در این مطلب قصد داریم تاثیرات اینستاگرام بر نوجوانان دختر را با شرح تجربه دو نوجوان دختر بررسی کنیم. کورا کریسافالی سال چهارم بود که در کنار مادرش نشست و از او اجازه خواست تا اینستاگرام نصب کند. مادرش هم اجازه داد چرا که در آن زمان از این اپلیکیشن برای ارسال عکس غذا، چک کردن عکس های دوستان و خانواده هایشان و گذاشتن فیلترهای خنده دار بر روی عکس ها استفاده می شد. آن زمان ها فشار و استرسی برای بیشتر پست گذاشتن و البته چیزی به نام اینفلوئنسر وجود نداشت.

اما امروز تقریبا 10 سال از روزی که کورا و مادرش نشستند و با هم در مورد اینستا حرف زدند می گذرد. این روزها ایسنتاگرام دیگر جایی برای دیدن دوستان و خانواده شان نیست. در واقع هر چیزی هست غیر از دیدن دوستان! درست زمانی که کورا به سنین نوجوانی اش رسید اینستاگرام به جایی برای چشم و هم چشمی تبدیل شد. سیلی از تولید محتوا هر روز این اپ را در بر گرفت تا نوجوانانی مانند کورا را بیش از پیش تحت فشار بگذارد. او هم مانند خیلی های دیگر اول یوتوبرها را فالو کرد. بعد هم اینفلوئنسرها و بعد هم رقصنده ها. خیلی زود زندگی کورا تبدیل شد به میدان جنگی برای مقایسه خودش با این چهره های سرشناس یا حتی مقایسه خودش با عکس های جنجالی و هایلایت شده دوستانش!


مطلب پیشنهادی: چرا بعد از بهم زدن رابطه باید اینستاگرام را برای مدتی کنار بگذاریم؟


تاثیرات اینستاگرام بر نوجوانان دختر

کورا این روزها 18 سال دارد و تبدیل به رقصنده تبلیغاتی شده. او می گوید که خودش هم  میدانست که عکس های ایسنتاگرام فتوشاپی هستند. اما باز هم زندگی خودش را با این عکس ها مقایسه میکرد. او معتقد است نه تنها خودش بلکه زندگی خیلی از نوجوان ها این روزها دستخش تعداد لایک های این عکس های جنجالی می شود.

جالب این جاست که به گزارش ژورنال معتبر وال استریت فیس بوک هم می داند که اینستاگرام چه تاثیرات منفی بر سلامت روان نوجوان دارد. اما با این حال بار مسئولیت چنین تغییراتی بیشتر به روی شانه های دختران نوجوان گذاشته شده تا خود این کمپانی!

بروزرسانی های اینستاگرام فشاری مضاعف بر زندگی نوجوانان

بارها و بارها دیدیم که این اپلیکیشن آپدیت هایی داشته باشد. اما هر بار این بروزرسانی ها فشار را بر زندگی نوجوان های دختر بیشتر و بیشتر کرده است. برای مثال استوری ها اضافه شدند. با وجود تمام این فشارها امکان ندارد نوجوانی باشد و این اپلیکیشن را دانلود نکرده باشد. پس فشار روانی برای داشتن و استفاده کردن از این اپ هم وجود دارد. راحت تر بگویم این خود نوجوانان هستند که باید از سلامت روانشان در برابر تاثیرهای جانبی اینستاگرام محافظت کنند. کورا هم یکی از نوجوانان بود و بارها و بارها پروسه ترک کردن و پاک کردن این اپلیکیشن را پشت سر گذاشت.

کورا می گوید که بارها و بارها این اپ را پاک کردم تا از شر فشار اینفلوئنسرها بر زندگی ام راحت شوم. او حتی افرادی را که حس بدی در مورد خودش به او می دادند را آنفالو کرد. در ادامه حتی افرادی که استانداردهای مناسبی از نظر او نداشتند هم پاک شدند. این کارها کمک کرد تا کورا بتواند احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کند.

تاثیرات اینستاگرام بر نوجوانان دختر

چطور از اینستاگرام در برابر خودمان محافظت کنیم؟

چند وقت بعد او شروع کرد به فالو کردن اینفلوئنسرهایی که به بدن افراد به دید مثبت تری نگاه میکردند و تصویر واقع بینانه تری از زندگی به اشتراک میگذاشتند. در ادامه افرادی را فالو کرد که به سلامت روانش کمک میکردند نه کسانی که باعث می شدند او از خودش بدش بیاید. با پاک کردن افرادی که موجب ایجاد حس بدی می شدند او زمانی را که در این اپ فقط مشغول دیدن عکس ها بود هم مدیریت کرد. خیلی اوقات او اکانتش را می بست و بعدا هر وقت بازش میکرد خیالش جمع بود که آدم های بهتری نسبت به قبل منتظرش هستند.

حالا کورا تنها سالی یکبار پست میگذارد و راستش را بخواهید حالش هم خیلی خوب است. او معتقد است اینستاگرام و پست گذاشتن در آن برایش خیلی استرس آور است. به گفته دوستانش اکانت کورا خصوصی بوده و تنها افراد خاصی با اجازه او امکان دسترسی دارند.

