اگر علاقمند به گوش دادن به پادکست های جذاب با زبان فارسی هستید می توانید پادکست نقطه آبی کمرنگ را گوش کنید.

در ادامه این مطلب ابتدا 7 پادکست برای مبتدی ها و سپس 8 پادکست برای پیشرفته ها معرفی می شود و در آخر استراتژِی هایی برای تقویت زبان انگلیسی با پادکست را به شما عرضه می کنیم.


7 تا از بهترین پادکست ها برای زبان انگلیسی (مبتدی)


پادکست یادگیری زبان British council

British council از بهترین پادکست ها برای زبان

این پادکست برای یادگیری زبان دوره مبتدی گزینه بسیار خوبی است. در واقع اپیزودهای این پادکست از دوره A1 تا A2 را کاور می کنند. تمرکز این پادکست بر محاورات و کلماتی است که در کارهای روزمره مورد استفاده قرار میگیرند. بهتر از همه اینکه این پادکست ها زیرنویس انگلیسی هم دارند.

علاوه بر این پس از گوش دادن به هر پادکست تستی هم هست که تمرین خیلی خوبی برای هر شنونده ای محسوب می شود. نکته جالب اینکه این پادکست اپلیکیشن رایگان دارد. پس اگر قصد یادگیری زبان دارید این پادکست از بهترین گزینه هاست.

مرتبط: 5 روش هوشمندانه برای یادگیری سریعتر در کسب و کار و موفقیت در آن


پادکست voice of America

 اگر میخواهید زبان انگلیسی را با لهجه آمریکایی یاد بگیرید، این پادکست بهترین گزینه برای شماست. وب سایتی که این پادکست را ارائه میکند بسیار منظم و واضح دوره های مبتدی، متوسط و پیشرفته را به شما معرفی میکند. در دوره مبتدی پادکست هایی ارائه می شوند که بر مهارت های ابتدایی زبان تمرکز دارند. عناوین این دوره هم شامل “بیایید انگلیسی یاد بگیریم”، “گرامر روزمره” و “کلمات و داستان هایشان” می شود.

اما اگر قرار باشد از دوره متوسط یادگیری را شروع کنید همه چیز برایتان جذاب تر می شود. پادکست های این دوره عناوین بسیار جذابتری دارند. مثلا سلامت، سبک زندگی، علم، تکنولوژی، فرهنگ و خبرهای داغ روزانه که موجب می شوند برای حرف زدن با دوستانتان آمادگی لازم داشته باشید. گفتنی است که تمام این پادکست ها زیرنویس انگلیسی دارند.


پادکست minute English 6

اگر از جمله کسانی هستید که به اندازه کافی وقت ندارند، این پادکست بهترین گزینه ممکن برای شماست. حتی کسانی که برنامه های فوق فشرده دارند هم بهانه ای برای گوش ندادن به پادکست ندارند.

این پادکست های 6 دقیقه ای به صورت هفتگی منتشر می شوند و دوره ی متوسط را کاور میکنند. هر اپیزود لیستی از کلمات و زیر نویس دارد. پس امکان ندارد کسی کلمه ای را متوجه نشود. نکته بسیار عالی در مورد این پادکست این است که سرعتش بسیار کم است و همین عامل فهمش را بسیار آسان تر از پادکست های دیگر میکند. علاوه بر این هزاران پادکست 6 دقیقه ای وجود دارند که از سال 2014 پخش شده اند. پس حتما روزی یکبار هم که شده به این پادکست های 6 دقیقه ای گوش کنید تا ببینید چقدر دانش لغوی زبانتان پیشرفت میکند.

همچنین بخوانید: چگونه نگران آینده نباشم؟ پایان نگرانی های دانشجویان و دانش آموزان


پادکست the English we speak

the English we speak از بهترین پادکست ها برای زبان

این پادکست به صورت هفتگی توسط بی بی سی تولید می شود و حتی از مورد قبلی هم کوتاه تر است، تقریبا 3 دقیقه. هر کدام از پادکست ها بر مثل و گفتمان خاصی در بریتانیا تمرکز دارند. پس اگر هدفتان از یادگیری زبان انگلیسی، مهاجرت کردن و زندگی در بریتانیاست از این پادکست استفاده کنید. البته لغات به کار رفته در این پادکست خیلی پیچیده است و برای سطوح متوسط رو به پیشرفته مناسب است.


