به هم پیوستن سیاه چاله ها …

این بار موضوع گزارش ما از دنیای ماورا و به هم پیوستن سیاه چاله هاست ! از به هم پیوستن سیاه چاله ها چه می دانید؟

 اصلا چیزی به نام به هم پیوستن سیاه چاله ها ممکن است؟؟؟ اگر چنین اتفاقی بیافتد چه خواهد شد ؟؟ با من و وارونه همراه باشید تا از راز به هم پیوستن سیاه چاله ها با خبر شوید !


ستاره ی رقصنده به دور سیاه چاله !!! مهر تایید دوباره ای بر نسبیت انیشتین !!!

قطعه ی مفقود در مطالعه سیاه چاله ها؟ تلسکوپ میلیمتر آفریقا می تواند اسرار جدیدی را باز کند


دو سیاه چاله به هم پیوستند !

بله ! حق با شماست این خبر همان طور که به نظر می رسد عجیب و غریب است! اینکه دو سیاه چاله با سایز های مختلف به هم بپیوندند واقعا غیر ممکن و عجیب به نظر می رسد !

آنسوی کهکشان ما ،دو سیاه چاله با جرم هایی کاملا متفاوت و البته قدرت گرانشی متفاوت جذب هم شدند ! انرژی حاصل از به هم پیوستن این سیاه چاله ها موجب تشعع موج هایی شد که فضای اطراف را تا مدت ها به لرزه درآورد!

 این امواج لرزشی درست مانند مواج صوتی می مانند!  به صورت صوت به گوش ما آدم ها می رسند!! فکرش را بکنید ! دو سیاه چاله ای که با هم آواز می خوانند!

این اتفاق را می توان یک جورهایی به تئوری نسبیت انیستین هم ربط داد!

بر اساس گفته های مغز متفکر ما ، انیشتین، وقتی دو جرم به دور هم می چرخند و در نهایت آنقدر به هم نزدیک می شوند که عملا جذب یکدیگر می شوند ، فضای اطراف را می لرزانند!

 راحت تر بگویم! از به هم پیوستن این دو جرم موج هایی تشکیل می شود که از محل حادثه به بیرون حرکت میکند!

درست مانند اینکه لبه ی یک حوله را بگیرید و تکان دهید! موج ها و صدای ناشی از حرکت امواج از محل حرکت اصلی به سمت خارج می روند!

به هم پیوستن سیاه چاله ها

در فضا هم همین اتفاق می افتد! هر چقدر جرم و سرعت اجرام بیشتر باشد امواج ناشی از به هم پیوستنشان هم قوی تر می شود! جرم سیاه چاله ها فوق العاده بالاست ! در عین حال حجمشان بسیار کم است!

این یعنی قدرت گرانشی سیاه چاله ها خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکرش را میکنید!

 سیاه چاله ها موجب می شوند اجرام نزدیک به آنها با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت کنند ! همین هم موجب می شود امواج ناشی از سیاه چاله ها سوپر قوی باشند !

وقتی دو سیاه چاله به دور هم می گردند، امواج گرانشی شان بر هم تاثیر می گذارد! هر دو سیاه چاله در اثر نیروی مداری همدیگر ضعیف تر می شوند ! کم شدن قدرت مداریشان باعث می شود به هم نزدیک تر شوند!

 هر چه به هم نزدیک تر شوند در اثر سایش مداری، انرژی شان هم کمتر می شود! این دو سیاه چاله آنقدر به هم نزدیک می شود که به هم می پیوندند و تبدیل به یک سیاه چاله می شوند!

 و در نهایت این سیاه چاله مثل سیاه چاله های دیگر امواج ثابتی از خود به بیرون از خودش می فرستد!

خب اگر می پرسید ما از کجا این اتفاق ها را فهمیده ایم باید بگویم امواج ناشی از این به هم پیوستن به صورت لرزش به زمین می آیند و ما با استفاده از رادار هایی که کیلومتر ها از هم فاصله دارند این امواج را دریافت می کنیم!

 از زمانی که این روش را کشف کرده ایم امواج لرزه ای از به هم پیوستن چند سیاه چاله به دستمان رسیده است !

به هم پیوستن سیاه چاله ها

اما نکته این جاست این بار با دفعات قبل فرق دارد ! تا به حال هر دو سیاه چاله ای که به هم می پیوستند جرمشان اندازه هم بود ! مثلا اگر جرم یکی 20 برابر خورشید بود جرم آن یکی هم در همین حد بود!

 اسم سیاه چاله ای که از تلفیق سیاه چاله های قبیل به وجود آمده« جی دابلیو 190412» است! جرم یکی از این سیاه چاله ها 34 برابر خورشید و جرم آن یکی 8 برابر خورشید است!

این اولین بار است که دو سیاه چاله با این تفاوت جرم به هم میپیوندند ! و این واقعه از چند لحاظ قابل اهمیت است !

در اصل امواجی که از به هم پیوستن سیاه چاله ها به دست ما میرسند مثل سرنخ هستند !

اطلاعاتی دارند که برای ما خیلی با ارزش است ! و کلی اطلاعات از محل مبدا به دستمان میرسانند !

