امروز با قسمت دوم تئوری پشت داستان فیلم‌های معروف در خدمتتون هستیم. کلی از فیلم‌ها هستن که در ظاهر داستان سر راستی دارن و بیشتر بیننده‌ها هم فقط در لحظه فیلم رو می‌بینن و بعد پروندش رو می‌بندن. اما این وسط طرفداران دوآتیشه‌ای هم وجود دارن که کلی وقت پای فیلم‌ها می‌گذارن و درباره داستانشون فکر می‌‌کنن. اینجاست که توی ذهن این دوستان تئوری‌های جذابی برای فیلم‌ها شکل می‌گیره که فهمیدنشون واقعا جذابه. توی قسمت اول، ده مورد از تئوری فیلم‌های سینمایی رو معرفی کردیم و توی این قسمت هم با ده مورد دیگه از تئوری فیلم‌های سینمایی پرونده این تئوری‌ها رو می‌بندیم.

1. فیلم E.T. the Extra-Terrestrial

تئوری فیلم

تئوری فیلم: ای تی قبل از اومدن به زمین، یک جدای بوده

اولین تئوری از تئوری فیلم‌های سینمایی رو با تئوری‌ای شروع می‌کنیم که فیلم ای تی ساخته استیون اسپیلبرگ رو به سری جنگ ستارگان متصل می‌کنه.

اگه یادتون باشه، ای تی اشیاء رو با اراده خودش توی هوا شناور می‌کرد و به صورت ذهنی هم با بچه‌ها ارتباط برقرار میکرد. همین‌ها می‌تونن دلایل خوبی برای جدای بودن ای تی باشن. حتی دیگه لازم نیست به این هم اشاره کنیم که توی پریکوئل‌های جنگ ستارگان (همون فیلم‌هایی که داستانشون قبل از سه‌گانه اول بود) هم، نژادی مشابه نژاد ای تی نشون داده شده.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم ها درباره موجودات فضایی که باید ببینید؛ فضایی ها انگلیسی حرف نمیزنند!


البته یک نکته وجود داره و اون هم اینکه جنگ ستارگان توی دنیای فیلم ای تی خودش یک برند شناخته شدست. از کجا میدونیم؟ از لباس هالوین استاد یودا که تن آدم‌ها دیده میشه، اما برای این هم توضیح خوبی وجود داره. بچه جدای داستان ما وارد یک دنیای موازی شده و اونجا گم شده.

2. فیلم John Wick

تئوری فیلم

تئوری فیلم: دنیای جان ویک در اصل یک برنامه تمرینی توی ماتریکسه

همین الانش هم تئوری‌های زیادی درباره اینکه سری جان ویک دنباله‌ی سری ماتریکس هست وجود داره، این تئوری هم همچین داستانی داره ولی یک قدم جلوتر میره و میگه که جان ویک یک برنامه آموزشی درون ماتریکسه! نئو (شخصیت اصلی سری ماتریکس) در دنیای جان ویک میتونه با یادگیری حرکات جاناتان ویک، برای خودش تبدیل به غولی بشه!

یکم مدرک هم نشونتون بدیم بد نیست. اول حضور لارنس فیشبرن (که توی ماتریکس هم حاضره). دوم افراد غیرنظامی که رسما کاری ندارن دورشون چه خبره و حتی یک جورهایی انگار در برابر خطرات ایمن هم هستن. اصلا شما یادتون میاد کسی از مردم عادی توسط قاتلان عزیزمون کشته شده باشه؟ به سیستم مالی مبتنی بر سکه هم دقت کنید که اون هم میتونه مدرک دیگه‌ای باشه برای مجازی بودن دنیای جان ویک.