همچنین بخوانید: چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟ راهکارهای موثر برای ترک اعتیاد به گوشی 

تاثیر روانی کامنت های اینستاگرام و تدابیر مدیران این اپلیکیشن در این مورد؟

رادولف یکی دیگر از دوستان کوراست که اتفاقا خیلی هم با او هم عقیده است. او میگوید اینستاگرام و دیدن پست هایش به او استرس میدهد. به نظر من هم ایده های این دو جوان اصلا بی راه نیست. اپلیکیشن های آنلاین می توانند خیلی ترسناک باشند. اگر می پرسید چرا باید بگویم که تعدادی افراد ناشناس دور هم در یک گروه جمع می شوند و در مورد مسئله ای کامنت می گذارند. در این صورت بلندترین صدا را کسی دارد که عجیب و غریب ترین چیزها را گفته باشد و این اصلا درست نیست. صاحبان کمپانی باید فکری به حال کامنت ها بکنند که البته انگار اصلا عین خیالشان هم نیست.

آدام موسری مدیر اینستاگرام، در این مورد چه می گوید؟

آدام موسری مدیر اینستاگرام میگوید که استفاده از این اپ مثل ماشین سواری است. خیلی ها آسیب می بینند و این هم راه و رسم استفاده از این اپ است. موسری در ادامه می گوید تعداد آدم هایی که از تصادف کردن با ماشین میمیرند نسبت به سایر دلایل مرگ و میر خیلی کم است. پس در واقع می توان نتیجه گرفت که ماشین ها بیشتر از اینکه جان آدم ها را بگیرند کمک کننده هستند. رسانه های ارتباط اینترنتی هم همین گونه هستند.

اینستاگرام با اسنپ چت و تیک تاک چه تفاوتی دارد؟

همانطور که قبلا هم گفتم کورا و رادولف در مورد آسیب های رسانه های اجتماعی خیلی با هم هم عقیده هستند. اما در این میان بار اصلی آسیب را به دوش اینستاگرام میگذارند. به گفته این دو جوان خیلی چیزهای بدی در مورد این اپ وجود دارد که البته این ویژگی ها در همه رسانه های اجتماعی هست. اما نکته این جاست که بار مسئولیت این عیب و ایرادها نباید به دوش افردی باشد که از آن استفاده میکنند. کمپانی ها باید برای رفع این مشکلات چاره ای بیاندیشند.

کورا در مورد پست گذاشتن در رسانه های اجتماعی دیگری مانند اسنپ چت و تیک تاک هم همین حس را داشته اما معتقد است که نه اسنپ چت و نه تیک تاک فشاری مانند اینستاگرام به او وارد نمیکردند. به گفته او اسنپ چت مکانی است برای صحبت های گروهی و تیک تاک هم اپلیکیشنی است برای ساخت کلیپ های خلاقانه.

نوجوانان اینستاگرام را علتی برای بالا بردن افسردگی و اضطراب می دانند

در یکی از معروفترین گزارش های وال استریت متنی هست با این عنوان که “نوجوانان اینستاگرام را علتی برای بالا بردن افسردگی و اضطراب می دانند”. جالب اینجاست که محققان هم این تاثیرات اینستاگرام بر نوجوانان دختر را قبول دارند. در نتیجه تحقیقاتشان ثابت شده که یک دختر از هر سه دختر تحت فشار تصویر ایده آل یک بدن در اینستاگرام است. این یعنی 40 درصد از دختران جامعه در حین آشنایی با اینستاگرام به این نتیجه رسیدند که جذاب نیستند.

مرتبط: چرا فکر می کنم زشت یا بدهیکلم ؟ با اختلال بدشکل انگاری بدن آشنا شوید!

نکته جالب تر این جاست که مقایسه های آنلاین در تمام اپلیکیشن های ارتباط اجتماعی اتفاق می افتد اما بیشتر تحقیقات انجام شده بر اینستاگرام بوده چرا که بیشترین تاثیر را هم همین اپ دارد.

هر اپی میتواند مسموم کننده باشد البته اگر شما این اجازه را بدهید

رادولف در این باره می گوید که تقریبا همه اینستاگرام دارند. همه می توانند پست شما را ببینند و همه هم می توانند کامنت بگذارند. این در حالی است که در اسنپ چت گفتوگوها تقریبا یک به یک است. علاوه بر این اینستاگرام اجازه مخفی کردن لایک ها را به مالکان اکانت میدهد اما همه می توانند کامنت های یکدیگر را بخوانند. رادولف در ادامه گفته که واقعا تعداد لایک هایی که میگیرید اصلا مهم نیست. حتی مهم نیست که در دنیای آزاد اینترنت از چه اپلیکیشنی استفاده میکنید. تاثیرات اینستاگرام بر نوجوانان دختر مخرب است اما هر اپی میتواند مسموم کننده باشد البته اگر شما این اجازه را بدهید.

کورا و رادولف هر دو معتقدند که نمی دانند چرا اینستاگرام تا این حد سمی شده و بار این مسئولیت را بر دوش کمپانی میلیون دلاری اش گذاشته اند. چرا که ایجاد امنیت در دنیای آسیب رسانی مثل اینترنت، کار خانم های جوانی که در حساس ترین برهه سنی شان هستند نیست. شاید تمام دختران جوان باید برای مدیریت اکانت اینستاگرامش همان کاری را بکنند که کورا و رادولف کردند. شاید باید تنها کسانی را فالو کرد که حس خوبی به شما میدهند. و یادتان باشد و همیشه به خودتان یادآوری کنید: “تصویری که در دنیای آنلاین می بینید تمام واقعیت نیست”.