 درست مانند امواج رادیویی که از یک ایستگاه رادیویی پخش می شوند ! وقتی دو سیاه چاله با جرم یکسان به هم می پیوندند امواج لرزشی که می فرستند هم یکسان است !

 همین موجب می شود خواندن اطلاعات این امواج کمی سخت باشد ! مثل زاویه ی گردششان و نوع گردش سیاه چاله ها و خیلی چیز های دیگر !

اطلاعات رسیده از این سیاه چاله ها …

اما خبر خوب این بار این است ! وقتی جرم سیاه چاله ها متفاوت باشد ، آنهم خیلی زیاد، اطلاعات به راحتی از هم تمییز داده می شوند!

راحت تر بگویم ! قابل خواندن می شوند! امواج ناشی از سیاه چاله ای که جرم پایین تری دارد ( سیاه چاله ی سبک تر) بزرگتر هستند و به دور سیاه چاله ی با جرم بالاتر می گردند !

این در حالی است که سیاه چاله ی با جرم بیشتر امواجی میفرستد که دامنه ی کمتری دارند و به دور سیاه چاله ی کوچک تر می گردند !

بر همین اساس اطلاعات خیلی زیادی از این سیاه چاله ها به دست فضانوردان رسیده ! مثلا اینکه این دو سیاه چاله 2 تا 3 بیلیون سال نوری از ما فاصله دارند !

سیاه چاله ها مثل سایر اجرام آسمانی در حال گردش هستند !

و وقتی سیاه چاله ای از بین می رود این گردش بیشتر می شود ! یعنی سرعتش بیشتر می شود!

برای مثال اسکیت بازی را در نظر بگیرید که دارد به دور خودش می گردد. وقتی دست هایش باز هستند سرعتش کمتر است ! اما با بستن دستها سرعت گردش هم بالاتر می رود! سیاه چاله هم همین است !

 در حال از بین رفتن و کوچک تر شدن سرعتش چندین برابر می شود! سرعت گردش با اعداد 0 و 1 مشخص میشود! 0 یعنی سیاه چاله ای که اصلا نمی چرخد و 1 یعنی سیاه چاله ای که با سرعت نور می چرخد!

 مثلا سیاه چاله ی داستان ما که جرمی 30 برابر خورشید داشت سرعتش 0/43 بود!

 امواج ناشی از سیاه چاله ها به غیر از سرعت اطلاعاتی در مورد نحوه ی تشکیلشان هم می دهد ! خیلی از سیاه چاله های عظیم زمانی تشکیل می شوند که ستاره های غول پیکر خیلی به هم نزدیک می شوند!

یکی زود تر می میرد و موادش جذب آن یکی می شود که هنوز زنده است ! و پس از آن، بوووم !!! ستاره ی دوم هم منفجر می شود! با انفجار ستاره ی دوم به عنوان سوپر نوا ، سیاه چاله باقی می ماند! سیاه چاله ای که جرمش به اندازه ی مجموع جرم دو ستاره و حجمش به اندازه ستاره  اول است !

خب ! پس برای سیاه چاله های داستان ما چه اتفاقی افتاده ؟؟؟

احتمال دارد ستاره های اولیه جزوی از یک سیستم ستاره ای بوده باشند ! ستاره های این سیستم خیلی به هم نزدیک نبودند !

 دو ستاره با جرم متفاوت منفجر شدند و دو سیاه چاله با حجم متفاوت متولد شدند ! گرانش ستاره ها در این سیستم موجب شد نهایتا این سیاه چاله ها به هم برخورد کنند ! و به هم بپیوندند !

خب سناریوی دیگری هم هست ! مثلا اینکه ستاره های بسیاری در این سیستم وجود داشت ! دو ستاره ی با جرم 15 برابری خورشید در کنار هم منفجر شدند ! و یک سیاه چاله  با جرمی 30 برابر خورشید متولد شد !

در همان نزدیکی ها و با همین روش سیاه چاله ای با جرم 8 برابری خورشید هم وجود داشت ! این دو سیاه چاله هر بار به هم نزدیک تر می شدند تا اینکه نهایتا یکی شدند !

خب سیاه چاله ها خیلی جالب هستند !

داستان ما هم به اینجا ختم نمی شود ! حالا می خواهم در مورد امواج هماهنگ این دو سیاه چاله ی ناهمگون برایتان بگویم!

اگر دو سیاه چاله جرم یکسانی داشته باشند امواجی که می فرستند هم یکسان است ! اما وقتی جرم سیاه چاله ها متفاوت باشد مدار گردششان هم متفاوت است و در نتیجه امواج هم متفاوت خواهند بود !

 ما فرکانس این امواج را دریافت می کنیم ! فرکانس سیاه چاله ی با جرم پایین تر 1.5 برابر بیشتر است ! در موسیقی هم همین است !

درست مثل این می ماند که این سیاه چاله ها در حال نواختن موسیقی هستند ! سایه چاله ها آنقدر عجیبند که اگر آواز  هم بخوانند تعجبی در کار نخواهد بود !!!