3. فیلم‌های James Bond

تئوری فیلم‌های سینمایی

تئوری فیلم: جیمز باند اسم رمزیه که به مامورین خاصی داده میشه

دیگه تقریبا تمام طرفداران جیمز باند با این موضوع که مامور 007 بازیگران و گذشته متفاوتی داشته و خواهد داشت کنار اومدن و قبول کردن که نقش این شخصیت میتونه توسط بازیگران متفاوتی ایفا بشه. دیگه تغییر بازیگران سری جیمز باند به یک سنت عادی تبدیل شده و همه اون رو قبول کردن، اما چی میشه اگه این موضوع حفره‌ای توی داستان نباشه و در اصل کاملا هم دلایل منطقی‌ای داشته باشه؟

این تئوری به سادگی میگه که اسم رمز جیمز باند به مامورینی داده میشه که به مقام 007 میرسن. این تئوری بهمون نشون میده که چرا مامورینی که با اسم جیمز باند شناخته میشن، علاقه زیادی به این دارن که اسم خودشون رو به رخ شخصیت منفی داستان بکشن و این حفره داستانی که جیمز باند دائما در حال تغییره و بعد از این همه ماموریت پیر هم نمیشه رو رفع میکنه.

4. انیمیشن‌های Frozen، Tangled، Tarzan، The Little Mermaid

تئوری فیلم

تئوری فیلم: این چهار انیمیشن توی یک دنیا جریان دارن

احتمالا خبر دارید که دیزنی و پیکسار غلاقه زیادی به قرار دادن ایستراگ‌های انیمیشن‌های دیگشون، توی باقی انیمیشن‌ها دارن، اما جریان این جهار انیمیشن کمی جدی‌تره! اول از همه داستان با فروزن و غرق شدن کشتی والدین السا و آنا شروع میشه. اینجا بعضی تئوری‌ها میگن که سفر والدین السا و آنا، برای رفتن به جشن بازگشت راپنزل از انیمیشن Tangled (به قول خودمون گیسوکمند) بوده.

اما چجوری به انیمیشن پری دریایی کوچولو متصل میشه؟ با استناد به تصاویر کشتی دریایی غرق شده توی این دو انیمیشن که شباهت خیلی زیادی به همدیگه دارن. طبق گفته کارگردان فیلم، والدین السا و آنا توی حادثه دریایی نمردن، پس چی میشه اگه به یک جزیره دورافتاده رسیده باشن و اونجا هم صاحب فرزندی شده باشن؛ پسری به اسم تارزان!

5 . فیلم Silence Of The Lambs

تئوری فیلم

تئوری فیلم: دولت در حال به خدمت گرفتن قاتلین سریالیه

طبق این تئوری، دولت در فیلم سکوت بره‌ها، به دنبال درمان یا زندانی کردن خشک و خالی قاتلین سریالی مخوفی مثل هانیبال لکتر نیست، بلکه قصد داره با دستکاری و انجام آزمایشات روی ذهنشون، اون‌ها رو تبدیل به قاتلینی گوش به فرمان خودش کنه! سکوت بره‌ها به تنهایی فیلم ترسناکی بود، حالا با این تئوری از قبل هم ترسناک‌تر شد!


بیشتر بخوانید: برترین سریال های جنایی که باید ببینید ؛ از هانیبال تا کاراگاه حقیقی!


6. فیلم Inception

تئوری فیلم‌های سینمایی

تئوری فیلم: توتم واقعی کاب فرفره نیست

اگر یادتون باشه در فیلم تلقین، هر فرد شیع خاصی به اسم توتم داشت که با استفاده از اون می‌تونست رویا رو از واقعیت تشخیص بده. توتم کاب هم یک فرفره بود که در پایان فیلم بحث‌های زیادی ایجاد کرد. اما طبق این تئوری، توتم واقعی کاب حلقه ازدواجشه!

اگه دوباره فیلم رو با دقت ببینید، میبینید که توی رویا حلقه ازدواج توی انگشت کاب هست، ولی در بیداری حلقه‌ای در کار نیست. پس با استناد به این تئوری میشه فهمید صحنه پایانی فیلم هم توی واقعیت جریان داره، چون خبری از حلقه ازدواج نیست.

