عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی رایج زیادی در جهان وجود دارند ولی بسیاری از آن‌ها برخلاف ویروس HIV یا HPV شناخته‌شده نیستند این بیماری‌ها بدون هیچ سروصدایی گسترش می‌یابند. برای همین بهتر است درباره نحوه پیشگیری از این بیماری‌های مقاربتی اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه به معرفی چند مورد از بیماری‌های مقاربتی رایج می‌پردازیم.


همچنین بخوانید:

5 آزمایش مهم برای خانم ها که باید حتما انجام دهند! 

7 مورد از آزمایشات مهم برای مردان که حتما باید آنها را انجام دهند!


تریکومونیازیس

یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع در زنان و مردان است. این بیماری محدوده سنی خاصی ندارد و هر شخصی در هر سنی می‌تواند به آن مبتلا شود. انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی شایع است. پس باید از رفتارهای جنسی پرخطر پرهیز کنید. این بیماری در مردان علائم خاصی ندارد و تنها نشانه آن، سوزش در مجاری ادراری هنگام ادرار است. ولی در زنان باعث خارش شدید و درد در ناحیه تناسلی می‌شود. به خاطر داشته باشید که این بیماری با تجویز آنتی‌بیوتیک‌های مناسب توسط پزشک، به‌راحتی درمان می‌شود.

شپش عانه

عامل ایجاد این بیماری یک شپش است که در ناحیه تناسلی بدن انسان زندگی می‌کند و تنها راه انتقال آن رابطه جنسی نیست بلکه اگر به شخص دارای این بیماری نزدیک شوید ممکن است شما نیز آلوده شوید. این شپش حتی می‌تواند از طریق لباس نیز منتقل شود. برای جلوگیری از این بیماری از حوله‌های مشترک استفاده نکنید. این شپش باعث خارش شدید و همچنین ضایعات پوستی در نواحی تناسلی بدن می‌شود. برای درمان شپش اغلب از کرم و شامپوهای مخصوص استفاده می‌شود.

ال وی جی (LVG)

این بیماری براثر باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس، به وجود می‌آید. علائم این بیماری برجستگی‌ها و زخم در ناحیه تناسلی بدن است. در برخی افراد تورم غدد لنفاوی در نواحی تناسلی بدن نیز مشاهده‌شده است. LGV با بیماری‌هایی مثل سیفلیس اشتباه گرفته می‌شود.


همچنین بخوانید:

نشانه های تبخال تناسلی ؛ از شیوع تا مراحل پیشرفت

بیماری هایی که در تابستان زنان را تهدید می کند ؟


زگیل‌های آبکی

این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. همچنین این بیماری می‌تواند از طریق تماس پوستی مثل دست دادن و لباس‌ها نیز منتقل ‌شود. این نوع از زگیل‌ها می‌توانند بر روی صورت، داخل دهان و در نواحی تناسلی بدن ظاهر شوند و اغلب قرمزرنگ هستند. این زگیل‌ها تهدیدی برای سلامت جنسی افراد نیستند ولی بسیار آزاردهنده هستند و باعث ایجاد زخم می‌شوند. می‌توان خیلی راحت و با مراجعه به پزشک آن‌ها را درمان کرد.

بیماری التهاب لگن

این بیماری که به‌صورت PID شناخته می‌شود؛ توسط باکتری‌های داخل دستگاه تناسلی زنان ایجاد می‌شود و باعث عفونت‌های شدیدی شده و علائمی مثل شکم‌درد، کمردرد، پریودهای نامنظم، خستگی و ناراحتی معده را به همراه دارد. البته این بیماری ممکن است هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد. درمان این بیماری، بسیار حساس است زیرا عفونت در داخل دستگاه تناسلی است. شایان ذکر است که در اثر ابتلا به این بیماری احتمال ناباروری وجود دارد. پس حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

نحوه پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی

برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی، حتماً از کاندوم استفاده کنید و به‌هیچ‌وجه از تیغ‌های اصلاح مشترک استفاده نکنید. این بیماری‌ها می توانند از راه خون نیز انتقال پیدا کنند. همچنین سعی کنید لباس‌های زیرتان را از دیگر افراد جدا کنید. همین کارهای به‌ظاهر ساده تأثیر زیادی در پیشگیری از بیماری‌ها دارند.

در ادامه بخوانید:

HPV دهانی در مردان به یک موضوع نگران کننده تبدیل شده است!