پادکست  English learning for curious minds by Leonardo

English learning for curious minds از بهترین پادکست ها برای زبان

اگر دوره یادگیری زبانتان متوسط و پیشرفته است و میخواهید در حین زبان چیزهای جالب و خارق العاده ای در مورد این دنیا بشنوید هرگز این پادکست را از دست ندهید.

این پادکست ها عناوین متنوع و جالبی را در برمیگیرند؛ از تاریخ و فلسفه گرفته تا سیاست و تکنولوژی. هر اپیزود این پادکست 20 دقیقه زمان دارد و با لیستی از لغات و البته زیرنویس ارائه می شود. نکته جالب و منحصر به فرد در مورد این پادکست این است که همزمان با گوش دادن به پادکست می توانید در گروه های آنلاین لئوناردو شرکت کنید و علاوه بر دوست یابی در مورد موضوعات مختلف هر اپیزود اظهار نظر کنید.

این پادکست دستاورد زبان شناس بزرگ لئوناردو است که خودش هم خیلی به قدرت گوش دادن به پادکست ها در یادگیری زبان اعتقاد دارد.

مرتبط: 7 قدم برای افزایش تمرکز که در راه موفقیت به شما کمک می‌کنند! 


پادکست all ears english

اگر از جمله کسانی هستید که سطح یادگیری تان متوسط است و می خواهید همزمان با یادگیری خوش بگذرانید از این پادکست استفاده کنید. این پادکست با لهجه ی آمریکایی و توسط دو معلم زبان انگلیسی منتشر شده. لینزی از بوستون و میشل از نیویورک دو معلمی هستند که این پادکست ها را منتشر میکنند. البته دو متخصص آیلتس هم در این گروه جای دارند. جسیکا و آبری هم در تولید این پادکست همکاری دارند.

در اپیزودهای بسیار کوتاه این پادکست موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار میگیرد. مانند فرهنگ! البته زبان روزمره و مثال های روزانه هم در اپیزودهای این پادکست جایگاه ویژه ای دارند. هدف اصلی این پادکست ها استفاده از زبان در زندگی روزمره است نه ایده آل گرایی و تولید زبان بی نقصی که در زبان محاوره جایی ندارد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد این پادکست این است که لینزی و میشل هر دو متخصص آیلتس هستند. پادکستی که آنها منتشر میکنند به درد کسانی که به دنبال آزمون آیلتس هم هستند می خورد. پس اگر میخواهید به آمریکا مهاجرت کنید و گیرکارتان نمره آیتلس است این پادکست ها را از دست ندهید.


پادکست Espresso English

این پادکست ها برای سطوح مبتدی و متوسط ساخته شده و توسط معلمی به نام شاینا تولید می شود. این پادکست ها شامل بیش از 350 اپیزود بوده و تقریبا همه چیز از لغات گرفته تا گرامر را پوشش میدهد.

نکته جالب اینکه این پادکست اپیزودهای زیادی دارند و به همین دلیل موضوعات بسیار متفاوتی را شامل می شوند. به عبارت دیگر هر موضوعی که یک زبان آموز در یادگیری زبان با آن رو به رو میشود در این پادکست ها وجود دارد. اگر خیلی درگیرید و برنامه تان پیچیده است از این پادکست استفاده کنید. چون 5 تا 10 دقیقه بیشتر طول نمی کشد.


8 تا از بهترین پادکست ها برای تقویت زبان انگلیسی (پیشرفته)


اگر از جمله کسانی هستید که قدرت شنیداری بالایی دارند و به دنبال دنیای جدیدی از پادکست ها هستند از این دسته پادکست ها استفاده کنید.

پادکست Joe Rogan experiance

پادکست جو روگان از بهترین پادکست ها برای زبان

هیچ لیست پادکستی بدون جو روگان کامل نمی شود. این پادکست یکی از بزرگترین و بهترین پادکست های موجود است. گفتنی است که در سال 2020، منتشر کنندگان این برنامه قراردادی 100 میلیونی با اسپاتیفای امضا کردند.

پادکست JRE برای دوره پیشرفته تولید شده و با کاور کردن توده ای از عناوین متفاوت از بهترین ها و شنیدنی دنیای زبان انگلیسی است. تا به حال 1660 اپیزود از این پادکست منتشر شده و موضوعاتش از کمدی و علم گرفته تا سیاست و ورزش متفاوت است. این را هم بگویم که جو روگان خودش یک استند آپ کمدین معروف است. پس پادکست ها هم پر از عبارات محاورده ای و روزمره است که دنیای زبان را برایتان شیرین تر میکند.


