بهداشت دستگاه تناسلی زنان ! با گرم شدن هوا و تابستان ابتلا به عفونت های واژن و ادرار در زنان افزایش می یابد.به خصوص نشستن با مایوهای خیس در استخر ،پوشیدن لباس های تنگ ،استفاده از دستشویی های غیر بهداشتی ابتلا به این عفونت ها را افزایش می دهد.از این رو رعایت بهداشت این ناحیه بسیار مهم است.

بهداشت دستگاه تناسلی زنان

همان طور که در بالا اشاره کردیم با گرم شدن هوا ابتلا به عفونت های واژن و ادرار در زنان افزایش می یابد.به همین دلیل رعایت بهداشت دستگاه تناسلی در تابستان از اهمیت زیادی برخوردار است.در ادامه دکتر نیلگون تورهان متخصص زنان وزایمان می گوید :استخر و سونایی را انتخاب کنید که از بهداشت آن مطمئن باشید.بعد از هر بار شنا کردن حتما مایو خود را بشویید.در صورت داشتن ترشحات غیر معمول حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

-با افزایش گرما و رطوبت در فصل تابستان و عدم توجه به بهداشت استخر و دریا بسیاری از زنان دچار عفونت های واژن و ادرار می شوند. باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می توانند به علت بهداشت ناکافی در استخر ها انتقال یابند.

-با افزایش میزان عرق در تابستان  و عدم گردش هوا در دستگاه تناسلی ،عفونت های متفاوتی در این ناحیه به وجود می آید.مشکلاتی از قبیل ترشحات واژن و عفونت های این ناحیه می تواند با رعایت بهداشت کنترل شود.


همچنین بخوانید :


10 توصیه طلایی برای بهداشت دستگاه تناسلی زنان در تابستان

بهداشت دستگاه تناسلی زنان

عدم استفاده از دوش های واژینال :هیچ وقت از دوش واژینال استفاده نکنید و اجازه ندهید آب به داخل واژن رود.هر گونه مواد شیمیایی که در ناحیه واژن استفاده  شود تعادل اسیدی و pH  آن ناحیه را تغییر می دهد.و باعث به وجود آمدن عفونت های واژن می شود.

جنس لباس زیرتان نخی باشد :استفاده از لباس زیرهای با جنس الیاف مصنوعی می تواند جریان هوا در ناحیه واژن را مختل کند.سعی کنید در تابستان از لباس زیرهای سفید و نخی استفاده کنید.

استفاده از لباس های راحت و گشاد :لباس تنگ می تواند با کشیدن، جلوگیری از تهویه، کشاله ران ، ناحیه تناسلی را تحریک کند.باید تا می توانید در فصل تابستان از لباس های راحت و گشاد استفاده کنید.

لباس ها را با مواد شوینده بدون عطر بشویید:هیچ وقت لباس زیرهایتان را با مواد شوینده عطر دار نشویید.اتو زدن لباس های زیر می تواند از ابتلا به عفونت های واژن تا حد زیادی پیشگیری کند.

لباس زیر خود را در روز دو بار عوض کنید :به خشک بودن ناحیه تناسلی تان اهمیت دهید.سلول های قارچ در محیط های مرطوب رشد می کنند.برای حفظ خشک بودن ناحیه تناسلی وجلوگیری از ایجاد عفونت در روز دو بار لباس های زیرتان را تعویض کنید.

به بهداشت عمومی توجه کنید :شستشوی منظم دست ها از گسترش باکتری جلوگیری می کند.در تمیز کردن ناحیه تناسلی باید شستشو از قسمت جلو به عقب باشد تا از ورود باکتری ها به واژن جلوگیری شود.حمام فوم یا سایر محصولات معطر میتواند واژن و دستگاه ادراری را تحریک کند.

استفاده از کاندوم :استفاده از کاندوم می تواند  واژن  را در برابر عفونت محافظت کند.هنگامی که علائم عفونت شدید باشد، باید از مقاربت جنسی اجتناب کنید.

انتخاب استخرهای بهداشتی :علاوه برموارد بالا  باید از میکروب ها در دریا و استخر ها در حداکثر سطح محافظت شود.باید از رفتن به استخرهای غیر بهداشتی اجتناب کنید.اطمینان حاصل کنید که استخر وارد شده بهداشتی است و پس از ترک استخر باید دوش بگیرد.

مایو خیس : بعد از خارج شدن از استخر و دریا حتما مایوهای خیس تان را تعویض کنید .و هیچ وقت به مدت طولانی با مایو خیس نشینید.

کنترل های خود را قطع نکنید :معاینات دوره ای  زنان نباید متوقف شود.توجه به این مسائل پیشنهاد شده از شما  در برابر ابتلا عفونت های  واژن و ادرار جلوگیری می کند.لازم به ذکر است که فلور واژن تحت تاثیر شیوه زندگی، تغذیه، بهداشت و عوامل محیطی قرار دارد.به همین دلیل، به خصوص در تابستان، رعایت بهداشت دستگاه تناسلی باید به حداکثر برسد.