7.  Back to the Future

تئوری فیلم

تئوری فیلم: دکتر براون در حقیقت قصد خودکشی داشته

تا حالا تعجب نکردید که چرا دکتر براون که به گفته خودش تا حالا هیچکدوم از اختراعاتش کار نکردن، خودش رو جلوی ماشین زمان در حال تست قرار میده؟ خب طبق این تئوری، دکتر براون و که از شکست‌های پشت سر هم در اختراعاتش ناامید شده، تصمیم میگیره همزمان با آخرین شکستش بمیره و در اون لحظه آماده بوده تا از همه چیز دست بکشه، حتی زندگیش! پس تصمیم می‌گیره خودش رو جلوی مسیر ماشین زمانی که فکر می‌کنه مثل باقی اختراعاتش کار نمی‌کنه، قرار بده.

8. فیلم Jurassic Park

تئوری فیلم‌های سینمایی

تئوری فیلم: دایناسورهای پارک واقعا واقعی نیستن

اگر دایناسورشناس قهاری باشید، احتمالا می‌دونید که دایناسورهای فیلم پارک ژوراسیک، از لحاظ اندازه یا شکلشون تفاوت‌هایی با دایناسورهای واقعی داشتند. طبق این تئوری، جان هاموند با استفاده از DNA (یا به قول فرهنگستان زبان و ادب فارسی دنا) حیوانات و ترکیب اون‌ها با همدیگه، موجوداتی شبیه به دایناسورها خلق کرده. با توجه به گفته‌های خودش و اینکه قبلا توی سیرک مردم رو گول میزده، این تئوری زیاد هم باورنکردنی نیست.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های آخرالزمانی که باید ببینید ؛ جایی که از قانون خبری نیست!


9. انیمیشن Peter Pan

تئوری فیلم‌های سینمایی

تئوری فیلم: پیتر پن در اصل فرشته مرگه

این تئوری میگه که پیتر پن در واقع فرشته‌ایه که بچه‌هایی که می‌میرن رو به دنیای پس از مرگ می‌بره. طبق این تئوری، دلیل اینکه بچه‌ها هیچوقت بزرگ نمیشن اینه که در واقع مردن. پیتر بعد از مرگ بچه‌ها ظاهر میشه و مطمئن میشه که بچه‌ها می‌تونن به بهشت پرواز کنن.

10. دنیای سینمایی مارول

تئوری فیلم‌های سینمایی

تئوری فیلم: تونی استارک در اصل یکی از اعضای هایدراست

بریم سراغ آخرین تئوری از تئوری فیلم‌های سینمایی. همین الان بگم این تئوری رو جدی نگیرید و من هم فقط چون جالب بود اون رو توی لیست قرار دادم.


بهترین فیلم های ابرقهرمانی که باید ببینید ؛ ژانر محبوب این روزهای هالیوود!

فاز چهار دنیای سینمایی مارول ؛ ده اشتباهی که مارول تا الان انجام داده!

چرا کاپیتان آمریکا نتوانست چکش ثور را در Avengers 2 بلند کند؟


طبق این تئوری، تونی استارک از اول یکی از اعضای هایدرا بوده و داشته به سود هایدرا کار میکرده. توی فیلم سرباز زمستان به ساخت هلی‌کریر برای هایدرایی‌هایی که توی شیلد نفوذ کرده بودن کمک کرد، بعدش توی فیلم عصر اولتران هم که با ساخت اولتران اون همه دردسر درست کرد، توی جنگ داخلی هم با امضای توافقنامه باعث ایجاد دو جبهه مخالف بین اعضای انتقامجویان شد و حتی سعی کرد باکی رو بکشه چون احتمال می‌داد که با برگشتن حافظه باکی، موقعیتش به عنوان مامور هایدرا لو بره. ادامه این تئوری میگه دکتر استرنج که از نیت واقعی تونی استارک باخبر بود، جوری برنامه‌ریزی میکنه که در پایان تونی استارک مجبور به فدا کردن جون خودش بشه.


تئوری فیلم‌های سینمایی که ما جمع کردیم همینجا تموم شدن. اگه شما هم تئوری جذابی دارید، می‌تونید اون رو توی بخش کامنت‌ها با بقیه به اشتراک بذارید.