پادکست Preply talks

این پادکست برای سطوح پیشرفته تولید شده و شامل مکالمات معلم ها در سراسر دنیا می شود. این پادکست طراحی شده تا فوت و فن یادگیری راحت تر زبان را به زبان آموزان یاد بدهد. البته تمام اپیزودها بر یادگیری زبان تمرکز ندارند، بعضی هایشان فوت و فن هایی را آموزش میدهند که در یادگیری هر زبانی موثر است.

علاوه بر این برای گوش دادن به این پادکست ها باید خیلی حرفه ای باشید چرا که سرعت گفتوگو بین دو گوینده انگلیسی زبان بسیار بالاست. تام کاکس مجری این برنامه با متخصصان گفتوگو میکند و داستان ها و تجربیاتشان در یادگیری زبان را به اشتراک میگذارد.

مرتبط: معرفی اپلیکیشن Endel ؛ ایجاد حس آرامش و بالابردن تمرکز


پادکست this American life

این پادکست یکی از بهترین گزینه ها برای یادگیری فرهنگ آمریکایی است. این پادکست ترکیبی از داستان گویی و خاطره گویی است که بر داستان های شهروندان آمریکایی از جوامع متفاوت اشاره میکند.

داستان ها بسیار متفاوت و البته واقعی هستند. برای مثال یکی از این اپیزود ها در مورد شب های یک رستوران ضبط شده، دیگری در مورد تجربیات دانش آموزی که در مدرسه مورد تیراندازی قرار گرفته است. گفتنی است که این پادکست جایزه های زیادی برده و در میان بهترین پادکست های دنیا جایگاه خوبی دارد.


پادکست crime junkie

crime junkie از بهترین پادکست ها برای زبان

این پادکست داستان های واقعی زندگی خلافکاران را در بر میگیرد. البته مشهورترین هایشان! البته پادکست های زیادی در این زمینه هست اما کرایم جانکی نظیر ندارد. در هر یک از اپیزودهای 50 دقیقه ای گزارشگر در مورد زندگی یک قاتل صحبت میکند. ماجرا با جزیییاتش توضیح داده می شود و البته جنبه های حل نشده و ترسناک داستان هم مطرح می شوند. معتادتان میکند و چهارستون بدنتان را می لرزاند اما شنوندگان این پادکست معتقدند که گوش دادن به آن در عین ترسناک بودن لذت بخش است.


پادکست overheard at national geography

این مجله بی نظیر آمریکایی و البته شبکه پر طرفدار، داستان ها و تصاویر فوق العاده ای از طبیعت و علم منتشر میکند. Overheard داستان های پشت پرده کارکنان این شبکه است. هر اپیزود چیزی در حدود 20 دقیقه طول میکشد و از موش های زامبی گرفته تا موجودات زیر دریایی را شامل می شود. پس اگر عاشق طبیعت و عجایب آن هستید این پادکست ها را از دست ندهید.

مرتبط: چگونه کتاب های صوتی و پادکست ها را از طریق اپل واچ پخش کنیم؟


پادکست the writers’ voice

اگر بیش از علم به فرهنگ علاقه مندید، پادکست صدای نویسنده که در نیویورکر پخش می شود را از دست ندهید. خوب است بدانید که نیویورکر یک مجله معتبر آمریکایی است و هر هفته در آن تنها یک داستان کوتاه منتشر می شود. همان داستان کوتاهی که در هفته منتشر شده در پادکست این مجله و توسط خود نویسنده روخوانی می شود.

این کار بی نظیر مجله نیویورکر طرفدارهای زیادی در تمام آمریکا دارد و البته برای نویسندگان یکی از بهترین راه های معروف شدن به شمارمی رود. دقیقا مانند یک داستان زمان خواب برای بزرگتر هاست! پس اگر عاشق ادبیات و فرهنگ و هنر هستید این پادکست ها را از دست ندهید.


پادکست comedy bang bang

comedy bang bang از بهترین پادکست ها برای زبان

جوک ها  و لطیفه ها از سخت ترین بخش های زبان برای یادگیری هستند. اگر میخواهید این تئوری را بر روی خودتان امتحان کنی پادکست های کمدی بوم بوم را گوش کنید. این فایل های صوتی نزدیک به ده سال است که تولید می شوند. یعنی نزدیک به شروع زمانی که گوش دادن به فایل های صوتی شروع شد.

اپیزودها زمانی شروع می شوند که سلبریتی ها مصاحبه را آغاز میکنند اما پس از گذشت مدت زمان کمی همه چیز به هم ریخته می شود. اگر تازه کار هستید و می خواهید از چگونگی ماجرای کمدی بوم بوم سر در بیاورید بخش هایی که خلاصه اپیزودهای سالانه را نشان می دهند گوش کنید. مطمئنا از طرفداران پر و پا قرصش خواهید شد.


پادکست global news by the BBC

در نهایت میرسیم به فایل های بی شمار پادکست های بی بی سی. چرا گوش دادن به انگلیسی را از اخبار شروع نکنیم؟ شاید یکی از بهترین راه های گوش دادن به زبان و جاری شدن در زندگی روزمره همین گوش دادن به اخبار باشد. اپیزودهای جدید این پارکست روزی دو بار منتشر می شوند و هر بار در مورد موضوعاتی که سیاره ما را تحت تاثیر قرار میدهند صحبت میکنند. بله! همانطور که خودتان حدس میزنید یکی از موثر ترین راه ها در یادگیری زبان انگلیسی گوش دادن به همین پادکست هاست.

مرتبط: چگونه سریعتر به اهدافم برسم؟ 9 قدم به سوی موفقیت 


بهترین استراتژی ها در یادگیری زبان از طریق پادکست


از پادکست هایی استفاده کنید که بر یادگیری تمرکز دارند

همان طور که خودتان هم دیدید پادکست های زیادی برای گوش دادن هست. اما اگر می خواهید زبان یاد بگیرید از آنهایی استفاده کنید که هدفشان آموزش زیان انگلیسی است. این استراتژی حتی برای کسانی که در سطوح پیشرفته هستند هم کاربرد دارد. اما اگر فکر میکنید آماده نیستید اصلا به سراغش هم نروید چون خیلی زود با دریایی از کلمات مواجه می شوید و خسته و ناامید دست از یادگیری برمیدارید.

با زیرنویس گوش کنید

بهترین پادکست های موجود در اینترنت، زیرنوس هم دارند که می توانید دانلود کنید و همزمان با گوش دادن زیرنویس را هم بخوانید. در این صورت می توانید در عین پیشرفت در توانایی شنیداری تلفظ  بهتری هم داشته باشید. یادتان باشد که بدون گوش دادن و تنها با خواندن کلمات حدس زدن چگونگی تلفط خیلی سخت است. اما این فایل های صوتی همراه با زیرنویس مشکلات فوق را کاملا حل کرده اند.

از لغات جدید نت برداری کنید

پادکست ها یکی از بهترین ابزارهای ممکن برای یادگیری  لغت جدید هستند. اما شما این لغات را یاد نمیگیرد مگر اینکه از آنها استفاده کنید. پس بهترین راه ممکن این است که لغات را در برگه ای یادداشت کنید. اگر هم معنی شان یادتان رفت به ویس مورد نظر برگردید و معنی را حدس بزنید. این یکی از بهترین راه های ممکن برای یادگیری عمیق و طولانی مدت کلمات است.

سرعت پخش صدا را کم کنید

انگلیسی زبانان بسیار تند حرف میزنند. کسانی که زبان دومشان انگلیسی است ممکن است در بار اول گوش دادن کاملا شوکه شوند. پس از یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده پادکست استفاده کنید و سرعت پخش صدا را کم کنید. اینکار به شما زمان میدهد و می توانید لغاتی که از آنها سر در نمی آورید را یادداشت کنید. حتی می توانید استپ بزنید و دوباره و دوباره به بخش مورد نظرتان گوش کنید.

در حین گوش دادن به پادکست کار دیگری نکنید

یکی از ویژگی های خوب پادکست این است که به تمام تمرکز شما احتیاج ندارند. اما اگر به پادکست گوش میکنید تا یاد بگیرید بهتر است که از این ویژگی استفاده نکنید و تمام تمرکزتان بر گوش دادن باشد.

نتیجه گیری

امیدوارم با خواندن این مطلب انرژی لازم برای شروع گوش دادن به پادکست ها پیدا کرده باشید. چرا که یادگیری زبان انگلیسی با شما تنها یک قدم فاصله دارد. از بهترین پادکست مناسب برای خودتان استفاده کنید و با ترفندهای گفته شده گوش دادن را شروع کنید.

در ادامه بخوانید: چه چیزهایی مانع موفقیت ما می شوند؟